Bekijk volle/desktop versie : Achtstappenplan voor de vrouw in de ramadan



06-08-2007, 19:53
Wanneer jij (zoals de meeste vrouwen in de wereld) verantwoordelijk bent voor het koken, kun je het gevoel hebben dat je de meeste tijd in Ramadan doorbrengt boven een warm fornuis dan op je gebedskleedje.

Ik klaagde eens, tegenover een vriendin, over het feit dat zoveel moslim vrouwen de zegeningen van Ramadan mis lijken te lopen vanwege de grote nadruk die gelegd word op het serveren van fantastische maaltijden tijdens de iftar (maaltijd dat geserveerd wordt bij het verbreken van de vastendag). Terwijl ik dit toeschreef aan een gebrek aan respect voor de religieuze behoefte van vrouwen, vertelde mijn vriendin mij een interessant verhaal.

Zij kwam oorspronkelijk uit Egypte en ze herinnerde zich hoe haar moeder en de vrouwen uit de buurt er tijdens Ramadan een wedstrijd van maakten wie het beste kon bakken. Met andere woorden, zij streden om de titel: "De beste Ka'k (koekjes) bakster van Alexandrië".
En dit ondanks het feit dat de mannelijke leden van de families (en zelfs de imam) hen aanmoedigden om in de zegeningen van de maand te delen door het gebed en deelname aan Moskee activiteiten.

Laten wij tijdens deze Ramadan onze innerlijke en uiterlijke struikelblokken verwijderen en ons richten op religieus succes.

Voor wat betreft ons innerlijke, laten we allereerst beginnen met ons te bevrijden van enig gevoel van schuld, wedijver of jalousie dat we hebben ten opzichte van andere zusters. Je weet wel over welke zusters ik het heb: degenen die sneller een vijf gangen Iftar-maaltijd kunnen bereiden dan dat jij "Wat zal ik vanavond koken?" kan zeggen. Degenen die een full time baan hebben, hun kinderen rondrijden naar allerlei activiteiten en bovendien nog fantastische iftar feestjes bij hen thuis kunnen organiseren.

Dan zijn we nu klaar om iets te doen aan de grootste uiterlijke hindernis naar religieus succes die we iedere Ramadan weer tegenkomen: Ons gezin!
We houden van hen, en ja wij kunnen ze tijdens Ramadan zo nu en dan verwennen met eten met een hoog gehalte aan vet, zout en suiker. Maar wanneer we dit iedere iftar-maaltijd doen, lijkt het alsof we het hele doel van het vasten voorbij schieten. Daar waar het in eerste instantie om te doen is: Zelfdiscipline, zelfs nadat het toegestaan is om te eten.

Hier is een achtstappenplan, om je te helpen om meer tijd te winnen voor religieus succes tijdens Ramadan:

1. Roep je gezin bijeen. We hebben nog slechts enkele dagen voordat Ramadan begint.
2. Serveer een voorbeeldmaaltijd van een iftar tijdens deze bijeenkomst
(ik leg uit waarom in punt 3).
3. Begin de bijeenkomst met het eten. Dan, terwijl iedereen op zijn gemak is, leg je heel rustig uit dat je dit soort eten slechts 5 keer deze Ramadan gaat bereiden, een keer per week en een keer wanneer er gasten uitgenodigd zijn.
4. Wanneer dit nieuws dan ingezonken is, leg je verder uit dat je wilt dat Ramadan een tijd is om dichter tot Allah te komt. Je kunt dit niet bereiken wanneer je de meeste tijd doorbrengt met het koken en opruimen. Wees kordaat maar vriendelijk.
5. Bespreek een Ramadan maaltijd plan. Vraag iedereen om op te noemen welke (gezonde) gerechten zij zouden willen eten.
6. Wanneer alle ideeën op de tafel liggen, stel je een kook- en schoonmaakschema op waar iedereen bij betrokken is. Leg uit dat, terwijl jij wel hoofdzakelijk het koken voor jouw rekening neemt, andere gezinsleden zullen moeten helpen met óf pre-iftar werkzaamheden (tafel dekken, iedereen roepen, enz.) óf post-iftar (afwassen, afwasmachine vullen, aanrecht schoonmaken, enz.).
7. Voer het schema uit door de kinderen te belonen. Voor jongere kinderen kan een sticker op het schema, voor elke dag dat ze hebben geholpen, al goed werken. Of een kleine cadeautje of speelgoed aan het einde van iedere twee weken. Je zou de oudere kinderen kunnen belonen door hen te beloven om na Ramadan een hele dag met hen iets leuks te gaan doen.
8. Voor jullie echtgenoten, uit jouw waardering door hen te bedanken en uit te leggen hoe de extra hulp voor jou een echte spirituele verruiming is.

Wanneer dit plan succesvol is ingevoerd, kun je dit eventueel uitbreiden naar de rest van het jaar. Daardoor kun je meer tijd winnen om je te richten op jouw religieuze behoeften. Maar zelfs wanneer je slechts deze ene maand van het jaar meer tijd op je gebedskleedje doorbrengt dan boven je fornuis, de maand waarin onze goede daden meer waard zijn, is het het proberen waard.

Dus, waar wacht je nog op, draai je fornuis uit en roep je gezin bijeen!


Bron: moslima.nl

06-08-2007, 20:03


Mashaallah wat een leuk stukje!!

06-08-2007, 20:04
meid hele goeie topic en ik herken hier veel in terug. Ramadan is inderdaad een maand om dichter bij god te komen en de zin van het leven te proeven i.p.v. dat alles om eten gaat draaien in deze maand.

06-08-2007, 21:00
Ellouisa, jij wordt nog eens een prachtige moslima

06-08-2007, 21:09



Citaat door noona:
Ellouisa, jij wordt nog eens een prachtige moslima



Ik hoooooooop het écht zoooooo erg inshallah.


Ps. Met ramadan maak ik gewoon eten wat ik normaal ook maak. Als ik harira maak dan heb ik broodjes en hapjes erbij die zijn ingevroren.

06-08-2007, 21:09
ik snap niet wat je bedoelt met 5 keer eten we dit een keer per week en 1 keer als gasten uitgenodigd zijn. Bij mij komen er echt meer dan 1 keer gasten in de ramadan. Natuurlijk is het belangrijk om dichter tot onze schepper te komen, maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt dingen invriezen en dan heb je iedere avond een heerlijke maaltijd wat er bij mij en mijn gezinsleden wel ingaat na een hele dag vasten.
maar het moet niet de hoofdzaak zijn.

06-08-2007, 21:16
wat ik niet door mijn keel krijg zijn de deeg producten, na 1 astukje pizza mag je me al afvoeren.

als ik de tijd had ging ik uitdokteren VOOR de ramadan hoe je deeggerechten lichter kunt maken.

07-08-2007, 08:47

Citaat door noona:
Ellouisa, jij wordt nog eens een prachtige moslima



insha'allah

07-08-2007, 08:48

Citaat door tangaouia_12:
ik snap niet wat je bedoelt met 5 keer eten we dit een keer per week en 1 keer als gasten uitgenodigd zijn. Bij mij komen er echt meer dan 1 keer gasten in de ramadan. Natuurlijk is het belangrijk om dichter tot onze schepper te komen, maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt dingen invriezen en dan heb je iedere avond een heerlijke maaltijd wat er bij mij en mijn gezinsleden wel ingaat na een hele dag vasten.
maar het moet niet de hoofdzaak zijn.


ik heb het van een site gekopieerd, dus niet zelf geschreven hoor

Volgens mij dat je 1 keer per week een uitgebreide maaltijd maakt met de gerechten die iedereen had opgeschreven en dan nog 1 keer extra als er bezoek komt....


Ik kook niet uitgebreid. Gewoon soep en en hapje erbij. Wel altijd nog een salade voor de vitamientjes en frissigheid. Ik kan niet eens de hele dag in de keuken staan als ik vast, die geur van eten