Bekijk volle/desktop versie : Monster Loch Ness opnieuw op camera gesnapt



31-05-2007, 20:31

Citaat:
AMSTERDAM - Een Britse amateur-wetenschapper heeft bij een bezoek aan het Schotse Loch Ness mogelijk het raadselachtige monster op video vastgelegd dat zich in het meer zou schuilhouden. Volgens Nessie-watchers is het beeldmateriaal van zeer goede kwaliteit.

"Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dat gitzwarte ding, van ongeveer vijftien meter lang, redelijk snel door het water zag bewegen" , zegt Gordon Holmes, de 55-jarige laborant die de opnamen zaterdag maakte. Het 'ding' zwom met een snelheid van tien kilometer per uur, vertelt hij, en hield een redelijk rechte koers aan.

"Mijn eerste gedachte was dat het een heel grote aal zou kunnen zijn, die hebben een slangachtig voorkomen." Dat zou volgens Holmes verklaren dat zoveel mensen het monster de afgelopen jaren zeggen te hebben gezien.

Loch Ness is het grootste binnenwater van Groot-Brittannië en het diepste, zelfs dieper dan de Noordzee, namelijk 230 meter.

Oceanoloog Adrian Shine van het Loch Ness 2000 centrum in Drumnadrochit heeft de video gezien en zal die de komende maanden analyseren. "Ik ben een scepticus als het gaat om wat er allemaal in het meer gebeurt, maar ik blijf ruimdenkend over deze dingen en dit is zonder twijfel het beste materiaal dat ik onder ogen heb gekregen", zegt hij.

Volgens Shine is de video vooral bruikbaar omdat Holmes de camera heeft laten meedraaien en ook de oever op de achtergrond in beeld heeft gebracht. Dat maakt het minder waarschijnlijk dat de beelden nep zijn. Ook kunnen daardoor de grootte en de snelheid van het dier worden ingeschat.

Sinds 'Nessie' in de jaren '30 voor het eerst op camera werd vastgelegd door een vakantie vierende chirurg zou het monster zich zo'n vierduizend keer hebben laten zien. De speculaties over het dier lopen uiteen van een onbekende steursoort - ook al komen die al jaren niet meer in Schotse wateren voor - tot een laatst overlevende dinosaurus.

Dat laatste lijkt Shine sterk. Dat het monster zo vaak is gespot, kan volgens hem verschillende verklaringen hebben. Het kan een of ander wezen zijn, maar het kunnen ook golven zijn of het zou zelfs een puur psychologisch fenomeen kunnen zijn: we zien wat we willen zien, zegt hij.
Het leeft

31-05-2007, 20:41



Citaat door Mister_Batata:
Het leeft

Tsja, vreemd eigenlijk

Elke keer als de zomervakantie nadert komt er wel een berichtje over Loch Ness, UFO's, BIGFOOT etc.


Maar UH, heb je ook de bron van die AMATEUR?

31-05-2007, 21:00

Citaat door aplat:
Tsja, vreemd eigenlijk

Elke keer als de zomervakantie nadert komt er wel een berichtje over Loch Ness, UFO's, BIGFOOT etc.


Maar UH, heb je ook de bron van die AMATEUR?



www.televaag.nl

31-05-2007, 21:04
Dus daar is Rita Verdonk op vakantie......

31-05-2007, 21:06


Ik dacht even dat de foto onder het bericht stond, maar zag later pas dat het die draken van de ad voor nieuw Marokkans peil waren

31-05-2007, 21:11
/Update/

Filmpje bijgevoegd

31-05-2007, 21:45

Citaat door Mister_Batata:
/Update/

Filmpje bijgevoegd


Het is volgens mij toch Erica Terpstra...... Die kan zo snel zwemmen......

31-05-2007, 22:02

Citaat door LieverMens:
Het is volgens mij toch Erica Terpstra...... Die kan zo snel zwemmen......


Kon snel zwemmen, dat was toen ( 30 jaar terug) dus ik geloof niet dat het Erica is.

Ik neem meestal alles van je aan, maar deze keer niet.

31-05-2007, 22:22
Ze kunnen een ruimteobject de ruimte in sturen, dat ons zonnestelsel reeds heeft verlaten (Voyager 1), maar ze kunnen niet ff checken of Nessie daadwerkelijk bestaat of niet.

31-05-2007, 23:04

Citaat door Joey_Zasa:
Ze kunnen een ruimteobject de ruimte in sturen, dat ons zonnestelsel reeds heeft verlaten (Voyager 1), maar ze kunnen niet ff checken of Nessie daadwerkelijk bestaat of niet.


Dat is afhankelijk van waar je prioriteiten liggen. Het zou wel jammer zijn als bewezen werd dat Nessie niet bestaat. Slecht voor de toeristenindustrie en mijn fantasie.