Bekijk volle/desktop versie : de gunsten van het bescherme van de tong



05-08-2007, 18:17
Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:



وَأَسْب& #1614;غَ عَلَيْك& #1615;مْ نِعَمَه& #1615; ظَاهِرَ& #1577;ً وَبَاطِ& #1606;َةً



'En Hij heeft Zijn Gunsten voor jullie vervolmaakt, zichtbaar en onzichtbaar.'

(Soerah Loeqmaan: 20)



En Allah heeft gezegd:



وَإِنْ تَعُدُّ& #1608;ا نِعْمَة& #1614; اللَّه&#161 6; لَا تُحْصُو& #1607;َا



'En als jullie de Gunsten van Allah zouden tellen, dan zouden jullie niet in staat zijn deze op te sommen.'

(Soerah Ibraahiem: 34)



Tot deze gunsten behoort de tong. Allah heeft Zijn dienaar hiermee geëerd en Hij heeft ervoor gezorgd dat hij met deze tong datgene wat zich in zijn binnenste bevindt kan uiten; zoals Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:



الرَّحْ& #1605;َنُ عَلَّم&#161 4; الْقُرْ& #1570;نَ خَلَقَ الْإِنْ& #1587;َانَ عَلَّمَ& #1607;ُ الْبَيَ& #1575;نَ



'De Barmhartige. Hij heeft (jullie mensheid) de Qor-aan geleerd. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft hem welbespraaktheid geleerd.'

(Soerah ar-Rahmaan: 1-4)



Hij, de Almachtige en Majesteitelijke zegt, betreffende Zijn Gunst aan Zijn dienaar, dat Hij hem een tong heeft geschonken:



أَلَمْ نَجْعَل& #1618; لَهُ عَيْنَي& #1618;نِ وَلِسَا& #1606;ًا وَشَفَت& #1614;يْنِ



'Hebben Wij voor hem niet twee ogen gemaakt? En een tong en twee lippen?'

(Soerah al-Balad: 8, 9)



De tong kan ervoor zorgen dat zijn eigenaar stijgt naar de hoogste rangen. Dit is wat er gebeurt als hij deze tong voor de goede zaken gebruikt, zoals: smeekbedes, het reciteren van de Qor-aan, het uitnodigen naar Allah, het onderwijzen e.d. Met andere woorden: als hij deze tong gebruikt voor datgene wat Allah, de Almachtige en Majesteitelijke, tevreden stelt, zoals het uitspreken van de Tawhied (Laa ilaaha illallah - er is geen god die het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah), mits er is voldaan aan de resterende voorwaarden. Deze voorwaarden zijn samengenomen in de volgende dichtregels:



Kennis, zekerheid, oprechtheid en jouw waarheidsgetrouwheid samen met

Liefde, overgave en acceptatie ervan



Dit is zelfs het beste wat er met de tong uitgesproken kan worden. In Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim staat dat Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



الإيما&#160 6; بضع و ستون شعبة فأفضله&#157 5; قول لا إله إلا الله

وأدناه&#157 5; إماطة الأذى عن الطريق والحيا&#156 9; شعبة من الإيما&#160 6;



'Het geloof (al-Iemaan) bestaat uit zestig en nog wat(1) delen. Het beste deel is de uitspraak: Laa ilaaha illallah, het laagste ervan is het verwijderen van een schadelijk voorwerp van de weg en schaamte behoort tot al-Iemaan.'



Met deze uitspraak kan de overwinning en het succes behaald worden. De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - was namelijk gewoon om zijn volk hiernaar uit te nodigen. Hij zei dan:



قولوا لا إله إلا الله تفلحوا



'Zeg 'Laa ilaaha illallah', opdat jullie zullen welslagen.'(2)



Zo ook het gedenken van Allah, zoals onze Heer in Zijn Almachtige Boek heeft gezegd:



إِنَّ الْمُسْ& #1604;ِمِينَ وَالْمُ& #1587;ْلِمَا&# 1578;ِ



'Voorwaar, de mannelijke moslims en de vrouwelijke moslims...'



Tot aan Zijn Uitspraak:



وَالذَّ& #1575;كِرِين&# 1614; اللَّه&#161 4; كَثِيرً& #1575; وَالذَّ& #1575;كِرَات&# 1616; أَعَدّ&#161 4; اللَّه&#161 5; لَهُمْ مَغْفِر& #1614;ةً وَأَجْر& #1611;ا عَظِيمً& #1575;



'... en de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die Allah veelvuldig gedenken, Allah heeft voor hen vergiffenis en een geweldige beloning voorbereid.'

(Soerah al-Ahzaab: 35)



Al-Imaam Ahmad heeft in zijn Moesnad overgeleverd dat Aboed-Dardaa- - moge Allah tevreden met hem zijn - heeft gezegd: 'De Boodschapper van Allah heeft gezegd:



‏ألا أنبئكم بخير أعمالك&#160 5; وأزكاه&#157 5; عند مليككم وأرفعه&#157 5; في درجاتك&#160 5;

وخير لكم من إنفاق الذهب ‏والور&#160 2; ‏وخير لكم م

ن أن تلقوا عدوكم فتضربو&#157 5; أعناقه&#160 5; ويضربو&#157 5; أعناقك&#160 5;



'Zal ik jullie op de hoogte brengen van de beste onder jullie daden, de meest zuivere daad bij jullie Bezitter, de daad die jullie het meeste zal doen stijgen in rang, de daad die beter voor jullie is dan het uitgeven van goud en zilver en beter voor jullie dan het ontmoeten van jullie vijand, waarna jullie hen bevechten en zij jullie bevechten?'



Zij zeiden: 'Jazeker, o Boodschapper van Allah.'



Hij zei:



ذكر الله



'Het gedenken van Allah.'(3)



Moe'aadh ibn Djabal heeft gezegd:



'Niets is een grotere redding van de bestraffing van Allah, dan het gedenken van Allah.'



Zo ook het vragen om vergiffenis, want de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



طوبى لمن وجد في صحيفته استغفار& #1575; كثيرا



'Toebaa(4) voor degene die in zijn boek veel Istighfaar (het vragen om vergiffenis) aantreft.'(5)



Zo ook het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke, want dit behoort tot de oorzaken van het welslagen:



وَلْتَك& #1615;نْ مِنْكُم& #1618; أُمَّة&#161 2; يَدْعُو& #1606;َ إِلَى الْخَيْ& #1585;ِ وَيَأْم& #1615;رُونَ بِالْمَ& #1593;ْرُوفِ وَيَنْه& #1614;وْنَ عَنِ الْمُنْ& #1603;َرِ وَأُولَ& #1574;ِكَ هُمُ الْمُفْ& #1604;ِحُونَ



'En laat er uit jullie een groep voortkomen die uitnodigt naar het goede en het goede gebiedt en het verwerpelijke verbiedt; en dit zijn de welslagenden.'

(Soerah Aal 'Imraan: 104)



Het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke behoort ook tot liefdadigheid, zoals is overgeleverd in Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim, op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



‏ كل‏‏ سلامى ‏من الناس عليه صدقة



'Elk gewricht van de mens dient liefdadigheid te geven...'



in deze overlevering zegt de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam:



أمر بمعروف و نهي عن منكر صدقة



'Het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke is liefdadigheid.'



Zo ook goede woorden, want deze zijn een bescherming tegen het Hellevuur. Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd dat 'Adiyy Ibn Haatim heeft gezegd: 'De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - noemde het Hellevuur, zocht hier vervolgens toevlucht tegen bij Allah en draaide zijn gezicht weg. Toen noemde hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - het Hellevuur, zocht hier vervolgens toevlucht tegen bij Allah en draaide zijn gezicht weg.' Shoe'bah, één van de overleveraars zei: 'Ik twijfel er niet over dat het minstens twee keer was.'



Toen zei de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam:



اتقوا النار و لو بشق تمرة فإن لم تجدوا فبكلمة طيبة



'Vrees het Hellevuur, al is het maar met de helft van een dadel; en als jullie dit niet kunnen vinden, dan met een goed woord.''



Het zeggen van een goed woord is tevens een soort liefdadigheid, zoals in Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim is overgeleverd op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - dat de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



كل سلامى من الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس يعدل بين الاثني&#160 6; صدقة

أو يعين الرجل على دابته فيحمله عليها أو يرفع له عليها متاعه صدقة

والكلم&#157 7; الطيبة صدقة وكل خطوة يمشيها إلى الصلاة صدقة ويميط الأذى عن الطريق صدقة



'Elk gewricht van de mens dient elke dag dat de zon opkomt liefdadigheid te geven. Het zorgen voor verzoening tussen twee mensen is liefdadigheid. Iemand helpen om zijn rijdier te bestijgen of zijn spullen erop te tillen, is liefdadigheid. Het goede woord is liefdadigheid. Elke stap naar het gebed toe, is liefdadigheid. En het verwijderen van een schadelijk voorwerp van de weg is liefdadigheid.'



Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd, op gezag van de grootvader van Aboe Moesaa al-Ash'arie, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



على كل مسلم صدقة



'Iedere moslim dient liefdadigheid te geven.'



Zij zeiden: 'En als hij dit niet kan vinden?'



Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:



فيعمل بيديه فينفع نفسه ويتصدق



'Dan dient hij te werken met zijn handen, zodat hij zichzelf van nut kan zijn en liefdadigheid kan geven.'



Zij zeiden: 'En als hij dit niet kan of doet?'



Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - antwoordde:



فيعين ذا الحاجة الملهو&#160 1;



'Dan dient hij de bezorgde behoeftige te helpen.'



Zij zeiden: 'En als hij dit niet doet?'



Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:



يأمر بالخير - أو قال - بالمعرو& #1601;



'Dan dient hij het goede te gebieden.'

05-08-2007, 18:18


Zij zeiden: 'En als hij dit niet doet?'



Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:



فيمسك عن الشر فإنه له صدقة



'Dan dient hij zich te onthouden van het slechte, want dat is liefdadigheid voor hem.'



Zo ook het zich onthouden van het schadelijke en het slechte van de tong, zoals in Sahieh al-Boekhaarie is overgeleverd op gezag van Sahl Ibn Sa'd, dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd:



‏من يضمن لي ما بين لحييه وما بين رجليه أضمن له الجنة



'"Wie mij garandeert wat zich tussen zijn twee kaken en tussen zijn twee benen bevindt, voor hem garandeer ik het Paradijs."




Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft er dus op gewezen dat het beschermen van de tong en de privédelen, oorzaken zijn voor het betreden van het Paradijs.



Het in bedwang houden van de tong, opdat hij niets slechts zal uiten, behoort tot de fundamenten van al-Iemaan (het geloof) en het goede.



Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd, op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يؤذ جاره ومن كان يؤمن بالله

واليوم الآخر فليكرم ضيفه ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت



'Degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient zijn buurman geen schade te berokkenen; en degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient zijn gast te eren; en degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient het goede te zeggen of anders te zwijgen.'



Over zijn uitspraak: 'Degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag', heeft Ibn 'Abdil-Barr in zijn boek 'at-Tamhied' (23/21) gezegd:



'De betekenis van deze uitspraak en alles wat erop lijkt, is een verlaging en imperfectie van het geloof. Het houdt niet in dat dit ongeloof is.'



Het beschermen van de tong behoort ook tot de perfectie van iemands Islaam. Al-Boekhaarie en Moeslim hebben overgeleverd, op gezag van ‘Abdoellah ibn 'Amr ibn al-'Aas, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:



المسلم من سلم المسلمو& #1606; من لسانه ويده



'De moslim is degene voor wiens tong en handen de moslims veilig zijn.'



Al-Haafidh Ibn Hadjar heeft in 'Fat-hoel-Baarie'(6) gezegd:



‘De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft hier specifiek de tong genoemd, omdat deze hetgeen zich in het binnenste bevindt, uit. Dit is ook het geval met de hand, omdat de meeste handelingen hiermee plaatsvinden. De overlevering is wat de tong betreft algemener dan wat de hand betreft. De reden hiervoor is dat de tong kan praten over degenen die heen zijn gegaan, degenen die nog leven, en degenen die nog zullen komen, in tegenstelling tot de hand. Men kan wel het uitspreken met de tong gepaard laten gaan met het schrijven; en de gevolgen hiervan zijn enorm.



Er zijn op het voorgaande echter wettige uitzonderingen gemaakt, zoals het slaan met de hand als het gaat om het uitvoeren van straffen en het berispen van de moslim die dit heeft verdiend. Er is een achterliggende gedachte voor het feit dat 'de tong' is genoemd en niet 'de woorden'. Hieronder valt dan namelijk ook het uitsteken van de tong met als doel iemand te bespotten. Zo is er ook een achterliggende gedachte voor het noemen van 'de hand' en niet een ander ledemaat, want hieronder valt dan tevens de figuurlijke betekenis van 'hand', zoals het wegnemen van iemands recht, zonder recht.' (De woorden van Ibn Hadjar - moge Allah hem genadig zijn - eindigen hier)



Door de tong te beschermen tegen fouten, kan de beloning van Allah voor Zijn dienaar bereikt worden. Allah zal dan zijn daden rechtschapen maken en zijn zondes vergeven.



Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:



يَا أَيُّهَ& #1575; الَّذِي& #1606;َ آمَنُو&#157 5; اتَّقُو& #1575; اللَّه&#161 4; وَقُولُ& #1608;ا قَوْلً سديداً ا يُصْلِح& #1618; لَكُمْ أَعْمَا& #1604;َكُمْ

وَيَغْف& #1616;رْ لَكُمْ ذُنُوبَ& #1603;ُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّه&#161 4; وَرَسُو& #1604;َهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزً&#157 5; عَظِيمً& #1575;



'O jullie die geloven, vrees Allah en spreek de waarheid. Hij zal jullie leiden naar rechtschapen daden en jullie zondes vergeven. En degene die Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt, heeft voorwaar een geweldige triomf behaald.'

(Soerah al-Ahzaab: 70-71)



Over de uitspraak van Allah: 'de waarheid'(7) heeft al-'Imaad Ibn Kathier gezegd:



'D.w.z.: Recht, zonder dat dit ook maar enige kromheid of afwijking bevat. Hij heeft hun beloofd dat als zij dit doen, dat Hij hen ervoor zal belonen door hun daden rechtschapen te maken. Met andere woorden: Hij zal hen leiden naar rechtschapen handelingen en Hij zal hun voorgaande zondes vergeven en ook hun toekomstige zondes door hen ertoe te zetten berouw te tonen hiervoor.'



Bron: 'Nasiehatie lin-Nisaa-' (Mijn advies aan de vrouwen)




--------------------------------------------------------------------------------


(1) Voetnoot van de vertaalster: In de oorspronkelijke overlevering staat: bid'oen wa sittoena. De geleerden hebben bid'oen uitgelegd als een getal tussen de 2 en 10. (Zie: Sharh al-Oesoel ath-Thalaathah, door ash-Shaykh al-'Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn)



(2) Overgeleverd door Ibn Khoezaymah, op gezag van Taariq ibn 'Abdillaah al-Mahaaribie - moge Allah tevreden met hem zijn. De overlevering wordt ook vermeld in 'Sahieh al-Moesnad'.



(3) Tevens overgeleverd door at-Tirmidhie (3377).



(4) Voetnoot van de vertaalster: Toebaa: De geleerden hebben verschillende uitleggen gegeven aan het woord Toebaa. De bekendste uitleg is dat Toebaa een boom in het Paradijs is. (Zie Fat-hoel-Baarie)



(5) Overgeleverd door Ibn Maadjah in zijn Soenan, op gezag van 'Abdoellah Ibn Bisr.



(6) Voetnoot van de vertaalster: Fat-hoel-Baarie: Dit is de bekendste en beste uitleg van Sahieh al-Boekhaarie. Het meestal vijftien delen tellende naslagwerk is geschreven door één van de grootste geleerden van al-Hadieth: Al-Haafidh Ahmad ibn 'Alie ibn Hadjar al-‘Asqalaanie - moge Allah hem genadig zijn.



(7) Voetnoot van de vertaalster: In het Qor-aanvers staat: 'qawlan sadiedan'. Dit betekent letterlijk vertaald: 'juiste woorden'. Door de Salaf is dit uitgelegd als 'de waarheid'.

06-08-2007, 22:55
"Voorwaar, Hij weet wat openlijk besproken wordt en Hij weet hetgeen gij verbergt."

06-08-2007, 23:02
Allahoe Akbar!