Bekijk volle/desktop versie : Bekende Vlamingen in de weer tegen hoofddoekenverbod



29-05-2007, 22:10
BORGERHOUT - VORGERHOUT - BOEH!, baas over eigen hoofd, heeft in het Ecohuis haar postercampagne voorgesteld. Hiermee voert de organisatie actie tegen het hoofddoekenverbod voor stadspersoneel. 21 bekende Vlamingen leenden hun gezicht aan de campagne.
'Wij eisen een intrekking van het hoofddoekenverbod', spreekt Saida El Fikri van BOEH! klare taal. 'Omdat het verbod indruist tegen het recht op godsdienstvrijheid en emancipatie belemmert.'

BOEH!, een overkoepelende organisatie van allochtone en autochtone vrouwenorganisaties, start deze dagen met de postercampagne 'Hoofddoek? De vrouw beslist'. Op de posters prijkt telkens het hoofd van een van de 21 bekende Vlamingen die zich tegen de kledingrichtlijn van de stad kanten.

Onder andere Vitalski, Tessa Vermeiren en Pol Goossens schaarden zich achter het initiatief. BOEH! hoopt hiermee, los van partijpolitiek, in te spelen op de publieke opinie.

De vrouwenorganisatie meent dat de kledingrichtlijn van de stad, die voor iedereen geldt, de facto moslima's viseert. Het verbod bemoeilijkt onder andere het vinden en houden van een baan voor vrouwelijke moslims. 'Ik durf niet meer zeggen dat ik voor de stad werk', getuigt Badia Miri van de stadscel Asiel.

Voortaan draagt zij verplicht geen hoofddoek meer tijdens de werkuren. 'De islam zit bij mij in het hart en ik wil geen commotie veroorzaken. Maar het stoort mij dat wij als vodden worden behandeld. Als het om de kledingrichtlijn gaat, wordt er altijd naar ons geschoten. Dat raakt mij in mijn waardigheid.'

'Vroeger draaide onze dienst op vier meisjes met een hoofddoek. Alleen ik schiet over en nu komen we handen tekort. Daar lijdt het werk onder.'

De stad argumenteert dat de hoofddoek de neutraliteit van een stadsfunctie bedreigt. 'Onzin', volgens BOEH! die vinden dat het debat in deze kwestie op het vlak van de uitvoering van de functie moet worden gevoerd. De vrouwenorganisatie betreurt dat neutraliteit wordt afgewogen op basis van uiterlijk. 'Ook wij zijn voorstander van een neutrale overheid in een multiculturele samenleving', aldus Kitty Roggeman van BOEH!. 'Maar dat doe je door te beoordelen op correcte en professionele dienstverlening. Geen dresscode, maar een gedragscode.'





http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF29052007_111