Hijaamah (koppen/aderlaten)
Bron: http://www.islamqa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk
Het woord hijaamah (koppen) komt van het woord hajm wat zuigen betekent, zoals in de zin “hajama al-sabiy thadya ummihi (de baby zoog aan de borst van zijn moeder)”. Al-Hajjaam is de kopper, hijaamah is de professie van het koppen en het woord mihjam wordt gebruikt om het kopje waarin het bloed wordt verzameld of het mes dat de kopper gebruikt te omschrijven. (Zie Lisaan al-‘Arab).
In fiqh-terminologie wordt het woord hijaamah door sommige geleerden toegepast op de afname van bloed van de nek door middel van koppen na een incisie met het mes gemaakt te hebben. Al-Zarqaani verklaarde dat koppen niet beperkt is tot de nek maar dat het op elk lichaamsdeel gedaan kan worden. Dit was ook de mening van al-Khattaabi.
Samenvattend kan gezegd worden dat hijaam verwijst naar het afnemen van bloed van het lichaam door middel van koppen waarbij een passend kopje gebruikt wordt of een ander modern instrument dat hetzelfde doel dient.
Deugdzaamheden van het koppen:
Al-Bukhari in zijn Sahih (5269) overgeleverd van Sa’id ibn Jubayr van Ibn ‘Abbas (radiAllahu ‘anhu) dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gezegd heeft: “Genezing zit in drie dingen: het drinken van honing, de incisie van een kopper en het verbranden met vuur maar ik verbied mijn ummah om het verbranden te gebruiken.”
Al-Bukhari (5263) en Muslim (2952) hebben overgeleverd dat Anas ibn Malik gevraagd werd over de verdiensten van de kopper en hij zei: De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) werd door Abu Taybah met koppen behandeld. Hij gaf opdracht om hem twee saa’ aan voedsel te geven en hij sprak met zijn meesters zodat ze zouden verminderen wat ze gewoonlijk van zijn inkomsten namen. En hij zei: “Het beste medicijn waarmee jullie jezelf behandelen is koppen, of het is één van jullie beste medicijnen.”
Het is overgeleverd dat Jaabir ibn ‘Abd-Allah (radiAllahu ‘anhu) gezegd heeft: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zeggen: “Als er iets goeds zit in jullie medische behandelingen, dan zit het in het mes van de kopper, het drinken van honing of het verbranden met vuur, maar ik zou niet verbrand willen worden.” (Overgeleverd door al-Bukhari, 10/139)
Voordelen van het koppen:
Koppen heeft ware voordelen in het behandelen van vele ziektes, zowel in het verleden als in het heden. De ziektes die met koppen behandeld zijn en waarvoor het met Allah’s Verlof van voordeel is geweest, omvatten de volgenden:
1. De ziekten van de bloedsomloop
2. Het behandelen van de bloeddruk en infectie van de hartspier
3. Ziektes in de borst en de trachee
4. Hoofdpijn en pijn in de ogen
5. Pijn in de nek en maag en reumatische pijn in de spieren
6. Sommige ziektes van het hart en de borst en pijn in de gewrichten
Bovendien kan het koppen een unieke behandeling bieden die pijn kan verminderen en het heeft geen bijwerkingen. Voor meer informatie over de voordelen van koppen, zie Zaad al-Ma’aad door Ibn al-Qayyim (4/52) en al-Hijaamah: Ahkaamhuha wa Fawaa’iduha door Ibrahim al-Hazimi.
Hoe koppen verricht wordt:
De mond van het kopje (tegenwoordig gebruiken ze glaasjes) wordt op de huid geplaatst op de plek die gekozen is voor het koppen. Dan haalt de kopper de lucht in het glas weg door een stukje papier of katoen in het glas te verbranden zodat de mond van het glas aan de huid vast blijft zitten. Soms wordt er een machine gebruikt in plaats van de hierboven beschreven methode. Het glas klampt aan de huid vast en wordt daar voor een periode van drie tot tien minuten gelaten. Dan wordt het eraf gehaald en wordt er een kleine incisie gemaakt in de huid met een schoon scherp instrument zoals een scheermes of iets dergelijks. Dan wordt het glas op dezelfde wijze weer teruggeplaatst totdat het gevuld is met vuil bloed dat uit de aderen komt. Dan wordt het eraf gehaald en kan nog een keer teruggeplaatst worden indien dit nodig is. Als het klaar is, wordt het glas weggehaald en wordt er een droog verband over de plek van de incisie geplaatst. (Zie Mabaahit fi’l-Jaraahah al-Sughra wa’l-Takhdir door Prof. Dr. Nazmi al-Qabbaani).
Tenslotte moeten we er nog op wijzen dat niemand het koppen zou moeten ondernemen behalve degene die het goed kan, vanwege de schade die veroorzaakt zou kunnen worden wanneer het gedaan wordt door iemand die incompetent is. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat het behoorlijk gedaan wordt; koppen zou gedaan moeten worden door iemand die ervaren is en hij of zij zou goed schoongemaakte en gesteriliseerde hulpmiddelen moeten gebruiken. De kopper moet er ook voor zorgen dat geen bloed de maag van de patiënt bereikt.