Bekijk volle/desktop versie : Werk Huiswerkbegeleiding



11-07-2007, 10:45
Sellem Oeh'leikoem Warahmatoe Lahie Wabarakatoe

Beste broeders en zusters,

Ik ben opzoek naar broeders en zusters die enig ervaring hebben met het opzetten van huiswerkbegeleiding. Wij willen dit insh Allah in de moskee opgaan zetten.

Van de personen die ervaring hebben met het opzetten van een dergelijk project wil ik graag weten waar we als organistatie op moeten letten. Verder wil ik graag documenten ontvangen met proces beschrijvingen.

Graag hoor ik van jullie.

Jullie Broeder

Abu Musa

12-07-2007, 13:13


Wa alaikoum assalaam wa rahmatoellaah,

Het zou handig zijn als je erbij zet wie je als doelgroep wil nemen, in welke plaats(en), welke tijden, eventuele kosten, welke lessen etc..

12-07-2007, 13:18
Wat betreft de tijden e.d. dat is volgens mij niet zo belangrijk.

De doelgroep is jongeren tussen de 12 en 17 jaar jaar. Dat is dus van groep 8 t/m 6 vwo.

Abu Musa

12-07-2007, 14:01
Welke plaats/moskee?

Je hebt het dus over alle, algemene vakken, dat gegeven wordt op de middelbare school? Alleen VWO of ook Havo, VMBO, etc?

12-07-2007, 14:33


Over de plaats en moskee wil ik het nog niet hebben. We zitten nog in de concept fase waardoor niks naar buiten is gebracht.

Ja alle vakken en alle niveau's

12-07-2007, 14:43
Dan is het moeilijk om een concept op te stellen, aangezien je het dan nog niet op een regio kan afstellen (vrijwilligers zijn afhankelijk van de plaatsen waarin zij wonen/gevestigde moskee`s).

Maar wil wel meedenken met jullie.

12-07-2007, 15:05
Beste Zuster,

Bedankt voor je inspanning, maar we zijn nog niet opzoek naar vrijwilligers. Ik wil eerst een plan opzetten hoe we dat op kunnen zetten. Als dit plan door het bestuur goed gekeurd is ga ik mensen werven dat is geen probleem, mensen genoeg insh Allah.

Alle suggesties zijn van harte welkom. Ik wil nog niet zelf iets opstellen weet zeker dat er al een dergelijk document bestaat die ik dan allen hoef aan te passen.

Abu Musa

12-07-2007, 15:23
Ik snap dat jullie (nog) niet op dit moment vrijwilligers zoeken, maar een plan willen opzetten om dit vorm te kunnen geven.

Maar daarvoor horen jullie 'om de tafel' te gaan zitten, en daarmee bedoelde ik dat ik wil meedenken met jullie.

Zodra ik thuis ben, zal ik een paar suggesties plaatsen, incha Allah.

12-07-2007, 17:56
wa 3aleikoum salaam,

Belangrijkste: vinden van vrijwilligers.

Het klinkt misschien vreemd maar ik zou als eerste op zoek gaan naar potentiele vrijwilligers want dat heb ik ervaren als het moeilijkste. Met alle respect maar je hebt weinig broeders/zusters die op een hoog niveau exacte vakken beheersen en daarbij ook nog eens vrijwillig willen begeleiden.

Als je dit weet dan weet je ook ongeveer wanneer iedereen beschikbaar is of niet en kun je aan de hand hiervan een rooster maken met de betreffende vakken gesplitst naar vrijwilliger. Dan kun je kijken naar welke vakken op welke dagen. Je moet eerst vrijwilligers hebben voordat je weet welke dagen je begeleiding gaat geven en niet omgekeerd.

Tevens een belangrijke is bedrag om mee te participeren. Het voordeel van gratis huiswerkbegeleiding is dat veel mensen het op zich wel willen volgen en het lekkere gevoel dat het de vrijwilligers geeft. Het probleem van gratis begeleiding is dat de leerlingen heel laks kunnen zijn en komen wanneer ze er maar zin in hebben, ze voelen het niet in hun pocket. En dit is heel genant als jij vrijwilligers hebt die studenten zijn en van ver komen en totaal geen vergoeding krijgen en dan nog eens voor een klas met een leerling of geen leerlingen staat.

Regels opstellen t.o.v. van de participanten.

Kosten: printen, wellicht thee/koffie maar ik neem aan dat dit gewoon te regelen is dus je zal waarschijnlijk geen kosten hebben.

Realiseren dat elke niveau een andere aanpak vereist dus doe je vmbo, havo, vwo in een klas of splitst je ze. Welke begeleider doet welke klas, wanneer.

Het moeilijkste punt dat ik momenteel en in het verleden heb ondervonden is begeleiders vinden voor de exacte vakken.

Wat betreft documenten, er is geen standaard document voor het opzetten van huiswerkbegeleiding buiten een vereniging en/of stichting om. Indien je bijvoorbeeld faciliteiten van de gemeente wil dan zul je deze begeleiding moeten organiseren middels bijvoorbeeld een stichting dus een officieel raamwerk en daar bestaan wel statuten voor. Indien je zulke statuten zoekt dan kan ik die doorsturen maar voor primair huiswerkbegeleiding bestaat zoiets niet.

Ik neem ook aan dat het bestuur van de moskee alleen maar wil weten welke dagen jij de ruimtes nodig hebt, welke vakken je gaat geven, regels, gegevens begeleiders, rooster.

khair insha Allah.

wa salaam

12-07-2007, 19:37

Citaat door student88:
wa 3aleikoum salaam,

Belangrijkste: vinden van vrijwilligers.

Het klinkt misschien vreemd maar ik zou als eerste op zoek gaan naar potentiele vrijwilligers want dat heb ik ervaren als het moeilijkste. Met alle respect maar je hebt weinig broeders/zusters die op een hoog niveau exacte vakken beheersen en daarbij ook nog eens vrijwillig willen begeleiden.

Als je dit weet dan weet je ook ongeveer wanneer iedereen beschikbaar is of niet en kun je aan de hand hiervan een rooster maken met de betreffende vakken gesplitst naar vrijwilliger. Dan kun je kijken naar welke vakken op welke dagen. Je moet eerst vrijwilligers hebben voordat je weet welke dagen je begeleiding gaat geven en niet omgekeerd.

Tevens een belangrijke is bedrag om mee te participeren. Het voordeel van gratis huiswerkbegeleiding is dat veel mensen het op zich wel willen volgen en het lekkere gevoel dat het de vrijwilligers geeft. Het probleem van gratis begeleiding is dat de leerlingen heel laks kunnen zijn en komen wanneer ze er maar zin in hebben, ze voelen het niet in hun pocket. En dit is heel genant als jij vrijwilligers hebt die studenten zijn en van ver komen en totaal geen vergoeding krijgen en dan nog eens voor een klas met een leerling of geen leerlingen staat.

Regels opstellen t.o.v. van de participanten.

Kosten: printen, wellicht thee/koffie maar ik neem aan dat dit gewoon te regelen is dus je zal waarschijnlijk geen kosten hebben.

Realiseren dat elke niveau een andere aanpak vereist dus doe je vmbo, havo, vwo in een klas of splitst je ze. Welke begeleider doet welke klas, wanneer.

Het moeilijkste punt dat ik momenteel en in het verleden heb ondervonden is begeleiders vinden voor de exacte vakken.

Wat betreft documenten, er is geen standaard document voor het opzetten van huiswerkbegeleiding buiten een vereniging en/of stichting om. Indien je bijvoorbeeld faciliteiten van de gemeente wil dan zul je deze begeleiding moeten organiseren middels bijvoorbeeld een stichting dus een officieel raamwerk en daar bestaan wel statuten voor. Indien je zulke statuten zoekt dan kan ik die doorsturen maar voor primair huiswerkbegeleiding bestaat zoiets niet.

Ik neem ook aan dat het bestuur van de moskee alleen maar wil weten welke dagen jij de ruimtes nodig hebt, welke vakken je gaat geven, regels, gegevens begeleiders, rooster.

khair insha Allah.

wa salaam


Zeer goed en nuttig stuk!

Er moet ook goed worden onderzocht in hoe verre de scholieren/leerlingen bereid zijn om naar de huiswerkbegeleiding te komen. Is dit al gebeurd? (voor de topicstarter)

Daarnaast dien je, voordat je vrijwilligers gaat werven, een plan van aanpak op te stellen. Hoe moeten deze vrijwilligers anders weten wat hen te doen staat? Deze plan van aanpak kan je d.m.v. de zogenaamde 'SMART-formule' opstellen:


Citaat:
Doelstellingen worden vaak vaag en vrijblijvend geformuleerd als wensen, intenties, of goede voornemens. Met behulp van de SMART-formule kun je doelstellingen concreet maken. SMART staat voor:
· Specifiek.
· Meetbaar.
· Acceptabel.
· Realistisch.
· Tijdgebonden
Zie ook http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/smart

Moge Allah dit project laten slagen, opdat onwetendheid een verre vreemde zal zijn...


Wa alaikoum assaalaam wa rahmatoellaah.