Bekijk volle/desktop versie : gelatine in voedsel



03-08-2007, 20:43
Ik veel toetjes en koekjes/snoep zit gelatine. Dat wordt gemaakt van varkens botten (heel soms van runderbotten maar dan ook niet hallal geslacht)

Wat doen jullie? Ik probeer zoveel mogelijk niet te eten, maar veel mensen waaronder mijn man eten het gewoon.

Ik hoor ook van mensen dat je het wel mag eten omdat door het verwerkingsproces het een heel ander product geworden is en dat het dan wel mag. Maar ja ik denk dan, het grondprodukt bij afkomstig is en blijft van een varken

Ik wil graag horen hoe jullie er over na denken
liefs chamch

03-08-2007, 20:45


Ik eet het omdat ik bewijs heb dat ik het mag eten.

Kan iemand aub voor de miljoenste keer die fatawa plaatsen?

03-08-2007, 20:46
ja dat probleem heb ik ook..mag je het wel of niet eten, ik eet het meestal niet maar overal zo wat zit gelatine!

03-08-2007, 20:50

Citaat door Carinaatje:
Ik eet het omdat ik bewijs heb dat ik het mag eten.

Kan iemand aub voor de miljoenste keer die fatawa plaatsen?


Ik zou het ook graag willen hebben. Wil iemand het aub plaatsten?

Dank je wel

03-08-2007, 20:53


ik probeer het ook vaak te vermijden eten met gelatine. egt ik schrok eens toen ik las dat er ook al in pepermunt gelatine zat???

03-08-2007, 20:57

Citaat door moslima_nador_1:
Ik zou het ook graag willen hebben. Wil iemand het aub plaatsten?

Dank je wel


Geschreven door een student van sheikh Nasserdinne Alalbaani rahimahu laah. Sheikh Baazmoel is de leraar van umm alquraa universiteit in SA.

Gelatine: Haraam of Halaal ?
(Genomen van een les gegeven door Shaych Mohammed Baazmoel)




?Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis. Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets veranderd van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.



Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.





Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.





Ibn Hazm (rahiemehoellaah) stelde het beknopt toen hij zei,



?Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens.?



Hij vermeldde ook in zijn boek van fiqh, al-Moehalla: ?Als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen - die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regelgeving.?



Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd naar een ander substantie van een andere samenstelling, zo veel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was, dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.



Bewijs/Voorbeeld 1:



De metgezellen (radie Allaahoe `anhoem) aten gewoonlijk kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In die kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door de ongelovigen op een manier die niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat terecht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt het langer dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.



Bewijs/Voorbeeld 2:



Nog een bewijs van de Soennah: De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegenkomt wat gemaakt is van wijn dan is het halaal.



Waarom?



De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.



Bewijs/Voorbeeld 3:



Allaah zegt in de Qor?aan:



En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [Soerah an-Nahl (16): 66]





Allaah brengt een voorbeeld voor ons naar voren over hoe iets reins kan komen van iets onreins.



En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al overheen zijn gegaan. De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (het kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) gaf ons een methode om iets te zuiveren wat eerst onrein was.



Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internationale haraam lijst staat. Deze bijproducten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstanties dat zij haraam zijn. Maar de beginsubstanties (e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer ?varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het is halaal.



Wat is gelatine ? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definieert: ?Een kleurloze of wit-gele, in water opgeloste, prote?ne verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vormen dat verandert in een gel bij verxxxxxng.? (blz. 290)



Is dit een chemische verandering of niet? Is het nog langer prote?ne? Nee, dat is het niet.



Je gelooft het niet dus je vraagt, ?Maar hoe kan het halaal zijn wanneer het kwam van iets haraam??



Vanwege de bewijzen hierboven vermeld, de regelgeving is niet gebaseerd op wat het was, de regelgeving is gebaseerd op wat het is. Een Hanafie geleerde, Ibn `Aabedien gaf het voorbeeld: ?het zwijn dat verdrinkt in een zout meer en verrot en zelf zout wordt, is nu halaal.?



Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen: ?Zout is iets anders dan vlees en botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout.?



Om het zout voorbeeld verder te nemen: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halaal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vormen zij twee giftige substanties die haraam zijn voor consumptie.



De ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklomp wordt is het nog steeds nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de ahnaaf zijn niet de enigen die dit standpunt innemen.



De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaafir en gaat richting de Hel, vandaag is hij Moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.



We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haraam verklaren omdat het een vorm is van dholm (onrecht). Geleerden hebben gezegd dat het erger is dat je iets van halaal haraam maakt dan iets haraam halaal maakt. Allaah heeft deze Religie gemakkelijk gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.

03-08-2007, 21:10
bedankt carinaa, maar ik blijf toch kritisch, want men kan zoveel schrijven/zeggen. Wat staat er in de koran over in. Sorry ik probeer niemand te beledigen maar ik wil gewoon meer info. Hoe kan het dat veel mensen die sterk geloven het toch niet eten ondanks dat ze dit weten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
liefs een zuster

03-08-2007, 21:11
@Carinaatje; selefieforum?



En idd dat stuk is al tig keer geplaatst, ik eet ook gewoon producten met gelatine.

03-08-2007, 21:15

Citaat door chamch:
bedankt carinaa, maar ik blijf toch kritisch, want men kan zoveel schrijven/zeggen. Wat staat er in de koran over in. Sorry ik probeer niemand te beledigen maar ik wil gewoon meer info. Hoe kan het dat veel mensen die sterk geloven het toch niet eten ondanks dat ze dit weten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
liefs een zuster



In de koran staat 'Vraag de bezitters van kennis indien jullie niet weten'

Sheikh Baazmoel is een bezitter van kennis en wij weten niet, dus. Ik neem echt niks aan van 'men', enkel de geleerden kunnen mij overhalen omdat die hun fatawa beargumenteren met adillah.

Er is chilaaf over, dus er zijn ook geleerden die zullen zeggen dat het niet toegestaan is (ik vind dat bewijs alleen niet overtuigend) en dit bewijs juist wel. Anders moet je maar verder zoeken en kijken waar jouw hart bij rust en waar je geen twijfel over hebt.

03-08-2007, 21:16

Citaat door Oemmi:
@Carinaatje; selefieforum?



En idd dat stuk is al tig keer geplaatst, ik eet ook gewoon producten met gelatine.


JepZ.


Ja, echt miljoen keer ofzo.

Ik ook, altijd al gedaan. Alles is halal tenzij er bewijs is dat iets haram is en dat bewijs had ik voor ik deze fatawa kende niet.

03-08-2007, 21:20

Citaat door chamch:
bedankt carinaa, maar ik blijf toch kritisch, want men kan zoveel schrijven/zeggen. Wat staat er in de koran over in. Sorry ik probeer niemand te beledigen maar ik wil gewoon meer info. Hoe kan het dat veel mensen die sterk geloven het toch niet eten ondanks dat ze dit weten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
liefs een zuster


Bedankt Carinaa!
Ja kan iemand mij daar ook aan helpen?

03-08-2007, 21:20

Citaat door Carinaatje:
In de koran staat 'Vraag de bezitters van kennis indien jullie niet weten'

Sheikh Baazmoel is een bezitter van kennis en wij weten niet, dus. Ik neem echt niks aan van 'men', enkel de geleerden kunnen mij overhalen omdat die hun fatawa beargumenteren met adillah.

Er is chilaaf over, dus er zijn ook geleerden die zullen zeggen dat het niet toegestaan is (ik vind dat bewijs alleen niet overtuigend) en dit bewijs juist wel. Anders moet je maar verder zoeken en kijken waar jouw hart bij rust en waar je geen twijfel over hebt.


goed gezegd, soms willen mensen het ondanks de uitgebreide studies van geleerden het nog steeds moeilijk maken voor zichzelf.

En dat is niet tegen jou gericht hoor chamsh.. gewoon in het algemeen .

03-08-2007, 21:23


Ja klopt, ken je abu khadeejah van Burmingham? Die had ook een meshallah dars over voedsel, mensen hebben echt hele lijsten samengesteld van eten wat niet toegestaan zou zijn. TOEGESTANE producten zijn haraam geworden, brood, melk, kaas, koek is toch niet normaal?!

Iedereen moet maar doen waar hij zich goed bij voelt maar ik moet er niet aan denken alleen speciale brood met speciale kaas te eten en een speciale glas melk.

03-08-2007, 21:25

Citaat door Carinaatje:
Ja klopt, ken je abu khadeejah van Burmingham? Die had ook een meshallah dars over voedsel, mensen hebben echt hele lijsten samengesteld van eten wat niet toegestaan zou zijn. TOEGESTANE producten zijn haraam geworden, brood, melk, kaas, koek is toch niet normaal?!

Iedereen moet maar doen waar hij zich goed bij voelt maar ik moet er niet aan denken alleen speciale brood met speciale kaas te eten en een speciale glas melk.


Ja, die ken ik. Hij geeft goede lezingen, hamdoelillah.
En inderdaaad, al die E-nummers en stremsels, er blijft niets over om te eten .

Kijk, als er onduidelijkheid over is, kan vragen geen kwaad. Maar als er een uitspraak is gedaan door een geleerde, dan eet ik het gewoon.

03-08-2007, 21:28
BarakAllahufieki.