traveller
30-06-2007, 07:44
Dit boekje gaat over muslims die niet-muslims volgen; het woord “at-tasjbieh” betekent in het Arabisch;“lijken op; een vergelijking.”Het betekent ook; “iemand nadoen en blindelings volgen.” De Islamitische term “at-tasjbieh” verwijst naar muslims die niet-muslims volgen in zaken van geloof, aanbidding en gedrag.
Het verwijst ook naar het navolgen van muslims die niet volgens de regels van Islaam leven; of dat nu muslims zijn die zonden verrichten en hiermee hun eigen begeerten volgen of onwetende muslims die hun cultuur volgen en datgene wat hun ouders hun geleerd hebben zonder te kijken of dat wel overeen komt met de ware soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) en de Qoraan.
In het algemeen kunnen we zeggen dat alles wat niet typisch van de kufaar is (d.w.z: degenen die geen muslims zijn) in geloof, aanbidding, gewoontes en gedrag en alles wat niet tegen de Qoraan en de soennah is, niet het navolgen van de kufaar is, want er komen geen vreselijke daden uit voort.
WAAROM IS HET ONS VERBODEN OM DE KUFAAR NA TE DOEN?
Om het hiermee eens te zijn, moeten we eerst accepteren dat de basis van Islaam overgave is; overgave aan Allaah en aan Zijn boodschapper.(s.a.s.)
Overgave betekent oprecht de kennis accepteren die de profeet Muhammad (s.a.s.) heeft overgebracht; zijn bevelen volgend en zijn verboden vermijdend en die leiding volgen, boven je eigen wil en mening.
Na aanleiding van deze basisregel wordt de muslim ter verantwoording geroepen om;
1) Zich te onderwerpen/over te geven aan de kennis die van de profeet Muhammad (s.a.s.) komt. (zijn weg; zijn soenah)
2) Het bovenste uitvoeren, inclusief het verbod om de kufaar na te volgen.
3) Na de overgave en gehoorzaamheid kunnen we de redenen en wijsheid ervan overdenken. We zullen zien dat er heel veel redenen zijn waarom we de niet-muslims niet mogen volgen.
De daden van de kufaar zijn meestal gebaseerd op misleiding in plaats van rechtschapenheid. De meeste mensen hebben eigen belangen in alles wat zij doen, tenzij iemand zijn intentie voor Islaam is. Zoals Allaah in de Quraan in soerah al-Furqaan (25;23) zegt:
EN WIJ ZULLEN NAAR DE OPBRENGST VAN HUN DADEN KIJKEN
EN DAT TOT VERSPREIDE STOF MAKEN
Wanneer muslims de niet-muslims volgen, kiezen ze hiermee een andere weg dan die van de praktiserende muslims. Allaah heeft in verschillende Quraanverzen hiervoor gewaarschuwd;o.a. in soerah an-Nisaa (4;115)
EN DEGENE DIE STRIJDT MET DE BOODSCHAPPER,
NADAT LEIDING DUIDELIJK VOOR HEM IS GEWORDEN
EN HIJ VOLGT EEN ANDERE WEG DAN DIE VAN DE GELOVIGEN,
WE ZULLEN HEM EROP LATEN EN HEM IN DE JAHANNAM (HEL)
TERECHT LATEN KOMEN; WAT EEN SLECHT TOEVLUCHTSOORD
Vergelijkingen tussen degenen die volgen en die gevolgd worden, tonen meestal een soortgelijk uiterlijk. Vanuit de aantrekkingskracht die in het hart begint, ontstaat er eenheid in gedrag, spreektaal en daden, wat allemaal invloed heeft op iemands geloof.
Muslims moeten dit proberen te voorkomen en vermijden.
Degene die de kufaar volgt ontwikkelt in de meeste gevallen bewondering voor hun; bewondering voor hun religie, hun gewoontes en daden. Zonder twijfel leidt deze bewondering tot het negeren van de soennah; de waarheid en leiding die de profeet Muhammad (s.a.s.) heeft gebracht.
Wanneer iemand mensen volgt betekent het dat hij het met hun eens is, gelukkig met hun is en hun daden bewondert. Meedoen en navolgen ontwikkelt wederzijdse liefde, genegenheid en vriendschap. Als een muslim kufaar volgt dan is er zonder twijfel genegenheid in hem ten opzichte van hun, wat hem dichter bij hun brengt, dan bij zijn broeders en zusters in Islaam die in navolging van de soennah leven en die krachtig in hun geloof staan. Is dit niet een heel serieus probleem dat iedere muslim met een gevoelig hart kan begrijpen? Hoe veelvoudig zien we dit niet om ons heen, hier in Europa?…En ga naar andere landen waar ook ter wereld en zie hoe velen op de kufaar (willen) lijken en hun nadoen en bewonderen!
Het navolgen van de kufaar komt bij een muslim voort uit zijn bewondering voor de kaafir evenals uit zijn zwakte in geloof.
De profeet Muhammad (s.a.s.) heeft ons in verschillende overleveringen laten weten dat zijn gemeenschap zonder twijfel de traditie van de vorige naties zal volgen:
“Jullie zullen de wegen van degenen die voor jullie waren precies volgen.”
heeft hij in een hadieth verzameld door Muslim en Bukharie gezegd.
Er zijn veel van dit soort hadieths. De hadieths uitleggers zeggen dat het geloof inhoudt, daden van aanbidding, wetten, gedrag, gewoontes en feesten.
De betekenis van “degenen die voor jullie waren” is in verschillende andere hadieths uitgelegd als de Perzen en Romeinen en “ de mensen van het boek” d.w.z; de Joden en de Christenen, en hij heeft het als de kufaar in het algemeen uitgelegd,
(d.w.z: al degenen die niet volgens Islaam leven.) Al deze hadieths hebben dezelfde boodschap. Tot degenen die de wegen van de kufaar volgen behoren allerlei verschillende groepen in Islaam; zij zijn de sektes die de profeet (s.a.s.) in de hadieth-sahih heeft genoemd. Alleen een groep zal op de rechte weg zijn en de waarheid verkondigen en beschermen; het goede bevelen en het kwade verbieden, en niemand zal hun in de weg staan tot het Uur plaats zal vinden. Deze groep is vrij van het navolgen van de kufaar. Dus gaan de hadieths over de groepen die de wegen van degenen voor hun volgen; die dus gescheiden zijn van de mensen van de soenah!
Toen de profeet Muhammad (s.a.s.) ons informeerde over het ontstaan van en lijken op en volgen van de wegen van de kufaar, waarschuwde hij hier krachtig tegen.
Hij waarschuwde er in het algemeen tegen en in het bijzonder.
Abu Dawud (Musnad Ahmad 2/50) heeft een hadieth verzameld die sahih is verklaard door Sheigh Al-Albani (in sahih-al-Jami 6149) waarin Rasuulullaah (s.a.s.) heeft gezegd:
“Degene die op een volk lijkt, hij is een van hun.” en:
“Wees anders dan de mushrikien”
(degenen die iemand of iets anders dan Allaah aanbidden, of hun eigen wensen en wil volgen.) verzameld door Muslim, Bukhari e.a.
“ Wees anders dan de Joden.” Verzameld door Abu Dawud
“ Wees anders dan de Zoroastiers”. Verzameld door Muslim e.a.
Het is dus duidelijk dat niet alle muslims de wegen van de niet-muslims zullen volgen en Allaah staat dat ook niet toe omdat Hij Islaam altijd zal beschermen.
Bovendien heeft Rasuulullaah (s.a.s.) duidelijk gezegd dat een groep altijd op de rechte weg zal blijven.
Het navolgen van de kufaar is op vier manieren niet toegestaan:
We mogen hun geloof niet overnemen want dit is het gevaarlijkste wat er is; Allaah zegt duidelijk in de Qoraan dat Hij alleen Islaam als Dien accepteert en alleen die daden beloont die volgens de soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) worden verricht! Wanneer muslims kerstmis meevieren doen ze mee aan wat de Christenen zeggen: “De messias is de zoon van God.”En vuurwerken afsteken met oud en nieuw was oorspronkelijk een methode van de Christenen om boze geesten te verjagen. Kijk om je heen hoeveel muslims de Europese wetgeving volgen die anders is dan de Shariah- Islamiah die Allaah voor ons bepaald heeft.
Dus mogen we hun feesten niet meevieren; feesten zijn ook een vorm van aanbidding, wat met vele teksten in de Shar’iah bewezen is, en feesten vieren houdt ook het nadoen van de kufaar in. De islamitische feesten zijn heel duidelijk aangegeven in de soenah.
Aanbidding: Bijvoorbeeld wanneer we niet bidden, geen rituele wassingen verrichten, ons op de w.c. niet met water wassen, niet ‘s morgens voordat de zon opkomt iets te eten nemen voor we gaan vasten of zweren bij anderen dan Allaah.
Het verwijst ook naar het navolgen van muslims die niet volgens de regels van Islaam leven; of dat nu muslims zijn die zonden verrichten en hiermee hun eigen begeerten volgen of onwetende muslims die hun cultuur volgen en datgene wat hun ouders hun geleerd hebben zonder te kijken of dat wel overeen komt met de ware soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) en de Qoraan.
In het algemeen kunnen we zeggen dat alles wat niet typisch van de kufaar is (d.w.z: degenen die geen muslims zijn) in geloof, aanbidding, gewoontes en gedrag en alles wat niet tegen de Qoraan en de soennah is, niet het navolgen van de kufaar is, want er komen geen vreselijke daden uit voort.
WAAROM IS HET ONS VERBODEN OM DE KUFAAR NA TE DOEN?
Om het hiermee eens te zijn, moeten we eerst accepteren dat de basis van Islaam overgave is; overgave aan Allaah en aan Zijn boodschapper.(s.a.s.)
Overgave betekent oprecht de kennis accepteren die de profeet Muhammad (s.a.s.) heeft overgebracht; zijn bevelen volgend en zijn verboden vermijdend en die leiding volgen, boven je eigen wil en mening.
Na aanleiding van deze basisregel wordt de muslim ter verantwoording geroepen om;
1) Zich te onderwerpen/over te geven aan de kennis die van de profeet Muhammad (s.a.s.) komt. (zijn weg; zijn soenah)
2) Het bovenste uitvoeren, inclusief het verbod om de kufaar na te volgen.
3) Na de overgave en gehoorzaamheid kunnen we de redenen en wijsheid ervan overdenken. We zullen zien dat er heel veel redenen zijn waarom we de niet-muslims niet mogen volgen.
De daden van de kufaar zijn meestal gebaseerd op misleiding in plaats van rechtschapenheid. De meeste mensen hebben eigen belangen in alles wat zij doen, tenzij iemand zijn intentie voor Islaam is. Zoals Allaah in de Quraan in soerah al-Furqaan (25;23) zegt:
EN WIJ ZULLEN NAAR DE OPBRENGST VAN HUN DADEN KIJKEN
EN DAT TOT VERSPREIDE STOF MAKEN
Wanneer muslims de niet-muslims volgen, kiezen ze hiermee een andere weg dan die van de praktiserende muslims. Allaah heeft in verschillende Quraanverzen hiervoor gewaarschuwd;o.a. in soerah an-Nisaa (4;115)
EN DEGENE DIE STRIJDT MET DE BOODSCHAPPER,
NADAT LEIDING DUIDELIJK VOOR HEM IS GEWORDEN
EN HIJ VOLGT EEN ANDERE WEG DAN DIE VAN DE GELOVIGEN,
WE ZULLEN HEM EROP LATEN EN HEM IN DE JAHANNAM (HEL)
TERECHT LATEN KOMEN; WAT EEN SLECHT TOEVLUCHTSOORD
Vergelijkingen tussen degenen die volgen en die gevolgd worden, tonen meestal een soortgelijk uiterlijk. Vanuit de aantrekkingskracht die in het hart begint, ontstaat er eenheid in gedrag, spreektaal en daden, wat allemaal invloed heeft op iemands geloof.
Muslims moeten dit proberen te voorkomen en vermijden.
Degene die de kufaar volgt ontwikkelt in de meeste gevallen bewondering voor hun; bewondering voor hun religie, hun gewoontes en daden. Zonder twijfel leidt deze bewondering tot het negeren van de soennah; de waarheid en leiding die de profeet Muhammad (s.a.s.) heeft gebracht.
Wanneer iemand mensen volgt betekent het dat hij het met hun eens is, gelukkig met hun is en hun daden bewondert. Meedoen en navolgen ontwikkelt wederzijdse liefde, genegenheid en vriendschap. Als een muslim kufaar volgt dan is er zonder twijfel genegenheid in hem ten opzichte van hun, wat hem dichter bij hun brengt, dan bij zijn broeders en zusters in Islaam die in navolging van de soennah leven en die krachtig in hun geloof staan. Is dit niet een heel serieus probleem dat iedere muslim met een gevoelig hart kan begrijpen? Hoe veelvoudig zien we dit niet om ons heen, hier in Europa?…En ga naar andere landen waar ook ter wereld en zie hoe velen op de kufaar (willen) lijken en hun nadoen en bewonderen!
Het navolgen van de kufaar komt bij een muslim voort uit zijn bewondering voor de kaafir evenals uit zijn zwakte in geloof.
De profeet Muhammad (s.a.s.) heeft ons in verschillende overleveringen laten weten dat zijn gemeenschap zonder twijfel de traditie van de vorige naties zal volgen:
“Jullie zullen de wegen van degenen die voor jullie waren precies volgen.”
heeft hij in een hadieth verzameld door Muslim en Bukharie gezegd.
Er zijn veel van dit soort hadieths. De hadieths uitleggers zeggen dat het geloof inhoudt, daden van aanbidding, wetten, gedrag, gewoontes en feesten.
De betekenis van “degenen die voor jullie waren” is in verschillende andere hadieths uitgelegd als de Perzen en Romeinen en “ de mensen van het boek” d.w.z; de Joden en de Christenen, en hij heeft het als de kufaar in het algemeen uitgelegd,
(d.w.z: al degenen die niet volgens Islaam leven.) Al deze hadieths hebben dezelfde boodschap. Tot degenen die de wegen van de kufaar volgen behoren allerlei verschillende groepen in Islaam; zij zijn de sektes die de profeet (s.a.s.) in de hadieth-sahih heeft genoemd. Alleen een groep zal op de rechte weg zijn en de waarheid verkondigen en beschermen; het goede bevelen en het kwade verbieden, en niemand zal hun in de weg staan tot het Uur plaats zal vinden. Deze groep is vrij van het navolgen van de kufaar. Dus gaan de hadieths over de groepen die de wegen van degenen voor hun volgen; die dus gescheiden zijn van de mensen van de soenah!
Toen de profeet Muhammad (s.a.s.) ons informeerde over het ontstaan van en lijken op en volgen van de wegen van de kufaar, waarschuwde hij hier krachtig tegen.
Hij waarschuwde er in het algemeen tegen en in het bijzonder.
Abu Dawud (Musnad Ahmad 2/50) heeft een hadieth verzameld die sahih is verklaard door Sheigh Al-Albani (in sahih-al-Jami 6149) waarin Rasuulullaah (s.a.s.) heeft gezegd:
“Degene die op een volk lijkt, hij is een van hun.” en:
“Wees anders dan de mushrikien”
(degenen die iemand of iets anders dan Allaah aanbidden, of hun eigen wensen en wil volgen.) verzameld door Muslim, Bukhari e.a.
“ Wees anders dan de Joden.” Verzameld door Abu Dawud
“ Wees anders dan de Zoroastiers”. Verzameld door Muslim e.a.
Het is dus duidelijk dat niet alle muslims de wegen van de niet-muslims zullen volgen en Allaah staat dat ook niet toe omdat Hij Islaam altijd zal beschermen.
Bovendien heeft Rasuulullaah (s.a.s.) duidelijk gezegd dat een groep altijd op de rechte weg zal blijven.
Het navolgen van de kufaar is op vier manieren niet toegestaan:
We mogen hun geloof niet overnemen want dit is het gevaarlijkste wat er is; Allaah zegt duidelijk in de Qoraan dat Hij alleen Islaam als Dien accepteert en alleen die daden beloont die volgens de soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) worden verricht! Wanneer muslims kerstmis meevieren doen ze mee aan wat de Christenen zeggen: “De messias is de zoon van God.”En vuurwerken afsteken met oud en nieuw was oorspronkelijk een methode van de Christenen om boze geesten te verjagen. Kijk om je heen hoeveel muslims de Europese wetgeving volgen die anders is dan de Shariah- Islamiah die Allaah voor ons bepaald heeft.
Dus mogen we hun feesten niet meevieren; feesten zijn ook een vorm van aanbidding, wat met vele teksten in de Shar’iah bewezen is, en feesten vieren houdt ook het nadoen van de kufaar in. De islamitische feesten zijn heel duidelijk aangegeven in de soenah.
Aanbidding: Bijvoorbeeld wanneer we niet bidden, geen rituele wassingen verrichten, ons op de w.c. niet met water wassen, niet ‘s morgens voordat de zon opkomt iets te eten nemen voor we gaan vasten of zweren bij anderen dan Allaah.