Bekijk volle/desktop versie : Verkeerde baby....



19-07-2007, 16:17
Verkeerde baby begraven


Een Nigeriaans-Belgisch koppel uit Ekeren dat kort na de geboorte een kindje verloor, kreeg maandag vanuit het UZ Antwerpen de vraag om het babylijkje te komen afhalen voor de begrafenis. Alleen, de familie had het kind vrijdag al begraven.

De fout ligt bij de begrafenisondernemer. Die haalde vrijdag het lichaampje van een zestien weken oude foetus op in het Sint-Erasmusziekenhuis in Borgerhout. Die foetus zou worden gecremeerd. Dat gebeurde niet.

Evenmin werd het kindje van een Nigeriaans-Belgisch koppel afgehaald in het UZA. Dat koppel kreeg evenwel de foetus uit het Sint-Erasmus.

”Mijn vrouw was zes maanden zwanger van ons eerste kind, na twee miskramen vorig jaar”, vertelt de Nigeriaan uit Ekeren. ”Toen ze plots begon te bloeden, snelden we naar het Klinaziekenhuis. Na bijna drie weken opname werd ze voor extra tests overgebracht naar het UZA. De baby groeide niet meer omdat hij te weinig bloed en zuurstof kreeg. Om die toevoer te bevorderen werd een medicijn toegediend. Plots deed zich een zware bloeding voor. Om haar leven te redden werd beslist de baby te laten komen.”

Zoontje Cruz lag zo’n halfuurtje in de armen van de kersverse ouders. ”In overleg met ons werd beslist de zuurstoftoevoer af te sluiten. Cruz sliep in mijn handen in”, slikt de man. Dat was op 31 mei. ”Via het OCMW liet ik een begrafenis regelen. Die vond vrijdag 8 juni plaats op de begraafplaats in Ekeren door begrafenisonderneming De Cock. Zij had ook het lichaam afgehaald in het ziekenhuis.”

Telefoon

Maandag, 11 juni, was de rouwende papa op zijn werk. ”Samen met collega’s was ik net bezig een kruis te maken voor op het graf, toen ik telefoon kreeg. Het UZA, wanneer het lichaam van mijn zoontje zou worden opgehaald. Euh, we hadden ons zoontje vrijdag begraven... Na verificatie bleek inderdaad dat onze overleden baby nog steeds in het mortuarium van het UZA lag. Wij hadden dus een verkeerde baby begraven. Zéér traumatiserend. Voor de tweede keer moesten we overal doorheen. Een nieuwe wonde werd geslagen.”

De ouders van Cruz stapten naar de politie. ”Nadat de politie met ons naar het UZA was geweest, keerden we terug naar het politiebureau. Daar zat iemand van De Cock. ‘Sorry, we maakten een fout’, zei ze. Dat zeg je als je tegen iemands auto rijdt, maar...”, zucht de Ekerenaar.
”We kregen te horen dat het door ons begraven kind uit een ziekenhuis in Borgerhout kwam. Een kindje van een paar weken oud. Wij dachten onmiddellijk aan die andere ouders, nog steeds trouwens. De Cock bood ons nog aan om onze baby vandaag (dinsdag, red.) gratis te begraven, maar we hebben elk verder contact met De Cock geweigerd.”

”Die andere baby blijft begraven in Ekeren. En wat moeten wij nu? Wij willen niet dat onze baby naast die andere wordt begraven. Kijk, wij gaan wat gebeurd is sowieso al nooit uit ons geheugen kunnen wissen. En dan zouden we elke keer dat we ons zoontje bezoeken voorbij dat andere grafje moeten... Moeten wij dan, terwijl we in Ekeren wonen, uitwijken naar een ander kerkhof? Respect en menselijkheid zijn ver te zoeken in deze zaak.”

”Naar verluidt werden de twee overlijdensaktes verwisseld. Wie precies in de fout ging, weten we niet, maar een ziekenhuis geeft een lichaam toch niet mee als de begrafenisondernemer niet over de juiste papieren beschikt. Ach, op dit moment bekommer ik mij om mijn vrouw. Zij, Belgische van Nigeriaanse afkomst trouwens, vindt dat haar leven voorbij is. Ik ben er ook kapot van, maar ik hou mij nog sterk. Ik moet nog van heel wat regelen. Wij weten nu niet welke stap we moeten of kunnen nemen.”

19-07-2007, 16:48




19-07-2007, 19:20
OMG

19-07-2007, 21:37
Echt vreselijk! Allahi7fed.

19-07-2007, 22:14


Jeetje he!!! Erg slordig

19-07-2007, 22:50
As The World Turns..

20-07-2007, 00:41

Citaat door MaRoCcInA:
As The World Turns..



wellah dat dacht ik precies toen ik al de eerste regel las



lijkt me echt erg

20-07-2007, 10:26
ik leef echt mee met die ouders