Bekijk volle/desktop versie : Vraagje aan de GETROUWDE zusters!

01-10-2003, 15:48
Salaam lieve zusters.

Ik zie dat jullie al volledig in de sfeer komen van Ramadan el Karim

Toch een vraagje over koken in het algemeen:

Wie van jullie kon vóór dat zij trouwde weinig of helemaal niets en is nu een keukenprinses van je welste? Hoe heb je dat dan gedaan? Zelfstudie of stage gelopen bij de (schoon)mama?

Ik weet wel mijn weg in de keuken, maar heb soms wat moeite met de typische Marokkaanse gerechten (bv. Bestilla ). Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik dat ooit zal kùnnen, InchaAllah (want ik ben niet van plan om "kant en klare" voeding te serveren aan mijn toekomstige en aan mijn kinderen, InchaAllah). Maar ik had graag jullie moedgevende woorden gelezen!

Alvast bedankt, lieve zusters.

Ma3assalama

01-10-2003, 19:39

mijn vrouw kon ook niet veel maar is nun echt een geweldige kokkin tbarkallah aliha!!!!!
ze kan alles maken ze heeft veel bij haar moeder gekeken vertelde ze mij dus geen nood kijk gewoon met je ma mee!!!

succes er mee

02-10-2003, 12:11
Bedankt om te reageren, Tagien!!!

Ik vind het tof dat ik ook "the point of view" kan hebben van een man. Ik plaatste deze topic ook bij "De positie van de Marokkaanse vrouw". Ga anders gerust een kijkje nemen.

Ma3assalama

02-10-2003, 23:28
mijn zus kon voor haar trouwen nog geen eitje bakken, maaaaaaaaaar
zij had wel het geluk dat haar man kok was. nu kan ze nog beter dan mijn moeder koken. en ja wat mijzelf betreft, ben geen keukenprinses maar kan wel alle gerechten maken, behalve cous-cous, die wil maar niet lukken.

03-10-2003, 17:00

Ik kon ook niks voor ik op mezelf ging wonen, maar heb mezelf koken geleerd mbv goede recepten/kookboeken en kijken wat vrienden doen. Aan mijn moeder had ik erg weinig, die kookt vrij standaard Hollands: aardappels, groente, vlees. Daar kan ik niks mee, want ik eet vegetarisch.

07-10-2003, 21:15
Ik heb mezelf leren koken! En ik kan werkelijk alles maken!

Pastilla is heel makkelijk, je moet gewoon loepia deeg kopen, en kip bakken, in hele kleine stukjes snijden, en dan met wat hele fijne (gekookte) vermicelli en wat kruiden, kozbar, madnous, zout, peper, paprika poeder een beetje honing, hier maak je een mengsel van. Je snijdt het loempia deeg in stroken (in 3-en, 1 blad) je doet een beetje (1 eetlepel)van het kip mengsel aan het onderste gedeelte van de deeg, je vouwt de hoek om en dan krijg je een driehoekje, je blijft het driehoekje om en omvouwen tot er geen deeg meer over is, het laatste uiteindetje van het deeg plak je dicht met wat eiwit, je frituurd de driehoekjes in zonnebloem olie, laten uitlekken en in een schaal met keukenrol doen en smullen maar!

09-10-2003, 12:45
salaam,

ik ben in middels al 3 jaar getrouwd, voor ik ging trouwen bakte er ik ook niets van en elhamdoelilah heb ik een toffe schoonfamilie die mij van alles leert en nu maar ik zelfs eten klaar voor bezoek in mijn eentje

10-10-2003, 00:20
Kdenk hoe meer ervaring, (dus hoe langer je achter de keuken staat ) hoe beter je gaat kunnen koken naar mate de tijd. Koken is zo een beetje mijn hobby waar ik bij toeval achter was gekomen, toen mijn ouders voor een tijdje de deur uitgingen. Werd ik wel gedwongen om te gaan koken voor de rest van het huis, en daar kwam ik er achter dat het wel leuk was om in de keuken te staan en te experimenteren met van alles. De ene keer was het niet te eten, en de andere kreeg je weer geen genoeg van.

De vraag was gericht aan de getrouwde zusters. Daar hoor ik nog niet bij maar wou toch even mijn ervaring kwijt qua koken

12-11-2003, 19:52
salaam alaikoum,

ik ben onderhand al zeven jaar getrouwd kon in het begin ook niet veel maar heb zelf veel geoefend en kookboeken aangeschafd, en recepten overgenomen van de kookprogramm's op de satelieten veel in de keuken gestaan nu kan ik zelfs beter dan mijn moeder koken ben veel sneller geworden kan in een paar uur tijd voor 10 mensen een diner voorbereiden zonder moeite wat mij toendertijd niet lukte.
Je moet gewoon de wil hebben en het doorzettingsvermogen om het vol te houden en het natuurliijk leuk vinden, want anders komt het nooit goed positief zijn en veel meekijken bij familie, vrienden en ook durven te vragen hoe iets moet en wel natuurlijk uitproberen.

INSHALLAHzal alles goed komen zodra je een stap in de goede richting zet gaat alles vanzelf. Veel succes groetjes

27-12-2003, 16:51
HEB VERTROUWEN IN JE ZELF EN JE MOET ALLES UITPROBEREN\

27-12-2003, 22:52
hai
toen ik pas trouwde kon ik niet eens een eitje bakken.
Ik kon wel koekjes maken, want ik hielp mij moeder heel vaak.
Marokaanse gerechten kon ik gewoon niet.
Ik mag echt van geluk spreken met mijn schoonmoeder, die heeft mij heel veel geleerd, zoals tasien msemien enzovoort.
Ik kan nu heel veel maken en daar ben ik mijn schoon moeder echt dankbaar voor.

14-02-2004, 17:13
Hoi, voordat ik ging trouwen (ben nu 2 jaar getrouwd) kon ik al bijna alle marokkaanse gerechten klaar maken zoals tajin, cous cous, kip en vis pastilla enz. ik dacht, als ik getrouwd ben kan ik mijn man verwennen..wat bleek nou???? mijn man hield niet veel van tajin..1x in de 3 maanden kan nog wel. hij is niet dol op cous cous....1x per jaar cous cous eten is voor hem genoeg...pastilla vindt hij geluukkig wel lekker.....dus heb ik alsnog heel wat gerechten waar hij dol op is,moeten leren klaar maken..zoals pittige gerechten met garnalen enof mosselen. gebraden vlees met andere soorten kruiden dan ik gewend was, pasta's anders dan ik gewend was, bami en nassi anders dan ik gewend was en nog heel veel meer...en we gaan 1x per maand uiteten.maar waar hij van houdt...is ook heel erg lekker..ik zou er niet zonder kunnen nu! doeiiiiiiiiiiiiiiii

17-02-2004, 11:59

Citaat:
Origineel gepost door Heiba
Ik heb mezelf leren koken! En ik kan werkelijk alles maken!

Pastilla is heel makkelijk, je moet gewoon loepia deeg kopen, en kip bakken, in hele kleine stukjes snijden, en dan met wat hele fijne (gekookte) vermicelli en wat kruiden, kozbar, madnous, zout, peper, paprika poeder een beetje honing, hier maak je een mengsel van. Je snijdt het loempia deeg in stroken (in 3-en, 1 blad) je doet een beetje (1 eetlepel)van het kip mengsel aan het onderste gedeelte van de deeg, je vouwt de hoek om en dan krijg je een driehoekje, je blijft het driehoekje om en omvouwen tot er geen deeg meer over is, het laatste uiteindetje van het deeg plak je dicht met wat eiwit, je frituurd de driehoekjes in zonnebloem olie, laten uitlekken en in een schaal met keukenrol doen en smullen maar!
Schat dat is geen bestilla maar briwat met djaz

Bestilla is een grotere variant en zoet en absoluut niet hartig, met amandelen en nog veel meer

17-02-2004, 21:11
Assalaamoe ALaikoem
LOL, ik ben ook een half jaartje getrouwd, Koken en ik?
Wejow! raadje aan te leren koken LOOOOOL
Nee hoor Gair Insha ALLAAH, gewoon van alles uitproberen..
Wasalaam Alaikoem
Oem Abdullaah