Bekijk volle/desktop versie : Bekeerde marokkaanse moslims zijn bang voor sociale uitsluiting



Pagina's : [1] 2 3

31-05-2007, 18:47
Bekeerde moslims zijn bang voor sociale uitsluiting


Christenen in Marokko worden niet langer streng vervolgd, maar socioloog Yassine is wel een van de weinigen die naar een kerk durven. Het christendom noemt hij een 'spirituele schatkamer'.

Yassine (34) heeft een keer zijn zus, praktiserend moslim, het Nieuwe Testament cadeau gedaan. „Maar ze heeft het nooit aangeraakt”, zegt hij met enige spijt.

Graag had de Marokkaan gewild dat zijn familie iets meer te weten zou komen over het geloof dat voor hem in de loop van zijn studietijd in de VS zo belangrijk werd: het christendom. „Mijn moeder en zussen weten dat ik een grote sympathie heb voor het christendom, dat ik veel met rooms-katholieken omga en op mijn kamer de Bijbel lees, maar ik heb niet de moed openlijk te zeggen dat ik christen ben”, vertelt hij.

Het is volgens Yassine de schizofrenie van Marokko: joodse Marokkanen worden joods geboren, daar heeft niemand problemen mee. Maar bewust kiezen voor een ander geloof, wordt gezien als verraad van de eigen groep, van alle maatschappelijke normen en waarden.

En dan, zegt Yassine, is zijn familie nog tolerant, ook al willen ze niets van zijn nieuwe geloof weten; ze accepteren het stilzwijgend. Maar hij kent verhalen van Marokkaanse christenen die geen omgang meer hebben met hun ouders omdat ze christen zijn.

Yassine vertrok in 1995 naar de VS voor een studie sociologie. Het islamitisch geloof had hij al jaren de rug toegekeerd. Ook al geloofde hij in een god, hij vond de islam als geloof veel te dogmatisch en dacht hetzelfde over het christendom.

Totdat een docent hem aanspoorde een keer mee te gaan naar de ’United Church of Christ’, een vrijzinnig-protestantse kerk.

Yassine: „Deze kerk staat open voor alle gelovigen en laat je totaal vrij. Dat vond ik geweldig.”

Zonder dogma’s kon hij zijn eigen weg zoeken en vond die in het Nieuwe Testament.

De beschrijving van Jezus Christus, zijn leven en zijn dood, zijn sociale bewogenheid, was voor Yassine een ‘spirituele schatkamer’. Uiteindelijk werd hij lid van een doopsgezinde gemeente.

Sinds een paar jaar is hij terug in Marokko om onderzoek te doen voor zijn proefschrift. Elke zondag gaat hij naar de rooms-katholieke kerk in zijn woonplaats. De socioloog is de enige bekeerde moslim die dan de mis bijwoont. Andere christenen verstoppen zich, zegt hij. Ze zijn bang voor discriminatie en sociale uitsluiting.

Yassne vertelt over een jongetje op een lagere school dat een keer nietsvermoedend tegen zijn juf zei dat hij christen was. De juf werd woedend, begon hem te slaan en de vader voelde zich genoodzaakt zijn zoon naar een andere school te sturen.

„Maar de vader hield het bewust stil. Hij stapte niet naar de rechter. Dan zou hij te veel problemen krijgen”, zegt Yassine.

Toch worden christenen niet langer opgesloten en gemarteld, zoals onder de vorige koning Hassan II. Yassine: „We zouden niet alleen tolerant moeten zijn naar andersgelovigen maar hen ook juridische bescherming geven.”

http://www.palet.nl/subpagina.php?navid=63&bericht=6265

31-05-2007, 19:05


Bekeerde moslim?

je bent toch geen moslim meer als je bekeerd bent?

31-05-2007, 19:09

BRANDEN !


31-05-2007, 19:35
Nu maar even wachten tot moslim hun gal komen spuwen over deze mensen die het geweld achter zich willen laten..

31-05-2007, 19:36



Citaat door alh0ceima_:

BRANDEN !



Och, je was er al

Trouwens, je ot, geen pm's van broeders daar kan ik me iets bij voorstellen

31-05-2007, 19:42

Citaat door stip_nl:
Och, je was er al

Trouwens, je ot, geen pm's van broeders daar kan ik me iets bij voorstellen



Vertel?

Was je me weer aan het bespioneren?


31-05-2007, 19:42
Er is geen dwang in de Godsdienst,

Laat iedereen aanbidden wat ie wil. Ze worden slechts misleid,

als ze een profeet, een mens dus, willen aanbidden laat ze dan een mens aanbidden ,

Als ze zijn Heer willen aanbidden dan kiezen ze wel voor de Islam.

31-05-2007, 19:54

Citaat door stip_nl:
Nu maar even wachten tot moslim hun gal komen spuwen over deze mensen die het geweld achter zich willen laten..


"I have a dreanm!!"
"Ich bin ein Berliner"
"I never had sex with that woman"

memorabele uitspraken, de jouwe past er ook wel tussen....

mits hij niet

01-06-2007, 01:56

Citaat door Arabianboy:
daarom vind ik het zo hypocriet van hem dat ie dit zegt:



netof de islam dwang is... als hij zich niet goed met de islam is zijn probleem... god leidt alleen wie hij wilt leiden... dat kan ook dat allah een kaffier wilt leiden naar de islam... maar kan ook dat een moslim geen leiding krijgt... maar waarom meteen zeggen dat we hem niet vrij laten...???

maar ik kan het artikel wel begrijpen, ik heb zelf een tante die de islam niet meer wilt en god ontkent... ik wil haar niet meer spreken/zien maar het is alleen om haar twee kinderen dat ik haar nog zie... maar op een dag worden ze oud en dan rot die contact ook wel... dus dit kan ik wel begrijpen:


Laat ik het even simpel uitdrukken.

Het is mij niet bekend in hoeverre de marokkaanse cultuur en de islam met elkaar verweven zijn. Maar als er vrijheid van religie is dan dient men dat in alle opzichten dat te garanderen. Het kan toch niet zo zijn dat wanneer iemand ander geloof heeft dan jou, familie en vrienden dat die persoon dan helemaal alleen komt te staan mocht daar sprake van zijn.

01-06-2007, 06:52

Citaat door alh0ceima_:

BRANDEN !



Want er is geen dwang binnen de islam en afvalligen mogen gewoon hun gang gaan en wordt geen strobreed in de weg gelegd.

01-06-2007, 07:19

Citaat door Peej:
Want er is geen dwang binnen de islam en afvalligen mogen gewoon hun gang gaan en wordt geen strobreed in de weg gelegd.

Zo zie je maar hoe enorm breed de kloof is tussen theorie en praktijk.

01-06-2007, 19:00

Citaat door rijmaran:
Zo zie je maar hoe enorm breed de kloof is tussen theorie en praktijk.


Bij sommige zichzelf moslim noemende mensen wel ja.

01-06-2007, 19:03



Citaat door Don Vito:
"I have a dreanm!!"
"Ich bin ein Berliner"
"I never had sex with that woman"

memorabele uitspraken, de jouwe past er ook wel tussen....

mits hij niet



01-06-2007, 19:15

Citaat door Don Vito:
Bekeerde moslim?

je bent toch geen moslim meer als je bekeerd bent?


Ach het is maar hoe je het bekijkt.

01-06-2007, 19:42
Geinige is dat alle marokkanen die ik ken zeggen dat ze niet geloven, maar tegenover hun ouders en ander familie blijven volhouden dat ze moslim zijn.

Ik ken zelfs twee broertjes en ze weten van elkaar niet dat ze niet geloven. Alleen alle kaasjes om hun heen weten dat. Heel geinig.

Pagina's : [1] 2 3