Bekijk volle/desktop versie : Prbleem

Pagina's : [1] 2

09-08-2002, 07:29
hallo allemaal

ik heb een probleem eigenlijk niet ik maar een vriendin
het zit zo zij is al8 jaar getrouwd en heeft 2kinderen,haat man wil graag dat zij hoofdoek draagt maar zij is daar nog niet klaar voor invbd met haar werk en andere redenen en ze wil absoluut niet dat zij wordt gedwongen door haar man om de hoofdoek te dragen,zij is veel met de islam bezig draag nette kleding haar haren zitten altijd vast en ze bidt ook! alleen wil het welleens gebeuren dat ze op vermoeide werkdagen het salat niet doet . nou is het zo dat haar man haar dreigt met een scheiding om deze redenen belachelijk gewoon. persoonlijk vind ik dat heel veel marocmannen hun vrouwen dwingen om de hoofdoek te dragen ,sommigen van hen bidden niet eens es ,waarom dwingen wij onze mannen niet om een baard te dragen of om hun niet naar het strand te laten gaan? veel meiden dragen de hoofddoek nadat ze gedwongen zijn door hun mannen,(met alle respect voor de mominas die hem dragen uit vrije wil en toeweiding aan allah swt.)
zonder enige kennis van de islam, er staan wel mooiere dingen in de islam maar daar wordt geen aandacht besteedvoor. zelf denk ik dat allah niet zozeer de haren van de vrouw bedekt wil hebben,maar meerverleidelijke lichaamsdelen bedekt wil uit bescherming voor de vrouw, en uiteindelijk gaat het om de juiste interpetatie vaneen soera het is een onderwerp (kledingvoorschriften) die maar 3 keer voorkomt in de koran en bijna 14 eeuwen geleden geopenbaard,ik weet dat de koranvoorschriften voor elke tijd gelden ,maar dat geldt niet voor alles
b.v vrouwen mogen niet alleen reizen zonder mahram(famillie) deze vers of hadith geldt niet meer in anno 2002,maar inanno700 midden in de sahara tot zover dit verhaal ! hoop op reactis

en alle kennis is bij allah swt

09-08-2002, 08:52

ik vind dat hoofddoek dragen vanuit je hart moet zijn en je moet eerst begrijpen waarom allah ons heeft gezegd waarom ze hem moet dragen als ze dat niet weet of nog niet kan accepteren dan heeft het geen nut om er een te gaan dragen en ze mag helemaal niet gedwongen worden door haar man!Ik heb eigenlijk wel makkelijk praten want ik draag al 10 jaar hoefddoek en ben pas 20 ik ben nooit gedwongen maar ben er zelf achter gekomen wat de hoofddoek betekend en ik hoop dat de man van je vriendin haar normaal en rustig kan duidelijk maken waarom de hoofddoek is en waarom hij het wil maar je vriendin moet nooit iets doen tegen haar wil in!Moslim ben je van binnen en niet van buiten !

09-08-2002, 11:50

Citaat:
Origineel gepost door aghzil1
hallo allemaal

ik heb een probleem eigenlijk niet ik maar een vriendin
het zit zo zij is al8 jaar getrouwd en heeft 2kinderen,haat man wil graag dat zij hoofdoek draagt maar zij is daar nog niet klaar voor invbd met haar werk en andere redenen en ze wil absoluut niet dat zij wordt gedwongen door haar man om de hoofdoek te dragen,zij is veel met de islam bezig draag nette kleding haar haren zitten altijd vast en ze bidt ook! alleen wil het welleens gebeuren dat ze op vermoeide werkdagen het salat niet doet . nou is het zo dat haar man haar dreigt met een scheiding om deze redenen belachelijk gewoon. persoonlijk vind ik dat heel veel marocmannen hun vrouwen dwingen om de hoofdoek te dragen ,sommigen van hen bidden niet eens es ,waarom dwingen wij onze mannen niet om een baard te dragen of om hun niet naar het strand te laten gaan? veel meiden dragen de hoofddoek nadat ze gedwongen zijn door hun mannen,(met alle respect voor de mominas die hem dragen uit vrije wil en toeweiding aan allah swt.)
zonder enige kennis van de islam, er staan wel mooiere dingen in de islam maar daar wordt geen aandacht besteedvoor. zelf denk ik dat allah niet zozeer de haren van de vrouw bedekt wil hebben,maar meerverleidelijke lichaamsdelen bedekt wil uit bescherming voor de vrouw, en uiteindelijk gaat het om de juiste interpetatie vaneen soera het is een onderwerp (kledingvoorschriften) die maar 3 keer voorkomt in de koran en bijna 14 eeuwen geleden geopenbaard,ik weet dat de koranvoorschriften voor elke tijd gelden ,maar dat geldt niet voor alles
b.v vrouwen mogen niet alleen reizen zonder mahram(famillie) deze vers of hadith geldt niet meer in anno 2002,maar inanno700 midden in de sahara tot zover dit verhaal ! hoop op reactis

en alle kennis is bij allah swt
Salaam alaykoem,

De vrouw mag normaal niet buitenkomen zonder hoofddoek. Het haar van een vrouw is schoonheid en mag niet door mannen buiten gezien worden. Wat haar man betreft ik kan hem niet helemaal ongelijk geven.
Hij heeft het recht te scheiden als de vrouw de Islamregels niet nakomt na alles te hebben geprobeerd. De baard van een man is Soennah niet geen verplichting als je het lat wordt je er extra voor beloond anders wordt je er voor niet gestraft maar hijab staat in de Koran ook vermeld en wat in de koran staat vermel is geen Soennah meer maar een verplichting. Een vrouw dat geen hoofddoek draagt loopt eigenlijk 24 uur te zondigen zonder dat ze het weet.

Je zegt: "de koran en bijna 14 eeuwen geleden geopenbaard,ik weet dat de koranvoorschriften voor elke tijd gelden ,maar dat geldt niet voor alles
b.v vrouwen mogen niet alleen reizen zonder mahram(famillie) deze vers of hadith geldt niet meer in anno 2002,maar inanno700 midden in de sahara tot zover dit verhaal ! hoop op reactis"

Elke hadith wat de Profeet heeft gezegd of wat er in de Koran staat geldt tot de Laatste Dag dus let op wat je zegt. Of wil je de Islam aanpassen aan de Moderne tijd wat bida is en haram in de Islam.

Alaykoem salaam

09-08-2002, 12:05
saalaam 3laykoem warhmatoellah
Hoe durf je te zeggen: ik weet dat de koranvoorschriften voor elke tijd gelden ,maar dat geldt niet voor alles
b.v vrouwen mogen niet alleen reizen zonder mahram(famillie) deze vers of hadith geldt niet meer in anno 2002,maar inanno700 midden in de sahara tot zover dit verhaal ! hoop op reactis.

Je hebt een serieuse zonden gepleegt dor deze uitspraak.
Je komt in opstand tegen God en Mohamed (VZMH) hun uitspraken. Als die vrouw waarover je hebt ook zo denkt dan heeft die man gelijk te scheiden. Waarom zijn er altijd mensen die de Islam proberen te veranderen en zeggen van: "dat was vroeger zo nu is dat niet meet van toepassing". Volgens mij ben je iemand die spreekt zonder kennis van de islam. Er heerst nog onwetendheid bij je.

Die vrouw moet in de Islam een hoofddoek dragen punt uit. Je zegt dat ze af en toe niet bidt als ze moe is. Is geen reden om niet te bidden zelfs een doodzieke mens moet bidden. En zij is het voorbeeld van haar kinderen. Hoe wilt zij haar kinderen op en islamitische manier opvoeden als zij zelf de regels niet nakomt door een hoofddoek te dragen en de gebeden nakomt.

09-08-2002, 12:19

De man heeft een kleine fout gemaakt in het begin maar ja mashallah.
Een vrouw dat geen hoofddoek draagt en haar gebeden niet nakomt daar trouw ik zelfs niet mee. En ook als ze zegt ik zal een hoofddoek dragen als ik getrouwd ben ik geloof er niets van eerst zien en dan geloven.

Vrouwen met hoofddoek worden ook niet lastiggevallen door de jongens op straat en nagefloten. Dus zie ik nie waarom ze het vertikt te dragen of wilt ze er schoner uit zien op straat wat de jongens verleid wat ook niet kan in de Islam.

Als de man moest scheiden van haar is dat op haar verantwoordelijkheid want de man scheidt in naam van Alah omdat zij de regels van Allah niet nakomt.

zie eens wat je hier zegt "persoonlijk vind ik dat heel veel marocmannen hun vrouwen dwingen om de hoofdoek te dragen ,sommigen van hen bidden niet eens es ". Je moet niet kijken naar die sommige mannen die niet bidden maar kijk eens naar de meeste mannen die wel bidden en de vrouwen die wel een hoofddoek dragen niet de negatieve kanten te bekijken.

09-08-2002, 13:18
Een vrouw die een hoofdoek aandoet omdat ze verplicht is door haar ouders,haar man,...... dat lijkt me niet erg islamitisch en redelijk.Ik heb gehoort dat ze zelf geen hasanet krijgt als het niet van haar hart komt om er één te dragen.
In de koran staat dat een vrouw een hijaab moet aandoen als ze er klaar voor is en het moet van haar hart komen.En niet onder dwang van .....

09-08-2002, 15:20
over de baard verschillen meningen van imams de ene zegt het is verplicht maar groten deels van de olama zeggen dat het niet verplicht is als je het aanlaat wordt het extra beloond dat is al.

Maar over een hoofddoek zijn ze het allemaal mee eens dat het een zonde is dat je het niet draagt.

Maar ik weet waarom je zo'n tekst schrijft, wamen. Volgens mij draag je zelf geen hoofddoek en zoek je een uitvlucht om dat niet te verplichten.

Mijn grootvader is een Imam en die zal het wel beter weten zeker.

09-08-2002, 16:11
Salaamu alaikum wa rahmatullah wa barakatuh,

Geachte broeders en zusters,

Er wordt hier een en ander geroepen zonder enige kennis! Pas daarmee op en zet iets neer nadat je het opgezocht hebt. Je kunt wel iets beweren maar waar blijft de dalil (bewijs)??

Praat met wijsheid!

Voor degenen die (nog) niet overtuigd zijn van de verplichting van de hijab, er zijn op dit forum hieromtrent verschillende topics gewijd.

Moge Allah ons allen leiden op Zijn pad en ons wijsheid schenken, amien ya Rabbie al3alamien.

Wa salaam

Een broeder in de Islam

09-08-2002, 18:29

Citaat:
Origineel gepost door Al_Shuraim

Maar ik weet waarom je zo'n tekst schrijft, wamen. Volgens mij draag je zelf geen hoofddoek en zoek je een uitvlucht om dat niet te verplichten.

Nee ik zoek geen uitvlucht ik zeg gewoon mijn mening.Een hoofddoek moet je aan doen als het van je hart komt en niet onder dwang.
Ik weet dat een hijaab verplicht is voor elke meid.

09-08-2002, 22:31
SAlaam moel3eikoem wara7matoelahi,

ff snel een reactie van deze zustertje!!!!!!

Ik vind dat de man gelijk heeft!!!!!!

Maare alamin, ennnnnn abu hafs mashaaaaallah!!!!! Julie hebben prachtig gereageerd!!!! Al shuraim oooook!!!!!! mashaallah.

Enne abu hafs over de baard, echt mashaaaaaaallah, prachtig!!!!!

Oh ja nog 1 ding, hoe is het in marokko abu hafs???????

Enne Wamen, als jij tegenover ALlah swt staat op de Dag des Oordeels, en Hij swt zegt tegen jou waarom heb je geen hijab gedragen???? Wat zeg jij dan???? Zeg je dan, sorry maar ik droeg het niet omdat het niet uit mijn hart komt????? Ejemejnooooooooooo!!!!!! La hawla wa laquwatie ila bila!!!!

ewa gair inschaalah, ik vind het zooooo jammer dat bijna 99% van de meiden als excuus gebruiken, dat ze er niet aan toe zijn, of dat ze het vanuit hun hart willen doen. A3oethoe bilahi minal sjaitanie radjiem!

MOge ALlah swt hen leiden, en de scherm voor hun ogen weghalen, zodat zij de waarheid zien, de enige waaarheid, moge Hij swt hen beschermen tegen de bestraffing van de Hel!!!! AMiennnnnnnnnnnnnnnnnnn!

Salaam moe3leikoem wara7matoelahi wa barakatoe,
je zusje fi dien!!!!!!

10-08-2002, 01:35
broeders en zusters slaam alen,

De hassanaat van de vrouw zitten m in het gehoorzamen van haar man (mits hij dingen van haar vraagt die niet kunnen,dan mag ze weigeren) .een man doet mee aan de jihad ,loopt met een begrafenis (janazaa) mee etc, hier voor wordt de man beloont door allah (swt )een vrouw mag dat niet,maar een vrouw wordt beloont met de JANNAH als ze haar man gehoorzaamt,.Het antwoord is heel simpel deze vrouw moet haar man gehoorzamen wat hoofddoek betreft.

AGHZIL DOOR JE UITSPRAAAK ,DAT DE HOOFDOEK IETS VAN 14 EEUWEN geleden IS, HEB JE SHIRK BEGAAN met allah swt ,TENMINSTE ALS JE EEN MOSLIM BENT.

Faissa ,je draagt zelf geen hoofddoek om dat je werk dat niet toe laat
amazing ,dat vind ik de slapste smoes die je kunt aangeven als reden.
als je mocht kiezen tussen god en je werk wat doe je dan?

Wamen een hoofdoek dragen moet uit je hart komen ,dit doet me denken aan de mensen die niet vasten ,en als je ze vraagt waarom ze eten in de ramadan ,krijg je als antwoord: islam zit in je hart en niet buiten. Wanneer is een vrouw klaar voor een hoofdoek eigenlijk ? nooit als je dat aan sommigen vrouwen toe laat ,ja of als ze oud en grijs zijn en haar -uitval krijgen ,ja dan moet je wel je hoofd bedekken t is geen gezicht ,maar dan hoeft het niet want dan kijkt niemand naar je om,
het moet als je nog jong en mooi bent en iedereen je begeert.

Ongelooglijk dat er nog zusters, bestaan en nog wel van 1978,1983 die zich zo aan de islam vast houden , DAT DOET ME ECHT GOED ,
GOD ZAL JULLIE BELONEN ,GOD BLESS YOU ALL SISTERS

wa ssalaam moeaalaikoem wa rahmatoelahi wa barakaatoeh,

10-08-2002, 10:15

Citaat:
Origineel gepost door Imhotep

Wat een onzin!
goh leuk plaatje is het een foto van je moeder???

11-08-2002, 18:56

Citaat:
Origineel gepost door Rumi
Beste Broeders en Zuster,

Zou God het werkelijk waardevol vinden als mensen slaafs allerlei regels opvolgen die door andere mensen zijn bedacht, zonder daarbij de juiste intentie in het hart te hebben?
Wamen heeft gelijk, het heeft geen enkele waarde om een hoofddoek te dragen als je daarvoor niet de juiste intentie in je hart voelt.
Zo geldt dat eigenlijk voor alles. Als je vanuit je hart met de juiste intentie handelt, dan zal God je welgevallig bezien. Doe je het alleen maar omdat anderen zeggen dat het moet, dan ben je een huichelaar.

Zouden wij niet beter tijd kunnen besteden om de juiste intentie in ons eigen hart te onderzoeken, dan kritiek te leveren op het gedrag van anderen?

Rumi
Daar ben ik het volledig mee eens en zo moet het ook vind ik persoonlijk

12-08-2002, 22:23
het valt mij op dat er meer mannen dan vrouwen reageren ,
enne wamen eindelijk een meid die mij begrijpt ,
ik heb hier nog een vraag in de koran staat ook ergens dat naar muziek(met liedjes)luisteren haram is ,het staat er misschien niet letterlijk in maar met de juiste interpetatie en betrouwbare hadiths,moet het maar blijken? en dat geldt ook voor de hoofdoek vroeger dacht ik ook de hoofdoek is verplicht maar na dat ik mmer over de islam ben gaan lezenbesef ik dat bepaalde dingen die in de koran staan ook met tijd en samenleving te maken hebben.v.b als allah het heeft over dat de vrouwen hun chimar(die ze in die tijd toch al droegen moslim of geen moslim)over hun boezem moeten dragen,betekent dat voor mij niet dat god per defenitie doelt op de haren van de vrouw.verder staat in de sora haar versieringen oftewel verleidingen niet tonen behalve aan haar echtgenoot en ecter. maar wie bepaalt wat deze versieringen zijn .uiteindelijk de geleerden puur op de koran afgaande is het niet duidelijk wat god bedoelt met versieringen,en daarom moet je soms de soena van de profeet bij nemen om het te begrijpen ,maar de hadith die over hijab gaat behoort tot de twijfelachtige(bedoel de hadith van eischa met haar nicht die in een doorschijnende jurk bij de profeet kwam)
het gekke is als je de mannen confronteert met bepaalde regels die
haram zijn bv muziek of baard laten staan of rente bv lening dan zijn ze helemaal niet zo praktiserend
zijn

13-08-2002, 16:03
Salaam alaikum,

Faissa, mijn lieve zuster, ik begrijp je dilemma als je zegt dat het niet kan ivm je werk, maar waar ligt je angst? Bij je collegaâs of bij Allah? Ga anders stiekem op zoek naar ander werk en solliciteer met hijaab, wedden dat als je Allah vraagt om hulp en kracht het gaat lukken!? Ik weet precies wat je bedoel, ik heb zelf ook zo gedacht net als veel zusters in mijn omgeving, dus als je erover wilt mailen mag dat altijd: marisahm@hotmail.com

Nou goed, over dat advies, ik ben geen sheik ofzo, dus ik kan je alleen vertellen wat ik weet. Haar man mag inderdaad van haar scheiden omdat ze geen hijaab wil dragen. Aan de andere kant worden daden beoordeeld nav intentie, dus als ze het doet uit angst, dan is dat misschien een verkeerde intentie tov angst voor allah.

Haar man is met haar getrouwd toen ze geen hijaab droeg, en waarschijnlijk heeft hij het ook niet met haar erover gehad (eerder, bv tijdens huwelijkscontract), dus je kunt je afvragen waarom hij wil dat zij hijaab gaat dragen. Is het om zijn omgeving? Of is hij gaat praktiseren en doet hij het uit angst voor Allah? Dat alles is essentieel als je kijkt naar hoe je dit kunt oplossen.

Mijn persoonlijke mening/advies, laat haar dit bespreken met haar man, probeer hem uit te leggen waarom zij geen hijaab wil dragen (is het omdat ze wel wil, maar niet durft, in dat geval kan hij haar steunen in het krijgen van zelfvertrouwen of vind ze het een domme regel, dan zou ik als haar man eens gaan nadenken of ik met haar getrouwd zou willen blijven) en kijk hoe hij reageert, misschien kun je een imam of betrouwbare broeder zover krijgen dat hij gaat bemiddelen.

Kijk, ik heb zelf 1 jaar een hijaab gedragen, en kon het niet volhouden en heb âm afgedaan. Mijn man ging helemaal over de rooie en gedroeg zich als een klein kind⦠Hij was zielig, omdat ik âm afdeed? Nee, ik had zijn steun nodig!!!! Want ik wilde wel, maar durfde niet meer (door niet-moslim moeder, eenzaamheid etc). Nu ziet mijn man dat in, dat hij mij juist moest steunen in mijn beslissing, maar toen snapte hij dat niet en wilde hij mij geen tijd geven.

Soms moet een vrouw (en dit is mijn persoonlijk mening) haar tijd nemen om een beslissing te nemen, het gevoel dat je het alleen en enkel en alleen voor Allah doet, niet voor je omgeving of je man of om welke reden dan ook. Die tijd moet je ook krijgen en als je âm niet krijgt, neem âm dan! Ga met zusters praten hierover, vertel je gevoelens, ik ken zat mensen die hetzelfde doormaken en dan kun je elkaar steunen en helpen en een oprechte eigen keuze maken. Dus als je vriendin wilt kan ik haar kennis laten maken met een paar zusters die hetzelfde meemaken, misschien niet in die situatie, maar wel met dat dilemma. Mail maar naar bovenstaand emailadres.

Agzil, je zegt dat je na onderzoek erachter bent gekomen dat hijaab niet verplicht is en dat vrouwen dat toen altijd al droegen. Ik weet niet of je op de hoogte bent, maar in de tijd van onwetendheid liepen vrouwen halfnaakt en hadden zij geen rechten. Maar goed, in de koran staat inderdaad dat vrouwen hun boezems moeten bedekken en hun overkleed over hun heen moeten doen als kraaien. De Souna legt deze regel verder uit en die souna accepteer je hopelijk toch wel? Ik bedoel hoe weet je anders hoe en wanneer je moet bidden? Alleen door de souna toch? Dus als je kijkt naar hetgeen de profeet (sas) heeft gezegd kun je alleen maar concluderen dat de vrouw alles moet bedekken behalve haar gezicht en handen (en 2 vingers van de pols af). Ook als je het hebt over versieringen, dan weet je zelf heus wel wat er mee wordt bedoeld⦠vind jij oorbellen versieringen? Ik wel. En borduursels die opvallen? Ik wel⦠Dus wat bedoel je nou eigenlijk?
Als je het hebt over Islam aanpassen aan de huidige tijd, hoe zie je dat ivm het verbod op bidah (toevoegingen, veranderingen)??? Wat wil je aanpassen? Geen hijaab, wel muziek? Alles zodat het makkelijker voor jou wordt? Waar is dan je beproeving in het leven?

Sterkte & wasalaam alaikum,
Marisah

Pagina's : [1] 2