Bekijk volle/desktop versie : Wat leermomenten om 'langdurig' bij stil te staan



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

05-06-2007, 15:31
Esselamoe 'alaikom warahmatoe'llahi wabarakatouh,

Plaats hier insha'Allah al jullie leerzame artikelen, verhalen, stukken enzovoort. We krijgen allemaal vele doorstuurmailtjes met soortgelijke verhalen. Sommige onder ons lezen de verhalen en sturen ze door, anderen sturen ze alleen door en weer een ander leest ze noch stuurt ze door. De bovenstaande categorieen mensen zijn gerangschikt van best naar minder.

Het niet lezen van een mail kan te maken hebben met meerdere oorzaken. Van het geen zin hebben om achter de pc enorme brokken tekst te lezen tot het niet kunnen lezen. Mensen verschillen, right.

Nu ben ik op een idee gekomen om al die leerzame verhalen bij elkaar te halen om ze te verzamelen en te plaatsen in een reader. Zo hebben we sowiezo de verhalen bij elkaar en kan men de verhalen lezen wanneer het goed uitkomt zonder tussenkomst van de pc.

Ook zou je het misschien een goed idee zijn om alles te centraliseren op een website IPV gedecentraliseerd op verschillende websites.

wat dachten jullie van: http://www.muqtasid.nl ?

Uitspraken van voorgangers

Pas op voor ryaa (daden verrichten om gezien te willen worden door
de mensen) beste moslim, want de Profeet heeft gezegd:
"Datgene ik het meest voor jullie vrees is de kleine afgoderij! Zij
zeiden: en wat is de kleine afgoderij, o Boodschapper van Allah? Hij
antwoordde: Arryaa (dat men daden verricht om door de mensen gezien
te willen worden)!
Allah `Azza wa Djal zegt tegen hen (die ryaa hadden) op de dag van
de Opstanding, op het moment dat de mensen hun afrekening krijgen:
"Ga naar degenen voor wie jullie deze daden verrichtten, en kijk of
jullie bij hen een beloning kunnen vinden!"

Overleverd door:

a. Ahmad in de Moesnad
b. Al-Baghawie in Sharhoes-Soennah
c. Al-Bayhaqie in Azzoehd en Shoe'aboel Ieman
d. Ibnoe Abie Doenya in Azzoehd
e. Al-Asbahanie en Attabaranie in Al-Kabier

Authenticiteit van de overlevering

Authentiek verklaard door:
1- Al-Albaanie in Assilsilatoes-Sahiehah/901, hij zegt: "Deze
ketting is goed."
2- Al-Moendhirie in Attarghieb 1/34, hij zegt: "De overleveraars
zijn allen authentiek, en behoren allen tot de overleveraars van
assahiehayn (Al-Boecharie en Moeslim) behalve Mahmoed ibnoe Loebayd
want hij behoort enkel tot de overleveraars van Moeslim.

Bron: http://www.jvi.be

05-06-2007, 15:32


Wahieb Ibn al-Ward heeft gezegd:

Als jij iets wenst te bouwen, bouw dan op deze drie fundamenten:
Onthouding (van het wereldse), al-Wara' (vroomheid waarbij je iets
laat dat halaal is, uit vrees te vervallen in al-haraam), en de
intentie. Als jij namelijk iets anders dan deze drie als fundament
zou kiezen, dan zou het gebouwde neerstorten.
(Az-Zuhd al-Kabier van al-Bayhaqie)
Al-Moe'tasim was gewoon te zeggen, toen hij stierf: "Als ik had
geweten dat mijn leven zo kort zou zijn,zou ik niet gedaan hebben
wat ik heb gedaan.
Ath-xxxxxxxoe Indal-Mamaat door Ibn Al-Djauzi,p.92

Muhammad bin 'Ali [Radia Allahu 3anhu]heeft gezegd:

"Een buurman van Abu Hamzah As-Sukkari wou zijn huis verkopen en
toen er aan hem gevraagd werd hoeveel hij ervoor wou hebben,
antwoordde hij:
"2000 voor het huis en 2000 voor het verliezen van Abu Hamzah als
buurman."
Toen Abu Hamzah dit hoorde stuurde hij 4000 naar hem en zei:"Verkoop
je huis niet."
As-Siyar deel 7 p:387.
Abdullah bin Zaid Al-Jarmi [Radia Allahu 3anhu] heeft gezegd:

"Wanneer je een tekortkoming van een broeder ziet, probeer er dan
een excuus voor te bedenken en als je dat niet kunt, zeg dan tegen
jezelf dat het zo kan zijn dat je broeder een reden heeft waar je je
niet van bewust bent."
Sifatu As-Safwah deel 3 p:248.
Ahmad bin Harb [Radia Allahu 3anhu] heeft gezegd:

"Ik aanbad Allaah 50 jaren lang, maar proefde het genot van
aanbidding pas nadat ik drie dingen had opgegeven:
Ik zocht niet langer de tevredenheid van mensen, en was er daarom
toe in staat om de waarheid te spreken.
Ik wou niet langer met degenen die slecht doen zijn, dus proefde ik
het genot van het gezelschap van vrome mensen. Ik negeerde de
wereldse genotten en dus proefde ik het genot van het Hiernamaals."
As-Siyar deel 11 p:34.
Al-Imaam Aboe Amr al-Awzaa'ie(o. 157 H) heeft gezegd:

"Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de
Metgezellen) zijn gestopt, en sla de weg in van je Vrome
Voorgangers, want voldoende voor jou is datgene wat voldoende was
voor hen. En zeg:Zij hebben gezegd, en onthoud je van datgene waar
zij zich van onthouden hebben. En als er enig goeds in (de
vernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor
geweest.
Overgeleverd door al-Aadjoerrie in ash-Sharie'ah.

05-06-2007, 15:33
Hassan al-Basri heeft gezegd:

"O Zoon van Adam! Je zult geen ware imaan bereiken totdat je niet
meer let op fouten van anderen die je zelf ook hebt, en totdat je
die fout van jezelf corrigeert. En als je dat gedaan hebt, zul je
weer een andere fout vinden die je nog niet gecorrigeerd hebt. Als
je dat doet zul je het erg druk metjezelf hebben. En de meest
geliefde dienaar van Allaah is degene die zoals deze persoon is."

Er werd gevraagd aan Yoenoes bin 'Oebayd:

"Heb jij iemand gezien die de daden van Al-hasan Al-Basrie
verrichtte?" Waarop
hij antwoordde: "Ik heb zelfs niemand gezien die hetzelfde als hij
zei, dus hoe wil je dan dat ik iemand gezien heb die hetzelfde als hem verricht?
Hij liet tijdens zijn lessen de harten van de mensen wenen, terwijl anderen
zelfs de ogen van de mensen niet liet wenen!"

05-06-2007, 15:34
Ibn Hibbaan heeft gezegd:

"Het is voor de intelligente persoon verplicht om zijn oren twee
keer zo vaak te gebruiken als zijn tong en zich te realiseren dat hij twee oren gekregen heeft en slechts een mond zodat hij meer gaat luisteren dan hij spreekt''

05-06-2007, 15:35


De taabi` Talq ibn Habieb heeft gezegd:

"Wanneer een beproeving komt onder jullie doof hem dan met taqwah." Toen gevraagd werd wat taqwah is, antwoordde hij: "Taqwah (vroomheid) is dat je handelt in gehoorzaamheid aan Allaah, en hoopt op Zijn genade, op een licht van Hem; en taqwah is het laten van handelingen van ongehoorzaamheid aan Allaah uit vrees voor Hem, op een licht van
Hem."

(Overgeleverd door Ibn Abi Shaybah in Kitaaboel-Iemaan (Nr. 99) en
hij is Sahieh verklaard door Shaych al Albaanie)

05-06-2007, 16:00
Masha Allah, wat je zegt broeder, dit zijn die leermomenten.

Up..

05-06-2007, 16:03
Het verwoestende effect van Zonden!

Door Iemaam Ibnoel-Qayyim rahiemehoellaah
In de Moesnad van Iemaam Ahmed staat: op gezag van Oem Salamah: de Profeet (sallallaahoe 'alayhie was sellem) heeft gezegd: "Wanneer de zonden zich manifesteren onder mijn Natie dan zal Allaah hen allen met een straf van Hem bevatten!" Ik (Oem Salamah) vroeg: "Zijn er dan in die tijd geen vromen onder hen?" Hij zei: "Jawel" Ik zei: "Wat gebeurt er dan met hen?" Hij zei: “Hen zal hetzelfde als de rest ondergaan, vervolgens zullen zij naar vergiffenis en Tevredenheid van Allaah gaan (het Paradijs)!" Ibn Qayyim zegt op blz. 124 van Ad-Daa` wad-Dawaa`: "En het is een verplichting om te weten dat het zondigen en het begaan van slechtheden ongetwijfeld schadelijk is. En voorwaar dit schadelijke effect op het hart is zoals het schadelijke effect van gif op de lichamen, en elk heeft een verschil in schadelijkheid!" Zonden hebben een verschrikkelijk lelijk, schadelijk en verwoestend effect op het hart en het lichaam in deze wereld en in het hiernamaals, en alleen Allaah bevat (de realiteit van) dit effect: Hieronder valt:


(1) Het niet verkrijgen van Kennis: want kennis is een verlichting welke door Allaah in het hart wordt geworpen, terwijl de zonde dit licht verdempt. Toen Iemaam ash-Shaafie'ie bij (Iemaam) Maalik aan het lezen was (kennis zoeken) was hij (Maalik) erg wel te spreken over wat hij zag van zijn nauwkeurige alertheid, uitblinkende slimheid en juiste begrip, waarop hij zei: "Ik zie dat Allaah jouw hart heeft verlicht, dus demp het niet met het begaan van zonden!" Iemaam ash-Shaafie`ie heeft gezegd: “Ik klaagde bij Waqie' over mijn slechte onthouden... Hij (Waqie&#8217 zei: “Je moet het verrichten van zonden laten.” En hij zei: “Weet dat kennis een gunst is En de Gunst van Allaah, die loopt een zondaar mis.””

05-06-2007, 16:07
(2) Het niet verkrijgen van voorziening: In al-Moesnad (van Iemaam Ahmed) staat: (("Voorwaar, het kan zijn dat een dienaar een gunst ontzegt wordt door toedoen van een zonde die hij heeft begaan!&quot[1] En net zoals Godsvrees (Taqwaa) de voorziening vergroot zo maakt het laten van Godsvrees iemand arm. Er is dus niets beter voor het verkrijgen van voorziening dan het laten van zonden.[2] En hieronder valt:

05-06-2007, 16:08
(3) Een naar gevoel dat opleeft in het hart van een zondaar en (wat opleeft) tussen hem en Allaah. Er is hier totaal geen zalig gevoel bij te bedenken, zelfs al zouden alle lekkere zaken van de wereld voor hem verzameld worden zal dit nare gevoel niet verdwijnen. Deze zaak wordt echter door niemand anders bemerkt dan door degene wiens hart (vol van) kuisheid is, want: En een dode, die voelt de wonden niet meer! Dus als men het begaan van zonden niet zou laten behalve om de reden van vermijding van dit nare gevoel, dan had een pienter persoon geen moeite om dit te laten! Een persoon klaagde bij een aantal kenners over een naar gevoel dat hij in zijn binnenste beaamt, hij zei tegen hem: “Als zonden je een naar gevoel hebben gegeven. Dan laat het, als je wil en ga door met (je) leven” En er is niets naarder voor het hart dan een zonde die begaan wordt op vervolg van een andere zonde. En bij Allaah is de Toevlucht!!! En hieronder valt:

05-06-2007, 16:09
(4) Een vreemd gevoel wat tussen hem en de mensen ontstaat, specifiek de vrome mensen onder hen, want er ontstaat een vreemd gevoel tussen hem en hen (hij wil niet graag in hun bijzijn zijn). Telkens als dit vreemde gevoel sterker wordt zal hij verder van hen en hun bijeenkomsten af komen te staan. En hij zal de groep van Satan naderen, zoveel als hij van de groep van ar-Rahmaan (Allaah) zal afwijken. En dit vreemde (nare) gevoel zal als het nog sterker wordt gaan heersen en tussen hem en zijn vrouw, kinderen, familie en tussen hem en zichzelf gaan staan. Vervolgens zie je dat hij strest van zichzelf!!! Een aantal van de Selef (al-Foedayl ibn 'Iyaad) hebben gezegd: "Als ik zondig ben tegenover Allaah dan merk ik dat aan mijn rijdier en mijn vrouw!" [al-Hillieyyah 8/109] En hieronder valt:

05-06-2007, 16:10
(5) De bemoeilijking van zijn zaken, hij neemt zich dan ook niets voor behalve dat het hem niet lukt of dat het hem alleen met grote moeite afgaat. Want, zoals Hij de aangelegenheden voor de degene die het vrezen (van Allaah) laat bemoeilijkt, zo vergemakkelijkt Hij (in tegenstelling tot de eerste) de zaken van degene die Allaah vreest. En bij Allaah! Wat vreemd! Hoe kan het zijn dat een dienaar de deuren van goed en profijt gesloten aantreft en de wegen hiernaar toe bemoeilijkt vindt en dan niet weet waar het vandaan komt!? En hieronder valt:

05-06-2007, 16:11
(6) Een donkerte die hij werkelijk in zijn hart voelt, hij voelt dit net zoals dat hij de verschrikkelijke donkerte van de nacht bezichtigt als deze aanvangt. En zo wordt de donkerte van zonden voor het hart zoals de donkerte van de nacht die men met het blote oog kan bezichtigen. Want voorwaar, gehoorzaamheid (aan Allaah) is een verlichting, terwijl ongehoorzaamheid (aan Hem) een donkerte is. Telkens als deze donkerte sterker wordt vermeerderen zijn twijfels, totdat hij uiteindelijk in innovaties, dwalingen en verwoestende zaken belandt terwijl hij er niets van merkt. Zoals een blinde die in de duisternis van de nacht alleen op pad gaat.[3] Deze donkerte versterkt vervolgens totdat het zichtbaar wordt in de ogen en daarna bedekt het gezicht. Het gezicht wordt dan zo zwart (zonder licht) dat iedereen het kan zien. 'Abdoellaah ibn 'Abbaas heeft gezegd: "Voorwaar een goede daad verzorgt het gezicht van een gloed, het hart van licht, vergroting van de voorziening, kracht in het lichaam en liefde in de harten van de schepping!"[4] En hieronder valt:

05-06-2007, 16:15


(7) De zonde verzwakt het hart en het lichaam: Wat betreft de verzwakking van het hart, dit is duidelijk. Beter gezegd het verzwakt het hart zodanig dat het uiteindelijk het hele levendige totaal verliest. Wat betreft de verzwakking van het lichaam (zeg ik Voorwaar de kracht van een gelovige is in zijn hart, telkens als zijn hart sterkt zijn lichaam. Maar een zondaar, die zelfs als zijn lichaam sterk is, zal in tijden van nood de zwakste persoon zijn en zijn kracht zal hem belazeren op het moment wanneer hij zichzelf (het hardst) nodig heeft. Overpeins eens de kracht die de lichamen van de Perzen en de Romeinen hadden, hoe heeft deze kracht hen wel niet belazerd op het moment dat ze het (het hardst) nodig hadden? Want, (uiteindelijk) hebben de gelovigen (moslims) hen overwonnen met de kracht van hun lichamen en die van hun 'harten'![5] En hieronder valt:

05-06-2007, 16:16
(8) Een ontzegging van gehoorzaamheid aan Allaah. Als er dus geen andere bestraffing was voor het doen van zonden dan dat gehoorzaamheid ingeruild wordt door zonde en vervolgens de weg van een volgende gehoorzaamheid verbroken wordt en er door het begaan van een (andere) zonde een derde weg wordt verbroken en een vierde…en ga zo maar door [dan zou dit al genoeg moeten zijn]. Want al deze daden van gehoorzaamheid zijn stuk voor stuk beter dan deze wereld en wat er op staat.[6] En dit is net zoals een persoon die iets eet waardoor hij verboden wordt van verschillende andere etentjes die veel beter (en lekkerder) als de eerste zijn. En bij Allaah is de Toevlucht!!! En hieronder valt:

05-06-2007, 16:18
(9) Zonden verkorten de levensduur en wissen zijn baraka uit, dit is iets onherroeppelijks, want net zoals dat het goede (al-Birr) het leven verlengt, zo verkort het zondigen het leven...


Bron: Ad-Daa` wad-Dawaa` blz. 153-157, 1e druk Daar-Ibn Choezaymah 1997NC-1417NH.
Vertaald door: Mohammed Aboe 'Oebaydillaah

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6