Bekijk volle/desktop versie : Riba ontvangen of Riba betalen, wat is erger?



Pagina's : [1] 2

07-06-2007, 02:48
Sallaam aleikum,

mijn grootouders hebben vroeger een spaarrekening voor mij geopend voor mijn toekomst nu vroeg ik mij af of ik de rente mag gebruiken om het bedrag dat ik rood sta bij een andere bank te verminderen zodat ik daar geen rente over hoef te betalen, ik ben wegens bepaalde omstandigheden namelijk genoodzaakt geweest om een limiet bij de bank aan te vragen.

iemand een antwoord?

djezak allah alvast.

07-06-2007, 11:44


het is Haram om met rente om te gaan. betale of ontvange is het punt niet.
wel moeilijke situatie waarin je zit ja.

07-06-2007, 11:49
Hoofdstuk 2 (Al-baqarah) vers 278-279:

In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Genadevolle,

O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt.

Maar indien gij dit niet doet, bereidt u dan ten oorlog met Allah en Zijn boodschapper.

Wil jij in oorlog gaan met Allah swt en Zijn Boodschapper ????

Verder is rente 40 keer erger dat het plegen van Zina. En de laagste, van de 40, is alsof je sex hebt met je moeder.


Trek hier uw conclusie !!

07-06-2007, 12:19
beide even erg, er wordt geen onderscheidt in gemaakt, rente=rente


wa Allahoe A3lem

07-06-2007, 12:42



Citaat door tanger1981:
Hoofdstuk 2 (Al-baqarah) vers 278-279:

In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Genadevolle,

O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt.

Maar indien gij dit niet doet, bereidt u dan ten oorlog met Allah en Zijn boodschapper.

Wil jij in oorlog gaan met Allah swt en Zijn Boodschapper ????

Verder is rente 40 keer erger dat het plegen van Zina. En de laagste, van de 40, is alsof je sex hebt met je moeder.


Trek hier uw conclusie !!


dit wist ik al maar het is dus zo dat de bank hoe dan ook rente van mijn rekening af zal schrijven, wat ik wou weten is of ik de rente mag gebruiken die die andere bank mij heeft gegeven om weer buiten rood te komen te staan zodat ik geen rente meer hoef te betalen.

07-06-2007, 12:43
En de vraag of ik in oorlog wil gaan met Allaah vind ik nogal beledigend en ongepast, als dat zo was had ik deze vraag nooit gestelt en had ik meteen lekker 1000 euro gepinnet.

07-06-2007, 12:43

Citaat door ramona_25:
dit wist ik al maar het is dus zo dat de bank hoe dan ook rente van mijn rekening af zal schrijven, wat ik wou weten is of ik de rente mag gebruiken die die andere bank mij heeft gegeven om weer buiten rood te komen te staan zodat ik geen rente meer hoef te betalen.



La 7awala wa la qawata ila bilah,


Het antwoord is jouw tog al gegeven of niet ??

Waarom vraag je nog door ????

07-06-2007, 12:45

Citaat door tanger1981:

La 7awala wa la qawata ila bilah,


Het antwoord is jouw tog al gegeven of niet ??

Waarom vraag je nog door ????


dus ik moet rood blijven staan en rente blijven betalen?

07-06-2007, 12:46

Citaat:
La 7awala wa la qawata ila bilah,

Het antwoord is jouw tog al gegeven of niet ??

Waarom vraag je nog door ????
nee, hij heeft geen contextueel antwoord gekregen. Hij heeft "zomaar" een antwoord gekregen over rente.

Beste ramona
Beter dat je dit hier niet vraagt, hier heb je teveel mufti's met meningverschillen...vraag het op die site van bilal philips ofzo

07-06-2007, 12:48

Citaat door anash:
nee, hij heeft geen contextueel antwoord gekregen. Hij heeft "zomaar" een antwoord gekregen over rente.

Beste ramona
Beter dat je dit hier niet vraagt, hier heb je teveel mufti's met meningverschillen...vraag het op die site van bilal philips ofzo


na3m daar had ik ook al aan gedacht maar meestal duurt dat erg lang, en ik heb nu al een paar keer rente moeten betalen astagfir allah. Ik ga een soortgelijke vraag zoeken, misschien is ie dr wel insha allah.

07-06-2007, 13:02

Citaat door anash:
nee, hij heeft geen contextueel antwoord gekregen. Hij heeft "zomaar" een antwoord gekregen over rente.

Beste ramona
Beter dat je dit hier niet vraagt, hier heb je teveel mufti's met meningverschillen...vraag het op die site van bilal philips ofzo



Zomaar een antwoord ??

Vind je verzen uit de Koran, zomaar een antwoord ??

Vertel, leg eens uit ??

07-06-2007, 13:05
ik heb het antwoord al:

And Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said:

With regard to the interest that the bank gives to you, do not give it back to the bank and do not keep it, rather spend it on charitable causes such as giving it to the poor, renovating public washrooms, helping debtors who are unable to pay off their loans, etc.

Fataawa Islamiyyah, 2/407

zo simpel zat het dus niet in elkaar tanger, in deze fatwa staat dat je je schulden mag afbetalen met riba geld.

07-06-2007, 13:09



Citaat door ramona_25:
Sallaam aleikum,

mijn grootouders hebben vroeger een spaarrekening voor mij geopend voor mijn toekomst nu vroeg ik mij af of ik de rente mag gebruiken om het bedrag dat ik rood sta bij een andere bank te verminderen zodat ik daar geen rente over hoef te betalen, ik ben wegens bepaalde omstandigheden namelijk genoodzaakt geweest om een limiet bij de bank aan te vragen.

iemand een antwoord?

djezak allah alvast.


Wa Alaikoem Salaam

misschien kan je het antwoord hier vinden:

Ar Ribaa

07-06-2007, 13:10

Citaat door ramona_25:
ik heb het antwoord al:

And Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said:

With regard to the interest that the bank gives to you, do not give it back to the bank and do not keep it, rather spend it on charitable causes such as giving it to the poor, renovating public washrooms, helping debtors who are unable to pay off their loans, etc.

Fataawa Islamiyyah, 2/407

zo simpel zat het dus niet in elkaar tanger, in deze fatwa staat dat je je schulden mag afbetalen met riba geld.


Ik heb het gelezen ramona maar ik vraag mij af of deze situatie wel voor jou toepasselijk is.

Wa Allaho a3lam

07-06-2007, 13:15
wa aleikum sallaam warahmatoelah,

djezak allah. Ik wil nog even benadrukken dat ik die rekening niet zelf heb afgesloten maar mijn grootouders toen ik nog klein was.

Pagina's : [1] 2