Bekijk volle/desktop versie : Twee Nederlanders Al-Qaida verdachten



27-09-2003, 14:09

Citaat door Democraat:
Twee Nederlanders Al Qa'ida-verdachten
Van onze verslaggevers


AMSTERDAM/DEN HAAG - De Verenigde Staten hebben Nederland gevraagd om de uitlevering van drie personen die worden verdacht van banden met AlQa'ida. De Amsterdamse rechtbank bevestigt dat het gaat om twee genaturaliseerde Nederlanders en een buitenlander zonder verblijfsvergunning.

Het is de eerste keer dat Nederland een verzoek krijgt om onderdanen uit te leveren op verdenking van steun aan Al Qa'ida, het terreurnetwerk van Osama bin Laden.

De verdachten werkten in een Amsterdams belhuis en zouden telecommunicatiediensten hebben geleverd aan bevriende leden van Al Qa'ida. Doel was om wereldwijd te communiceren zonder sporen achter te laten, hetgeen dus is mislukt.

Het onderzoek werd begonnen op initiatief van de Amerikaanse justitie, die begin dit jaar een verzoek om rechtshulp en een uitleveringsverzoek deed. De Amsterdamse rechtbank besloot afgelopen dinsdag de behandeling van de zaak aan te houden, om nader onderzoek te kunnen doen naar het uitleveringsverzoek.

De rechters willen onder meer het bewijsmateriaal zien . Het gaat daarbij onder andere om de verslagen van duizenden telefoontaps. Het onderzoek kan nog weken duren, aangezien de rechters alle taps willen afluisteren.

De twee Nederlandse verdachten zijn vrijgelaten. De buitenlander zit vast omdat hij illegaal in Nederland is.

Het uitleveringsverzoek ligt zowel juridisch als politiek zeer gevoelig. Mocht Nederland weigeren, dan zal Washington dat uitleggen als een motie van wantrouwen van een bondgenoot. Nederland en de Verenigde Staten hebben in maart van dit jaar nieuwe afspraken gemaakt in de strijd tegen het terrorisme.

Op het juridische vlak speelt de scherpe Amerikaanse antiterrorismewetgeving een belangrijke rol bij de vraag of het uitleveringsverzoek kan worden ingewilligd.

Na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 is in de Verenigde Staten nieuwe terrorismewetgeving (USA Patriot Act) ingevoerd waardoor de rechten van verdachten sterk zijn ingeperkt. Verdachten van terrorisme kunnen bijvoorbeeld veel langer dan andere verdachten worden vastgehouden zonder dat ze weten waar ze precies van worden verdacht.

Op grond van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) levert Nederland niemand uit als er twijfel bestaat of de verdachte wel een eerlijk proces krijgt in het land dat om zijn uitlevering vraagt.

Uitleveringsadvocaten verwachten dat de zaak van de drie Al Qa'ida-verdachten zal draaien om de vraag of de Amerikaanse terrorismewetgeving in strijd is met het EVRM.

Nederland heeft een uitleveringsverdrag met de Verenigde Staten waaraan verzoeken tot uitlevering worden getoetst. Het betreft normaal gesproken een marginale toetsing, waarbij de rechter zich vooral buigt over de juridische rechtmatigheid van het verzoek. De rechter oordeelt niet. In vrijwel alle gevallen staat de rechtbank uitlevering toe. Vorig jaar leidde een serie uitleveringsverzoeken van Nederlanders die werden verdacht van xtc-smokkel tot grote commotie
.

27-09-2003, 14:16


en wat voor ondersteeuning was het. hebben ze hun mobieltjes verkocht.

27-09-2003, 14:29

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
dit was het:

De verdachten werkten in een Amsterdams belhuis en zouden telecommunicatiediensten hebben geleverd aan bevriende leden van Al Qa'ida. Doel was om wereldwijd te communiceren zonder sporen achter te laten, hetgeen dus is mislukt.

wat dat precies inhoud weet ik ook niet. Maar mobieltjes verkopen is niet strafbaar in Nederland of Amerika.
en aan wat voor electronica moeten we denken aan een belhuis? dat ze daar met russische communicatiesattelieten onder hun arm lopen?

27-09-2003, 14:36

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Hoe de fuk moet ik dat weten, Ben ik de Al-qaida expert ofzo?

Ik lees gewoon de krant meer niet.
deze reactie staat haaks op je eerdere reactie hieronder. je weet niet wat er gebeurd is en waarom ze gevraagd worden . ze mogen in nederland los lopen omdat ze volgens de wet niks verkeerds hebben gedaan maar van jou moeten ze naar cuba. dan denk ik dat jij meer weet dan de wet handhavers weten.



Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Wat mij beterft mogen die mannetjes lekker vakantie gaan houden op Guantanamo Bay.

27-09-2003, 14:44



Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Als die mensen Al-Qaida steunen mogen ze wat mij betreft een enkele reis Guantanamo Bay krijgen. That's it.
dat weet je niet dus is die reactie van jou ook ongefundeerd

27-09-2003, 14:54

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Hoe moet ik nou weten of die gasten schuldig zijn? Dat zal wel blijken na het proces of niet? Ik heb geen toegang tot het bewijsmateriaal dus ik weet het niet.

Ik denk alleen niet dat Amerika zomaar een paar mensen wil hebben zonder enige reden. Dus waarschijnlijk zullen ze wel iets gedaan hebben.
als je niks weet moet je mensen ook niet veroordelen. dus gewoon lullen over wat je wel weet de VS heeft mensen op cuba gezet zonder enig bewijs of proces. echt een voorbeeld voor de democratie.

27-09-2003, 15:06

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Die mensen daar zijn oorlogsmisdadigers die niet vrijkomen totdat de oorlog is afgelopen.

Als je dat soort types vrijlaat heb je een grote kans dat je ze later een keer tegenkomt tijdens een zelfmoord aanslag.

Dat is niet de bedoeling, en dus blijven ze daar lekker.
en wie bepaalt of ze dat zijn. een rechter en die kans krijgt iedereen in ons systeem en in andere democratische systemen. je bent pas schuldig als dat bewezen is. en daarom is het een aantasting van de rechten van ieder mens. en dat voor een land dat zichzelf ziet als de baken van democratie. wat een griller,

heb je bewijzen gezien
hebben ze de kans gehad op verdediging
zijn ze in staat van beschuldiging gesteld
is er een rechter tussen geweest

geef maar op die vragen antwoord voordat je ze veroordeelt. weer eens lullen over zaken waar je niks vanaf weet. je loopt gewoon achter anderen aan zonder dat je onafhankelijke informatie hebt.

27-09-2003, 15:18

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
dat soort dingen tellen niet in een oorlog schat.

Er is een oorlog tegen het terrorisme bezig.

TUPG'tje noemen we dat.

(totaal uit positie gelulT)

27-09-2003, 15:25

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Haha

Hoe kom je daar nu bij.

Die mensen die vastzitten op Guantanamo Bay hebben niet dezelfde rechten als normale gevangenen in de VS. Deze gasten vallen onder het oorlogsrecht, en het oorlogsrecht zegt dat de soldaten van de vijad niet hoeven worden vrijgelaten totdat de oorlog voorbij is. Dus jou verhaal over processen en advocaten zijn niet op die mensen van toepassing.

Simpel zat, je zal echt wel wat meer in huis moeten hebben om mij uit te lullen Sberdila'tje
dan zouden ze onder de conventie van geneve vallen en die geeft ze ook rechten die ze nu ontnomen worden door de vs. de vs heeft zelfs nieuwe termen ingevoerd om daar onderuit te komen .

wederom veeg ik hier de vloer met je argumenten. is dat alles wat je in huis hebt.

27-09-2003, 15:44

Citaat:
Origineel gepost door Democraat
Ze vallen juist wel onder de conventie van geneve lieve schat. En alle rechten die ze hebben volgens de conventie van geneve (zoals recht op bezoek van het rode kruis) die krijgen ze ook.

Je argumenten zijn dus weer gebaseerd op foutieve informatie die in je hoofd zit maar in werkelijkheid niet zo zijn.

De argumenten waar je mij zogenaamd mee vloert zijn onjuist. Helaas.
Double Standards
By Jamie Fellner

March 31, 2003

NEW YORK -- Secretary of Defense Donald Rumsfeld has at last recognized the Geneva Conventions. Observing, correctly, that Iraq´s televised display of captured American soldiers violated the laws of war, Rumsfeld said that the conventions spell out the rules governing international armed conflict.

The United States is right to insist that Iraq honor the Geneva Conventions. But its position is weakened by failure to practice what it preaches in holding 641 prisoners without charges at the U.S. military facility in Guantánamo Bay, Cuba.

Most of the Guantánamo prisoners were captured during the U.S. war against the Taliban government of Afghanistan. The Bush administration says that the men were all combatants, but has refused to treat them as the laws of war require.


http://hrw.org/editorials/2003/us033103.htm

en weer pis je naast het potje

27-09-2003, 20:01
sberdila