Bekijk volle/desktop versie : Raja Rammohun Roy (1772-1833)



Pagina's : [1] 2 3

23-07-2007, 12:04
Het volgende bericht stuurde ik enige uren geleden naar een moderator van dit forum. Mij ging het om een discussie over het belang van de Hindoe reformator Raja Rammohun Roy. Mijn tekst werd verwijderd van het onderdeel Islam en Ik van deze site. De volgende brief stuurde ik naar de moderator die mijn bijdrage verwijderde onder het motto dat het moest gaan over 'Islam en Ik'.

Rammohun Roy

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:

Geachte moderator,
Niets in mijn bijdrage was tegen de Islam gericht. Het verbaast mij dat de topic verwijderd werd door u. De reden lijkt mij ook niet geldig. U zult vast wel een deel hebben waar over andere grote wereldreligies dan de Islam gesproken kan worden. Ik had juist uitgekeken naar een interessante discussie tussen aanhangers van de Islam (in verschillende stromingen en sekten) en het Hindoeisme (in verschillende stromingen en sekten). Tevens mag ik u erop wijzen dat onze Raja Rammohun Roy niet voor niets 'zabardasti maulwi' genoemd werd. Hij kende de Arabisch, Perzisch en Urdu als geen ander. Hij schreef over Tauwhid (ook een Hindoe begrip: ekam evadvitiyam en advaitam) en het gezag van de Profeet. Rammohun's theologische bijdrage in het Perzisch werd door een Bengaalse maulwi vertaald in het Engels en het Bengaals.
Op z'n minst zou U ruimte moeten geven aan een religieuze discussie over de denkbeelden van Raja Rammohun Roy en diens relatie tot de Islam in het algemeen.
Met vriendelijke groet,
Jayanta Bhattacharya

23-07-2007, 12:17


Onze Raja Rammohun was de eerste belangrijke reformator van het Hindoeisme. Hij is vooral bekend geworden vanwege zijn acties tegen weduwenverbranding en voor het hervormen van het Hindoeisme op basis van de monotheistische teksten van de Upanishads.
Hier is een oud plaatje van een weduwenverbranding:
http://undervisning.religion.dk/hinduisme/Enkebraending-hinduisme/2005-05-04.1507225738/image

Hiertegen kwam onze Raja Rammohun in opstand!!

Dit is de Brits-Nederlandse goeverneur van Brits-Indie die de weduwenverbranding strafbaar stelde onder invloed van de acties van Raja Rammohun Roy (1772-1833).


23-07-2007, 12:19
Een van de plaatjes van de weduwenverbranding:



Hieraan heeft Raja Rammohun Roy een eind gemaakt!
Mijn leus: Rammohan zindabad!

23-07-2007, 12:24
Een mooi standbeeld van Sir William Bentinck staat nog steeds in het park rond Victoria Memorial in Calcutta!
Foto's ervan kan ik niet vinden. Met vriendelijke groeten.

23-07-2007, 12:46


Over de Brahmo Samaj vindt men hier nog wat interessante links:
Dit is de Calcutta link:
http://www.thebrahmosamaj.org/

Deze gaat onder meer over onze grote voorganger: Keshub Chunder Sen (die ook de Britse koningin-keizerin Victoria bezocht)
http://www.thebrahmosamaj.org/founders/keshub.html

23-07-2007, 12:50
Hieronder volgen een aantal gebeden van de Brahmo Samaj:
Ze zij afkomstig uit de Upanishads, de meest heilige boeken van het Hindoeisme:



Citaat:
Brahmo geloofsbelijdenis
1.Alleen het Brahman (God) bestond in het begin. Er bestond niets anders. Het Brahman schiep dit heelal.
2.Het Brahman alleen is eeuwig, het is wijsheid, oneindig, heilzaam, van niets afhankelijk, zonder delen, één zonder een tweede [naast zich], het is al alomtegenwoordig, het bestuurt het heelal, het is de grondslag van het heelal, het is alwetend, almachtig, standvastig, volmaakt, zonder zijns gelijke.
3.Door alleen Hem te vereren is het heil hier in deze wereld en in het hiernamaals bereikbaar.
4.Zijn verering bestaat uit Hem lieft te hebben en en de werken te doen die Hem aangenaam zijn.


Orde van de Brahmo gebedsdienst

Gebed.
U bent onze Vader, Vader geef ons wijsheid, wij buigen voor U, doe ons geen kwaad.
U bent de levenskracht, verwijder voor ons alle slechtheden en breng ons slechts het goede.
Wij buigen voor U die hulp en vreugde bent,
Wij buigen voor U die helpt en vreugde brengt,
Wij buigen voor U die heilzaam en nog meer dan heilzaam bent.

Begroeting.
Voor de God Die in het vuur woont en in de wateren,
Voor de God Die in de hele wereld tegenwoordig is,
Voor de God Die in de kruiden en in de bomen woont,
Voor Die God buigen wij steeds neer.

Zich openleggen voor God.
God is waarheid, kennis en Hij is zonder einde;
Overal straalt de Onsterflijke Wiens wezen vreugde is,
Hij is vol vrede, heilzaam en de Ene zonder een tweede.

Hij is overal, vol schittering, zonder lichaam, zonder wonden, zonder ledematen, zuiver, niet doorboord door zonden. Hij is de dichter, de wijze, Hij is overal, Hij bestaat in Zichzelf. Voor eeuwigdurende jaren heeft Hij de dingen op juiste wijze geordend.
Uit Hem wordt de adem geboren, het verstand en alle zintuigen;
Uit Hem de ruimte, de wind, de wateren en de aarde die alles draagt.
Uit angst voor Hem schijnt het vuur, uit angst voor Hem schijnt de zon;
Uit angst voor Hem rent de regen, de wind en de dood als vijfde.

Overpeinzing.
Laat ons denken aan die meest verkieselijke schittering van de Levengevende God, Hij moge onze geest inspireren.

Gebed.
Leid ons van de onwaarheid naar de waarheid; leidt ons van de duisternis naar het licht; leidt ons van de dood naar de onsterflijkheid. Verschijn voor onze ogen, en toon ons Uw genadige blik, wil ons daarmee voor altijd beschermen.


Recitatie.
Zij die over God (Brahman) nadenken spreken aldus: waaruit de levende wezens hier geboren worden, waardoor zij na hun geboorte in leven blijven en wat zij binnentreden na hun dood, leer dat kennen. Het is God (Brahman). Uit vreugde worden de levende wezens geboren; na hun geboorte blijven ze door vreugde in leven, na hun dood treden ze vreugde binnen. Dat waarvan de woorden terugkwamen, samen met het denken, toen ze het niet konden grijpen, dat is God (Brahman). Hij die de vreugde van God kent, vreest niets meer. Waarlijk God is smaak (van alles). Wie deze smaak gekregen heeft, wordt vervuld van vreugde. Wie zou ademen, wie zou leven, indien Zijn vreugde niet het uitspansel doordrong?. Hij alleen schenkt vreugde. Wanneer een mens gegrondvest wordt in Hem, de onzichtbare, de zelf-loze, de onuitsprekelijke, Die zelf nergens op rust; dan bereikt die mens een plaats die zonder vrees of gevaar is. Dat waarvan de woorden terugkwamen, samen met het denken, toen ze het niet konden grijpen, dat is God (Brahman). Hij die de vreugde van God kent, vreest nooit meer.
Hij is ons hoogste pad, Hij is onze hoogste rijkdom, Hij is onze hoogste wereld, Hij is onze hoogste vreugde. Alle levende wezens leven van een deel van Zijn vreugde.

Vrede, vrede, vrede.

Slotgebed.
De Ene onzichtbare God, die met een vast doel en door Zijn grote kracht, de ontelbare zichtbare dingen schept; de Ene onzichtbare God Die van het begin der tijden tot aan het einde deze wereld doordringt; moge die ene God ons verstand heiligen.

23-07-2007, 13:04
Hierboven waren de gebeden tijdens de Brahmo kerkdienst.
Hieronder een portret van de stichter van de Brahmo Samaj, Raja Rammohun Roy. Dit is het schilderij van Rammohun dat hangt in het Wills' museum in Bristol, Engeland:



en nog een:



En nog een:


23-07-2007, 13:11
De volgende gebeden van de Brahmo Samaj, afkomstig uit de Upanishads, mag men met een zeker religieus respect bejegenen:


Citaat:
Brahmo geloofsbelijdenis
1.Alleen het Brahman (God) bestond in het begin. Er bestond niets anders. Het Brahman schiep dit heelal.
2.Het Brahman alleen is eeuwig, het is wijsheid, oneindig, heilzaam, van niets afhankelijk, zonder delen, één zonder een tweede [naast zich], het is al alomtegenwoordig, het bestuurt het heelal, het is de grondslag van het heelal, het is alwetend, almachtig, standvastig, volmaakt, zonder zijns gelijke.
3.Door alleen Hem te vereren is het heil hier in deze wereld en in het hiernamaals bereikbaar.
4.Zijn verering bestaat uit Hem lieft te hebben en en de werken te doen die Hem aangenaam zijn.


Orde van de Brahmo gebedsdienst

Gebed.
U bent onze Vader, Vader geef ons wijsheid, wij buigen voor U, doe ons geen kwaad.
U bent de levenskracht, verwijder voor ons alle slechtheden en breng ons slechts het goede.
Wij buigen voor U die hulp en vreugde bent,
Wij buigen voor U die helpt en vreugde brengt,
Wij buigen voor U die heilzaam en nog meer dan heilzaam bent.

Begroeting.
Voor de God Die in het vuur woont en in de wateren,
Voor de God Die in de hele wereld tegenwoordig is,
Voor de God Die in de kruiden en in de bomen woont,
Voor Die God buigen wij steeds neer.

Zich openleggen voor God.
God is waarheid, kennis en Hij is zonder einde;
Overal straalt de Onsterflijke Wiens wezen vreugde is,
Hij is vol vrede, heilzaam en de Ene zonder een tweede.

Hij is overal, vol schittering, zonder lichaam, zonder wonden, zonder ledematen, zuiver, niet doorboord door zonden. Hij is de dichter, de wijze, Hij is overal, Hij bestaat in Zichzelf. Voor eeuwigdurende jaren heeft Hij de dingen op juiste wijze geordend.
Uit Hem wordt de adem geboren, het verstand en alle zintuigen;
Uit Hem de ruimte, de wind, de wateren en de aarde die alles draagt.
Uit angst voor Hem schijnt het vuur, uit angst voor Hem schijnt de zon;
Uit angst voor Hem rent de regen, de wind en de dood als vijfde.

Overpeinzing.
Laat ons denken aan die meest verkieselijke schittering van de Levengevende God, Hij moge onze geest inspireren.

Gebed.
Leid ons van de onwaarheid naar de waarheid; leidt ons van de duisternis naar het licht; leidt ons van de dood naar de onsterflijkheid. Verschijn voor onze ogen, en toon ons Uw genadige blik, wil ons daarmee voor altijd beschermen.


Recitatie.
Zij die over God (Brahman) nadenken spreken aldus: waaruit de levende wezens hier geboren worden, waardoor zij na hun geboorte in leven blijven en wat zij binnentreden na hun dood, leer dat kennen. Het is God (Brahman). Uit vreugde worden de levende wezens geboren; na hun geboorte blijven ze door vreugde in leven, na hun dood treden ze vreugde binnen. Dat waarvan de woorden terugkwamen, samen met het denken, toen ze het niet konden grijpen, dat is God (Brahman). Hij die de vreugde van God kent, vreest niets meer. Waarlijk God is smaak (van alles). Wie deze smaak gekregen heeft, wordt vervuld van vreugde. Wie zou ademen, wie zou leven, indien Zijn vreugde niet het uitspansel doordrong?. Hij alleen schenkt vreugde. Wanneer een mens gegrondvest wordt in Hem, de onzichtbare, de zelf-loze, de onuitsprekelijke, Die zelf nergens op rust; dan bereikt die mens een plaats die zonder vrees of gevaar is. Dat waarvan de woorden terugkwamen, samen met het denken, toen ze het niet konden grijpen, dat is God (Brahman). Hij die de vreugde van God kent, vreest nooit meer.
Hij is ons hoogste pad, Hij is onze hoogste rijkdom, Hij is onze hoogste wereld, Hij is onze hoogste vreugde. Alle levende wezens leven van een deel van Zijn vreugde.

Vrede, vrede, vrede.

Slotgebed.
De Ene onzichtbare God, die met een vast doel en door Zijn grote kracht, de ontelbare zichtbare dingen schept; de Ene onzichtbare God Die van het begin der tijden tot aan het einde deze wereld doordringt; moge die ene God ons verstand heiligen.

24-07-2007, 10:58
Opmerkelijk dat niemand reageert als ik uitnodig tot een interessant geloofsgesprek.

24-07-2007, 11:03
_notificatie_

25-07-2007, 00:17
wat doe jenou allemaal wat voor reacties wil je horen nou
wat is dit voor gaare actieE
?????????

26-07-2007, 14:04
Moslims discussieren toch ook altijd over de Islam. Dus wat is er mis met mijn vraag? Jouw actie vind ik eerder gaar, of liever nog niet helemaal gaar.

26-07-2007, 14:05


Deze thread is wel 37 keer bekeken. Dus kennelijk leest men de inhoud ervan wel een beetje.

26-07-2007, 14:21
Wellicht is het zo dat men geen interesse heeft in het verdiepen v. andere geloven, aangezien de Moslims nog veel kennis moeten opdoen over het eigen geloof...

Wat wil je trouwens bereiken met deze topic? Wat is je doel?

27-07-2007, 18:37

Citaat door Lella_Roosje:
Wellicht is het zo dat men [B]geen interesse heeft in het verdiepen v. andere geloven, aangezien de Moslims nog veel kennis moeten opdoen over het eigen geloof...

Wat wil je trouwens bereiken met deze topic? Wat is je doel?[/B]

Precies dit: enige belangstelling kweken voor andere geloven, Je zou aan de geciteerde teksten kunnen zien dat Rammohun Roy niet zover afstond van de Islam, hoewel hij een Hindoe was. Voor verdieping van het eigen geloof moet je trouwens naar een goede opleiding, niet naar een discussieforum.

Pagina's : [1] 2 3