Bekijk volle/desktop versie : 'Het Gebed'



12-07-2007, 18:10
'Het Gebed'

1. Maalik ibn al-Huwayrith (moge Allaah behaagd met hem zijn) heeft gezegd: ''De Profeet (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) heeft tegen ons gezegd'':

,,Bidt zoals jullie mij hebben zien bidden.” [1]



2. Tamiem a-Ddaarie (moge Allaah met hem behaagd zijn) heeft verhaald dat de Profeet (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) gezegd heeft:

,,Voorwaar, het eerste waar de dienaar op beoordeeld wordt op de Dag des Oordeels is zijn gebed. Voorwaar, als het volmaakt is, wordt het voor hem volmaakt geschreven, maar als hij het niet vervolmaakt heeft, zegt Allaah tegen de engelen: "Kijkt of jullie iets voor hem aan vrijwillige (gebeden) kunnen vinden, zodat jullie daarmee zijn verplichte (gebed) kunnen vervolmaken." Vervolgens wordt de Zakaah op dezelfde manier beoordeeld. En zo wordt (ook) de rest van de daden op dezelfde manier beoordeeld”. [2]



3. Aboe Hurayrah (moge Allaah behaagd met hem zijn) heeft gezegd:"Ik heb de Boodschapper van Allaah (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) horen zeggen":

,,Stelt jullie eens voor dat er een rivier aan de deur van iemand onder jullie (stroomde), en dat hij zich vijf keer per dag daarin waste. Zou er iets van vuiligheid overblijven?" Zij (de metgezellen) zeiden: "Nee! Er zal geen vuiligheid overblijven." Hij (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) zei: "Voorwaar, dat is het voorbeeld van de vijf gebeden. Allaah wist ermee de zonden.” [3]



4. Almughierah ibn Shu3bah (moge Allaah behaagd met hem zijn) heeft verhaald dat de Profeet (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) gezegd heeft:

,,Voorwaar, mijn vreugde is mij in mijn gebed gegeven”. [4]



5. Buraydah heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah (Allaah's gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft:

,,Voorwaar, de scheiding tussen ons (de gelovigen) en hen (de ongelovigen) is de Salaah. Voorwaar, wie het verlaat heeft een kufr (ongeloof) begaan.” [5]



6. 3ubaadah ibn a-Ssaamit (moge Allaah met hem behaagd zijn) heeft gezegd:"Ik heb de Profeet (Allaah's gebeden en vrede zij met hem) horen zeggen":

,,Vijf gebeden heeft Allaah de dienaren verplicht. Voorwaar, wie ze verricht zonder dat hij iets van ze --wegens minachting van de verplichting ervan- verwaarloost, voor hem is er bij Allaah een belofte dat Hij hem het paradijs doet binnentreden. Maar wie ze niet verricht, voorwaar, hij heeft bij Allaah geen belofte. Als (Allaah) wil dan straft Hij hem, en als Hij wil laat Hij hem het paradijs binnentreden.” [6]


--------------------------------------------------------------------------------




[1]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.


[2]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Dawoed en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.


[3]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie, imaam Muslim, imaam a-Nnasaa'ie en imaam a-Ttirmidhie.


[4]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Ttirmidhie en imaam a-Ttabaaraanie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.


[5]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Ttirmidhie, imaam a-Nnasaa'ie en imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.


[6]Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Dawoed en imaam a-Nnasaa'ie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

12-07-2007, 18:14


Baraka Allaahoe fieki oegta,

heb meerdere topics geplaaats wil je mee helpen fisabi li Allaah ;d

12-07-2007, 18:20
ik zal je helpen inchaallah

12-07-2007, 18:24
Ik heb veel aan deze video gehad:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-64659033910080263

Gaat over hoe het gebed te verrichten, gebasseerd op boeken van ibn baaz en al baani( rahima humoe Allah).

12-07-2007, 19:29


Baraka Allaahoe fiekoem ya agawaat.

14-07-2007, 22:48
Assalaamoe 3alaikoem,

Barakallahoe feeki oegtie!