Bekijk volle/desktop versie : Held wil 'lekker 'n biertje in de kroeg'



21-07-2007, 16:55
Held wil 'lekker 'n biertje in de kroeg'
http://www.ad.nl/binnenland/article1525924.ece

- Nederland heeft Michiel de Ruyter, Maarten Tromp én Paul de Waard. Althans, zo zien Australiërs dat.

Paul de Waard met zijn broers Eric (l) en Bart (r) deze week in het ziekenhuis in Melbourne. FOTO EPA
De 25-jarige rugzaktoerist uit Middelburg wordt aan de andere kant van de wereld op handen gedragen sinds hij op 18 juni een vrouw redde die in elkaar werd geslagen.

De Waard zelf raakte tijdens de reddingsactie levensgevaarlijk gewond door twee kogels. Gisteren vertrok de Hollandse held met het vliegtuig om vandaag te landen op Schiphol. Hij kon al nauwelijks wachten; ‘Tot snel en zet het bier maar vast koud’, schreef hij in zijn weblog.

De Waard schoot die maandagmorgen een vrouw te hulp die door haar vriend, een lid van de Hells Angels, in elkaar werd geslagen. Daarbij werd hij geholpen door een Australische advocaat, die net als Paul toevallig getuige was van het incident. Toen het duo tussenbeide kwam, schoot de ruziemaker zijn belagers neer. De advocaat, Brendan Keilar, moest zijn heldendaad met de dood bekopen, Paul werd door twee kogels levensgevaarlijk verwond.

De 41-jarige Donna McGowan, die het incident vanuit het raam van haar kantoor zag gebeuren, rende naar buiten en probeerde te voorkomen dat de Nederlander het bewustzijn verloor. „Ze probeerde me wakker te houden. Ik wilde mijn ogen dichtdoen en ze kneep telkens in mijn wangen. Ze vertelde mij haar naam en ze vertelde over haar kinderen. Ik voelde me heel alleen. Mijn familie zat in Nederland. Donna was heel belangrijk voor mij,’’ zegt De Waard, die haar ‘mijn reddende engel’ noemt.

Zijn levensgevaarlijke reddingsactie moest De Waard bekopen met diverse operaties, een stoma en een verblijf van bijna zes weken in het ziekenhuis. De stoma moet De Waard zeker drie die tot zes maanden houden, maar er valt volgens de Nederlander ‘prima mee te leven’.

Chirurg Guen van het Royal Melbourne Hospital is onder de indruk van het voorspoedige herstel van de Nederlander. „Hij stond op de drempel van de dood. Het had weinig gescheeld of hij was doodgebloed.’’ Volgens de arts heeft de positieve houding van de Nederlander zeker bijgedragen aan zijn helingsproces.

Zijn ingrijpen levert De Waard in Australië een sterrenstatus op. Postzakken vol brieven, gigantische bossen bloemen en knuffels worden voor hem bezorgd. Mensen beweren dat De Waard hun ‘vertrouwen in de mensheid heeft hersteld’ en kranten noemen hem ‘held’ en ‘de Barmhartige Samaritaan’.

De Waard zelf blijft er kalm onder. „De heldenstatus is af en toe een beetje overweldigend. Ik vind dat iedere fatsoenlijke vent een vrouw moet helpen die zo wordt behandeld.’’

Hij hoopt binnen tien dagen naar huis te kunnen. De Waard, tien kilo afgevallen na de operaties, kan niet wachten. „Lekker in Middelburg in mijn stamkroeg een biertje drinken. En mijn vrienden weer zien. Gewoon terug naar het oude leventje. Het zal wel tijd worden. Ik ben alweer een jaar weg uit Nederland.’’

Voor hij vertrekt - met een medisch team bij zich, omdat hij een deel van zijn longen is kwijtgeraakt en een speciale behandeling in het vliegtuig noodzakelijk is - wil hij nog een keer naar de plek waar het allemaal gebeurde. Daar komt ook een plaquette ter herinnering aan het drama. En De Waard wil de familie van de omgekomen Keilar spreken.

Bij thuiskomst verblijft De Waard voor onderzoek nog een paar dagen in een Haags ziekenhuis. Maar in september 2008 wil hij weer naar Australië. Want de liefde voor het land is, ondanks het feit dat hij bijna was doodgeschoten, niet bekoeld.

21-07-2007, 17:11


Nederlandse mannen komen voor vrouwen op.
Heel de wereld bewondert ze.


Mocro's meppen er liever op los.
Heel de wereld bewondert ze niet.

21-07-2007, 18:06

Citaat door Er1k:
Nederlandse mannen komen voor vrouwen op.
Heel de wereld bewondert ze.


Mocro's meppen er liever op los.
Heel de wereld bewondert ze niet.



Elke post van je is doorspekt met generalisaties en misplaatste arrogantie. Daarbij loop je ook nog complete onzin te verkondigen...Er zitten in NL zelfs in de 2e kamer vrouwenmeppers (Graus PVV) dus lul toch niet zo slap.

21-07-2007, 18:09

Citaat door Bada_Bing:
Elke post van je is doorspekt met generalisaties en misplaatste arrogantie. Daarbij loop je ook nog complete onzin te verkondigen...Er zitten in NL zelfs in de 2e kamer vrouwenmeppers (Graus PVV) dus lul toch niet zo slap.


Hoe zo? Iedereen op dit forum generaliseert en vindt zijn eigen soort superieur. Ik houd er nu eenmaal van de dingen wat zwaar aan te zetten.