Bekijk volle/desktop versie : 'Ook apen liepen op twee benen'



Pagina's : [1] 2

31-05-2007, 18:15
PARIJS - Ook apen die miljoenen jaren geleden in bomen leefden konden op twee benen lopen. Zij hielden zich met hun armen vast aan hoger gelegen takken. Dat blijkt uit een Britse studie die is gepubliceerd in het blad Science.

Dit zou betekenen dat het gangbare idee, die zegt dat het mogelijk is om te zien of het gaat om een voorouder van de mens of een aap door te kijken naar de manier van lopen, niet klopt.

Volgens de Britten liepen de apen op dunne takken op twee benen en lieten ze zich alleen op vier poten zakken als ze zich over dikke takken voortbewogen.

Bomen

De onderzoekers baseren hun theorie op observatie van orang-oetans in de jungle van Borneo. Deze mensapen brengen het grootste deel van hun leven door in bomen en kunnen daarom volgens de Britten dienen als modellen voor de menselijke voorvaderen van miljoenen jaren geleden.
(c) ANP


http://www.nu.nl/news/1096809/89/rss/%27Ook_apen_liepen_op_twee_benen%27.html

31-05-2007, 18:27


Als de 'oude' ras plaatst maakt voor de geëvolueerde ras, horen dan de apen niet al uitgestorven te zijn?

Zelfde idee met de Neanderthalers en Homo Sapiens.

31-05-2007, 18:34

Citaat door NaSir:
Als de 'oude' ras plaatst maakt voor de geëvolueerde ras, horen dan de apen niet al uitgestorven te zijn?

Zelfde idee met de Neanderthalers en Homo Sapiens.

Het idee is dat er een gemeenschappelijke voorouder is geweest die enerzijds is geevolueerd tot mens, en anderzijds tot de mensapen die we nu kennen. Die voorouder is inderdaad uitgestorven. Volgens de evolutietheorie zijn we dus helemaal niet uit (de huidige) apen ontstaan, zoals sommigen beweren.

De reden dat die voorouder enerzijds tot mensen en anderzijds tot apen is geevolueerd heeft te maken met een scheiding van leefomgeving.

31-05-2007, 18:55

Citaat door amused:
Het idee is dat er een gemeenschappelijke voorouder is geweest die enerzijds is geevolueerd tot mens, en anderzijds tot de mensapen die we nu kennen. Die voorouder is inderdaad uitgestorven. Volgens de evolutietheorie zijn we dus helemaal niet uit (de huidige) apen ontstaan, zoals sommigen beweren.

De reden dat die voorouder enerzijds tot mensen en anderzijds tot apen is geevolueerd heeft te maken met een scheiding van leefomgeving.



Heel warrig allemaal. Dus door de scheiding van de leefomgeving komt het. De één evolueerde zó sterk dat het kwam tot de 'perfecte' Homo Sapiens en de andere deel is geworden wat de apen nu zijn.

In welk leefomgeving begeefden de pre-homo sapiens en de pre-apen zich dat ze zo anders zijn?

31-05-2007, 19:00



Citaat door NaSir:
Heel warrig allemaal. Dus door de scheiding van de leefomgeving komt het. De één evolueerde zó sterk dat het kwam tot de 'perfecte' Homo Sapiens en de andere deel is geworden wat de apen nu zijn.

In welk leefomgeving begeefden de pre-homo sapiens en de pre-apen zich dat ze zo anders zijn?

Het idee is dat de pre-apen in de bossen bleven, en pre-mensen meer de savanne opgingen. Vandaar dat mensen rechtop zijn gaan lopen (beter uitzicht) en onze handen en voeten daar meer op zijn toegespitst dan op slingeren in bomen.

31-05-2007, 19:05

Citaat door amused:
Het idee is dat de pre-apen in de bossen bleven, en pre-mensen meer de savanne opgingen. Vandaar dat mensen rechtop zijn gaan lopen (beter uitzicht) en onze handen en voeten daar meer op zijn toegespitst dan op slingeren in bomen.



Ik dacht dat de oorsprong van de mens stamde uit - wat nu - Afrika is. Afrika is vrij divers natuurlijk, qua landschap.

Maar dat zou - mogelijk - alleen verklaren hoe de loopwijze tot stand is gekomen. Hoe zit het met het denkwijze? Zouden de apen dan - uiteindelijk - niet even intelligent geworden zijn als de Homo Sapiens?

31-05-2007, 19:07

Citaat door NaSir:
Heel warrig allemaal. Dus door de scheiding van de leefomgeving komt het. De één evolueerde zó sterk dat het kwam tot de 'perfecte' Homo Sapiens en de andere deel is geworden wat de apen nu zijn.

In welk leefomgeving begeefden de pre-homo sapiens en de pre-apen zich dat ze zo anders zijn?


Chimpansees en Congolezen wonen niet ver van elkaar, waarom is de Congolees mens geworden en is Bokito nog steeds een Gorilla

31-05-2007, 19:16

Citaat door NaSir:
Ik dacht dat de oorsprong van de mens stamde uit - wat nu - Afrika is. Afrika is vrij divers natuurlijk, qua landschap.

Maar dat zou - mogelijk - alleen verklaren hoe de loopwijze tot stand is gekomen. Hoe zit het met het denkwijze? Zouden de apen dan - uiteindelijk - niet even intelligent geworden zijn als de Homo Sapiens?

Dat ligt aan de selectiedruk... hoe noodzakelijk is het geweest voor overleving? Wat is het "reproductieve" voordeel, om iets preciezer te zijn. Dat kan verschillen per omgeving.

31-05-2007, 19:21

Citaat door Don Vito:
Chimpansees en Congolezen wonen niet ver van elkaar, waarom is de Congolees mens geworden en is Bokito nog steeds een Gorilla

Bokito zal altijd een gorilla blijven. Een dergelijke macro-evolutie vindt niet plaats binnen 1 generatie... Je moet het in een groter tijdsverband zien.

Wanneer een organisme weer in het habitat terugkeert van zijn voorouders wil dat nog niet zeggen dat de evolutie weer terug gaat...

Spruiten, rode kool en broccoli komen allemaal voort uit de wilde mosterdplant. Door kwekers zijn in enkele generaties planten gekweekt die nog maar heel weinig met elkaar gemeen hebben. Als zoiets al kan binnen zo'n beperkt aantal generaties plaats kan vinden, wat kan er dan wel niet in honderden miljoenen jaren?

31-05-2007, 19:33

Citaat door amused:
Dat ligt aan de selectiedruk... hoe noodzakelijk is het geweest voor overleving? Wat is het "reproductieve" voordeel, om iets preciezer te zijn. Dat kan verschillen per omgeving.


Dat zou alleen de jachtinstinct beïnvloeden en niet de algemene intelligentie. Eenmal aangepast aan de omgeving is er geen drang meer naar verdere evolutie, lijkt me.

31-05-2007, 19:43

Citaat door amused:
Bokito zal altijd een gorilla blijven. Een dergelijke macro-evolutie vindt niet plaats binnen 1 generatie... Je moet het in een groter tijdsverband zien.

Wanneer een organisme weer in het habitat terugkeert van zijn voorouders wil dat nog niet zeggen dat de evolutie weer terug gaat...

Spruiten, rode kool en broccoli komen allemaal voort uit de wilde mosterdplant. Door kwekers zijn in enkele generaties planten gekweekt die nog maar heel weinig met elkaar gemeen hebben. Als zoiets al kan binnen zo'n beperkt aantal generaties plaats kan vinden, wat kan er dan wel niet in honderden miljoenen jaren?


ik neem aan dat de voorouders van Bokito en de voorouders van N'dighat"Bouba Diop een paar duizend jaar geleden ook niet ver van elkaar leefden.

31-05-2007, 20:48

Citaat door Don Vito:
ik neem aan dat de voorouders van Bokito en de voorouders van N'dighat"Bouba Diop een paar duizend jaar geleden ook niet ver van elkaar leefden.






Zo is het waarschijnlijk ook met de Berberaap gegaan

31-05-2007, 21:01



Citaat door Don Vito:
ik neem aan dat de voorouders van Bokito en de voorouders van N'dighat"Bouba Diop een paar duizend jaar geleden ook niet ver van elkaar leefden.

Die afsplitsing was iets langer geleden, zo'n 7 miljoen jaar.

31-05-2007, 21:11

Citaat door NaSir:
Dat zou alleen de jachtinstinct beïnvloeden en niet de algemene intelligentie. Eenmal aangepast aan de omgeving is er geen drang meer naar verdere evolutie, lijkt me.

Veranderingen in het erfelijk materiaal treden at random op, de selectiedruk kiest de beste eruit. Waarom conditie A (de savanne) resulteerde in een intelligentere levensvorm dan conditie B (het bos) hangt dus af van het toeval (welke veranderingen traden op) en van de selectiedruk (welke had het meeste succes).

Omgevingen veranderen continu, selectiedrukken veranderen continu. We evolueren echt nog wel door hoor, al kan je dat natuurlijk niet binnen 1 generatie zien.

31-05-2007, 21:13

Citaat door amused:
Die afsplitsing was iets langer geleden, zo'n 7 miljoen jaar.



ok 7 miljoen jaar geleden

waarom zou dan de een, laten we zeggen Ik een chimp veranderen en mijn broer in een mens? zelfde leefomstanigheden temperatuur alles...

7 miljoen jaar later leven mijn nazaten nog steeds in Congo en die van mijn broer ook...hoe dat?

Pagina's : [1] 2