Bekijk volle/desktop versie : De grootste aflaathandel sinds de middeleeuwen



01-06-2007, 00:21

Citaat:
’De imam zei: stap in groene fondsen’
Lodewijk Dros

Een aandelenzwendel rond 2000 dupeerde duizenden Turkse Nederlanders. Moskeekoepel Milli Görüs zegt dat ze er niets mee te maken had, maar slachtoffers vertellen dat bestuurders gelden inden. En de imam was er voor.
Ze willen wel praten, de Turkse mannen in het koffiehuis, drie straten van de provisorische moskee die had moeten worden vervangen door de grote Westermoskee verderop. Daar hadden de zestigers, beiden meer dan dertig jaar in Nederland, graag aan mee willen betalen. Of eigenlijk: ze hébben eraan meebetaald, maar het geld is weg.

Ze heten Mustafa en Ramazan – hun achternamen (bij Trouw bekend) zien ze liever niet in de krant, want onder Milli Görüsaanhang is het slecht gevallen dat sommigen met de pers hebben gepraat. De mannen willen er geen last mee krijgen, of hun kinderen, die een baan bij een van de ettelijke Turkse winkels van Milli Görüsleden anders wel kunnen vergeten.

Mustafa en Ramazan hebben samen bijna een halve ton euro gestort in een participatiefonds dat als ’groen’ (=islamitisch) is gepropageerd, maar een piramidefonds bleek te zijn. Ze zagen er geen cent uit terug.

Een man van eind dertig, die verderop in de zaak zit, bemoeit zich met het gesprek. „Ik heb de heren nog gewaarschuwd, in 1998 en 1999. Twintig, veertig procent rendement, dat kán niet. Ik werk bij een grote bank, dus ik weet dat je dan bedrogen wordt, maar ze luisterden niet.”

Dat kwam, zeggen de mannen, doordat de imam ze zelf vroeg geld in het groene fonds te storten. Als je geld hebt, dan mag je dat niet op een Nederlandse bank zetten, dan krijg je rente en dat is batil – verboden voor moslims.

Nu mengt een vierde man zich in het gesprek, Lokman Uzel, voorheen moskeebezoeker en nu fel criticus van Milli Görüs. Volgens hem gaf imam Fuat Yavas eind jaren negentig af op ’joden en christenen die je rijk maakt als je je geld bij een bank brengt’. Het is Uzel vaak opgevallen hoe antisemitisch zijn preken waren.

Uzel en de bankmedewerker zeggen dat Milli Görüs en public wel actief samenwerkt met christenen en joden, maar dat zou een truc zijn, een pose voor de bühne om de bouw van de Westermoskee niet te belemmeren. Het ware gezicht van Milli Görüs, zeggen ze, is juist anti-integratie.

Eind jaren negentig had de door vroomheid gelegitimeerde goudkoorts honderdduizenden West-Europese Turken in de greep. Dat het Duitse hoofdkantoor al in 1997 verkooppraktijken in Milli Görüsmoskeeën had verboden, verhinderde niet dat Mustafa en Ramazan hun geld in contanten naar de moskee brachten, en later naar een kantoortje, een reisbureau aan het Mercatorplein. Het zou daarna met koffers tegelijk de grens over gaan.

In het koffiehuis komt nu een kwitantie op tafel, die getekend zou zijn door Üzeyir Kabaktepe van Silm Holding. Die was van 2002 tot 2006 vicevoorzitter van Milli Görüs. Kabaktepe ontkent dat het zijn handtekening is. De mannen snappen wel hoe het zit: in het kantoortje waar zij hun geld naartoe brachten, tekenden ook medewerkers namens hem.

Waarom zijn Mustafa en Ramazan toen ze achter het bedrog kwamen, niet naar de politie gestapt? De bankmedewerker geeft antwoord. „Dit zijn heel vrome mannen – en misschien zat er wat zwart geld bij.”

Uit Duits onderzoek blijkt dat angst voor de belastingdienst duizenden Turken in heel West-Europa van aangifte heeft weerhouden.

In het koffiehuis valt iedereen even stil als een opvallend rossige Turk voorbijloopt. Als hij uit zicht is, vertellen ze in het koffiehuis dat ook hij had gedoneerd – 7,5 ton euro, weten ze. Bij Kabaktepe.

Milli Görüs Noord-Nederland heeft tot nu toe in alle toonaarden ontkend dat ze meedeed aan de zwendel: ’de organisatie zelf heeft op geen enkele wijze individuen aangespoord hun geld in effecten te steken’. De windhandel gebeurde wel in hun gebouwen, er waren aan de rommelaars ook ruimten verhuurd, maar niemand wist van hun louche zaakjes. De Autoriteit Financiële Markten heeft ook geen betrokkenheid kunnen aantonen.

Dan krijgen we een map met paperassen toegeschoven. „Kijk maar”, zegt Uzel.

Er staan bedragen in – twintigduizend DM (Duitse marken), 18.000, 6.000 –, met eronder namen van Milli Görüsbestuursleden, namen die je ook tegenkomt bij holdings die volop meededen met de groenfondsenpraktijken. Silm Investment (gevestigd op de Maagdendeilanden), Kombassan, Kamer Holding BV.

En dat ze er in de moskee niks van wisten, dat bestrijden de mannen met klem. Het gebeurde toch in kamertjes in het moskeecomplex? De imam heeft ze toch zelf opgeroepen om mee te doen? Lokman Uzel herinnert zich de redenering nog. Hij vertelt dat na de waarschuwingen tegen het joodse bankwezen een dreigement volgde: als je geld hebt en je stort het niet in dit fonds, dan is dat een zonde, net zo erg als slapen met je moeder; Uzel zegt het zelf in grover bewoordingen.

Het lukt niet imam Yavas om commentaar te vragen; hij heeft zich, zegt een woordvoerster van Milli Görüs Noord-Nederland, „vorig jaar definitief in Turkije gevestigd”.

Üzeyir Kabaktepe zegt zich niet voor te kunnen stellen dat de imam tot groene-fondsdonaties heeft opgeroepen.

Kabaktepe is nog altijd bestuurslid van ’Vereniging Westermoskee Milli Görüs’. Maar daar wil hij van af, zegt hij nu. En, nadat Milli Görüs hem in 2006 als lid heeft geroyeerd, gaat de zakenman nu ook „alle banden met Milli Görüs verbreken”.

Hoe kan Kabaktepe’s naam opduiken in de documenten waarover Trouw beschikt? Kabaktepe verzekert ons dat híj geen handtekening heeft gezet.

En hoe zit het met Mustafa en Ramazan die hun geld naar zijn reisbureau brachten? Kabaktepe legt uit dat Silm Investment Holding daar kantoor hield. „Ik verdenk Silm ervan mijn naam misbruikt te hebben om geld voor groene fondsen binnen te halen. Ik genoot als Milli Görüswoordvoerder en -bestuurder vertrouwen. Dat laat ik nu door een advocaat uitzoeken.”

Heeft Kabaktepe zelf wel eens wat overgehouden aan de aandelenzwendel? „Nee, ik heb daar nooit een cent van gekregen.”

Miljardenstrop Turken
Volgens de Turks-Duitse Muhammet Demirici die een website heeft met informatie over de Milli Görüsaanpak (http://www.holding-zedeler.de), zijn er in heel West-Europa 800.000 beleggers de dupe van de groene fondsenzwendel. Onder hen zijn enkele tienduizenden Turkse Nederlanders. De schattingen van de schade door de fraude lopen uiteen van enige honderden miljoenen tot vijf miljard euro.
Bron: http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article721174.ece/De_imam_zei_stap_in_groene_fondsen_

01-06-2007, 00:24



Citaat:
Bewijs voor aandeel in zwendel Milli Görüs
Kwitanties tonen betrokkenheid van Milli Görüs bij fraude aan
Lodewijk Dros

Moskeebezoekers die slachtoffer werden van aandelenzwendel zeggen dat bestuursleden wel degelijk hun spaargeld inden.
Het was de imam die moskeebezoekers opriep om spaargeld van de bank te halen en te storten in ’groene’ (islamitische) fondsen, vertellen slachtoffers van de aandelenzwendel die in 2000 duizenden Turkse Nederlanders dupeerde. Deze fondsen beloofden gouden bergen. En het waren bestuurders van de moskeekoepel Milli Görüs die het geld inden.

De imam zelf zit inmiddels in Turkije, de gedupeerden zijn alles kwijt. Mustafa en Ramazan, zestigers nu, verloren samen bijna een halve ton, vertellen ze vandaag in Trouw.

De Autoriteit Financiële Markten kon geen betrokkenheid van de conservatieve Turkse moskeekoepel aantonen. Maar uit het hiernaast afgebeelde document blijkt dat een voorman van Milli Görüs kwitanties tekende: Üzeyir Kabaktepe was toen het boegbeeld van de koepel.

Kabaktepe zegt dat zijn handtekening vervalst is en dat zijn goede naam is misbruikt door Silm Holding. Hij kondigt een onderzoek aan. „Ik heb nooit een cent verdiend aan die zwendel.” De Amsterdamse zakenman, nu nog bestuurslid van de vereniging ’Westermoskee Milli Görüs’ wil nu „alle banden met Milli Görüs verbreken”.

Een andere ontvanger van geld is Oruç Ulucay. Hij is sinds kort bestuurslid van vereniging Ayasofia, die grootaandeelhouder moet worden van de Westermoskee. In 2000 werkte hij mee aan de aandelenzwendel. Hij inde in april 2000 10.000 Duitse marken – de ’groene fondsen’ bedienden zich van Duits geld. Ulucay zegt zich niets uit die tijd te herinneren. Wel heeft hij zich „gisteren teruggetrokken als bestuurslid van Ayasofia om ruimte te geven voor een intern onderzoek naar mijn betrokkenheid”. Er loopt ook een onderzoek van de gemeente Amsterdam naar de integriteit van het huidige Milli Görüs-bestuur.
Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article721240.ece/Bewijs_voor_aandeel_in_zwendel_Milli_Gorus

En daar moet een Nederlandse woningbouwvereniging dan samen een project mee doen?

01-06-2007, 00:57

Citaat door RevolutionarSur:
Weet je wel wat een aflaat is en een aandeel? Volgens mij niet



Ik ken dat verschil wel. Maar ken jij het verschil wel tussen aandelen kopen en deelnemen in een pyramidespel?

En als ik lees
Citaat:

Dat kwam, zeggen de mannen, doordat de imam ze zelf vroeg geld in het groene fonds te storten. Als je geld hebt, dan mag je dat niet op een Nederlandse bank zetten, dan krijg je rente en dat is batil – verboden voor moslims.
en


Citaat:

De imam heeft ze toch zelf opgeroepen om mee te doen? Lokman Uzel herinnert zich de redenering nog. Hij vertelt dat na de waarschuwingen tegen het joodse bankwezen een dreigement volgde: als je geld hebt en je stort het niet in dit fonds, dan is dat een zonde, net zo erg als slapen met je moeder; Uzel zegt het zelf in grover bewoordingen.
Dan zie ik toch wel wat aflaat-achtige handel.

01-06-2007, 06:56

Citaat door RevolutionarSur:
Weet je wel wat een aflaat is en een aandeel? Volgens mij niet


Een aflaat is het kopen van een religieus-getint-aandeeltje, zogezegd het kopen van een plaatsje op de eerste rang in de hemel. Je weet wel, daar achter gindse heuvels waar het gras zo groen is en de melk zo zoet, de heldere beken ruisen en schoon gezang alom van maagden klinkt en martelaren beloond worden voor hun moed.

Meestal zijn de tussenhandelaren van die emissies nogal corrupt gebleken.

01-06-2007, 08:38



Citaat door aplat:
Een aflaat is het kopen van een religieus-getint-aandeeltje, zogezegd het kopen van een plaatsje op de eerste rang in de hemel. Je weet wel, daar achter gindse heuvels waar het gras zo groen is en de melk zo zoet, de heldere beken ruisen en schoon gezang alom van maagden klinkt en martelaren beloond worden voor hun moed.

Meestal zijn de tussenhandelaren van die emissies nogal corrupt gebleken.

Wat te vergelijken met wat sukkelaars betalen aan mensenhandelaars die hen naar het land van melk en honing brengen?

01-06-2007, 08:44

Citaat door aplat:
Een aflaat is het kopen van een religieus-getint-aandeeltje, zogezegd het kopen van een plaatsje op de eerste rang in de hemel. Je weet wel, daar achter gindse heuvels waar het gras zo groen is en de melk zo zoet, de heldere beken ruisen en schoon gezang alom van maagden klinkt en martelaren beloond worden voor hun moed.

Meestal zijn de tussenhandelaren van die emissies nogal corrupt gebleken.


En zou het geld nu nog "goed" terecht komen een soort ontwikkelings geld

voor de landbouw ofzo en linea recta in een broekzak (dan wel een zeer grote) van 1 persoon

Arme bedrogenen.

Maar niks middeleeuws hoor echt niet.... gebeurd hier ook elke dag weer.


01-06-2007, 10:34

Citaat door gaviel:
En zou het geld nu nog "goed" terecht komen een soort ontwikkelings geld

voor de landbouw ofzo en linea recta in een broekzak (dan wel een zeer grote) van 1 persoon

Arme bedrogenen.

Maar niks middeleeuws hoor echt niet.... gebeurd hier ook elke dag weer.




Ja zeker, dat geloof ik: op het platte land weten ze wel wat goed geld verdienen is. De boeren laten zich niet snel begrieden.