Bekijk volle/desktop versie : Last van een zwakke imaan



16-08-2007, 19:44
Hoe een zwakke imaan te genezen
Al-H'aakiem heeft in al-Moestadrak overgeleverd en at-Tabaraanie
heeft in al-Moe'djam overgeleverd dat de profeet heeft
gezegd: "Geloof in jullie harten verslijt, net zoals jullie kleren
verslijten, dus smeek Allah om jullie geloof in jullie harten te
vernieuwen[65]."
Hij bedoelde dat imaan verslijt en oud wordt zoals kleren slijten. Het
hart van een gelovige is soms overweldigd door wolken van zonde, dus dan
wordt het donker. Dus de profeet heeft dit geïllustreerd in een goede
h'adieth: "Er is geen hart die niet is bedekt met een wolk zoals de maan
wordt bedekt met wolken of het wordt plotseling
donker, maar wanneer de wolken wegtrekken, zal de maan weer schijnen [66]."

Soms zit de imaan verstopt onder de wolken die zijn licht verbergen, maar
na een tijdje, wanneer de wolken wegtrekken, zal het licht van imaan weer
schijnen. Het hart van de gelovige is soms bedekt door
zonden (wolken), dus haar licht is verborgen, en de persoon in
kwestie voelt zich in duisternis, maar wanneer hij strijdt om zijn imaan
te versterken en zijn best doet en daarbij de hulp van Allah zoekt, zullen
die zonden wegtrekken en het licht in het hart zal
weer schijnen zoals voorheen (in shaa-a llaah). Een van de meest
belangrijke principes die moet worden begrepen om het probleem op te
lossen, is dat imaan toe- en afneemt. Dat is een van de
basisprincipes van de Ahloe Soennah wal djamaa'ah, die geloven dat imaan
in het hart zit, door de tong en de ledematen wordt geuit, dus overtuiging
en daden. Imaan neemt toe door gehoorzaamheid aan Allah en neemt af door
ongehoorzaamheid. Hier is bewijs voor in de Qor-aan en in de Soennah van
de profeet , bijvoorbeeld Allah, de Verhevene, Die zegt:

Hij is degene die de vrede in de harten van de gelovigen neer zond, opdat
zij geloof zouden toevoegen aan hun geloof (dat al in hen was) [67]."

En Hij zegt: "En wanneer er een hoofdstuk is neer gezonden dan zijn er
onder hen (de huichelaars) die zeggen: "Bij wie van jullie is
door dit hoofdstuk het geloof toegenomen?" Wat degenen die geloven
betreft, hun geloof is toegenomen en zij verheugen zich[68]."

16-08-2007, 19:44


[65] Overgeleverd door Al-H'aakiem in al-Moestadrak, zie ook as-
Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1585. Al-Haythamie heeft overgeleverd in
Moedjma' az-Zawaa-ied 1/52, het is overgeleverd door at-Tabaraanie in
al-Kabier en zijn keten is goed
[66] Aboe Na'iem in al-H'ielyah 2/196, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2268
[67] Soerat al-Fat-h', aayah 4
[68] Soerat at-Tawbah, aayah 124

De profeet heeft gezegd: "Wie van jullie een slechte daad ziet,
laat hem het met zijn handen veranderen (via daden); als hij dat
niet kan, dan via zijn tong (woorden); als hij dat niet kan, dan via zijn
hart (door het innerlijk te verwerpen) en dat is de zwakste
vorm van het geloof[69]."

De gevolgen van gehoorzaamheid aan Allah (Verheven en Glorieus is
Hij) en zonden, door toename respectievelijk afname van imaan, zijn
welbekend door observatie en ervaring. Als iemand op de marktplaats
rondloopt waar hij halfnaakte vrouwen ziet en hij hoort ijdele praat van
mensen, daarna gaat hij naar een begraafplaats en stopt om na te denken en
zijn hart laat verzachten, zal hij het verschil zien
tussen de twee omgevingen en hij ervaart hoe snel het hart
verandert.

Een ander aspect in dit betoog zijn de woorden van de salaf: "Een
van de tekenen van een goed begrip is wanneer een dienaar zorgt voor zijn
imaan en aandacht schenkt aan datgene wat het verzwakt en weet wanneer het
toeneemt en afneemt en de verleiding van de satan
herkent wanneer hij hem bezoekt[70]."

Het is belangrijk te weten dat verzwakking van imaan leidt tot het
verwaarlozen van verplichtingen of het doen van verboden zaken. Dit is
zeer ernstig en hij moet berouw tonen voor Allah en onmiddellijk beginnen
er iets aan te doen. Als het niet tot verwaarlozing van
plichten en verboden zaken leidt, maar hij schiet te kort in daden die
aanbevolen zijn (moestah'ab daden), dan nog is het zaak dat hij weet hoe
hij moet veranderen en zichzelf te verbeteren, totdat hij het juiste
niveau bereikt van energie en kracht om zijn aanbidding te voltooien. De
profeet leert ons: "Elke daad heeft energie en
kracht, en dan zal een teruggang deze kracht en energie volgen, dus wiens
vermindering overeenstemt met mijn Soennah, zal het hem goed gaan en wiens
vermindering anders is (dan zijn Soennah), zal niet
slagen[71]."

[69] Boekhaarie in al-Fat-h' 1/51
[70] Sharh' Noenieyyat Ibn al-Qayyiem door Ibn 'iesa 2/140
[71] Ah'mad 2/210, Sah'ieh' at-Targhieb 55

16-08-2007, 19:45
Voordat we overgaan tot het medicijn om een zwak imaan te genezen, eerst
een opmerking: veel van hen die voelen dat hun hart is verhard willen een
oplossing buiten henzelf om vinden, ze hopen dat ze
kunnen vertrouwen op iemand anders, zelfs als het binnen hun bereik is -
als ze willen - om voor zichzelf te zorgen. Maar zo moet het
gedaan worden, omdat imaan de relatie tussen een dienaar en Zijn
Heer inhoudt. Onderstaand volgen er een aantal middelen
voorgeschreven door de Islam, waarop een moslim met zijn verzwakte geloof
en verharde hart kan omgaan, nadat hij vertrouwt op Allah en zichzelf een
doel stelt die hij moet bereiken en daarvoor moet
vechten.

1. Nadenken over de verzen in de Qor-aan, die Allah heeft neer
gezonden om alles uit te leggen en als een licht waarmee Hij leidt wie Hij
wil en laat dwalen wie Hij wil van Zijn dienaren. Zonder
twijfel bevat dit een krachtige werking en een genezend effect.
Allah de Verhevene zegt:

"En Wij zenden (dat) van de Qor-aan neer wat genezing en
Barmhartigheid voor de gelovigen is. En het vermeerdert voor de
onrechtvaardigen slechts verlies[72]."

De profeet was gewend na te denken over de betekenis van het Boek van
Allah en het te reciteren wanneer hij 's nachts bad. Op een keer stond hij
's nachts te bidden en reciteerde één enkel vers uit de
Qor-aan tijdens het bidden en hij ging niet verder tot aan de
ochtend. Het ging om het vers: "Indien U hen straft, voorwaar zij
zijn Uw dienaren. En indien u hen vergeeft, dan voorwaar, U bent de
Almachtige, de Alwijze[72]."

Hij was gewend om veel na te denken over de verzen van de Qor-aan. Ibn
H'ibbaan heeft overgeleverd met een goede keten (isnaad)
van 'Ataarah, die heeft gezegd: "Oebaydallah ibn 'Oemayr en ik
gingen bij 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden over haar zijn) binnen en
Oebaydallah ibn 'Oemayr vroeg: "Vertel ons iets van de meest
prachtige dingen over de profeet ." Ze begon te huilen en zei: "Hij stond
een keer 's nachts te bidden en zei tegen mij: "O 'Aa-ieshah, laat me
alleen om mijn Heer te aanbidden." Ik zei: "Bij Allah, ik
hou ervan om dicht bij jou te zijn en ik hou van dat wat jou
gelukkig maakt." Hij stond op, verrichtte de wassing en ging bidden en
huilde en huilde totdat zijn schoot nat werd en hij bleef huilen tot de
vloer nat werd. Bilal (moge Allah tevreden over hem zijn)
kwam om tot het gebed op te roepen en toen hij hem zag huilen, zei hij: "O
boodschapper van Allah, ben jij aan het huilen terwijl Allah al jouw
zonden heeft vergeven, de vroegeren en de lateren?" Hij
antwoordde: "Zou ik geen dankbare dienaar moeten zijn. Deze nacht is mij
een vers geopenbaard en wee degene die het leest en er niet over nadenkt."


[72] Soerat al-Israa-e, aayah 82
[73] Soerat al-Ma-iedah, 118 en Ah'mad 4/149, Sifat as-Salaah door
al-Albaanie, pagina 102


Een van die verzen is: "Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de
aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker
Tekenen voor de bezitters van begrip. Degenen die Allah gedenken
terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de
schepping van de hemelen en de aarde, (zeggend): Onze Heer, U heeft dit
(alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons
dus tegen de bestraffing van de Hel[74]." Dit wijst op het feit dat het
verplicht is om na te denken over de betekenis van de verzen in de
Qor-aan. De Qor-aan heeft het over tawheed (= de Eenheid van
Allah) en bevat beloften over beloning, dreiging van bestraffing,
regels, verhalen, etiquette en goede deugden en de effecten op het hart
zijn gevarieerd. Sommige hoofdstukken, meer dan andere, vullen het hart
met angst, zoals de profeet in een h'adieth
aanduidde: "Soera Hoed en soortgelijke soera's maakten me
vroegtijdig grijs[75]."
Volgens een andere overlevering: "Soera's Hoed, al Waqi'ah, al
Moersalaat, 'amma yatasa-aloen en idha shamsoe koewirat[76]." Het
haar van de profeet werd grijs omdat de inhoud van deze soera's de
realiteit van het geloof bevatten en grote verantwoordelijkheden
betekenen, die zijn hart vervulden en dat had een duidelijk effect op zijn
haar en lichaam.

Allah de Verhevene zegt: "Wees standvastig, zoals jou en wie met jou
berouw toont is bevolen, en overtreedt niet. Voorwaar, Hij ziet wat jullie
doen[77]."

De metgezellen van de profeet (moge Allah tevreden over hen zijn)
reciteerden de Qor-aan en dachten na over zijn betekenis en werden erdoor
geraakt. Aboe Bakr (moge Allah tevreden over hem zijn) was
een zachtmoedige man en wanneer hij de mensen in het gebed leidde en de
woorden van Allah reciteerde, kon hij niet stoppen met huilen.
Omar (moge Allah tevreden over hem zijn) werd ziek na het reciteren van
soera at-Toor, Allah de Verhevene zegt:

"Voorwaar, de bestraffing van jouw Heer zal zeker plaatsvinden.
Niemand kan hem tegenhouden[78]."

Zijn snikken kon je vanachter de rijen horen wanneer hij reciteerde over
Ya'qoeb (vrede zij met hem):

"Hij zei: "Voorwaar, alleen bij Allah klaag ik over mijn ellende en
verdriet, en ik weet van Allah wat jullie niet weten[79]."


[74] Soerat Aal-'Imraan, ayaat 190,191, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1/106
[75] Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2/679
[76] at-Tiermiedhie 3297, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 955
[77] Soerat Hoed, aayah 112
[78] Soerat at-Toor, ayaat 7-8
[79] Soerat Yoesoef, aayah 86, Manaaqieb 'Oemar door Ibn al-Djawzie 167


'Oethman (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: "Als onze
harten puur en zuiver waren, zouden we nooit genoeg krijgen van de woorden
van Allah." Hij werd bruut vermoord en stierf als een
martelaar en zijn bloed vloeide op de Qor-aan. Er zijn veel
verslagen van metgezellen over deze moord. Ayyoeb heeft gezegd: "Ik hoorde
Sa'id Ibn Djoebayr het volgende vers reciteren: "En vreest de Dag waarop
jullie tot Allah teruggevoerd zullen worden; dan zal
iedere ziel beloond worden voor wat zij heeft verricht en zij zullen niet
onrechtvaardig behandeld worden[80]."

Dit was het laatste vers dat werd geopenbaard van de Qor-aan.
Ibraahiem ibn Bashaar heeft gezegd: "Het vers dat Ali ibn Toefayl
las toen hij stierf was:

"En als jij (hen) kon zien wanneer zij bij de Hel geplaatst worden en zij
dan zeggen: "Werden wij maar teruggebracht, dan zouden wij de Tekenen van
onze Heer niet loochenen en zouden wij tot de gelovigen behoren[81]." Toen
hij bij die zin kwam (moge Allah hem genadig
zijn) stierf hij en ik was een van die mensen die voor hem baden
[82]."

Zelfs toen ze zich op de grond wierpen bij het reciteren van een
vers waarbij dat wordt aanbevolen, reageerden ze op verschillende
manieren. Een van hen was de man, moge Allah hem genadig zijn, die toen
hij het vers "En zij vallen op hun gezichten neer, terwijl zij huilen, en
het vermeerdert hun vrees (voor Allah)[83]" las en zich op de grond wierp
op zijn gezicht, berispte hij zichzelf door te
zeggen: "Dit is de neerknieling, maar waar zijn de tranen?"
Onder de kenmerken van de Qor-aan die het meest het overwegen waard zijn,
zijn de voorbeelden en verhalen die Allah (Verheven en
Glorieus is Hij) onder onze aandacht brengt en ons ertoe aanzet om
daarover na te denken.

Hij vertelt ons: "Hij geeft zijn vruchten in elk seizoen, met verlof van
Zijn Heer. Allah maakt de vergelijkingen voor de mensen.
Hopelijk zullen zij er lering uit trekken[84]."

en: "Als wij deze Qor-aan tot een berg hadden neer gezonden, dan had jij
deze zich zeker zien onderwerpen en zich splijten uit vrees voor Allah.
Dat zijn de voorbeelden die Wij de mens geven. Hopelijk
zullen zij zich laten vermanen[85]."

[80] Soerat al-Baqarah, aayah 281, Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/324 [81]
Soerat al-An'aam, aayah 27
[82] Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/446
[83] Soerat al-Israa-e, aayah 109
[84] Soerat Ibraahiem, aayah 25
[85] Soerat al-H'ashr, aayah 21

16-08-2007, 19:46
Een van de salaf las eens een van deze verzen en begreep het niet, dus
begon hij te huilen. Hem werd gevraagd: "Wat maakt jou aan het huilen?"
Hij zei: "Allah zegt "En deze vergelijkingen maken Wij voor de mensen,
maar zij begrijpen ze niet, behalve degenen die over
kennis beschikken[86]" en ik begrijp de gelijkenis niet. Ik ben niet een
van hen die kennis bezitten en ik huil vanwege al die tijd die ik heb
verspild en geen kennis heb opgedaan."

Allah de Almachtige heeft voor ons vele gelijkenissen in de Qor-aan
neergezet, zoals: ".als de gelijkenis van degene die een vuur
ontsteekt." , ".is als de gelijkenis met degene (een herder) die
roept naar iets wat niet luistert." (2:171), ".als de gelijkenis van een
graankorrel, (die) zeven aren voortbrengt." (2:261), ".als de
gelijkenis van de hond: als je hem wegjaagt." (7:176), ".als de
gelijkenis van een ezel die boeken draagt." (62:5), ".de vlieg."
(22:73), ".een spin." (29:41), ".De gelijkenis tussen de twee
groepen is als die tussen de blinden en de doven en de zienden en de
horenden." (11:24), ".alsof hun daden als as zijn, dat door een
harde wind wordt wegblazen op een stormachtige dag." (14:1, ".als een
goede boom." (14:24), ".als die met een slechte boom."
(14:26), ".Hij is degene Die water uit de hemel doet neerdalen."
(6:99), ".De gelijkenis van Zijn licht is met een nis met een lamp erin."
(24:35), ".een slaaf waarover beschikt wordt heeft geen
macht." (16:75), ".Allah heeft een vergelijking gemaakt van een
slaaf die aan meerder meesters behoort die onderling ruziën."
(39:29) en andere.

Het punt is dat we moeten verwijzen naar deze verzen en er
bijzondere aandacht aan moeten schenken en over ze nadenken.

Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) heeft opgesomd wat een moslim
moet doen als remedie tegen een verhard hart met de Qor-aan. Hij heeft
gezegd: "Er zijn twee belangrijke dingen die je moet doen: Het eerste is
je hart losmaken van deze wereld en het verplaatsen
naar het Hiernamaals, dan al je aandacht besteden aan de Qor-aan en erover
nadenken en waarom het is geopenbaard. Probeer iets van elk vers te
begrijpen en pas het toe op de ziekte van je hart. Deze
verzen zijn neer gezonden om het hart te genezen, dus je zult worden
genezen, als Allah het wil.

16-08-2007, 20:42


dat is een hele belangrijke punt om aan te werken 'zwakke imaan'

16-08-2007, 20:48
aselaam aleikoem,

Zonder een sterke imaan, heb je ook geen sterke taqwa(vrees) voor allah swt


aleikoem selaam warahmutulah wa barakatoehoe

16-08-2007, 20:50
het is heel mooi als je imaan heel sterk is maar wat het allermoeilijkste is is om dat vast te houden

16-08-2007, 20:51

Citaat door just_curious:
het is heel mooi als je imaan heel sterk is maar wat het allermoeilijkste is is om dat vast te houden
Salam alaikom.


Het is zeker moeilijk om je imaan te behouden. althans voor mij.
Moge Allaah onze imaan versterken.

Aan de topicstartster: baraka allaahoe fiki, ik ga het straks doornemen bi idnie leh.


Salam alaikom.

17-08-2007, 16:07
aselaam aleikoem,


shukran 3ela wajib zusters,
By the way ben trots op jullie, vele broeders en zusters zijn te lui geworden om uberhaupt zo een tekst te lezen. Vaak word er dan gesuggereerd dat het te lang is en dergelijke.
MAsaaalah dames, ga zo door!!

aleikoem selaam warahmutulah wa barakatoehoie

oegtie fil dien

17-08-2007, 16:10
aselaam aleikoem,

lieve zuster,

Dat is ook de moeilijkste beproeving van de moslim, maar ik heb wel een tip voor je...
Namelijk leef de dag alsof het je laatste dag op deze vevloekte dounya is.
Als je het gebed verricht, dan verricht je de salaah ook alsof het je laatste gebed is toch? athans ik wel, dan ben ik niet gehaast bezig
hopelijk heb je er wat aan lieverd.


aleikoem selaam warahmutlah wa barakatoehoe

oegtie fil dien


Citaat door just_curious:
het is heel mooi als je imaan heel sterk is maar wat het allermoeilijkste is is om dat vast te houden

17-08-2007, 16:10
niet bepaald de juiste locatie om je imaan te vergroten of in stand te houden

17-08-2007, 16:16
selaam aleikoemwarahmutulah wa barakatoehoe

beste broeder,

Doel je op marokko.nl, zo ja dan kan ik me enigszin in vinden in jou bedenkingen. Maar je hebt elhamdullah rubrieken over de islam en het zeker wel een plek waar je imaan kunt versterken.
de profeet sallah oe selam heeft gezegd dat het de plicht is van elke
moslim(a) om meer kennis te vergaren. boechari
Door middel van kennis vergaren over el dien,bouw je 7iqma en tevens ook tawa op en versterk je je imaan.

aleikoem selaam warahmutulah wa barakatoehoe

oegtie fil dien


Citaat door Vendetta_:
niet bepaald de juiste locatie om je imaan te vergroten of in stand te houden

17-08-2007, 16:22


wordt aan de moslim ook niet vertelt dmv talloze hadieths dat je uit de buurt moet blijven van zaken die kunne leiden tot datgene wat harram is, als ik het hier zo bekijk is dat alleen maar het geval. Men start een topic, en het eindigt vaak in een heftige discussies die zeker niet leidt tot het verhogen van iemands kennis. Eerder zal die persoon verbitterd achterblijven, met tal van reactgies en niet wetend wat er heeft plaatsgevonden en wat te volgen.

en maar die mantel dragen van onschuldigheid en met de juiste intentie alles doen. Blijf weg van de zaken die jou kunnen schaden.

17-08-2007, 16:35
aselaam aleikoem warahmutulah wa barakatoehoe,

Ik verschaf alleen informatie en als men er niet mee eens is leg ik het uit. Als men er nog steeds niet mee eens is,ga ik persoonlijk geen discussie aan, er is een hadith dat ik gelezen had waarin stond dat de profeet sallaha oe selaam heeft gezegd ga nooit in discussie met een ander, al weet je dat je gelijk hebt.
Ik begrijp jou volkomen en toch bij dezen wil ik er geen dicussie over voeren.


aleikoem selaam warahmutulah wa barakatoehoe,


oegtie fil dien