Bekijk volle/desktop versie : sollicitatiegesprek, tips gevraagd



20-07-2007, 14:25
Salam,

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek bij de gemeente als directiesecretaresse.. Dit word mijn 1e gesprek, ik weet niet wat ik ervan moet verwachten. Tijdens het gesprek zullen 2 andere directiesecresses aanwezig zijn, en natuurlijk de directeur. Ik zit er tegen op...

Wie kan me helpen met tips.

Ze zullen vast vragen, waarom ik weg wil bij mijn huidige bedrijf.

Welke vragen kan ik verwachten?

Alle hulp is welkom .

20-07-2007, 21:46


meid ten eerste je moet het positief zien dat ze jou uitgenodigd hebben voor een sollicitatie gesprek. dus ze zien potentie in jou.

je moet goed voorbereid op je gesprek gaan. zoek uit wat de functie inhoud en waar de gemeente mee gezig houdt.

voor meer detail moet je maar op deze site kijken

http://www.intermediair.nl/rubriek_index.jsp?rubriek=492123

hier staat veel info op voor een sollicitatie gesprek.

en vooral je zelf blijven en niet zenuwachtig zijn. daar maak je goede indruk mee.

20-07-2007, 21:56
Oh nice, ik was secretaresse voor de voorzitter van het dagelijks bestuur. Uhm... tja, moeilijk om zo te zeggen...

Idd bereid je goed voor, dus lees je in... uit de vacature haal je meestal ook de eigenschappen waar ze naar op zoek zijn. Probeer je antwoorden te onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk waaruit iets blijkt. Kun je goed organiseren? Jah, vind ik wel, want bij bedrijf x heb ik .... het personeelsuitje georganiseerd en dat was soms best lastig want.... bla bla.... verschillende type mensen met verschillende interesses, beperkt budget en tijd.... en toch is het gelukt om een ...

Zo dus. Geef in zo'n voorbeeld ook aan wat er moest worden gedaan, wat er bijna misging, wat jij hebt opgelost, vooral je eigen rol in het geheel (niet alleen ik ik ik).

Verder de standaardvragen he? Waarom heb je hier gesolliciteerd, waarom denk je dat je geschikt bent, slechte/goede eigenschappen... maar die kun je overal wel vinden als je googled... maar dat lijkt me als secretaresse geen probleem om daar achter te komen ;-)

20-07-2007, 22:58
Een hele goede Marisah, altijd verwijzen naar de praktijk. Zo wordt het voor hun wat concreter en kunnen ze een goed beeld vormen bij jouw vaardigheden.

In ieder geval veel succes meid, ghair inshaAllah! Vertrouw op Allah, dan komt het goed inshaAllah.

23-07-2007, 14:14



Citaat door BiDaWiJa:
meid ten eerste je moet het positief zien dat ze jou uitgenodigd hebben voor een sollicitatie gesprek. dus ze zien potentie in jou.

je moet goed voorbereid op je gesprek gaan. zoek uit wat de functie inhoud en waar de gemeente mee gezig houdt.

voor meer detail moet je maar op deze site kijken

http://www.intermediair.nl/rubriek_index.jsp?rubriek=492123

hier staat veel info op voor een sollicitatie gesprek.

en vooral je zelf blijven en niet zenuwachtig zijn. daar maak je goede indruk mee.



Bedankt voor de link, ga even kijken.
Ik wil antwoorden geven die ze willen horen. moeilijk hoor. Ben nu al zenuwachtig

23-07-2007, 14:19
Wees vooral jezelf!

23-07-2007, 14:22

Citaat door Marisah:
Oh nice, ik was secretaresse voor de voorzitter van het dagelijks bestuur. Uhm... tja, moeilijk om zo te zeggen...

Idd bereid je goed voor, dus lees je in... uit de vacature haal je meestal ook de eigenschappen waar ze naar op zoek zijn. Probeer je antwoorden te onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk waaruit iets blijkt. Kun je goed organiseren? Jah, vind ik wel, want bij bedrijf x heb ik .... het personeelsuitje georganiseerd en dat was soms best lastig want.... bla bla.... verschillende type mensen met verschillende interesses, beperkt budget en tijd.... en toch is het gelukt om een ...

Zo dus. Geef in zo'n voorbeeld ook aan wat er moest worden gedaan, wat er bijna misging, wat jij hebt opgelost, vooral je eigen rol in het geheel (niet alleen ik ik ik).

Verder de standaardvragen he? Waarom heb je hier gesolliciteerd, waarom denk je dat je geschikt bent, slechte/goede eigenschappen... maar die kun je overal wel vinden als je googled... maar dat lijkt me als secretaresse geen probleem om daar achter te komen ;-)


Toe maar Marisah, kun je wat meer vertellen over je functie. Heb je HBO diploma. Hoe is notuleren. Lang en saai zeker.. Ik heb weinig ervaring met notuleren, maakt dat wat uit.
Bedankt voor de tips...

23-07-2007, 15:37
http://www.vdab.be/werkinzicht/interview.shtml

23-07-2007, 20:01

Citaat door xxvisjexx:
Toe maar Marisah, kun je wat meer vertellen over je functie. Heb je HBO diploma. Hoe is notuleren. Lang en saai zeker.. Ik heb weinig ervaring met notuleren, maakt dat wat uit.
Bedankt voor de tips...


Nou ik heb iets heel anders gedaan Heao Communicatie en ook eigenlijk communicatiefuncties gehad, maar dit was bij mij om de hoek en voor 3,5 dag. Klonk wel leuk. Het was een nieuwe functie dus ik kon het helemaal zelf opbouwen en inrichten, er was helemaal niets zeg maar.

Uiteindelijk vond ik het geweldig, maar het ligt heel erg aan je functie en de ruimte die je hebt om zelf dingen te bepalen en op te zetten. Eigenlijk regelde ik de totale gang van zaken voor de voorzitter. Koffie zetten voor d´r natuurlijk, maar ook inhoudelijk bezig met zaken. Was heel veelzijdig.

Maar... ik notuleerde amper, alleen als invaller, aangezien de afdelingssecretaresses dat deden. Het is best saai jah, maar als je er een tijdje werkt en inhoudelijk met hetgeen bezig bent is het ook wel interessant. Je hoort wel alle nieuwtjes haha...

Als je weinig ervaring hebt met notuleren, ach zo moeilijk is het niet. Gewoon samenvatten wat er nou eigenlijk concreet is gezegd en ik zou in het gesprek zeggen dat je er niet veel ervaring mee hebt, maar dat je altijd even moet inkomen met notuleren omdat je in het begin de materie nog niet goed beheerst en precies weet wat er speelt. En dat je dan bv kunt afspreken dat je de eerste paar keer de notulen door de voorzitter van het gesprek laat controleren ofzo.

Zegma proactief, ik heb iets niet vaak gedaan, maar dat geeft niet, want ik weet hoe ik het goed kan doen.

Sterkte en succes met je gesprek. Laat je weten hoe het is gegaan?