Scottie
06-06-2007, 21:31
Ja, ik heb het al eerder gezegd: "De Koran staat straks bij onderzoek in Europa vooraan". In Europa wordt de Koran onderzocht, zijn bronnen, zijn geschiedenis. Dan ontkomt ook een profeet, Mohammed niet aan een nadere kennismaking. Voor de belangstellenden in het algemeen en voor moslimgelovigen in het bijzonder de kans om meer over het ontstaan en de geschiedenis en wellicht over de eventuele toekomst van de islam wat ideeën op te doen.
Eigenlijk verplichtte kost voor de echte moslim. Want welke moslim zou hardop durven zeggen dat hij of zij de geschiedenis en de waarheid rondom de Profeet links heeft laten liggen?
Links is de Groene Amsterdammer wel. Een interview met de Groene Amsterdammer is dus een erkenning van en een garantie voor kwaliteit.[/SIZE]
Citaat:
Eigenlijk verplichtte kost voor de echte moslim. Want welke moslim zou hardop durven zeggen dat hij of zij de geschiedenis en de waarheid rondom de Profeet links heeft laten liggen?
Links is de Groene Amsterdammer wel. Een interview met de Groene Amsterdammer is dus een erkenning van en een garantie voor kwaliteit.[/SIZE]
Citaat:
[SIZE="1"]Interview met hoogleraar en Arabist Hans Jansen
[SIZE="2"][COLOR="Red"]Mensen stenigen helpt niet[/SIZE]
Interview door Rob Hartmans - [url=http://www.dutch.faithfreedom.org/index.php]De Groene Amsterdammer[/url]
Een jaar of tien geleden viel voor het grote publiek een arabist in dezelfde categorie als academici die zich bezighielden met IJslandse sagen of de huwelijksrituelen van de Otavalo-indianen in Equador. Ze deden ongetwijfeld boeiend onderzoek, maar de ‘maatschappelijke relevantie’ was niet onmiddellijk duidelijk. Veel aanleiding om hen te raadplegen leek er niet. Sinds 11 september 2001 is hier, althans voor de arabisten, verandering in gekomen.
Een van de arabisten die sindsdien in de media zeer aanwezig is Hans Jansen, voormalig hoofddocent in Leiden en tegenwoordig bijzonder hoogleraar ‘hedendaags islamitisch denken’ in Utrecht. Hij wordt niet alleen vaak gevraagd door actualiteitenrubrieken of praatprogramma’s, maar laat zich ook in de geschreven pers niet onbetuigd. Hij trekt fel van leer tegen mensen die in zijn ogen het gevaar van de radicale islam onderschatten. Dat doet hij met veel verstand van zaken, bijvoorbeeld door een uitgebreide analyse van de brief die Mohammed Bouyeri achterliet op het lichaam van Theo van Gogh.
Daarnaast heeft hij de laatste jaren gewerkt aan een voor een breed publiek toegankelijke studie naar de oorsprong van de islam. In 2005 verscheen het eerste deel van De historische Mohammed, waarin de verhalen over de jaren die de profeet in Mekka doorbracht centraal staan, en deze week volgde het tweede en laatste deel, over de jaren in Medina. In deze boeken probeert Jansen er achter te komen wie Mohammed was, en wat we met zekerheid over hem kunnen zeggen.
Dat blijkt niet zoveel te zijn, maar omdat Jansen daarnaast laat zien welke functie bepaalde verhalen hadden, en welke overeenkomsten en verschillen er met andere godsdiensten zijn, steekt de lezer veel op over de islam.
Een echte biografie is het niet geworden.
Hans Jansen: Dat kan ook niet meer. Vroeger werden er wel biografieën van Mohammed geschreven. Het eerste boek dat ik als student erover las was zo’n biografie. Prachtig vond ik het, maar de afgelopen decennia is aangetoond dat er, naast de Koran, eigenlijk helemaal geen bronnen bestaan uit de tijd van Mohammed zelf. Geen boeken, geen inscripties. Ook in de omringende culturen wordt hij niet de genoemd. Het oudste verhaal over Mohammed, dat van Ibn Ishāq, dateert van rond 750 en is dus honderdtwintig jaar na de dood van de profeet geschreven. Alle biografieën gaan terug op dat verhaal en voegen er nog ...[/COLOR][/SIZE]
[SIZE="1"]Het vervolg is onderweg ....[SIZE="2"][COLOR="Red"]Mensen stenigen helpt niet[/SIZE]
Interview door Rob Hartmans - [url=http://www.dutch.faithfreedom.org/index.php]De Groene Amsterdammer[/url]
Een jaar of tien geleden viel voor het grote publiek een arabist in dezelfde categorie als academici die zich bezighielden met IJslandse sagen of de huwelijksrituelen van de Otavalo-indianen in Equador. Ze deden ongetwijfeld boeiend onderzoek, maar de ‘maatschappelijke relevantie’ was niet onmiddellijk duidelijk. Veel aanleiding om hen te raadplegen leek er niet. Sinds 11 september 2001 is hier, althans voor de arabisten, verandering in gekomen.
Een van de arabisten die sindsdien in de media zeer aanwezig is Hans Jansen, voormalig hoofddocent in Leiden en tegenwoordig bijzonder hoogleraar ‘hedendaags islamitisch denken’ in Utrecht. Hij wordt niet alleen vaak gevraagd door actualiteitenrubrieken of praatprogramma’s, maar laat zich ook in de geschreven pers niet onbetuigd. Hij trekt fel van leer tegen mensen die in zijn ogen het gevaar van de radicale islam onderschatten. Dat doet hij met veel verstand van zaken, bijvoorbeeld door een uitgebreide analyse van de brief die Mohammed Bouyeri achterliet op het lichaam van Theo van Gogh.
Daarnaast heeft hij de laatste jaren gewerkt aan een voor een breed publiek toegankelijke studie naar de oorsprong van de islam. In 2005 verscheen het eerste deel van De historische Mohammed, waarin de verhalen over de jaren die de profeet in Mekka doorbracht centraal staan, en deze week volgde het tweede en laatste deel, over de jaren in Medina. In deze boeken probeert Jansen er achter te komen wie Mohammed was, en wat we met zekerheid over hem kunnen zeggen.
Dat blijkt niet zoveel te zijn, maar omdat Jansen daarnaast laat zien welke functie bepaalde verhalen hadden, en welke overeenkomsten en verschillen er met andere godsdiensten zijn, steekt de lezer veel op over de islam.
Een echte biografie is het niet geworden.
Hans Jansen: Dat kan ook niet meer. Vroeger werden er wel biografieën van Mohammed geschreven. Het eerste boek dat ik als student erover las was zo’n biografie. Prachtig vond ik het, maar de afgelopen decennia is aangetoond dat er, naast de Koran, eigenlijk helemaal geen bronnen bestaan uit de tijd van Mohammed zelf. Geen boeken, geen inscripties. Ook in de omringende culturen wordt hij niet de genoemd. Het oudste verhaal over Mohammed, dat van Ibn Ishāq, dateert van rond 750 en is dus honderdtwintig jaar na de dood van de profeet geschreven. Alle biografieën gaan terug op dat verhaal en voegen er nog ...[/COLOR][/SIZE]