Bekijk volle/desktop versie : E471, wie snapt dit?

23-06-2007, 13:40
E471

mono- en diglyceriden van vetzuren / mono- en di-esters van glycerol / glycerolmonostearaat / glycerolmonopalmitaat glyceroldistearaat / glyceroldipalmitaat / monostearine / monopalmitine / monolaurine / distearine

Wat: emulgator, stabilisatorn verdikkingsmiddel

Oorsprong: synthetsiche emulgator uit plantaardige of dierlijke vetten (hoofdzakelijk plantaardig vet, maar gebruik van dierlijk vat is niet uit te sluiten), uit E570

Waar: taartmix, dieetmargarine, chocoladedrank, gedroogde aardappelproducten, nagerechten, verpakte cake, drop, snacks, gekruide saus en brood

Zit er dus geen dierlijke vetten in of toch wel?

23-06-2007, 13:41

E471 Mono- en diglyceriden

Herkomst:
Synthetische vetten, verkregen uit glycerol en natuurlijke vetzuren. De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet. Het gaat hierbij meestal om een mengsel van allerlei producten, vergelijkbaar met deels afgebroken natuurlijk vet.

Functie en eigenschappen
Emulgatoren en stabilisatoren.

Producten:
In zeer veel producten

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Geen vastgesteld.

Bijwerkingen :
Geen bekend. Het wordt door het lichaam gewoon als vet gezien, de stoffen worden ook gevormd van nature bij de afbraak van vet in het lichaam.

Dieetbeperkingen :
Hoewel vrijwel altijd afkomstig van plantaardige olie, is het gebruik van dierlijk vet, inclusief varkensvet, niet uit te sluiten. Hierdoor zullen bepaalde groepen, zoals veganisten, moslims en joden, deze producten over het algemeen vermijden. Alleen via de producent is te achterhalen wat de oorsprong van de vetzuren is. Chemisch is er geen onderscheid te maken tussen dierlijke of plantaardige vetzuren.

Dit is ook iets wat ik heb gevonden?

23-06-2007, 13:45
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-1426768-p-1.html

Ik heb net deze topic gevonden, en er staat in dat het gewoon halal is?!
Dus je mag het gewoon eten.

Wie heeft hier nou verstand van?

23-06-2007, 15:08
de meningen verschillen hierover

de een zegt het mag omdat het niet meer is wat het was( varkensbot wordt halal doordat het transformeerd naar iets anders)

de anders zegt het is hram want het is oorspronkelijk varken of simpel niet ritueel geslacht, halal dus.

echt een goed antwoord je hier niet krijgen dorodat mensen hier geen geleerdenzijn...dan nog kan ook een geleerde moelijk te bevatten zijn dorodat het vaak afhankelijk is van een bepaalde leerschool die je volgt

de meeste marokkanen volgen Maliki....

succes met het maken van je keuze, ik begrijk hoe moeilijk het is, inshAllah wordt het ons ooit duidelijker dan het nu is!

24-06-2007, 19:33

Owkee, ik snap het dus ook niet meer.