Bekijk volle/desktop versie : Opnieuw conflict rond Rode Moskee



27-07-2007, 15:14
Het conflict rond de Rode Moskee in Islamabad is opnieuw opgelaaid. Twee weken na de bestorming van het gebedshuis, waarbij 102 doden vielen, hebben honderden radicale moslims het gebedshuis opnieuw bezet.

Bij een explosie in de buurt van het gebouw zijn vanmiddag zeker 6 doden en 15 gewonden gevallen, onder wie ook politieagenten.

Ambulances spoedden zich naar het complex van de Lal-Masjid-moskee. Volgens autoriteiten ging het om een zelfmoordaanslag.

Lal Masjid
De nieuwe gematigde leider van de Lal Masjid-moskee, die door de regering van president Musharraf was benoemd, moest eerder op de dag door veiligheidstroepen worden afgevoerd.

De studenten die tot voor kort les kregen op een van de omstreden koranscholen op het moskeecomplex, eisen de terugkeer van hun eigen leider, Maulana Abdul Aziz.

Aziz was de moskee in een boerka twee weken geleden ontvlucht tijdens de belegering van het gebouw. De radicalen hielden daar volgens de regering toen vrouwen en kinderen gegijzeld. Aziz' jongere broer Abdul Rashid Ghazi werd gedood bij de bestorming op de belegering volgde.

Overgeschilderd
Na de ontruiming lieten de autoriteiten het gebouw in een lichtgele kleur overschilderen. Nu het gebouw opnieuw is bezet, hebben de radicale moslims de kwast ter hand genomen om de oorspronkelijke kleur weer aan te brengen.

De radicalen riepen leuzen als "Ghazi, jouw bloed zal de revolutie ontketenen" en "Musharraf is een moordenaar". Ze gooiden met stenen naar de politie. Die zette traangas in om de menigte uiteen te drijven. De meeste radicalen vluchtten de moskee in.

Wraak
Via de luidsprekers van de moskee lieten de bezetters weten "wraak te zullen nemen voor het bloed van de martelaren", verwijzend naar het bloedbad bij de bestorming eerder deze maand.

Politiecommissaris Khalid Pervez zei eerder vandaag dat de veiligheidstroepen de moskee niet zullen binnengaan. Hij zei begrip te hebben voor de actie van de radicalen en te verwachten dat de rust vanzelf terugkeert.



xxx xx xxxxx xxxxxxxx

27-07-2007, 15:18


Ik ben ook fan van gijzelnemers die het op vrouwen en kinderen voorzien hebben. Zoooooooo cool weet je.

27-07-2007, 17:11
ik heb net wat van die "studenten" van deze moskee op tv gezien.

die mensen hebben nog een lange weg te gaan in hun "grote jihad"!!

zelden zo'n zooitje agressieve schreeuwers bij elkaar gezien. dit zijn blijkbaar de vruchten van zoveel jaar studie aan deze "moslimuniversiteit"!

ik kan me niet voorstellen dat allah blij is met dit soort volgelingen.

27-07-2007, 17:13

Citaat door Abram:
ik kan me niet voorstellen dat allah blij is met dit soort volgelingen.


Ik wel......

27-07-2007, 17:34



Citaat door GodSent:
Ik wel......


ik heb af en toe wel eens het idee ( heel stiekum, want dat mag natuurlijk niet) dat allah zelf ermee gestopt is moslim te zijn , als hij ziet wat zijn volgelingen er voor een zooitje van maken.

27-07-2007, 18:13
Stond van de week nog in het Nieuwsblad, dat het grootste deel van de moslim terreur beu zijn en afkeuren.
Dus dat zooitje ongeregeld staat er alleen voor

27-07-2007, 19:09

Citaat door garf23:
Stond van de week nog in het Nieuwsblad, dat het grootste deel van de moslim terreur beu zijn en afkeuren.
Dus dat zooitje ongeregeld staat er alleen voor


Ja maar dat was Amerikaans onderzoek. Dat mogen we niet vertrouwen.

27-07-2007, 19:48
Update :


Een zelfmoordaanslag bij de omstreden radicaalislamitische Rode Moskee in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad heeft aan zeker vijftien mensen het leven gekost. Tientallen personen raakten gewond. Onder de slachtoffers zijn politieagenten.
De aanslag op een drukke markt volgde op relletjes kort daarvoor bij de moskee, die als bolwerk van radicale moslims geldt. Het gebedshuis was vrijdag heropend, nadat de strijdkrachten twee weken geleden het complex hadden bestormd. Daarbij kwamen volgens officiële cijfers 102 mensen om het leven.

Opening moskee
Vrijdag gold de toorn van de betogers het overschilderen van koran- en andere teksten die op muren van het complex stonden. De spreuken waren een protest tegen president Pervez Musharraf en bejubelden de jihad, de islamitische heilige oorlog. De autoriteiten lieten al deze teksten verwijderen.

De vondst van een klein meisje leidde tot extra woede. Enkele mensen zouden tussen afval bij de moskee haar lijkje hebben aangetroffen. Naar verluidt was het meisje leerlinge op een school die bij de moskee hoort. De politie zette traangas in tegen de betogers die stenen gooiden. Zij liet ook gepantserde wagens aanrukken.

Na de heropening van de Rode Moskee namen militante moslims direct een deel van het complex in, maar daarbij grepen de veiligheidstroepen niet in. Omdat de moskee met zijn rode stenen was overgeschilderd in een lichte perzikachtige kleur, namen de nieuwe bezetters meteen de kwast ter hand om de oorspronkelijke kleur terug te krijgen.

Boze betogers
De fundamentalistische leiders van het complex werden op last van de overheid vervangen door een meer gematigde geestelijke, die direct mikpunt werd van honderden boze studenten. Die kregen tot voor kort les op een van de omstreden koranscholen die aan de moskee zijn verbonden.

Veiligheidstroepen ontzetten de geestelijke en voerden hem af. Journalisten en cameramensen werden bekogeld met schoenen, aldus Pakistaanse media. De boze betogers eisten de vrijlating van een van de twee voormalige voormannen van de moskee. De militante leider zit vast in een politiecel na zijn vlucht in vrouwenkleren uit het gebedshuis, kort voor de bestorming. De andere leider, broer van de gedetineerde, stierf tijdens de bestorming.

Radicale moslims
De Rode Moskee was eerder deze maand het toneel van veel geweld. Boze koranstudenten, die ijveren voor invoering van de islamitische wetgeving in Pakistan, hadden zich op het afgesloten terrein verschanst, waarop zwaarbewapende veiligheidstroepen ingrepen.

De Rode Moskee gold als een uitvalsbasis voor aanhangers van de radicale islam en sympathisanten van het terreurnetwerk al-Qaeda en de Taliban-strijders in Afghanistan. Al-Qaeda riep na de bestorming op tot vergelding, waarop verscheidene bloedige aanslagen volgden waarbij honderden doden vielen.