Bekijk volle/desktop versie : Bruid met een "zak" op haar hoofd



04-08-2002, 22:39
Salam oe Aleikoem wr wb wm

Ik was net toevallig wat oude foto's aan het bekijken en nu kwam ik een foto tegen van een bruiloft een hele tijd terug in marokko (riff).
Wat mij opviel is dat de bruid geen bruidsjurk aan had maar gewoon zeg maar een dfien (jurk) en ook een soort van "zak" met allerlei kleuren op haar hoofd had (ze ziet dus letterlijk niks).
De bruid draagt deze als ze wordt opgehaald door haar bruidegom.
Wat ik ook weet is dat bij ons vroeger in het dorp dan die bruiden op een paard werden gezet en dan een tourtje dorp kregen als het ware.
En er gingen alleen mannen mee in die stoet dus vrouwen bleven thuis.
Moet je je eens voorstellen zit je daar op een paard met zo een zak op je hoofd en je ziet dus niks en er zijn alleen maar mannen die mee lopen met die "bruilofts stoet". (maar goed dat ze niks zien dan)
Wat ik me dan afvraag is of die zak een soort van betekenis heeft of dat het gewoon is zodat niemand je ziet tijdens dat tourtje dorp.

Nou heb ik het wel ooit aan mijn moeder gevraagd en ik weet nu dat zo een ding een "Koebeth" (is berbers) heet maar ik vraag me af of er hier andere rouffa zijn die misschien ooit zo een bruiloft mee hebben gemaakt en er misschien de betekenis van weten.

Misschien dat iemand het kan navragen aan zijn of haar moeder want de mijne wist er helaas geen antwoord op.

Insha Allah kan iemand me iets meer erover vertellen. (ik vind dat wel interesant namelijk)
Zo kom je nog eens wat te weten over hoe sommige mensen hun bruiloften houden. (wil niet automatisch zeggen dat het een goede manier is natuurlijk)

salam oe aleikoem

Um Hareeth

01-09-2002, 17:00


hallo!

toen mijn jongste tante tien jaar gelden trouwde had ze precies zo een 'koebeth' op gedaan zoals jij beschreef...alleen ginge er ook vrouwelijke familie leden mee en niet alleen mannen. ik denk dat zo een zak op het hoofd van de bruid meer iets te maken heeft met de cultuur van de berbers en er zal zeker en verhaal achter zitten over het hoe en waarom dragen van zo een zak over het hoofd... ik zal mijn moeder wel vragen waarom dat zo gedaan werd vroeger en dan krijg je het van me te horen.

dank je wel,
sabryn

01-09-2002, 23:49
misschien is ze wel most wanted terorrist.daarom die zak of doek op haar hoofd

02-09-2002, 16:47
salaam,
hahahahahahahahahahahahahahahaha
sorry maar een zak op haar hoofd hahahaahahahahaaha
Dit is zeker de djahalijah van het marokkaanse volk soebhana allah
hahahahahahahahaahahakoeberhahahahahhahaha

03-09-2002, 13:51


Nou .. de berberse waren vroeger El Masie7, en ze hebben die tradities gewoon behouden ... misschien dat daarom die berberse vrouwen een kruisteken hebben als brandmerk op hun hoofdje ...Die Tatoo weet je wel haha

Anyway, misschien werd die "Zak" beschouwen als een Sluier zoals wij die kennen ... zodat haar man haat niet ziet ( of andere mannen!)
een Suprise voor haar man misschien, kan dat? hihi

Waselaam

11-09-2002, 13:28
asalam aleikum waragmatoellah oughti UmHareeth,

Msekien: de een kan zich een bruidsjurk (met niqab) veroorloven en de ander alleen een zwarte plasticzak en een tuksita van 23 jaar oud; al met al heeft zij in ieder geval WEL een man aan haar zijde! Waarom kijken we gewoon niet naar het resultaat? Ze is nu lekker , afgelegen, samen met haar man en kinderen een mooie leventje aan het leiden ALHUMDOELILAH. En wat doen wij? Wij lachen onze eigen zuster uit: astagfoerilah wal3adiem!

Het lachen zal ons wel vergaan. Nu maar hopen dat wij ooit eens met zo'n plasticzak zullen verschijnen Je weet het ... he schat? De wijzers op de klok blijven maar doortikken; de dagen razen voorbij; voor je het weet liggen we op onze rug in het zand! Moge Allah SwT het ons vergemakkelijken! Dus, mocht een van jullie een geschikte zuster/broeder voor ogen hebben, wacht er niet te lang mee, maar behoeftig jezelf nu het nog kan en vraag de zegeningen van Allah SwT!

Alle lof zij Allah SwT; waarlijk, Hij heeft macht over alle dingen.

12-09-2002, 14:36
Hoi
Rkoubeth deden ze vroeger bij ons in het dorp, was zoiets als de rode mijter van sinterklaas zonder die gouden kruis erin. In '85 heb ik er 1 voor het eerst gezien, de vrouw van mijn neef, ik heb gelachen en toen ze binnen kwam zongen we met mijn zus en nicht, sinterklaasje kom maar binnen met je knecht en laat je paardje maar buiten staan....hahahahaha...de paard stond dan ook buiten en zij werd naar binnen genomen door haar man. Maar hier gingen wel gewoon de vrouwen mee.

En die rkoubeth komt weer terug in ons dorp, dit jaar was er een meisje die ging trouwen volgens de lka3ida, dus normale henna, de bruid kon je niet zien, en toen ze werd opgehaald, had ze een soort wit laken, of jurk aan en die mijter op, haar gezicht was ook bedekt. Pas toen ze thuis was en haar eigen man de kleed voor haar gezicht af deed, toen pas kon je haar zien.

ene kant vind ik het toch wel mooi om te zien!

12-09-2002, 16:22
Allah de Verhevene zegt in soera Annoure aya 31.

"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij ook hun ogenhaar ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun schoonheid niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve aan hun echtegenoten....." totdat Allah zegt in dezelfde vers: "En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden (in het Arabisch zienatiehiena = hun schoonheden) die zij verbergen te laten kennen."

De intentie in uw vraag wordt geheel buiten beschouwing gesteld. Omdat het in tegenspraak is met de wetten van Allah.

Vrouwen van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) hadden de beste karaktereigenschappen en de beste intenties niemand twijfelde aan hun eerzaamheid. Toch werd de regel in bovenstaande aya voor hun niet opgeheven of als onnodig gezien.

Bovendien kan uw schoonheid mensen verwarren en van de rechte pad afleiden. Hoevelen van ons zijn door deze vorm van wereldse schoonheid verloren gegaan, daarom ook deze regel in de islam. En Allah weet het het beste.

12-09-2002, 16:31
[QUOTE]Origineel gepost door OemIhsaan
asalam aleikum waragmatoellah oughti UmHareeth,

Msekien: de een kan zich een bruidsjurk (met niqab) veroorloven en de ander alleen een zwarte plasticzak en een tuksita van 23 jaar oud; al met al heeft zij in ieder geval WEL een man aan haar zijde! Waarom kijken we gewoon niet naar het resultaat? Ze is nu lekker , afgelegen, samen met haar man en kinderen een mooie leventje aan het leiden ALHUMDOELILAH. En wat doen wij? Wij lachen onze eigen zuster uit: astagfoerilah wal3adiem!

Het lachen zal ons wel vergaan. Nu maar hopen dat wij ooit eens met zo'n plasticzak zullen verschijnen Je weet het ... he schat? De wijzers op de klok blijven maar doortikken; de dagen razen voorbij; voor je het weet liggen we op onze rug in het zand! Moge Allah SwT het ons vergemakkelijken! Dus, mocht een van jullie een geschikte zuster/broeder voor ogen hebben, wacht er niet te lang mee, maar
behoeftig jezelf nu het nog kan en vraag de zegeningen van Allah SwT!

Alle lof zij Allah SwT; waarlijk, Hij heeft macht over alle dingen. [/QUOTE
Assalamoe alaikoem wara7matallah wabarakatoeh
Inderdaad LOL hahaaa een zak over het hoofd LOL subhana Allah
Het lachen zal ons zeker wel vergaan..
Moge allah swt ons allen leiden naar het rechte pad.
wasaalam alaikoem wara7matallah
OemBen Jamin

"En jullie Heer heeft bepaalt dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw gen niet af en spreekt tot gen een vriendelijk woord" (Soerat Al isra aya 23).

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:"Er is geen gehoorzaamheid aan een schepsel in iets wat Allah tegenspreekt" Tiermidie en Ahmed

12-09-2002, 21:47

Citaat:
Origineel gepost door Mernis
Allah de Verhevene zegt in soera Annoure aya 31.

"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij ook hun ogenhaar ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun schoonheid niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve aan hun echtegenoten....." totdat Allah zegt in dezelfde vers: "En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden (in het Arabisch zienatiehiena = hun schoonheden) die zij verbergen te laten kennen."

De intentie in uw vraag wordt geheel buiten beschouwing gesteld. Omdat het in tegenspraak is met de wetten van Allah.

Vrouwen van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) hadden de beste karaktereigenschappen en de beste intenties niemand twijfelde aan hun eerzaamheid. Toch werd de regel in bovenstaande aya voor hun niet opgeheven of als onnodig gezien.

Bovendien kan uw schoonheid mensen verwarren en van de rechte pad afleiden. Hoevelen van ons zijn door deze vorm van wereldse schoonheid verloren gegaan, daarom ook deze regel in de islam. En Allah weet het het beste.
wat probeer te zeggen met bovenstaande tekst... is dat in de islam de vrouwen bedekt moet worden en tja wij imazighen hebben onze eigen manier van doen....maar ik denk dat ze het doen zoals de onze heer van ons vraagt.....

heel veel mensen vieren hun bruiloftfeest niet meer zoals vroeger... nu doen ze het meer op de manier zoals de ongelovigen het ook doen.....

12-09-2002, 21:59
Zak, t waarschijnlijk iets heel moois, zijn en praktisch. De bruid zal heel mooi opgemaakt zijn, en als ze meegaat met haar bruidegom, dan kan zij haar mooie gezicht niet laten zien, dus bedekt ze deze op deze manier.

IN tet1 bijv draagt ze n selham, en bedekt al haar kleding en gezicht ermee.

Omdat je als bruid moeilijk, je hele kleding uitgaat doen, en n gewone hoofddoek etc gaat dragen.

Het is heel slim bedacht , en het is traditioneel, namelijk deze hoofdbedekking zal te maken hebben met de inspiritie uit de gewoonten die gehanteerd zijn.