Bekijk volle/desktop versie : De hoop vestigen op Allah (swt) en nooit wanhopen..



06-07-2007, 23:41
De betekenis van hoop is positief denken over Allah . Een deel hiervan is hopen op de genade van Allah , Zijn hulp, vergiffenis en overwinning. Allah heeft degenen die hun hoop hebben gevestigd op Allah geprezen, net zoals Hij degenen die Hem vrezen geprezen heeft. Hij heeft ons verplicht onze hoop op Hem te vestigen en om positief over Hem te denken, net zoals Hij ons verplicht heeft hem te vrezen. Dus de dienaar moet zijn hoop vestigen op Allah en Hij moet Hem vrezen. We hebben eerder de bewijzen gegeven voor wat betreft het vrezen van Allah , het nu volgende zijn de bewijzen uit het Boek en de Soenna betreffende het vestigen van de hoop op Allah . Hij heeft gezegd:

"Zij, die geloven en zij die voor de zaak van Allah hun land verlaten en er voor ijveren, zijn het, die Allah's barmhartigheid verwachten en Allah is Vergevensgezind, Genadevol." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 218)

"En sticht geen wanorde op aarde, nadat zij is geordend, en roept Hem met vrees en hoop aan. Voorzeker, de Barmhartigheid van Allah is altijd nabij aan zij die goed doen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al 'Araaf 7, vers 56)

"Voorwaar, uw Heer is vol van vergiffenis voor het mensdom, ondanks hun onrechtvaardigheid en voorwaar, uw Heer is streng in het vergelden." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Ar Rad 13, vers 6)

"Zij die zij aanroepen (zoals Jezus, Ezra, et cetera) roepen zelf hun Heer aan, Zijn nabijheid zoekend, (dit geldt voor) zelfs de meest nabijzijnden (de profeten en de engelen), op Zijn barmhartigheid hopend en Zijn straf vrezend. Voorwaar, de straf van uw Heer dient te worden gevreesd." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Israa 17, vers 57)

"Zij riepen Ons in hoop en vrees aan en waren nederig voor Ons." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Anbiyaa 21, vers 90)

"Is hij, die God vereert in de uren der nacht, nederknielende en staande, die voor het Hiernamaals vreest en hoopt op de barmhartigheid van zijn Heer. Zeg: 'Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?' Maar alleen de verstandigen trekken er lering uit." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Az Zoemaar 39, vers 9)

De bewijzen uit de Soenna, er is overgeleverd dat Wathila bin al Asqa'a heeft gezegd: Geeft blijde tijdingen want ik heb de Boodschapper van Allah (saw) horen zeggen dat Allah, azza wa djal, heeft gezegd:

Ik ben net zoals Mijn slaaf denkt dat ik ben. Als hij Me goed acht dan zal dit voor hem zijn, en als hij Me slecht acht dan zal dit voor hem zijn.

Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat de Profeet (saw) heeft gezegd:

Ik ben net zoals Mijn slaaf denkt dat Ik ben, en Ik ben met hem wanneer hij Mij gedenkt. (Betrouwbaar beoordeeld naar consensus.)

Jabir heeft overgeleverd da hij de Profeet (saw) drie dagen voor diens dood hoorde zeggen:

Niemand van jullie zou moeten sterven zonder goede gedachten te denken over Allah, azza wa djal. (Moeslim)

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (saw) een jongere bezocht die stervende was. Hij (saw) zei:

In welke situatie bevindt je je nu? Hij zei: "Ik heb mijn hoop gevestigd op Allah, oh Boodschapper van Allah, maar ik vrees ook vanwege mijn zonden". De Boodschapper van Allah (saw) zei: Deze twee dingen kunnen elkaar niet in het hart van een dienaar ontmoeten zonder dat Allah (saw) hem geeft wat hij wil en beschermt voor wat hij vreest. (Overgeleverd door At Tirmidhi en Ibn Maadja. Hafiz al Moenziri zegt dat de isnad hasan is.)

Anas heeft overgeleverd: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (saw) zeggen:

Allah ta'ala zegt: Oh Zoon van Adam! Zolang jullie Mij verzoeken en jullie hoop vestigen in Mij zal ik jullie vergeven ondanks hetgene dat jullie gedaan hebben, het zal Me niet uitmaken. Oh Zoon van Adam! Als jullie zonden tot aan de hemel rijken en jullie vragen Mij om vergiffenis, dan zal Ik jullie vergeven, en het zal Me niet uitmaken. Oh Zoon van Adam! Als jullie Me zouden ontmoeten met zondes die de aarde vullen, en jullie zouden Me dan ontmoeten zonder genoten aan Mij toe te kennen, dan zal Ik jullie begroeten met het gelijke in vergiffenis. (Overgeleverd door At Tirmidhi die zei dat de hadith hasan is.)

Voor wat betreft de hopeloosheid en de radeloosheid, zij zijn synoniemen. Zij zijn het tegenovergestelde van de hoop vestigen op Allah . Het wanhopen aan de genade van Allah is haraam. Het bewijs hiervoor is in het Boek en de Soenna. In het Boek zegt Allah :

" 'O mijn zonen, gaat en zoekt naar Jozef en zijn broeder en wanhoopt niet aan de genade van Allah, want niemand wanhoopt aan Allah's barmhartigheid dan het ongelovige volk'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joesoef 12, vers 87)

"Rawh" van Allah betekent Zijn verlossing en genade.

"Zij zeiden: 'Wij hebben u inderdaad in waarheid blijde tijding gegeven, behoor dus niet tot hen die wanhopen'. Hij zeide: 'Wie kunnen aan de genade van hun Heer wanhopen, dan de dwalenden?'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Hidjr 15, vers 55 - 56)

"Zij, die in de tekenen van Allah en de ontmoeting met Hem niet geloven, wanhopen aan Zijn barmhartigheid; dezen zullen een smartelijke straf ontvangen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Ankaboet 29, vers 23)

"Zeg: 'O mijn dienaren die tegen u zelf buitensporig zijt geweest, wanhoopt niet aan de barmhartigheid van Allah, voorzeker Allah vergeeft alle zonden, waarlijk, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Az Zoemar 39, vers 53)

In de Soenna heeft Aboe Hoerayra overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

Zou de gelovige al de bestraffingen die bij Allah zijn hebben gekend, dan zou hij niet naar Zijn paradijs verlangd hebben. En zou de ongelovige al de genade hebben gekend die in de Hand van Allah is, dan zou hij de hoop op het betreden van het paradijs niet opgegeven hebben.

Fadaala bin 'Oebayd heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

En drie typen van mensen, vraag niet naar hen: de persoon die Allah azza wa djal bestrijdt betreffende Zijn kledij, want Zijn bovenkledij is de trots (kibriyaa) en hetgeen Hem omwikkelt (izaar) is de macht ('izza), en de persoon die twijfelt in het bestaan van Allah , en de persoon die wanhoopt aan de genade en vergevensgezindheid van Allah. (Overgeleverd door Ahmad, At Tabaraani en Al Bazaar. Al Haythaami heeft gezegd dat de overleveraars betrouwbaar zijn. Al Boechari heeft hem overgeleverd in zijn Al Adab al Moefrad en Ibn Hibbaan in zijn Sahieh.)

Er is overgeleverd door Habba en Sawa'a, de twee zonen van Khalid, dat die heeft gezegd:

We betraden (het huis van) de Profeet terwijl hij iets probeerde, en dus hielpen we hem hierbij. Hij zei: Ken geen wanhoop over de provisie (rizq) zo lang jullie hoofden bewegen, want de mens is rood geboren zonder omhulsel, en toen heeft Allah azza wa djal hem de voorziening gegeven.

Ibn Abbas heeft overgeleverd dat een man zei: Oh Boodschapper van Allah! Wat zijn de ernstige zondes (kabaa'ir)? Hij (saw) zei:

Om Allah genoten toe te kennen, om te wanhopen over de genade van Allah, en om te wanhopen van de genade van Allah. (Al Haythaami zei: deze hadith is overgeleverd door al Bazaar en at Tabaraani. De overleveraars zijn betrouwbaar. As Soeyoeti and al 'Iraaqi beoordeelden de hadith als hasan.)

De boodschappers (moge de zegeneningen van Allah over hen zijn) hebben nooit gewanhoopt over de hulp van Allah en de overwinning. Integendeel, zij wanhoopten over de imaan van hun volkeren. Allah zegt:

"Totdat, wanneer de boodschappers wanhoopten en zij dachten dat zij voor leugenaars verden gehouden, Onze hulp tot hen kwam en dan werd gered, wie Ons behaagde. En Onze kastijding wordt van een zondig volk niet afgewend." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joesoef 12, vers 110)



inchallah kunnen jullie ook kijken naar de site http://www.expliciet.nl
er is veel islamitische informatie mashaallah
en ook dagelijks nieuws dat eigelijk weggelaten word door de westerse media.

06-07-2007, 23:45


willen jullie inchallah om te uppen telkens het bericht hierboven citeren?
bij voorbaat dank. en anti-moslims plz blijf weg pleeeaaassee!!!

06-07-2007, 23:59

Citaat door salahutdeen:
De betekenis van hoop is positief denken over Allah .
Positief denken over andere mensen kan ook geen kwaad, weet je.

07-07-2007, 11:20

Citaat door SaladinsRevenge:
Positief denken over andere mensen kan ook geen kwaad, weet je.

ja dat weten we!

07-07-2007, 17:21



Citaat door salahutdeen:
De betekenis van hoop is positief denken over Allah . Een deel hiervan is hopen op de genade van Allah , Zijn hulp, vergiffenis en overwinning. Allah heeft degenen die hun hoop hebben gevestigd op Allah geprezen, net zoals Hij degenen die Hem vrezen geprezen heeft. Hij heeft ons verplicht onze hoop op Hem te vestigen en om positief over Hem te denken, net zoals Hij ons verplicht heeft hem te vrezen. Dus de dienaar moet zijn hoop vestigen op Allah en Hij moet Hem vrezen. We hebben eerder de bewijzen gegeven voor wat betreft het vrezen van Allah , het nu volgende zijn de bewijzen uit het Boek en de Soenna betreffende het vestigen van de hoop op Allah . Hij heeft gezegd:

"Zij, die geloven en zij die voor de zaak van Allah hun land verlaten en er voor ijveren, zijn het, die Allah's barmhartigheid verwachten en Allah is Vergevensgezind, Genadevol." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 218)

"En sticht geen wanorde op aarde, nadat zij is geordend, en roept Hem met vrees en hoop aan. Voorzeker, de Barmhartigheid van Allah is altijd nabij aan zij die goed doen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al 'Araaf 7, vers 56)

"Voorwaar, uw Heer is vol van vergiffenis voor het mensdom, ondanks hun onrechtvaardigheid en voorwaar, uw Heer is streng in het vergelden." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Ar Rad 13, vers 6)

"Zij die zij aanroepen (zoals Jezus, Ezra, et cetera) roepen zelf hun Heer aan, Zijn nabijheid zoekend, (dit geldt voor) zelfs de meest nabijzijnden (de profeten en de engelen), op Zijn barmhartigheid hopend en Zijn straf vrezend. Voorwaar, de straf van uw Heer dient te worden gevreesd." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Israa 17, vers 57)

"Zij riepen Ons in hoop en vrees aan en waren nederig voor Ons." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Anbiyaa 21, vers 90)

"Is hij, die God vereert in de uren der nacht, nederknielende en staande, die voor het Hiernamaals vreest en hoopt op de barmhartigheid van zijn Heer. Zeg: 'Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?' Maar alleen de verstandigen trekken er lering uit." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Az Zoemaar 39, vers 9)

De bewijzen uit de Soenna, er is overgeleverd dat Wathila bin al Asqa'a heeft gezegd: Geeft blijde tijdingen want ik heb de Boodschapper van Allah (saw) horen zeggen dat Allah, azza wa djal, heeft gezegd:

Ik ben net zoals Mijn slaaf denkt dat ik ben. Als hij Me goed acht dan zal dit voor hem zijn, en als hij Me slecht acht dan zal dit voor hem zijn.

Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat de Profeet (saw) heeft gezegd:

Ik ben net zoals Mijn slaaf denkt dat Ik ben, en Ik ben met hem wanneer hij Mij gedenkt. (Betrouwbaar beoordeeld naar consensus.)

Jabir heeft overgeleverd da hij de Profeet (saw) drie dagen voor diens dood hoorde zeggen:

Niemand van jullie zou moeten sterven zonder goede gedachten te denken over Allah, azza wa djal. (Moeslim)

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (saw) een jongere bezocht die stervende was. Hij (saw) zei:

In welke situatie bevindt je je nu? Hij zei: "Ik heb mijn hoop gevestigd op Allah, oh Boodschapper van Allah, maar ik vrees ook vanwege mijn zonden". De Boodschapper van Allah (saw) zei: Deze twee dingen kunnen elkaar niet in het hart van een dienaar ontmoeten zonder dat Allah (saw) hem geeft wat hij wil en beschermt voor wat hij vreest. (Overgeleverd door At Tirmidhi en Ibn Maadja. Hafiz al Moenziri zegt dat de isnad hasan is.)

Anas heeft overgeleverd: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (saw) zeggen:

Allah ta'ala zegt: Oh Zoon van Adam! Zolang jullie Mij verzoeken en jullie hoop vestigen in Mij zal ik jullie vergeven ondanks hetgene dat jullie gedaan hebben, het zal Me niet uitmaken. Oh Zoon van Adam! Als jullie zonden tot aan de hemel rijken en jullie vragen Mij om vergiffenis, dan zal Ik jullie vergeven, en het zal Me niet uitmaken. Oh Zoon van Adam! Als jullie Me zouden ontmoeten met zondes die de aarde vullen, en jullie zouden Me dan ontmoeten zonder genoten aan Mij toe te kennen, dan zal Ik jullie begroeten met het gelijke in vergiffenis. (Overgeleverd door At Tirmidhi die zei dat de hadith hasan is.)

Voor wat betreft de hopeloosheid en de radeloosheid, zij zijn synoniemen. Zij zijn het tegenovergestelde van de hoop vestigen op Allah . Het wanhopen aan de genade van Allah is haraam. Het bewijs hiervoor is in het Boek en de Soenna. In het Boek zegt Allah :

" 'O mijn zonen, gaat en zoekt naar Jozef en zijn broeder en wanhoopt niet aan de genade van Allah, want niemand wanhoopt aan Allah's barmhartigheid dan het ongelovige volk'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joesoef 12, vers 87)

"Rawh" van Allah betekent Zijn verlossing en genade.

"Zij zeiden: 'Wij hebben u inderdaad in waarheid blijde tijding gegeven, behoor dus niet tot hen die wanhopen'. Hij zeide: 'Wie kunnen aan de genade van hun Heer wanhopen, dan de dwalenden?'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Hidjr 15, vers 55 - 56)

"Zij, die in de tekenen van Allah en de ontmoeting met Hem niet geloven, wanhopen aan Zijn barmhartigheid; dezen zullen een smartelijke straf ontvangen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Ankaboet 29, vers 23)

"Zeg: 'O mijn dienaren die tegen u zelf buitensporig zijt geweest, wanhoopt niet aan de barmhartigheid van Allah, voorzeker Allah vergeeft alle zonden, waarlijk, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Az Zoemar 39, vers 53)

In de Soenna heeft Aboe Hoerayra overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

Zou de gelovige al de bestraffingen die bij Allah zijn hebben gekend, dan zou hij niet naar Zijn paradijs verlangd hebben. En zou de ongelovige al de genade hebben gekend die in de Hand van Allah is, dan zou hij de hoop op het betreden van het paradijs niet opgegeven hebben.

Fadaala bin 'Oebayd heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

En drie typen van mensen, vraag niet naar hen: de persoon die Allah azza wa djal bestrijdt betreffende Zijn kledij, want Zijn bovenkledij is de trots (kibriyaa) en hetgeen Hem omwikkelt (izaar) is de macht ('izza), en de persoon die twijfelt in het bestaan van Allah , en de persoon die wanhoopt aan de genade en vergevensgezindheid van Allah. (Overgeleverd door Ahmad, At Tabaraani en Al Bazaar. Al Haythaami heeft gezegd dat de overleveraars betrouwbaar zijn. Al Boechari heeft hem overgeleverd in zijn Al Adab al Moefrad en Ibn Hibbaan in zijn Sahieh.)

Er is overgeleverd door Habba en Sawa'a, de twee zonen van Khalid, dat die heeft gezegd:

We betraden (het huis van) de Profeet terwijl hij iets probeerde, en dus hielpen we hem hierbij. Hij zei: Ken geen wanhoop over de provisie (rizq) zo lang jullie hoofden bewegen, want de mens is rood geboren zonder omhulsel, en toen heeft Allah azza wa djal hem de voorziening gegeven.

Ibn Abbas heeft overgeleverd dat een man zei: Oh Boodschapper van Allah! Wat zijn de ernstige zondes (kabaa'ir)? Hij (saw) zei:

Om Allah genoten toe te kennen, om te wanhopen over de genade van Allah, en om te wanhopen van de genade van Allah. (Al Haythaami zei: deze hadith is overgeleverd door al Bazaar en at Tabaraani. De overleveraars zijn betrouwbaar. As Soeyoeti and al 'Iraaqi beoordeelden de hadith als hasan.)

De boodschappers (moge de zegeneningen van Allah over hen zijn) hebben nooit gewanhoopt over de hulp van Allah en de overwinning. Integendeel, zij wanhoopten over de imaan van hun volkeren. Allah zegt:

"Totdat, wanneer de boodschappers wanhoopten en zij dachten dat zij voor leugenaars verden gehouden, Onze hulp tot hen kwam en dan werd gered, wie Ons behaagde. En Onze kastijding wordt van een zondig volk niet afgewend." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joesoef 12, vers 110)



inchallah kunnen jullie ook kijken naar de site http://www.expliciet.nl
er is veel islamitische informatie mashaallah
en ook dagelijks nieuws dat eigelijk weggelaten word door de westerse media.

inchallah kunnen jullie ook kijken naar de site http://www.expliciet.nl
er is veel islamitische informatie mashaallah
en ook dagelijks nieuws dat eigelijk weggelaten word door de westerse media.

10-07-2007, 21:45
We have to dodge their Apaches on Monday,
sneak Mama past the checkpoint Tuesday,
no Baba cause they shot him Wednesday
much harder now to find food Thursday,
wahlahi if I had it my way, we’d all be living in Khilafah Friday,
insha’Allah!!!.