Bekijk volle/desktop versie : De weerhaken van de Islam



06-06-2007, 18:17
Tjerk Notten, Nederlands Dagblad, 2 juni 2007
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=93748

Officiële moslimorganen zeggen dat het iedereen vrijstaat de islam de rug toe te keren. Lariekoek, zeggen afvallige moslims. Sommigen houden de keuze om afstand te nemen van hun geloof zelfs geheim voor hun partner, omdat ze vrezen voor hun leven. ,,De islam is geen religie maar een sekte.''

DEN HAAG - Een aantal jaar nadat ze bekeerd was, nam Fatima openlijk afstand van haar geloof. Dat heeft ze geweten. ,,Ik ben bedreigd, bespuugd en raakte volledig geïsoleerd. Je eigen familie behandelt je plotseling als een paria. Ik word nu nog regelmatig met de dood bedreigd.'' Sindsdien broedt ze op de gedachte om anderen te waarschuwen voor de gevaren van de islam.

Fatima kwam in aanraking met de islam toen ze, op jonge leeftijd, haar latere Tunesische man ontmoette. Korte tijd later bekeerde ze zich, terwijl ze eigenlijk nog weinig van de islam wist. Als moslima werd ze door haar schoonfamilie hartelijk ontvangen. Fatima integreerde volledig in haar nieuwe omgeving en ging Arabisch studeren. Toen ze eenmaal 'een van hen' was ontdekte ze als snel dat er ook een schaduwzijde was. Wat zij in vertrouwen vertelde binnen de familie werd vrijwel onmiddellijk doorgeroddeld.

Daarbij kwam dat haar man zich steeds achterdochtiger opstelde. Wanneer ze haar puberende kinderen meer vrijheid wilde bieden, werd ze uitgescholden. Van de hartelijkheid uit het begin bleef maar weinig over.

Fatima beheerste het Arabisch inmiddels zo goed, dat zij zich in de Koran kon verdiepen. Ze sloeg steil achterover van wat ze daarin aantrof. Alle puzzelstukjes vielen volgens haar op hun plaats. ,,Alle verraad, bedrog en achterdocht die ik in mijn islamitische omgeving was tegengekomen stond allemaal in de Koran. Ik las dat niet-moslims geen volwaardige mensen zijn. Mannen mogen vrouwen slaan. Mijn eigen man, die altijd jaloers was, mij vaak commandeerde en bedreigde, deed alleen maar wat hem door de islam werd opgedragen. Het enige wat ik in de Koran tegenkwam was haat.''

Fatima maakt zich zorgen: ,,De westerse wereld heeft de islam erkend als een religie. Dat is het niet, de islam is een sekte. Liegen en bedriegen zijn geoorloofd om 'de waarheid' uit de Koran te beschermen. Afvalligen worden geïsoleerd en bij kritiek op de islam spreken moslims over die boze buitenwereld en keren zich naar binnen. Vragen stellen mag niet en iedereen moet volgzaam zijn, zonder zelf na te denken. Dat is precies zoals een sekte te werk gaat.''

Geen probleem
Officiële moslimkoepels zoals het Contactorgaan Moslims en Overheid en Contact Groep Islam zeggen dat er geen problemen zijn met afvallige moslims. Ze stellen dat iedereen vrij is om zich tot de islam te bekeren of het geloof de rug toe te keren.

Toch staat er volgens de Leidse arabist Hans Jansen wel degelijk in de Koran dat afvalligen mogen worden gedood. ,,Moslims gaan ervan uit dat Nederlanders niet weten wat er precies in de Koran staat. De letterlijke tekst van de Koran is helder: afvalligen mogen worden gedood. Zodra moslims dat zeggen, komen ze in aanraking met onze Nederlandse wetten. Als ze kritiek leveren op de Koran worden ze bedreigd door de radicale groep. Veel moslims bevinden zich in een moeilijke spagaat. Daarom ontkennen ze maar dat er een probleem is.''

Fatima: ,,In de Koran staat dat moslims in een land waar ze de minderheid vormen, zich gedeisd moeten houden en de meerderheid moeten respecteren. Daarom zijn er in de media altijd weer woordvoerders te vinden die ontkennen dat er problemen zijn.''

,,Dat is pure tactiek, ze verkopen in de westerse wereld alleen maar de suikerversie van de islam. Moslims hebben het recht om in dienst van de islam te mogen veinzen en liegen. Dat noemen ze Al Takkeyya. Dat staat gewoon in de ahadith, de getuigenissen van Mohammed.''

Eenzaamheid
Aan de eenzaamheid en isolatie waar ze sinds haar geloofsafval mee geconfronteerd werd, is Fatima inmiddels met behulp van het internetforum FaithFreedom.org ontsnapt. Daar deelt ze anoniem haar ervaringen met lotgenoten en probeert ze anderen op de gevaren van de islam te wijzen. Anoniem, want ook al is ze nog steeds getrouwd met haar Tunesische man, hij weet niet dat ze zich actief tegen de islam verzet.

Via het internetforum is Fatima in aanraking gekomen andere ex-moslims, waaronder Nathifa en Ajmal. Nathifa is de dochter van een Marokkaanse gastarbeider en is een aantal jaren geen belijdend moslim meer. Ze heeft geen contact meer met haar vader, want hij walgde van haar westerse levensstijl.

Ajmal is geboren in Afghanistan en vocht daar nog mee tegen de Russen. ,,Ik was bereid om voor mijn geloof te sterven, maar had eigenlijk de Koran alleen nog maar in het Arabisch gezien, een voor Afghanen ondoorgrondelijke taal.''

In Afghanistan werd hem door zijn familie en godsdienstleraar de haat tegen christenen en joden met de paplepel ingegoten. Jaren later toen Ajmal in Nederland aankwam werd hem al snel onderdak aangeboden door een joods gezin. Het bleken helemaal geen monsters te zijn, merkte hij. Ook kreeg hij vertalingen van de Koran in handen en langzaam begon zijn geloof te wankelen.

De aanslagen van 11 september 2001 hebben volgens de ex-moslim veel gelovigen wakker geschud. Bij Nathifa begonnen in haar jeugd al de eerste belletjes te rinkelen. ,,Ik heb altijd veel bewondering gehad voor Lady Diana en toen ze stierf zat ik thuis op de bank te huilen. Toen mijn vader thuiskwam zei hij dat ik me niet moest aanstellen. Wat voor goede dingen ze ook gedaan had, ze zou toch wel in de hel komen, ze was namelijk geen moslim. Woedend werd ik. Ik kende zoveel slechte moslims en die gingen volgens mijn vader wél naar de hemel.''

De ex-moslims hebben veel bewondering voor Ehsan Jami, het 22-jarige PvdA-gemeenteraadslid in Leidschendam-Voorburg en een van de oprichters van het Comité voor Ex-moslims. Sinds hij in april van dit jaar naar voren is getreden als ex-moslim wordt hij bedreigd en leeft hij onder permanente bewaking.

Nathifa: ,,Hij durft zijn nek uit te steken. Fantastisch dat iemand luidkeels opkomt voor de vrijheid om te geloven wat je wilt, maar ik maak me ook zorgen over hem. Ik hoop dat hem niks overkomt.''

Moslims
De ex-moslims willen benadrukken dat niet de moslims zélf het probleem zijn. De islam en de Koran zijn volgens hen het werkelijke kwaad. ,,Er zijn genoeg moslims die erg goed zijn als mens. Dat is ondanks de islam, niet dankzij'', zegt Nathifa.

Zij benadrukt: ,,Het is niet onze bedoeling om de vuile was buiten te hangen. We willen ook helemaal niet provoceren, zoals Wilders dat doet. Daar komen we niet verder mee. Wat we wel willen is mensen bevrijden van de angst die de islam ze geeft. Mensen moeten zelf kunnen beslissen of en waarin ze geloven.''


x De namen van de betrokkenen zijn op hun verzoek gefingeerd. Je bekeren tot de islam is geen probleem. De islam de rug toekeren daarentegen wel, verklaren ex-moslims.


Zie ook: http://www.luxetlibertas.com/artikel04062007b.html

06-06-2007, 21:08


Geen populair onderwerp. Maar dat komt omdat veel mensen hier nogal bang zijn om met de waarheid over hun religie geconfronteerd te worden.

07-06-2007, 12:01
Ik weet niet of dit de waarheid is. Al dat onplezierigs kan wel allemaal staan in koran en hadits, maar als je de bijbel doorspit kom je ongetwijfeld ook van dat soort teksten tegen. En het is maar net wat je ermee doet.

Wat ik wel merk als ik in de koran lees, is dat liefhebbende teksten die gelden voor iedereen lijken te ontbreken. In de bijbel staat dat je je naaste moet liefhebben zoals jezelf. En die naaste kan iedereen zijn. Als zoiets in de koran zou staan, denk ik stellig dat er de toevoeging bij staat dat dit enkel voor gelovigen geldt. Want ongelovigen zijn dom en blind, gaan naar de hel en daar moet je eigenlijk met een grote boog omheen lopen. Zoiets. Die voortdurende scheiding tussen gelovig = goed = ok als vriend/echtegenoot = paradijs en ongelovig = slecht/dom = beter niet mee omgaan zie ik niet zo duidelijk in de bijbel, terwijl de halve koran ermee volstaat. Maar misschien heb ik een selectief geheugen.

En bovendien, ook al staat de halve koran ermee vol, dan zegt dat nog niks over moslims. En ook al staat dat niet/minder in de bijbel, dan zegt ook dat niks over christenen. Het is maar net hoe je je geloof invult.

07-06-2007, 13:12
Laat ik mijn opmerking corrigeren: het bericht betreft in elk geval de praktijk van het geloof. Dat was in Christelijke kring in Nederland zo'n 50 jaar geleden natuurlijk niet veel anders: openlijk eruit stappen was sociale zelfmoord en kon je zelfs je baan kosten.
Bij de Islam kan men de negatieve houding ten opzichte van afvalligen en ongelovigen echter wel terugvinden in de Koran en de hadiths zelf. Ik lees vaak reacties van Moslims hier die vinden dat de teksten helemaal niet zo negatief zijn en dat ze verkeerd zijn geinterpreteerd en dat afvalligheid, hoewel betreurenswaardig, nog geen reden is om een mens uit te sluiten. Of ze gelijk hebben is dan gelukkig minder van belang dan het feit dat zij hun geloof in elk geval positief invullen.

07-06-2007, 13:28


Twee dingen:

ten eerste, als je teksten uit de context gaat halen en verkeerd uitlegt dan is het logisch dat je héél wat anders leest dan wat er werkelijk staat.
Moslims hebben absoluut géén moeite wanneer niet-moslims commentaar hebben op de Koran. Immers beschouwen de moslim hij/zij als "onwetende" omdat zij de tafsir/uitleg niet kennen.

ten tweede, Als jullie op deze manier de Koran en daarmee de Islam aanvallen, waarom zijn jullie zo hypocriet om de bijbel niet aan te vallen ??
Daar staan levensgevaarlijke teksten in.
Zoals John Bernard Shaw zei: De bijbel is méést gevaarlijke boek op aarde.

Enkele voorbeelden:

deuteronomy 7:2

Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.

1.Korinthiers 5:9-13

Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten.


Vergeet niet dat Nederland geregeerd wordt door aanhangers van de bijbel !!

07-06-2007, 13:53
nederlandse bekeerlingen tot de islam hebben over het algemeen ook tzelfde probleem met hun nederlandse kennissen en fammilie..

07-06-2007, 14:01

Citaat door LQwaad4life:
nederlandse bekeerlingen tot de islam hebben over het algemeen ook tzelfde probleem met hun nederlandse kennissen en fammilie..
Die verhalen heb ik ook gehoord.

07-06-2007, 14:44

Citaat door Rinkelaar:
Die verhalen heb ik ook gehoord.

oke, waarom schrijf je dan een universeel verschijnsel toe aan de islam als je die verhaalen ook hebt gehoord.

07-06-2007, 14:46

Citaat door LQwaad4life:
oke, waarom schrijf je dan een universeel verschijnsel toe aan de islam als je die verhaalen ook hebt gehoord.
`


Omdat hij een gebrek aan hersencellen heeft.

07-06-2007, 14:59

Citaat door LQwaad4life:
oke, waarom schrijf je dan een universeel verschijnsel toe aan de islam als je die verhaalen ook hebt gehoord.
Zoals gezegd zijn er Moslims die neutraal staan t.o.v. afvalligheid en de afvallige geen strobreed in de weg zullen leggen, dus wil ik ook niet generaliseren.
Dat ik het artikel heb geplaatst komt om drie redenen. De eerste is dat bij de Islam men de negatieve houding ten opzichte van afvalligen en ongelovigen gewoon kan terugvinden in de Koran en de hadiths. Dit heeft zeker zijn weerslag op de gelovigen, althans zij die de teksten kennen of de intolerante interpretatie ervan van bijvoorbeeld een imam vernemen.
De tweede reden is dat afvalligheid in een aantal Islamitische landen officieel een reden is voor vervolging of zelfs de doodstraf.
En de laatste reden vormen de nieuwsberichten: het is in de praktijk voor een Moslim veel gevaarlijker om van zijn geloof af te stappen dan voor bijvoorbeeld een Christen om dat te doen. Het is niet vreemd dat er dus nu in onze streken organisaties van Moslims ontstaan die afvalligheid bespreekbaar willen maken in een omgeving waarin dat nog steeds onbespreekbaar is. Ik vermoed dat op termijn hun inspanningen resultaat zullen hebben.

07-06-2007, 15:07

Citaat door Rinkelaar:
Zoals gezegd zijn er Moslims die neutraal staan t.o.v. afvalligheid en de afvallige geen strobreed in de weg zullen leggen, dus wil ik ook niet generaliseren.
Dat ik het artikel heb geplaatst komt om drie redenen. De eerste is dat bij de Islam men de negatieve houding ten opzichte van afvalligen en ongelovigen gewoon kan terugvinden in de Koran en de hadiths. Dit heeft zeker zijn weerslag op de gelovigen, althans zij die de teksten kennen of de intolerante interpretatie ervan van bijvoorbeeld een imam vernemen.
De tweede reden is dat afvalligheid in een aantal Islamitische landen officieel een reden is voor vervolging of zelfs de doodstraf.
En de laatste reden vormen de nieuwsberichten: het is in de praktijk voor een Moslim veel gevaarlijker om van zijn geloof af te stappen dan voor bijvoorbeeld een Christen om dat te doen. Het is niet vreemd dat er dus nu in onze streken organisaties van Moslims ontstaan die afvalligheid bespreekbaar willen maken in een omgeving waarin dat nog steeds onbespreekbaar is. Ik vermoed dat op termijn hun inspanningen resultaat zullen hebben.



Nogmaals, gebrek aan hersencellen

07-06-2007, 15:30

Citaat door Rinkelaar:
Zoals gezegd zijn er Moslims die neutraal staan t.o.v. afvalligheid en de afvallige geen strobreed in de weg zullen leggen, dus wil ik ook niet generaliseren.
Dat ik het artikel heb geplaatst komt om drie redenen. De eerste is dat bij de Islam men de negatieve houding ten opzichte van afvalligen en ongelovigen gewoon kan terugvinden in de Koran en de hadiths. Dit heeft zeker zijn weerslag op de gelovigen, althans zij die de teksten kennen of de intolerante interpretatie ervan van bijvoorbeeld een imam vernemen.
De tweede reden is dat afvalligheid in een aantal Islamitische landen officieel een reden is voor vervolging of zelfs de doodstraf.
En de laatste reden vormen de nieuwsberichten: het is in de praktijk voor een Moslim veel gevaarlijker om van zijn geloof af te stappen dan voor bijvoorbeeld een Christen om dat te doen. Het is niet vreemd dat er dus nu in onze streken organisaties van Moslims ontstaan die afvalligheid bespreekbaar willen maken in een omgeving waarin dat nog steeds onbespreekbaar is. Ik vermoed dat op termijn hun inspanningen resultaat zullen hebben.

wat maakt het nou uit of je het terug kan vinden in hadit of niet?
nerderlanders hebben geen koraan en tog vertonen zij tzelfde gedrag, hoe verklaar je dat?
k ga nu wel ff generaliseren, westerlingen maken vaak onderscheid in dingen die tzelfde zijn.
jullie vinden een aanslag erger dan een luchtaanval, en jullie weten dat voor jezelf altijd recht te praaten, hoe krom het mag zijn.
voor mensen die hun hersen gebruiken maakt de middel nie de weerslag in het vormen van hun oordeel, zij kijken naar het resultaat.
namelijk bij beide valen er doden.
het zijn de politici en populisten die graag die onderscheid maken om hun voor hun manipulatie aktiviteiten. wetenschapers hebben wat dat betreft een hekel aan zulke droge redenaties.

07-06-2007, 15:40



Citaat door tanger1981:
`


Omdat hij een gebrek aan hersencellen heeft.


volgens mij heeft hersencellen alleen die werken niet volgens de wetten van de logica maar retoriek.
ik noem dit verschijnsel loepjournalistiek, dingen die je goed bevalen uitvergroten onder de loep en andere dingen die wat minder zijn negeren.
wat ziet de lezer? nie de werkelijkheid maar dat een kleine gedeelte dat uitvergroot is. en van uit dat kleine stukje puzzel, proberen populisten en politici de hele werkelijkheid te schetsen. best krom maar, ja dat zij de wetten van retorica.

07-06-2007, 15:44

Citaat door LQwaad4life:
wat maakt het nou uit of je het terug kan vinden in hadit of niet?
Het staat erin en kan dus als rechtvaardiging worden gebruikt.

Citaat:
nerderlanders hebben geen koraan en tog vertonen zij tzelfde gedrag, hoe verklaar je dat?
Noch Nederland, noch enig ander land, heeft een organisatie nodig voor Christenen die van hun geloof afstappen. Geloofsafval en de daarmee gepaard gaande, soms zeer agressieve reactie van de omgeving, is op dit moment een typisch Islamitisch probleem. En het ergst zijn de Islamitische landen waar zelfs geloofsafval van Moslims wordt vervolgd. Het is dus van een heel andere orde.

Citaat:
k ga nu wel ff generaliseren, westerlingen maken vaak onderscheid in dingen die tzelfde zijn.
jullie vinden een aanslag erger dan een luchtaanval, en jullie weten dat voor jezelf altijd recht te praaten, hoe krom het mag zijn.
voor mensen die hun hersen gebruiken maakt de middel nie de weerslag in het vormen van hun oordeel, zij kijken naar het resultaat.
namelijk bij beide valen er doden.
het zijn de politici en populisten die graag die onderscheid maken om hun voor hun manipulatie aktiviteiten. wetenschapers hebben wat dat betreft een hekel aan zulke droge redenaties.
Inderdaad. Je generaliseert en spreekt zeker niet voor mij.

07-06-2007, 15:47

Citaat door LQwaad4life:
volgens mij heeft hersencellen alleen die werken niet volgens de wetten van de logica maar retoriek.
ik noem dit verschijnsel loepjournalistiek, dingen die je goed bevalen uitvergroten onder de loep en andere dingen die wat minder zijn negeren.
wat ziet de lezer? nie de werkelijkheid maar dat een kleine gedeelte dat uitvergroot is. en van uit dat kleine stukje puzzel, proberen populisten en politici de hele werkelijkheid te schetsen. best krom maar, ja dat zij de wetten van retorica.
Organisaties die zich sterk moeten maken voor geloofsval van Moslims zijn nodig omdat er een probleem is op dat punt. En Islamitische landen die geloofsafval vervolgen zijn ook een probleem.
Het zijn problemen waar jij blijkbaar liever niet mee wordt geconfronteerd.