Bekijk volle/desktop versie : Allochtonen twijfelen over melding afkomst op cv



31-05-2007, 19:07
AMSTERDAM - Bijna één op de vijf allochtonen overweegt zijn afkomst bij een sollicitatie te verzwijgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in opdracht van uitzendbureau Manpower en de Taskforce Jeugdwerkloosheid.

TNS Nipo ondervroeg 235 werkgevers en 553 allochtone én autochtone werkzoekenden van vijftien jaar en ouder. Ongeveer 45 procent van de allochtonen denkt bij sollicitaties vanwege hun afkomst meer te moeten doen dan autochtonen.

Ruim één op de vijf werkgevers wil wel meewerken aan een proef met anoniem solliciteren. Meer dan een derde van de medewerkers vindt dat hun baas een dergelijke proef mogelijk zou moeten maken.

Anoniem solliciteren

Voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid Hans de Boer riep werkgevers eerder dit jaar op zelf het initiatief te nemen tot anoniem solliciteren. Manpower besprak het dilemma van allochtone afkomst in een televisiecommercial. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag in Den Haag gepresenteerd.

http://www.nu.nl/news/1096466/30/Allochtonen_twijfelen_over_melding_afkomst_op_cv.h tml

Ikzelf zou nooit anoniem solliciteren. Een mooie C.V. moet voor zichzelf kunnen spreken en als werkgevers zo bekrompen zijn dat de afkomst mede als bepalende factor geldt, kunnen ze die baan wat mij betreft in hun reet stoppen

31-05-2007, 19:09


Voor iemand die Mohammed Benblabla heet maakt het echt volgens mij niks uit of je wel of niet je achtergrond vermeld

want dat het geen Fries is is wel duidelijk

31-05-2007, 19:15

Citaat door Marroqui:
ze vragen toch al direct tijdens het gesprek waarom je een kleurtje hebt. Direct komen ze met vragen van waarom heb je een kleurtje. Uit welke land komt dat.

Dan antwoord je dat je hier bent geboren en dan zeggen ze , ja maar waar komen je ouders vandaan dan. Want dat kleurtje is zooo

germanen he


Bij mij helemaal niet gevraagd hoor, het was gewoon helemaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk was waren de kwalificaties en competenties, zoals het hoort..

31-05-2007, 19:16

Citaat door Marroqui:
ze vragen toch al direct tijdens het gesprek waarom je een kleurtje hebt. Direct komen ze met vragen van waarom heb je een kleurtje. Uit welke land komt dat.

Dan antwoord je dat je hier bent geboren en dan zeggen ze , ja maar waar komen je ouders vandaan dan. Want dat kleurtje is zooo

germanen he


Aan een vriend van mij werd een keer gevraagd: Waar ligt Imzouren?!

Zij die: Noord Brabant.....ze geloofde hem

31-05-2007, 19:19



Citaat door Marroqui:
omdat jij een arabier bent en als een zemmelll ging zitten en na het gesprek huppelend en heupwiegend je arabisch kontje schudde voor de nederlandse meester.


Nee Marroqui ik hoef niet net zoals jou telkens onder het bureau van de manager vandaan te kruipen met de mond vol om promotie te maken

Dat doet niet iedereen hoor...

31-05-2007, 19:34
Geloof mij maar je wordt op je naam benadeelt!

Mijn nichtje liep stage bij een uitzenbureau en ze zei tegen mij dat allochtonen telkens maar weer afgewezen worden ook al hebben ze dezelfde competenties als een autochtoon

wat zou het dan zijn tringgggg je afkomst

ik heb een gruwelijke hekel aan Randstad rascisten nummer 1

31-05-2007, 20:08

Citaat door Marroqui:
omdat jij een arabier bent en als een zemmelll ging zitten en na het gesprek huppelend en heupwiegend je arabisch kontje schudde voor de nederlandse meester.


Ja maar de Arabieren zijn wel jullie meester in jullie "eigen" land

31-05-2007, 20:16
Kging al eens solliciteren en ze vroegen mij: wil je op je werkplaats bidden?
ben je iemand die 24/24 over de islaam & de koran praat..?
Kdacht van sjonge sjonge.. kwil hier weg..
Mijn antwoord was khou mijn religie & werk liefst gescheiden..
En ze vragen ook direkt van waar ik afkomstig ben..
Schrijf nooit op een cv moedertaal ..Berbers of arabisch..
haha

31-05-2007, 20:16

Citaat door Bada_Bing:
AMSTERDAM - Bijna één op de vijf allochtonen overweegt zijn afkomst bij een sollicitatie te verzwijgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in opdracht van uitzendbureau Manpower en de Taskforce Jeugdwerkloosheid.

TNS Nipo ondervroeg 235 werkgevers en 553 allochtone én autochtone werkzoekenden van vijftien jaar en ouder. Ongeveer 45 procent van de allochtonen denkt bij sollicitaties vanwege hun afkomst meer te moeten doen dan autochtonen.

Ruim één op de vijf werkgevers wil wel meewerken aan een proef met anoniem solliciteren. Meer dan een derde van de medewerkers vindt dat hun baas een dergelijke proef mogelijk zou moeten maken.

Anoniem solliciteren

Voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid Hans de Boer riep werkgevers eerder dit jaar op zelf het initiatief te nemen tot anoniem solliciteren. Manpower besprak het dilemma van allochtone afkomst in een televisiecommercial. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag in Den Haag gepresenteerd.

http://www.nu.nl/news/1096466/30/Allochtonen_twijfelen_over_melding_afkomst_op_cv.h tml

Ikzelf zou nooit anoniem solliciteren. Een mooie C.V. moet voor zichzelf kunnen spreken en als werkgevers zo bekrompen zijn dat de afkomst mede als bepalende factor geldt, kunnen ze die baan wat mij betreft in hun reet stoppen


Manpower. Een oud-werkgever van me. Anyweg. Leuk dat ze dat ze bij dat onderzoekje betrokken zijn (ik denk dat ze meer willen doen met de "reclame" die het ze opbrengt dan dat ze iets gaan doen met de resultaten. Sceptisch)

Je kan als werkgever allerlei mooi dingen gaan bepalen (beleid, gedragsregels etc) maar de frontlinie moet het doen. Laat nu al die poppetjes onderhevig zijn aan vooroordelen. Zeker als je bemiddelt voor een bepaalde sector (produktie, magazijn) Dan krijg je een bepaald soort type mens binnen. Laat die toevallig van de 10 keer 8 keer gekleurd zijn. Ja, dan is het vooroordeeltje natuurlijk gauw geboren.