Bekijk volle/desktop versie : Wij beseffen het niet



03-06-2007, 22:48
“En zegt niet over degenen die zijn gedood (gesneuveld) op de Weg van Allah, dat zij dood zijn. Nee, zij leven, maar jullie beseffen het niet.”
(Koran, Sūrat al-Baqara 2:154)

Wat wordt er met deze ayaa bedoelt volgens de moefasirs.

03-06-2007, 22:52


Begrijp je Engels?

17-06-2007, 00:30

Citaat:
﴿وَلاَ تَقُولُ& #1608;اْ لِمَن يُقْتَل& #1615; فِى سَبيلِ اللَّه&#161 6; أَمْوَا& #1578;ٌ بَلْ أَحْيَا& #1569;ٌ﴾


(And say not of those who are killed in the way of Allah, "They are dead.'' Nay, they are living,) indicates that the martyrs are alive and receiving their sustenance.


Muslim reported in his Sahih:


«أَنَّ أَرْوَا& #1581;َ الشُّهَ& #1583;َاءِ فِي حَوَاصِ& #1604;َ طَيْرٍ خُضْرٍ&#154 8; تَسْرَح& #1615; فِي الْجَنّ& #1614;ة حَيْثُ شَاءَتْ& #1548; ثُمَّ تَأْوِ&#161 0; إلَى قَنَادِ& #1610;لَ مُعَلَّ& #1602;َةٍ تَحْتَ الْعَرْ& #1588;ِ، فَاطَّل& #1614;عَ عَلَيْه& #1616;مْ رَبُّك&#161 4; اطِّلَا& #1593;َةً، فقَالَ: مَاذَا تَبْغُو& #1606;َ؟ فَقَالُ& #1608;ا: يَا رَبَّنَ& #1575; وَأَيّ&#161 4; شَيْءٍ نَبْغِي& #1548; وَقَدْ أَعْطَي& #1618;تنَا مَا لَمْ تُعْطِ أَحَدً&#157 5; مِنْ خَلْقِك& #1614;؟ ثُمَّ عَادَ إِلَيْه& #1616;مْ بِمِثْل& #1616; هذَا، فَلَمَّ& #1575; رَأَوْ&#157 5; أَنَّهُ& #1605; لَا يُتْرَك& #1615;ون مِنْ أَنْ يُسْأَل& #1615;وا، قَالُو&#157 5;: نُرِيد&#161 5; أَنْ تَرُدَّ& #1606;َا إِلَى الدَّار& #1616; الدُّنْ& #1610;َا فَنُقَا& #1578;ِلَ فِي سَبِيلِ& #1603;َ حَتَّى نُقْتَل& #1614; فِيكَ مَرَّة&#161 1; أُخْرَ&#160 9; لِمَا يَرَوْن& #1614; مِنْ ثَوابِ الشَّها& #1583;َةِ فَيَقُو& #1604;ُ الرَّبّ& #1615; جَلَّ جَلَالُ& #1607;ُ: إِنِّي كَتَبْت& #1615; أَنَّهُ& #1605;ْ إلَيْهَ& #1575; لَا يَرْجِع& #1615;ون»


(The souls of the martyrs are inside green birds and move about in Paradise wherever they wish. Then, they take refuge in lamps that are hanging under the Throne (of Allah). Your Lord looked at them and asked them, `What do you wish for' They said, `What more could we wish for while You have favored us with what You have not favored any other of your creation' He repeated the question again. When they realize that they will be asked (until they answer), they said, `We wish that You send us back to the earthly life, so that we fight in Your cause until we are killed in Your cause again,' (because of what they enjoy of the rewards of martyrdom). The Lord then said, `I have written that they will not be returned to it (earthly life) again.)


Imam Ahmad reported that `Abdur-Rahman bin Ka`b bin Malik narrated from his father that Allah's Messenger said:


«نَسَمَ&# 1577;ُ الْمُؤْ& #1605;ِنِ طَائِر&#161 2; تَعْلَق& #1615; فِي شَجَرِ الْجَنّ& #1614;ةِ حَتَّى يَرْجِع& #1614;هُ اللهُ إِلَى جَسَده&#161 6; يَوْمَ يَبْعَث& #1615;ه»


(The believer's soul is a bird that feeds on the trees of Paradise until Allah sends it back to its body when the person is resurrected.)


This Hadith includes all the believers in its general meaning. Thus, the fact that the Qur'an mentions the martyrs in particular in the above Ayah serves to honor, glorify and favor them (although the other believers share the rewards they enjoy).
uit tafsir ibn kathir

17-06-2007, 00:35

Citaat door veertje:
uit tafsir ibn kathir


Djazakka Allahoe Gairan.

Dit gaat puur over de marterlaren die gestorven zijn op de weg van Allah Subhannahoe Wa Taa'la.

Mij is duidelijk gemaakt dat deze ayaa ook wordt gebruikt om aan te geven dat de anbiya vrede zei met hun levend zijn in hun graven.

Wie kan me hier meer over vertellen

17-06-2007, 00:47



Citaat door Mocrobrains:
Djazakka Allahoe Gairan.

Dit gaat puur over de marterlaren die gestorven zijn op de weg van Allah Subhannahoe Wa Taa'la.

Mij is duidelijk gemaakt dat deze ayaa ook wordt gebruikt om aan te geven dat de anbiya vrede zei met hun levend zijn in hun graven.

Wie kan me hier meer over vertellen

wa ghairan djazaak.
Ja dat klopt.
Ik heb idd zelf ook weleens gehoord van roesol of anbeya die in hun graven zouden leven. Weet je toevallig welke mufassir dit zegt dan? Of iemand anders maybe..

15-07-2007, 01:09
Allah Most High says:

“And say not of those who are martyred in the way of Allah, “they are dead”, nay, they are living, though you perceive it not” (Surah al-Baqarah, 154).

Regarding this verse, the great Hadith expert (hafidh), Imam Ibn Hajar al-Asqalani (Allah have mercy on him) states in his monumental commentary of Sahih al-Bukhari, ‘Fath al-Bari’:
“When the living of the martyrs is proven from the text of the Qur’an, then this is also proven from an analogical point of view. And the Prophets are superior then the martyrs” (Fath al-Bari, 6/379).



http://64.233.183.104/search?q=cache:wb7LfFuTkPUJ:www.islamic.pwp.blueyo nder.co.uk/Fiqh/are_the_prophets_alive_in_their_.htm

15-07-2007, 01:12
En denkt niet over degenen, die omwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden zij van onderhoud voorzien.” (soerat Aali-cImraan: 169)

Hier wordt gedoeld op het leven na de dood, namelijk de tijdspanne die ook wel met de term Al-Barzakh wordt aangeduid, en niet een leven zoals wij die hier kennen. Een leven waarvan de voorstelling ons onthouden is door Allah, de Verhevene.

Wat betreft het aanroepen van de profeet (vrede zij met hem) na zijn dood en hem om hulp vragen inzake voorspraak, onderhoud, genezing enz. Dit valt allemaal onder de categorie grote Shirk (veelgodendom) die de persoon buiten het geloof doet plaatsen. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

Team al-Yaqeen

15-07-2007, 01:15

Citaat door M_A_R_O_K_Y:
En denkt niet over degenen, die omwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden zij van onderhoud voorzien.” (soerat Aali-cImraan: 169)

Hier wordt gedoeld op het leven na de dood, namelijk de tijdspanne die ook wel met de term Al-Barzakh wordt aangeduid, en niet een leven zoals wij die hier kennen. Een leven waarvan de voorstelling ons onthouden is door Allah, de Verhevene.

Wat betreft het aanroepen van de profeet (vrede zij met hem) na zijn dood en hem om hulp vragen inzake voorspraak, onderhoud, genezing enz. Dit valt allemaal onder de categorie grote Shirk (veelgodendom) die de persoon buiten het geloof doet plaatsen. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

Team al-Yaqeen


Al-Barzakh geldt voor jou en mij en alle andere mensen, niet voor de profeten. Teminste dat is wat ik weet, Inchallah kan je onderbouwen dat de profeten in Al-Barzakh leven.

15-07-2007, 01:18

Citaat door veertje:
Allah Most High says:

“And say not of those who are martyred in the way of Allah, “they are dead”, nay, they are living, though you perceive it not” (Surah al-Baqarah, 154).

Regarding this verse, the great Hadith expert (hafidh), Imam Ibn Hajar al-Asqalani (Allah have mercy on him) states in his monumental commentary of Sahih al-Bukhari, ‘Fath al-Bari’:
“When the living of the martyrs is proven from the text of the Qur’an, then this is also proven from an analogical point of view. And the Prophets are superior then the martyrs” (Fath al-Bari, 6/379).



http://64.233.183.104/search?q=cache:wb7LfFuTkPUJ:www.islamic.pwp.blueyo nder.co.uk/Fiqh/are_the_prophets_alive_in_their_.htm


“En zegt niet over degenen die zijn gedood (gesneuveld) op de Weg van Allah, dat zij dood zijn. Nee, zij leven, maar jullie beseffen het niet.”
(Koran, Sūrat al-Baqara 2:154)

Over dit vers verklaardde de grote Hadīth expert (Hāfiz) Imam Ibn Hajar al-`Asqalānī (moge Allah genadig met hem zijn) in zijn monumentale commentaar van Sahīh al-Bukhārī, ‘fath al-bārī’:

“Als het levend zijn van de martelaren is bewezen vanuit de tekst van de Koran, dan is dit ook bewezen vanuit een analogisch gezichtspunt. En de Profeten zijn superieur aan de martelaren.”
(Fath al-Bārī 6/379)

15-07-2007, 01:18

Citaat door Mocrobrains:
Al-Barzakh geldt voor jou en mij en alle andere mensen, niet voor de profeten. Teminste dat is wat ik weet, Inchallah kan je onderbouwen dat de profeten in Al-Barzakh leven.

allahoe 3alem

ik zag jou topic dus ik ging voor je zoeken en dit is wat ik vond

ik bezit zelf geen kennis

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=454&zoek=smeek

15-07-2007, 01:20

Citaat door M_A_R_O_K_Y:
allahoe 3alem

ik zag jou topic dus ik ging voor je zoeken en dit is wat ik vond

ik bezit zelf geen kennis

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=454&zoek=smeek


Sayyidunā Anas ibn Mālik (moge Allah tevreden met hem zijn) overlevert:

“Op de nacht van Isrā ging de Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) langs het graf van Sayyidunā Mūsā (Allah zegene hem) en zag hem de Salāh verrichten.”
(Opgenomen door Imam Muslim zijn Sahīh, en anderen)

Dit zullen wij normale mensen nooit mee maken terwijl wij wel Al Barzakh mee zullen maken, 1 ding is zeker er verschil tussen de dood van ons en de anbiya en dat kan je zien aan verschillende hadiths.

15-07-2007, 01:23
allahoe 3alem
dit gaat mij petje te boven , ik bezit totaal geen kennis sorry