Bekijk volle/desktop versie : Iemand goed in WISKUNDE??? help



Pagina's : [1] 2 3 4 5

27-07-2007, 13:13
Wie kan dit oplossen/uitleggen?

xvoor welke waarde van van p heeft de vergelijking px^2-10x+p=0 precies één oplossing?



Ik kom er niet uit

27-07-2007, 13:36


het is toch vakantie ?

27-07-2007, 13:46
je hebt zeker een vakantie taak ja he maar ik ben echt niet goed in wiskunde anders had ik je geholpen xxxxx zina2

27-07-2007, 14:30
Ik heb een toelatingstoets..

als iemand me kan helpennn??

27-07-2007, 14:36



Citaat door xxikkuhxx:
Wie kan dit oplossen/uitleggen?

xvoor welke waarde van van p heeft de vergelijking px^2-10x+p=0 precies één oplossing?



Ik kom er niet uit


ken jij D?
D=b^2-4ac

weet jij dat of niet?

px^2-10x+p=0 precies één oplossing als D=0

27-07-2007, 14:39
zeg maar is dat genoeg of niet?

jij bent nu met wiskunde b bezig
je toelating was toch a12?

27-07-2007, 22:39

Citaat door MohamedMaroc:
ken jij D?
D=b^2-4ac

weet jij dat of niet?

px^2-10x+p=0 precies één oplossing als D=0



neej dat klopt niet, het antwoord hoort 5 of -5 te zijn..
weet alleen niet hoe dat moet?!

en ik ken de D niet

28-07-2007, 11:21

Citaat door xxikkuhxx:
neej dat klopt niet, het antwoord hoort 5 of -5 te zijn..
weet alleen niet hoe dat moet?!

en ik ken de D niet


Dat klopt toch wel ...
Idd, er is slechts één oplossing voor p = +/-5. Maar je vindt dit door D=0 te stellen, zoals hij zegt, dan krijg je namelijk een vergelijking in p waaruit je dan dat antwoord vindt.
D is de discriminant.



Met de uitleg van wiki bvb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortelformule:

Met behulp van de wortelformule of abc-formule kunnen de oplossingen van een kwadratische, of vierkantsvergelijking worden gevonden. De oplossingen worden ook de wortels of nulpunten van de betrokken veelterm genoemd.

Bij een gegeven vierkantsvergelijking:

ax² + bx + c = 0

zijn er drie gevallen te onderscheiden, namelijk:

1. b² - 4ac > 0 met twee oplossingen
2. b² - 4ac = 0 met een oplossing (anders gezegd: twee dezelfde)
3. b² - 4ac < 0 met geen (reële) oplossing

Vaak wordt b² - 4ac aangeduid met de term discriminant, afgekort als D. Als de discriminant kleiner is dan 0, zijn er geen reële wortels.

In het eerste geval heeft de vergelijking twee verschillende reële oplossingen, in het tweede geval heeft de vergelijking twee samenvallende reële oplossingen en in het derde geval geen reële oplossingen (wel complexe).


28-07-2007, 11:30

Citaat door Luqmaan:
Dat klopt toch wel ...
Idd, er is slechts één oplossing voor p = +/-5. Maar je vindt dit door D=0 te stellen, zoals hij zegt, dan krijg je namelijk een vergelijking in p waaruit je dan dat antwoord vindt.
D is de discriminant.



Met de uitleg van wiki bvb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortelformule:

Met behulp van de wortelformule of abc-formule kunnen de oplossingen van een kwadratische, of vierkantsvergelijking worden gevonden. De oplossingen worden ook de wortels of nulpunten van de betrokken veelterm genoemd.

Bij een gegeven vierkantsvergelijking:

ax² + bx + c = 0

zijn er drie gevallen te onderscheiden, namelijk:

1. b² - 4ac > 0 met twee oplossingen
2. b² - 4ac = 0 met een oplossing (anders gezegd: twee dezelfde)
3. b² - 4ac < 0 met geen (reële) oplossing

Vaak wordt b² - 4ac aangeduid met de term discriminant, afgekort als D. Als de discriminant kleiner is dan 0, zijn er geen reële wortels.

In het eerste geval heeft de vergelijking twee verschillende reële oplossingen, in het tweede geval heeft de vergelijking twee samenvallende reële oplossingen en in het derde geval geen reële oplossingen (wel complexe).




Heyy, Bedankt! Dit is de manier...

Ik ga het even uitvogelen...

28-07-2007, 11:33

Citaat door xxikkuhxx:
Heyy, Bedankt! Dit is de manier...

Ik ga het even uitvogelen...


No prob ...
Ga jij het maar even uitvogelen ja ...

28-07-2007, 11:51
Oke... Ik kom er niet uit..

Bij px^2-10x+p=0 ben je geen cijfers om de formule mee in te vullen.. alleen die 10..

hoe doe je dat dan.. hier moet je niet de abc-formule toepassen...?

28-07-2007, 11:58

Citaat door xxikkuhxx:
Oke... Ik kom er niet uit..

Bij px^2-10x+p=0 ben je geen cijfers om de formule mee in te vullen.. alleen die 10..

hoe doe je dat dan.. hier moet je niet de abc-formule toepassen...?


Kan gebeuren ...

Die p moet je beschouwen als een parameter. Je moet die behandelen net alsof daar een getal zou staan.

px² - 10x + p = 0

We hebben hier dus (abc-formule):
a = p
b = -10
c = p

Kan je dan nu D = b²-4ac berekenen?

Dat geeft nl. een vergelijking, die je gelijk moet stellen aan 0, en met enkel de parameter p als onbekende.

Zo vind je een waarde voor p.

Probeer eens ...

28-07-2007, 12:04



Citaat door Luqmaan:
Kan gebeuren ...

Die p moet je beschouwen als een parameter. Je moet die behandelen net alsof daar een getal zou staan.

px² - 10x + p = 0

We hebben hier dus (abc-formule):
a = p
b = -10
c = p

Kan je dan nu D = b²-4ac berekenen?

Dat geeft nl. een vergelijking, die je gelijk moet stellen aan 0, en met enkel de parameter p als onbekende.

Zo vind je een waarde voor p.

Probeer eens ...


uhmm...

-10²-4xpxp ,,

het is net alsof ik echt iets over het hoofd zie.. waarom vat ik het ff niet ..

28-07-2007, 12:08

Citaat door xxikkuhxx:
uhmm...

-10²-4xpxp ,,

het is net alsof ik echt iets over het hoofd zie.. waarom vat ik het ff niet ..


Idd, ongeveer:

We krijgen D = (-10)² -4xpxp

Uitwerken en gelijkstellen aan 0 geeft: D = 100 - 4p² = 0

Uit de vgl. 100 - 4p² = 0 zou je dan nu p moeten (kunnen) halen ...


Eerst zei je "ik ken geen D, ken je D nu wel of niet?"
En ook lijkt het alsof je niet vertrouwd bent met parameters, berekeningen met a, b, x, u, z, p in plaats van echte getallen ... lijkt me.

28-07-2007, 12:12

Citaat door Luqmaan:
Idd, ongeveer:

We krijgen D = (-10)² -4xpxp

Uitwerken en gelijkstellen aan 0 geeft: D = 100 - 4p² = 0

Uit de vgl. 100 - 4p² = 0 zou je dan nu p moeten (kunnen) halen ...


Eerst zei je "ik ken geen D, ken je D nu wel of niet?"
En ook lijkt het alsof je niet vertrouwd bent met parameters, berekeningen met a, b, x, u, z, p in plaats van echte getallen ... lijkt me.


Hey .. Jawel ik ken de D wel.. noemde het alleen niet zo..

Ik snap het nu.. 100 - 4p² => p=5

en zo kom je aan 5 of -5 ..

Ja, wiskunde is nooit me sterkste vak geweest.. maar maandag heb ik een toets.. dus deze dagen ff goed leren..

Hoe komt het dat jij er zoveel van weet??

En als ik ergens anders niet uitkom, ik weet je te vinden he?

Pagina's : [1] 2 3 4 5