Bekijk volle/desktop versie : Moeder gedode baby mag niet meer zwanger worden



01-06-2007, 17:27
http://www.ad.nl/binnenland/article1409553.ece?nscategory=dichtbij


Citaat:
ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie heeft vrijdag voor de rechtbank in Rotterdam geëist dat de moeder van de gedode baby Melanie een reclasseringstraject volgt dat gericht is op niet meer zwanger worden. Jusititie acht Diana van der V. medeplichtig aan de dood van haar drie maanden oude kind, omdat ze niet ingreep tegen mishandeling terwijl ze wist wat er gebeurde. Naast het reclasseringstraject eiste de officier van justitie 24 maanden gevangenisstraf, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Van der V. hoeft niet terug naar de cel, omdat zij de straf al heeft uitgezeten in voorarrest en voorlopige hechtenis.
Het meisje werd vanaf de geboorte stelselmatig door haar vader mishandeld. Hij kon niet tegen het huilen van de baby. De rechter legde hem vorig jaar vier jaar cel en tbs met dwangverpleging op. Marco H. legde geregeld zijn hand over de neus en mond van het meisje, zodat ze niet genoeg lucht kreeg en daardoor ophield met huilen.
Vermoeden
De 34-jarige moeder van het meisje heeft nooit actie ondernomen om de mishandelingen door haar echtgenoot tegen te gaan. In politieverhoren zei Van der V. wel dat ze een vermoeden had, maar dat ze niet kon begrijpen waarom hij dat zou doen. In de rechtszaal ontkende de moeder ooit iets gezien te hebben. Waarom ze nooit actie heeft ondernomen om haar man te laten stoppen, wist zij niet.
In het gezin hield alleen Marco H. zich met de verzorging van het meisje bezig. Ze verklaarde dat zij zelf niet voor haar dochter heeft gezorgd zoals ze zou moeten. ,,Omdat ik niet voor haar zorgde wist ik niet dat zij werd mishandeld.''
Hechtingsproces
Volgens deskundigen van het Pieter Baan Centrum (PBC) en de reclassering is bij Van der V. sprake van een ernstig gestoord hechtingsproces. Hierdoor ontbrak het aan bereidheid om in te grijpen.
Voor de gewelddadige handelingen die tot de dood van Melanie leidden acht het PBC haar verminderend toerekeningsvatbaar. De reclassering adviseert een voorwaardelijk langdurig reclasseringstraject. De rechtbank doet uitspraak op 15 juni.

(ANP)


En terecht! Van mij mogen ze die Marco ook even helpen aan z'n klootjes, zodat hij zich ook niet meer kan voortplanten.