Bekijk volle/desktop versie : Ramadan :: Vraag en antwoord



30-07-2007, 07:36
Beste Marokko leden,

Het is weer bijna zover; "De maand ramadan"

xxxxxxxxx.nl bevat de meest gestelde vragen van onze bezoekrs met de bijbehorende antwoorden.

Klik hier voor een overzicht.

Mocht jouw vraag/antwoord er niet tussen zitten? Stel jouw vraag dan via deze link

Let wel: Alleen bezoekers die geregistreerd zijn kunnnen een vraag stellen. Heb je nog geen account? Registreer jezelf via deze link

Veel leesplezier!

30-07-2007, 09:37



Citaat door OemAicha_Aliraq:
Oeps, ik bedoelde de maand van dé Quraan


btw mabrook lel 3eraaq jjebna el kaas



ontopic: maand ramadan is een maand van dankbaarheid dat God de Koran heeft neergezonden in deze maand..

dus geen van al deze antwoorden is helemaal correct..!!

30-07-2007, 10:09

Citaat door OemAicha_Aliraq:
Ja, Alhamdoelillah ze hebben gewoon Barak'Allahoe fik

het is ook maand van vergeffenis..De mand van Ramadan bevat eigelijk Alles


eeh wallah hebben we eindelijk weer de glimlach die we in jaren niet hebben gezien el 3iiraqiyeen yetmanoon yeshomoon re7et il far7a

nee maar hoofddoel is het dankbaarheid voor de openbaring van de koran en natuurlijk bij iedere daad is God zo Gul om vergiffenis te zenden..

maar inderdaad het bevat eigenlijk alles..


kijk maar..
x wa litukmilu al 3idata wa litukabiro allaha 3ala maa hadaakom wa la3lakom tashkuroon x

30-07-2007, 10:42

Citaat door OemAicha_Aliraq:
ya, Wallil Amdoelillah..wollahi die glimach nooit vergeten en zeker re7latal far7a

Na3aam, het is een maan van de Quranvan Dankbaadheid tot het versterken van de Imaan tot vergeveniss vragen en het laten en jou vorige dagen niet het zelfde blijven zoals vroeger InchAllah


eeh wallah mithl ma kilti la3ad inshallah Allah yefat7 3yona eb hay il dinya lol .. lou e7na 3iraiyeen ow ikhwaam mo lo mo mo.. LoL


Ameen ya rab ik kan niet wachten totdat ramadan komt en vooral ook 3eed el kibeer

30-07-2007, 11:01



Citaat door OemAicha_Aliraq:
hihi, jou Arabisch is grappig, InchAllah Amien op je doe3a..hahahahah

trouwens heb je mijn tekst nog gelezen over het vieren van verjaardig?

Ja nog een maandje volhouden..


ba3rif ben meer egyptisch opgevoed neig meer naar mijn egyptische kan lol.. any ma a3ref a7shi 3iraqi 3adl

nee ik ga ffe kijkje nemen..

bes wallah gister neef van zon vriend in baghdad belt en zij zegt hem waar ben je zegt ie op straat feest vieren je moet komen senna shi3a we akraad samen op straat feest vieren..
ik ben niet zon voetbal fan .. maar wallah ik zou alles voor over hebben om gister in baghdaad te zijn

30-07-2007, 11:20

Citaat door OemAicha_Aliraq:
ya, Wallil Amdoelillah..wollahi die glimach nooit vergeten en zeker re7latal far7a

Na3aam, het is een maan van de Quranvan Dankbaadheid tot het versterken van de Imaan tot vergeveniss vragen en het laten en jou vorige dagen niet het zelfde blijven zoals vroeger InchAllah

Salaam Lieve Sis!! Goed gezegd!! Gaan we deze maand inshallah weer samen naar moskee... hahahaha net zoals vorig jaar hahahaha

30-07-2007, 12:53
Salaam,
Ik vroeg me af hoeveel dagen of weken schuift de ramadan op? Dus als het nu volgens sommigen op 13 september begint wanneer begint het dan weer volgend jaar? Bedankt voor het beantwoorden
Beslema

03-08-2007, 23:07
Alhamdulillaah, Alhamdulillaahi rabbil'aalamien. Was-Salaatoe was-Salaamoe
'ala ashrafiel-moersalien. Wa 'ala aalihie wa sahbihie adjma'ien. Amaba’d

Salaam alaykum warahmatullahi wabarakatu beste broeders en zusters,

Insha'Allah verkeren jullie in goede staat van gezondheid en imaan.

Zoals jullie weten komt de mooiste maand van het jaar, de Ramadan, er
insha'Allah weer aan. Tijd voor bezinning, aanbidding en saamhorigheid...
Maar ook de tijd van da'wa bij de niet-moslims in Nederland.

Weten de niet-moslims wat de Ramadan inhoudt? Weten zij dat dit geen straf
maar een gunst van Allah subhanahu wa ta'ala is? Weten zij dat vasten het
lichaam niet schaadt?

Kortom, allemaal vragen die niet-moslims zouden kunnen hebben over de
Ramadan.

Om die reden hebben wij een dubbelzijdige A4-folder gemaakt met daarin de basisinformatie omtrent de Ramadan. Deze hebben wij verspreid onder de inwoners in onze regio, opdat zij meer kennis over de Islaam zullen hebben, en wellicht meer interesse krijgen in de Islaam insha'Allah.

We zouden daarom aan jullie willen vragen om ook deze folder zo veel mogelijk te verspreiden in jullie leefomgeving, zodat de niet-moslims telkens positief geconfronteerd worden met de Islam en insha'Allah de weg vrij gemaakt kan worden voor een zuiver lichtpuntje in hun duistere levenstijl.

Voor de A4-folder kun je mailen naar moslims.in.dialoog@hotmail.com

Stuur dit a.u.b. ook via e-mail naar anderen.

Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor jullie steun.

Soebh'aanaka Allaahoemma wa bieh'amdiek, ash-hadoe allaa iellaaha iellaa
anta, astaghfieroeka wa atoeboe ielayk.

Alaykum salaam warahmatullahie wabarakatu,

Projectgroep Moslims in Dialoog

08-08-2007, 09:52
chahr al3iebada
chahr alqiyama
chahr asieyaam
chahr tabaroe3
chahr al3asl

08-08-2007, 09:59
xxxxxxxxx, ik meende me te kunnen herinneren ergens te hebben gelezen dat deze site afkomstig is van een sekte?

Wallahu a'lem, vergeef me indien ik er naast zit!

08-08-2007, 10:00
Shaykh Ibn Baaz (15/259) werd gevraagd: Wat is de regel voor vrouwen die gedurende de dag kohl en sommige cosmetica gebruiken in de Ramadan? Verbreken deze dingen het vasten of niet?

Hij antwoordde:

Volgens de meest correcte mening van de twee meningen van geleerden, verbreekt kohl het vasten van vrouwen of mannen niet maar voor degene die vast is het beter om het ?s avonds te gebruiken. Hetzelfde geldt voor andere dingen die gebruikt worden om het gezicht te verfraaien zoals zeep, cr?mes enzovoorts, die extern aan de huid worden aangebracht zoals henna, make-up en soortgelijke dingen. Er is niets mis met het gebruik hiervan door de vastende persoon maar make-up moet niet gebruikt worden als het schadelijk is voor het gezicht.

Shaykh Ibn ?Uthaymeen heeft in Fataawa al-Siyaam (228) gezegd:

Alle soorten cr?mes, of ze nou op het gezicht, de rug of elders worden aangebracht, hebben geen effect op de vastende persoon en verbreken zijn vasten niet.

Het Permanente Comit? (10/253) werd gevraagd: Verbreekt het gebruik van kohl of cr?me gedurende de dag in de Ramadan het vasten van een vrouw of niet? Ze antwoordden:

Degene die kohl gebruikt gedurende dag gebruikt in de Ramadan tijdens het vasten, maakt zijn of haar vasten niet ongeldig. Hetzelfde geldt voor degene die olie in het haar aanbrengt gedurende de dag in de Ramadan ? het verbreekt het vasten niet.?

08-08-2007, 10:05
[COLOR="purple"][COLOR="Red"]NOT FASTING ON A DAY OF RAMADAN WITHOUT EXCUSE
From: The Major Sins (Al-Kaba'r)
By: Muhammad Bin 'Uthman Adh-Dhahabi
Footnotes Added by CalgaryIslam Editoral Staff

Allah Most High says:
O you who believe, fasting is ordained for you, as it was ordained for
those before you, in order that you may be conscious of Allah - (fasting) for
a fixed number of days. But if any of you is ill or o­n a journey, the (required)
number (is to be made up ) of other days. (aI-Baqarah 2: 183-184)

Ibn ‘Umar reported Allah’s Messenger (صلى الله عليه وسل&#1605 as saying: “Islam is based o­n five things: The Shahadah (witnessing that there is no deity except Allah and that Muhammad is His servant and Messenger); the prayer; the Zakat; the Hajj; and the Sawn (fasting) during Ramadan.” (Bukhari and Muslim)

The Prophet (صلى الله عليه وسل&#1605 said: “The o­ne who did not fast o­n a (particular)
day of Ramadan without a (valid) excuse will not be able to make it up by fasting a (whole) lifetime, even if he were to do that.” [1]

Ibn ‘Abbas said: ‘Islam and the principles of religion are tied together by three things: Witnessing that there is no deity except Allah, the prayer, and fasting during Ramadan.’ If anyone abandons any of these, he becomes an unbeliever. We seek refuge in Allah from that! [2]





FOOTNOTES:

[1] This Hadeeth is Weak As Shaykh Al-Albaanee pointed out in Da'eef Sunan Abu Daawood # 517, Da'eef Al-Jami' #5462, Da'eef Sunan At-Tirmidhee # 115, & Da'eef Ibn Maajah #368.

[2] Shaykh Al-Albaanee Called it Da'eef in Silsilatul Ahaadeeth Ad-Da'eefah # 94 and in his Ta'leeq of fiqhus-Sunnah page #138.[/COLOR][/COLOR]

08-08-2007, 10:07


verschillende fatawa over de ramadan voor vrouwen

http://www.sahab.ws/6019/news/4023.html

08-08-2007, 13:33

Citaat door Only_xx:
xxxxxxxxx, ik meende me te kunnen herinneren ergens te hebben gelezen dat deze site afkomstig is van een sekte?

Wallahu a'lem, vergeef me indien ik er naast zit!


Een sekte? Dank je voor de beschuldiging richting een website die door moslims (soenieten) op vrijwillige basis is opgebouwd.

Ik weet niet wat jouw doel is met deze opmerking maar ik zal niet reageren.

Als ik maar weet wie ik ben en waar ik voor sta.

Succes met jouw avontuurtje. En als je nou eens met harde feiten zou komen...

Waar heb je het gelezen? Of ben je het alweer vergeten?

08-08-2007, 14:08

Citaat door MASTERDAM:
Een sekte? Dank je voor de beschuldiging richting een website die door moslims (soenieten) op vrijwillige basis is opgebouwd.

Ik weet niet wat jouw doel is met deze opmerking maar ik zal niet reageren.

Als ik maar weet wie ik ben en waar ik voor sta.

Succes met jouw avontuurtje. En als je nou eens met harde feiten zou komen...

Waar heb je het gelezen? Of ben je het alweer vergeten?



Salaam'aleikoem wara7matoellah,

je hebt gelijk, ik kan niet zomaar iets beweren zonder harde feiten.


Excuses.