Bekijk volle/desktop versie : 'Zwaar verlies koopkracht door invoering euro'



Pagina's : [1] 2

04-07-2007, 15:55
'Zwaar verlies koopkracht door invoering euro'
Uitgegeven: 3 juli 2007 18:58
Laatst gewijzigd: 3 juli 2007 19:00

AMSTERDAM - De gemiddelde werknemer in Nederland heeft sinds de officiële overstap van de gulden naar de euro begin 1999 een koopkrachtschade geleden van ongeveer 164 procent van het huidige inkomen.

Indien er geen compensatiemaatregelen worden getroffen, bedraagt de koopkrachtschade voor volgend jaar 27 procent van het huidige inkomen.

http://www.nu.nl/news/1139004/37/'Zwaar_verlies_koopkracht_door_invoering_euro'.htm l

Compensatie
Dat heeft de Stichting Wisselverlies.nl dinsdag gemeld. Zij begon 21 juni een nationale actie. "Wij willen ons geld terug. Alleen samen staan we sterk."

Het doel van actie is compensatie te krijgen voor de door Nederlandse burgers, bedrijven en organisaties geleden schade als gevolg van de omwisseling van de gulden naar de euro.

Volgens Wisselverlies.nl was de gulden tussen de 12 en 20 procent te goedkoop toen de munt werd ingeruild voor de euro. De 'wisselkoers' was 2,20371 gulden voor 1 euro.

Omwisseling

De stichting becijfert de geleden schade als gevolg van de omwisseling voor de modale cao-werknemer tot met 2007 op 33.000 euro. De schade loopt jaarlijks vanaf 2008 verder op met ruim 5000 euro, aldus de stichting.

Spaarders met een spaarsaldo van 10.000 euro hebben inmiddels een financiële schade geleden van 3250 euro, aldus de berekeningen van de stichting.

04-07-2007, 15:56


We zijn dus met zijn allen gewoon bedonderd.

En we hebben het ook altijd geroepen!

04-07-2007, 16:46
Hoe stelt die stichting zich de compensatie voor?

04-07-2007, 16:47

Citaat door CartoonBill:
Ach Aplat , je schulden hebben ook last gehad van diezelfde inflatie..............


Maar die zijn helaas nog niet afbetaald.

Gaat wat moeilijker als je pensioen hebt.

04-07-2007, 16:55


Komt allemaal door moslims.

.....aldus Wilders.

04-07-2007, 17:01

Citaat door CartoonBill:
Die moet je ook niet willen afbetalen ,die worden door de inflatie vanzelf minder.........

Als Aplat gaat stoppen met roken dan hoeft hij ook niet meer aan afbetaling te denken.

04-07-2007, 17:03

Citaat door Mocro_tram:
Als Aplat gaat stoppen met roken dan hoeft hij ook niet meer aan afbetaling te denken.


Wie zegt dat ik rook?

04-07-2007, 17:05

Citaat door aplat:

Wie zegt dat ik rook?

Nee, Aplat. Roken heeft een andere betekenis. Als je ^^^^^^----------, snap je?

04-07-2007, 17:33

Citaat door aplat:
We zijn dus met zijn allen gewoon bedonderd.

En we hebben het ook altijd geroepen!

ach anders hadden we er nog meer SUV's van gekocht, en vliegreisjes naar Thailand voor een weekje, gaan we volgend half jaar gewoon toch weer,

goed voor het milieu dus die wisseltruc, maar wie zijn er nou rijk van geworden?

04-07-2007, 17:36

Citaat door jHanosch:
ach anders hadden we er nog meer SUV's van gekocht, en vliegreisjes naar Thailand voor een weekje, gaan we volgend half jaar gewoon toch weer,

goed voor het milieu dus die wisseltruc, maar wie zijn er nou rijk van geworden?


Goede vraag, als wij te weinig euros voor onze guldens kregen heeft er iemand anders teveel euros voor z'n franken, marken, pesetas, etc gehad.

Aangezien ik nergens in Europa gejuich hoorde toen in 2002 echt werd gewisselt denk ik dat het verschil straks richting oostblok gaat als de zlotties en dinars moeten worden gewisselt voor euros.

04-07-2007, 19:00
Als je het een beetje doorneemt hebben ze wel erg in hun voordeel gerekend. Zo zijn de accijnsverhogingen op tabak en de stijgende benzineprijs te wijten aan de euro. Niet meegenomen zijn bijvoorbeeld de supermarktoorlog en de daling van de mobiele telefoontarieven.

04-07-2007, 20:13

Citaat door @bracadaver:
Goede vraag, als wij te weinig euros voor onze guldens kregen heeft er iemand anders teveel euros voor z'n franken, marken, pesetas, etc gehad.

Aangezien ik nergens in Europa gejuich hoorde toen in 2002 echt werd gewisselt denk ik dat het verschil straks richting oostblok gaat als de zlotties en dinars moeten worden gewisselt voor euros.
onze sterke gulden is uitgesmeerd over Europa, daardoor werden onze (spaar)centjes wel minder waard, maar werd onze concurrentiepositie binnen Europa beter.

Elk nadeel heb z'n voordeel.

04-07-2007, 20:15


Een raketje kocht ik nog voor twee kwartjes


Zag ze laatst voor €0,85

04-07-2007, 20:17

Citaat door Don Vito:
Een raketje kocht ik nog voor twee kwartjes


Zag ze laatst voor €0,85
als je daarmee de toegankelijkheid van zo'n gevaarlijk produkt kunt bemoeilijken!!!

04-07-2007, 20:19

Citaat door jHanosch:
als je daarmee de toegankelijkheid van zo'n gevaarlijk produkt kunt bemoeilijken!!!



Vind mn moeder ook...dat rooie kreeg je echt moeilijk uit je witte shirts

Pagina's : [1] 2