Bekijk volle/desktop versie : Trouwen! Wel of geen zaal huren? Wel of geen negaffa? En muziek dan?



11-06-2007, 09:32
Vraag

Salaam,

Ik ga binnenkort trouwen insa Allah. En ik zit een beetje in de knoop met mezelf.
Aan de ene kant wil ik een zaaltje huren, met negaffa en anacheedband. Maar toch klein en bescheiden houden. Aan de andere kant wil ik thuis een etentje geven voor mijn broers en zussen. Klaar. Nog kleiner dus. Het verschil is de negaffa, anacheedband en zaal. En dus geld. En dus misschien verspilling.
(Wat niet toegestaan is ). Als ik mijn aanstaande man vraag wat hij liever wilt, dan zegt hij: Wat jij wilt. Als ik het mijn ouders vraag, zeggen ze: Wat jij wilt.

Mijn vraag nu is: Is het beter voor mn geloof om het thuis te geven of maakt het niet zoveel uit. Omdat het toch beide klein is gehouden? En ongeveer het zelfde. Ik wil weinig fouten maken omdat ik op bedevaart ben geweest. Ik heb het idee dat ik nog minder fouten kan maken dan een ander meisje dat niet de bedevaart heeft verricht. Ik moet wat voorzichtiger zijn met alle besluiten die ik neem. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt,
Salaam mohlikoem.

Antwoord

Salaam,

Bedankt voor het tonen van je vertrouwen in xxxxxxxxx.
Moge Allah je een geweldig huwelijk schenken. Wat betreft jouw vraag het volgende; Het is tegenwoordig moeilijk om een normaal Islamitisch huwelijk te geven. Dit heeft vaak te maken met druk van binnenuit (familie van zowel de bruid als de bruidegom). Omdat dit een belangrijk onderwerp is, besteden we hier meer aandacht aan. De locatie voor een huwelijksfeest maakt niet zoveel uit. Het gaat erom wat je tijdens jouw bruiloftfeest doet. Dat je naar Mekka geweest bent, heeft geen invloed op jouw doen en laten als het gaat om je huwelijksfeest. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een persoon die nog niet is geweest. Het verrichten van de bedevaart is heel belangrijk, begrijp ons niet verkeerd, svp. Hier onder vind je een aantal belangrijke zaken als het gaat om het geven van een bruiloftsfeest.

Regels voor een huwelijksfeest

Aboe Hoeraira verhaalt ook dat de Profeet (عليه السلا&#1605 heeft gezegd: “De moslim heeft vijf verplichtingen tegenover de moslim: het beantwoorden van de Salaam, het bezoeken van de zieke, het volgen van de begrafenis, het aanvaarden van een uitnodiging voor een huwelijksfeest en het zeggen van yarhamoekka Allah (moge Allah jou barmhartig zijn) wanneer hij niest.” (Boekharie en Moeslim)

Moge Allah degenen onder ons zegenen die het huwelijk betreden, en moge Allah degenen een partner schenken die daar aan toe zijn

Velen onder ons zullen het vast wel eens meemaken als Allah dat voorbestemt heeft of hebben dat al meegemaakt namelijk het huwelijksfeest oftewel een waliema.

De Islam maakt onze manier van leven compleet. Zoals er voor eten en drinken regels bestaan, zo heeft Allah de verhevene en onze profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ook regels opgesteld voor het houden van een huwelijksfeest. Een huwelijk begint niet pas na de waliema, maar al tijdens de waliema. Hoe kunnen twee moslimpartners accepteren dat het begin van hun mooie gezegende huwelijk, voorafgegaan is met zaken die verboden zijn volgens de Islam. En dat hun huwelijk daarna succesvol zal zijn?

Jammer genoeg houden vele moslims onder ons zich niet altijd aan de regels tijdens feesten, en vooral niet tijdens huwelijksfeesten. Velen beschouwen een huwelijksfeest als een soort “snipperdag”, ik hoor vaak en maak vaak mee dat vele zusters hun hijab af doen op die dag omdat een hijab niet past bij hun bruidsjurk bijvoorbeeld of omdat het maar “één” dag is.

Velen onder ons geven zoveel geld uit op hun feest, wel duizenden Euro’s, en dit alleen om aan mensen te laten zien dat ze veel geld hebben en dat ze het beste van het beste huwelijksfeest willen. Dit terwijl Allah zegt: “Maar wees niet overdreven. Zeker Allah (Hij) houdt niet van diegenen die overdrijven.” (Al-An’am:141)

Veel broeders willen graag trouwen maar doen vaak een stapje achteruit want sommigen kunnen helaas de eisen niet aan. Zij moeten vaak én voor de bruidschat zorgen én daarnaast soms ook het huwelijksfeest financieren én voor goud zorgen en ga zo maar door.

Wat wij niet moeten vergeten is dat het eigenlijk allemaal niet om een huwelijksfeest draait. Helaas ken ik zusters die getrouwd zijn omdat ze dolgraag een huwelijksfeest van hun eigen mee wilden maken.

Een huwelijksfeest is meer als een feest. Een huwelijksfeest is het begin van een huwelijk. Hoe kan iemand een goede islamitische huwelijk verwachten als het feest vol was met muziek en vele andere verboden zaken. Hoe kan iemand een goede islamitische huwelijk beginnen zonder de eerste zegeningen?

De volgende adviezen zijn voor degenen die hun huwelijksfeest aan het voorbereiden zijn. Hen wil ik helpen herinneren aan de woorden van Allah en Zijn profeet Mohammed (عليه السلا&#1605.

Het is voor een moslimvrouw verboden om haar haar te laten doen door een mannelijke kapper, behalve natuurlijk als dit een mahram van haar is. De mahram van een vrouw is niemand anders dan zoals Allah in de Qor-aan heeft beschreven:

”En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtegenoten, of hun vader, of de vaders van hun echtegenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtegenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of de kinderen die nog niet op de 'aura van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen" (Soerrah An-noer vers 31)

Muziek moet vermeden worden. Tegenwoordig worden er bij de 99 van de 100 moslimfeesten muziek gedraaid. De Profeet (عليه السلا&#1605 heeft gezegd: "Er zal een volk dat tot de moslims behoort komen, die zijden (al ‘harier) ontucht (‘hiera - letterlijk vertaald het geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan." Overgeleverd door Boekharie.

Het is verboden om de wenkbrauwen te epileren of neppe haarstukjes te gebruiken. Over het epileren van wenkbrauwen zegt de Profeet in een hadith die overgeleverd is door Abdoullah (رضي الله عن&#1607: "Allah vervloekt vrouwen die zich laten tatoeëren, vrouwen die tatoeages bij anderen aanbrengen, vrouwen die wenkbrauwen epileren, vrouwen die wenkbrauwen bij anderen epileren en vrouwen die hun tanden vijlen om hun schoonheid te vergroten en daarmee Allah's schepping veranderen..." (Moeslim 3966).

Het dragen van een witte bruidsjurk en het uitwisselen van ringen is een imitatie van de niet-moslims en zou vermeden moeten worden. Allah zegt over imiteren in de Qoraan: "Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari’ah) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " ( Soerrah Al-Djathiyah vers18-19)

Het is niet alleen aan de vrouw om zich te houden aan bepaalde regels, vele mannen scheren hun baard voor hun bruiloft zodat hij bijvoorbeeld aantrekkelijker zou doen lijken, terwijl de Profeet zei: "Knip de snor bij en laat de baard groeien; wees anders dan de moeshrikin." (Al-Boekharie, al-Libaas, 5442, Moeslim, al-Taharah, 382)

Het mixen van mannen en vrouwen moet vermeden worden. Het mixen leidt er naar toe dat de bruidegom en de bruid, gefeliciteerd zullen worden door mannen en vrouwen, mannen die vrouwen zullen begroeten, dansen van mannen en vrouwen door elkaar dit allemaal leidt alleen naar fitna. Wat denk je dat er zal gebeuren als er allemaal mooie opgemaakte vrouwen in heel mooie kleding voor de ogen van mannen dansen? Dit zal zeker een slechte invloed hebben.

Tijdens huwelijksfeesten en andere islamitische feestelijke gelegenheden is het toegestaan om gebruik te maken van trommels (doeff) met normale zang die verboden woorden niet bevat en wel alleen voor de vrouwen. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) (zie fiqh assoenah; hoofdstuk: Huwelijk) dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) de vrouwen toestond om gebruik te maken van doeff tijdens huwelijksfeesten.

Dit is allemaal heel kort en niet zo uitgebreid, er zijn veel meer zaken die te pas komen op een bruiloft, denk er goed over na waar je mee bezig zult zijn. Een kleine leuke gezellige feest volgens de Qoraan en de Soennah zullen voor veel meer zegeningen zorgen