Bekijk volle/desktop versie : Broederschap/zusterschap??Ummah?? Check en geef je mening!



Pagina's : [1] 2

06-08-2007, 17:27
Salamou3alaikom,

[Ik hoop dat alles goed met jullie gaat broeders/zusters.

Wat ik wou melden is dat het mij zeer treft dat de broederschap/zusterschap onderling zeer gering is geworden.
Iedereen roddelt over de ander zonder spijt. Mensen zijn niet eerlijk tegen elkaar. Ik vraag me af of iedereen wel ZIET terwijl ze leven want de persoon die zondigt was in zijn leven blind(voor de waarheid,het geloof en natuurlijk zijn FOUTEN etc)

Heel erg jammer dat het zo gaat, ik hoop dat de mensen zullen nadenken over wat ze zeggen en wat ze de ander aandoen en waarop ze beoordeeld worden.

Wat denken jullie erover?

Moge allah swt ons helpen goedhartig het leven te leiden.

Voorwaar, Allah verandert de (goede) toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen. [13:11]


UP!]

06-08-2007, 18:00


Wa alaykoem asalaam wa Ra7matoeAllah Ta3ala wa Barakatoeh.

Allereerst Allahoemma Ameen op uw dou'a.


Jàh, het is inderdaad sterk verminderd.

Het probleem is dat de mensen zich vaak met een ander leven bemoeien.
En anderen denken (soms) dat men zich bemoeit met zijn/haar leven, terwijl u haar/hem probeert te helpen.

Als u een nasee7a/goede raad/advies/ geeft ... en dàn is het vaak zo van 'Het is mijn leven.' of 'Laat me met rust.'.
Dit verstaan sommigen onder bemoeien, terwijl u slechts goede bedoelingen hebt.
Zoals u zegt is de persoon die zondigt dan 'blind' en waneer hij/zij weer kan 'zien', zal hij/zij u er dankbaar voor zijn en uw hulp vragen.

Mààr dan komt er weer iets anders bij kijken.
Zodra iem. iets slechts heeft gedaan, blijft men erover praten. [Roddelen dus.]
En als hij/zij berouw heeft/toont en zijn/haar leven wil veranderen, zijn het de 'roddelaars' die u dan weer naar 'beneden halen'.
Zij (roddelaars) geloven niet dat iem. kan veranderen en zullen de slechte daden v/e persoon (vaak) terug naar boven halen.


Als u snapt wat ik bedoel ...



[Had eens een lezing over 'Broederschap' bijgewoond en nadat men een lezing in het Nederlands had gegeven, zei de spreker: 'We moeten vaker aan een broeder/zuster zeggen 'Ik houd van u omwille van Allah' of elkaar gewoon eens 'omhelzen' uit broederschap. Het zou mooi zijn als we dit in realiteit konden overbrengen. En daarom stel ik voor dat éénieder van jullie opstaat en zijn/haar broeder/zuster omhelst en zijn/haar liefde aan hem/haar betuigt omwille van Allah'.]

[Dus zag u iedereen opstaan en de zusters elkaar omhelzen en de broeders elkaar omhelzen. Was een leuk ideetje mashaAllah!]

06-08-2007, 18:08
Dat klopt helemaal wat je zegt. Bedankt voor je reactie. En ja dat wat je op het einde neer hebt gezet is eigenlijk iets dat normaal moest zijn maar ja net zoals de laatste citaat luidt...we zijn niet te laat om ons best te doen onze fouten te corrigeren. Het moet ergens vandaan komen dus up de topic djazakkallah en help je eigen hand. Inchallah werken we stap voor stap naar een betere Ummah!

Het mag wel een loze gooi lijken maar als ieder GOED nadenkt en zijn Imaan wakkerschud en zijn inzet toont dan staan we sterk en gaat het beter.

06-08-2007, 18:29
S graag gedaan broeder.

Ja, voilà, 'eigenlijk' zou het iets normaals moeten zijn.
Maar bon, we kunnen onze fouten corrigeren. [Zoals u zei.]

Wa iyaak.
Allahoemma Ameen.


Úhú! Alleen kan men het niet. Het moet van 'beide kanten' komen.

Ghayr inshaAllah.

06-08-2007, 18:36


Salaam oe'alaikoem

jah klopt, maar ik wil eigenlijk raad vragen :S
ik ben vandaag pas begonnen met bidden enzo maar ik doe nog dingen die haraam zijn.. Zou Allah swt het mij vergeven dat ik alles rustig aan wil doen dus rustig met die harame dingen stoppen of zou het een zonde zijn? En ik word ook snel afgeleid .. Meisjes van tegenwoordig enzo kunnen jullie mij helpen ? dank jullie en moge Allah jullie belonen !

Wa3alaikoem asalaam

06-08-2007, 18:37
Amin..

Ja de mensen 'kunnen' het wel, alleen hebben ze de juiste push niet in hun rug gekregen om het te doen. Mensen kijken vaak naar al het slechte dat er gebeurt en nemen daar een voorbeeld van voor hun eigen leefwijze terwijl je niet naar je omgeving maar naar ons geloof moet kijken voor een goed voorbeeld.

Gair Inchallah.

06-08-2007, 18:39

Citaat door ZeldzaamJongen:
Salaam oe'alaikoem

jah klopt, maar ik wil eigenlijk raad vragen :S
ik ben vandaag pas begonnen met bidden enzo maar ik doe nog dingen die haraam zijn.. Zou Allah swt het mij vergeven dat ik alles rustig aan wil doen dus rustig met die harame dingen stoppen of zou het een zonde zijn? En ik word ook snel afgeleid .. Meisjes van tegenwoordig enzo kunnen jullie mij helpen ? dank jullie en moge Allah jullie belonen !

Wa3alaikoem asalaam


3alaikom salaam,

Ik ben geen geleerde of dergelijke maar wat ik kan zeggen is dat je je Imaan dan moet versterken en jezelf moet laten afleiden in dingen die te maken hebben met je geloof of andere dingen die nuttig voor je zijn.

en Amin en moge Allah jou ook belonen!

06-08-2007, 18:47

Citaat door ZeldzaamJongen:
Salaam oe'alaikoem

jah klopt, maar ik wil eigenlijk raad vragen :S
ik ben vandaag pas begonnen met bidden enzo maar ik doe nog dingen die haraam zijn.. Zou Allah swt het mij vergeven dat ik alles rustig aan wil doen dus rustig met die harame dingen stoppen of zou het een zonde zijn? En ik word ook snel afgeleid .. Meisjes van tegenwoordig enzo kunnen jullie mij helpen ? dank jullie en moge Allah jullie belonen !

Wa3alaikoem asalaam


Wa alaykoem asalaam wa Ra7matoeAllah Ta3ala wa Barakatoeh.

Alhamdoellillah dat u met het gebed begonnen bent. InshaAllah zal u dit ook blijven doen. [Ameen!]
Ik kan geen uitspraak doen of het wel/niet vergeven wordt.
Ik beschik niet over die kennis.
Mààr elk stukje kan helpen en hoe meer u zich in uw geloof verdiept, hoe 'makkelijker' het is andere zonden te vermijden/weg te laten.

W.b. meisjes.
Het beste wat u kan doen is uw ogen neerslaan.
Als u uwzelf verplicht uw ogen neer te slaan en om hen geen aandacht te geven -wetend/denkend dat het Hiernamaals vele beter is- gaat het op den duur automatisch gebeuren. [Het neerslaan van uw ogen.]


De Qur'an lezen, ahadieth lezen, lezingen bijwonen/beluisteren op het i-net, naar de moskee gaan, ...
Dit alles kàn u verder helpen inshaAllah.

Moge Allah (de Verheerlijkte en de Verhevene) ons allen vergeven voor onze zonden.
Moge Hij (de Verheerlijkte en de Verhevene) ons allen leiden op het Pad die tot Zijn Welbehagen leidt.
[Allahoemma Ameen!]

06-08-2007, 18:51

Citaat door Hmmz20:
3alaikom salaam,

Ik ben geen geleerde of dergelijke maar wat ik kan zeggen is dat je je Imaan dan moet versterken en jezelf moet laten afleiden in dingen die te maken hebben met je geloof of andere dingen die nuttig voor je zijn.

en Amin en moge Allah jou ook belonen!


Maar wat voor maatschappij is dit nu ? maar toch bedankt.. ik zal langs moeten gaan bij een refki.. en insha'allah blijf ik op het rechte pad ye rabbi al 3alamien !!

M3a Salama en Insha'allah betreden we allemaaaaal het Paradijs..

06-08-2007, 18:55

Citaat door Hmmz20:
Amin..

Ja de mensen 'kunnen' het wel, alleen hebben ze de juiste push niet in hun rug gekregen om het te doen. Mensen kijken vaak naar al het slechte dat er gebeurt en nemen daar een voorbeeld van voor hun eigen leefwijze terwijl je niet naar je omgeving maar naar ons geloof moet kijken voor een goed voorbeeld.

Gair Inchallah.



Jà. Dàt is ook waar.
Sommige dingen hebben ook met de opvoeding te maken.
Bij sommigen gaat traditie boven geloof of wordt het gewoon vermengd.
Dàn zou ik ook niet goed weten wat/hoe moet


Heb ik gemerkt.
Wàt de omgeving denkt/doet, dààr kijkt men vaker naar.


InshaAllah.

06-08-2007, 18:58

Citaat door borgerokko:
Wa alaykoem asalaam wa Ra7matoeAllah Ta3ala wa Barakatoeh.

Alhamdoellillah dat u met het gebed begonnen bent. InshaAllah zal u dit ook blijven doen. [Ameen!]
Ik kan geen uitspraak doen of het wel/niet vergeven wordt.
Ik beschik niet over die kennis.
Mààr elk stukje kan helpen en hoe meer u zich in uw geloof verdiept, hoe 'makkelijker' het is andere zonden te vermijden/weg te laten.

W.b. meisjes.
Het beste wat u kan doen is uw ogen neerslaan.
Als u uwzelf verplicht uw ogen neer te slaan en om hen geen aandacht te geven -wetend/denkend dat het Hiernamaals vele beter is- gaat het op den duur automatisch gebeuren. [Het neerslaan van uw ogen.]


De Qur'an lezen, ahadieth lezen, lezingen bijwonen/beluisteren op het i-net, naar de moskee gaan, ...
Dit alles kàn u verder helpen inshaAllah.

Moge Allah (de Verheerlijkte en de Verhevene) ons allen vergeven voor onze zonden.
Moge Hij (de Verheerlijkte en de Verhevene) ons allen leiden op het Pad die tot Zijn Welbehagen leidt.
[Allahoemma Ameen!]



Allahoemma Ameen hopelijk zal dit ook zo blijven ( de salaat verrichten )
Maar ik kan geen arabisch en de meeste lezingen in de moskee zijn in het arabisch, dus daar heb ik geen nut aan (spijtig genoeg)
Maar met mijn wil en de wil vn Allah swt gaat dat insha'allah toch lukken..
Toch bedankt voor jullie hulp.. Moge allah swt jullie belonen en jullie een hogere plaats geven..

wa3alaikoem asalaam

06-08-2007, 19:02

Citaat door ZeldzaamJongen:
Allahoemma Ameen hopelijk zal dit ook zo blijven ( de salaat verrichten )
Maar ik kan geen arabisch en de meeste lezingen in de moskee zijn in het arabisch, dus daar heb ik geen nut aan (spijtig genoeg)
Maar met mijn wil en de wil vn Allah swt gaat dat insha'allah toch lukken..
Toch bedankt voor jullie hulp.. Moge allah swt jullie belonen en jullie een hogere plaats geven..

wa3alaikoem asalaam


InshaAllah! Het is de shaytaan die de mens weerhoudt van het gebed en uiteindelijk is het de mens zelf die ervoor zal boeten.


Ik ben het Arabisch ook niet machtig.
Als wij -zusters onder mekaar- samenkomen en iem. een lezing geeft, wordt het vertaald.
Mààr in de moskee is het ook in het Arabisch. [Vrijdaggebed.]

Dààrom dat ik lezingen in het Nederlands beluister.

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/mediatheek/openperspreker.php?spreker=1

InshaAllah.
Geen dank broeder.

Allahoemma Ameen en moge Hij u belonen met Jennat Al Firdaws.
[Allahoemma Ameen!]

06-08-2007, 19:07



Citaat door ZeldzaamJongen:
Allahoemma Ameen hopelijk zal dit ook zo blijven ( de salaat verrichten )
Maar ik kan geen arabisch en de meeste lezingen in de moskee zijn in het arabisch, dus daar heb ik geen nut aan (spijtig genoeg)
Maar met mijn wil en de wil vn Allah swt gaat dat insha'allah toch lukken..
Toch bedankt voor jullie hulp.. Moge allah swt jullie belonen en jullie een hogere plaats geven..

wa3alaikoem asalaam



Amin,

Hey broeder ik ken moskeeen waar ze lezingen in nederlands vertalen na het arabische. Het hangt af waar je vandaan komt. Anyways ik hoor het van je. (Online lezingen in het nederlands zoals de zuster suggereerde is ook een fijn idee)

Wasalamoe3alaikom.

06-08-2007, 19:56

Citaat door ZeldzaamJongen:
Allahoemma Ameen hopelijk zal dit ook zo blijven ( de salaat verrichten )
Maar ik kan geen arabisch en de meeste lezingen in de moskee zijn in het arabisch, dus daar heb ik geen nut aan (spijtig genoeg)
Maar met mijn wil en de wil vn Allah swt gaat dat insha'allah toch lukken..
Toch bedankt voor jullie hulp.. Moge allah swt jullie belonen en jullie een hogere plaats geven..

wa3alaikoem asalaam


Asalaam aleikum,

Wat ook een optie is om lezingen bij te wonen in het Ned, als je dat niet kan, is het misschien een optie om naar een andre stad te gaan waar wel lezingen in het nl worden gegeven (Adam, Rdam, Tilburg etc).

En je kan altijd boeken lezen.

Moge Allah swt ons allen helpen, amien!!

Asalaam aleikum.

06-08-2007, 20:55
Amin!

Up mensen

Pagina's : [1] 2