Bekijk volle/desktop versie : Vraagje over het gebed ( magreb en l3cha )



Pagina's : [1] 2

06-06-2007, 16:22
ik wil graag weten of je magreb en 3cha samen mag bidden?

06-06-2007, 16:51


Salaam 3alikom,

ja dat mag je mag al -magreb en el ischa samen bidden zo geld het ook voor dohr en al aser maar je moet het niet idere dag toepassen.

gair inschallah

06-06-2007, 17:53
akhi sorry je moet je antwoord duidelijk maken dat mag dohr en 3asar alleen in de safar dat is thaabita en ook in haj
maar thuis ik heb geen daliel gelezen maar maghreb en isha wanneer het laat wordt en je moet vroeg naar de werk je kan niet op de isha wachten anders kom je laat en als het koud is je kunt niet wachten dan mag je zo samen bidden maar wel tasliem ondertussen wallahu a3lam

06-06-2007, 18:01
Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

---------------

Vraag:

Is het toegestaan om tijdens de zomertijd het maghrib-gebed samen te voegen met het 'ishaa-gebed?


Antwoord:

Elk jaar weer werpt zich in Nederland gedurende de maanden mei tot en met juli de vraag op of het toegestaan is om het maghrib-gebed samen te voegen met het 'ishaa-gebed. Dit vanwege de korte duur van de nachten in deze periode.

Eerlijk gezegd stond ik dit geruime tijd niet toe, voortbouwend op uitspraken van enkele islamitisch rechtelijke commissies. Maar na nadere bestudering van de uitspraken van de geleerden die behoren tot de voornaamste wetscholen van Ahl us-Soennah, is mij opgevallen dat de meerderheid van hen het toestaat om ten tijde van hevige regenval, ijzige, strenge wind en dergelijke omstandigheden zowel het dhohr-gebed met het 'Assr-gebed, als het maghrib-gebed met het 'ishaa-gebed samen te voegen. Zo stonden Imam Maalik en Imam Ahmad het toe voor een zieke persoon om de gebeden samen te voegen. Verder hebben de Hanaabilah het samenvoegen van gebeden toegestaan voor een vrouw die last heeft van aanhoudende vaginale bloeding (Moestahaadhah) en een persoon die last heeft van incontinentie. Sheich ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft het zelfs toegestaan dat een bakker en een kok hun gebeden samenvoegen als zij vrezen dat hun bezit verloren zal gaan.

Na lang nadenken, ben ik tot de conclusie gekomen dat het samenvoegen van de gebeden tijdens de korte nachten voor veel mensen harder nodig is dan het samenvoegen van de gebeden ten tijde van hevige regenval, ijzige kou en dergelijke excuses. Temeer daar de mensen meer behoefte hebben aan voldoende slaap dan de voorgenoemde zaken, zodat zij de volgende dag met een fris gemoed de dag kunnen aanvangen. Een tekort aan slaap zal namelijk zijn weerslag hebben op de arbeidsproductiviteit van een werknemer en het concentratievermogen van leerlingen en studenten.

Het enige wat mij dwars zat was dat het samenvoegen van de gebeden in dit geval een duur zou beslaan van twee maanden, terwijl de geleerden in kwestie spraken over een periode van enkele dagen. Desalniettemin, zijn deze twijfels weggenomen toen ik, kort voor zijn overlijden, telefonisch contact heb opgenomen met de weledele geleerde sheich Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien die tegen mij zei dat er niets op tegen is de gebeden samen te voegen. Hierop vroeg ik: "Ook voor een periode van twee maanden?" Hij antwoordde: "Zelfs voor een periode van twee maanden." Deze uitspraak was een ware opluchting voor mij aangezien een geleerde van het kaliber van sheich Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien dit toestond.

In het licht van het voorgaande ben ik van oordeel dat het toegestaan is voor de moslims om gedurende deze periode van het jaar het maghrib-gebed met het 'ishaa-gebed in de moskee samen te voegen. Ook voor de vrouwen en kinderen thuis is dit toegestaan. Dit aangezien imam Moeslim overlevert dat Ibn 'Abbaas verhaalde dat de Profeet (vrede zij met hem) in Medina zowel het dhohr-gebed met het 'Assr-gebed, als het maghrib-gebed met het cishaa-gebed heeft samengevoegd, terwijl er geen sprake was van vrees of hevige regenval. Toen Ibn 'Abbaas werd gevraagd naar de reden hiervan, antwoordde hij: "Hij wenste zijn gemeenschap niet te bezwaren." Dit geeft aan dat wanneer er sprake is van enige hinder, het toegestaan is om de gebeden samen te voegen. En er bestaat geen twijfel dat het verrichten van het 'ishaa-gebed na twaalven, terwijl het fadjr-gebed om ongeveer drie uur gebeden wordt, als een grote hinder ondervonden wordt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"Hij heeft jullie verkozen en jullie in de godsdienst geen lasten opgelegd."

(Soerat al-Haddj: 78)

Dit is waartoe ik ben gekomen en wanneer ik de waarheid heb weten te treffen, dan is dit dankzij Allah. Heb ik het echter niet bij het juiste eind, dan komt dit door mijzelf en de shaytaan. Tenslotte vraag ik Allah om vergeving.

Vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn metgezellen.


Sheich Fawaz Jneid

06-06-2007, 18:05


mashaAlllah broeder

06-06-2007, 18:06
Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Ik ben een zuster : )

Gayr InchaAllaah

07-06-2007, 10:43
sorry jazakillah zuster

07-06-2007, 14:56
Salaam 3alikom,

Broeder Taaliboe 3ilm ik heb gehoord van mijn broer dat het wel mag, maar je moet er geen gewoonte van maken.

ALLAH weet het best.

07-06-2007, 16:03
Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe Ismaelao,

Hierboven heb ik een stuk geplaatst waaruit blijkt dat het is toegestaan.

Gayr InchaAllaah

07-06-2007, 16:18
3alaikom oe salaam,

barak allahoe fiek

07-06-2007, 18:54
ik heb gehoord dat het mag maar daarna moet je meteen slapen

07-06-2007, 20:56
salam aliakoum,, beste broeders en zuster,, a.u.b doe niet zulke gevaarlijke uitspraken,,ga opzoek naar een daliel of het wel toe gestaan is,, bel een geleerde,,of bijvoorbeeld boechta die kan jullie beter informeren over zulke zaken,,met daliel,, djazk allah oe gairen

07-06-2007, 22:27


Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Hierboven is er al bewijs van Sheikh Fawaz Jneid.

Gayr InchaAllaah

08-06-2007, 08:08

Citaat door womensamira:
salam aliakoum,, beste broeders en zuster,, a.u.b doe niet zulke gevaarlijke uitspraken,,ga opzoek naar een daliel of het wel toe gestaan is,, bel een geleerde,,of bijvoorbeeld boechta die kan jullie beter informeren over zulke zaken,,met daliel,, djazk allah oe gairen



ja je hebt gelijk
je moet echt daliel hebben

08-06-2007, 11:35

Citaat door womensamira:
salam aliakoum,, beste broeders en zuster,, a.u.b doe niet zulke gevaarlijke uitspraken,,ga opzoek naar een daliel of het wel toe gestaan is,, bel een geleerde,,of bijvoorbeeld boechta die kan jullie beter informeren over zulke zaken,,met daliel,, djazk allah oe gairen



als ik om mas ala weet dan hoef ik bouchta niet te bellen en nog iets ik heb nog steke adiela uit almughni walakien door de tasahoel met broeders en zusters had ik zo antwoord gegeven

Pagina's : [1] 2