Bekijk volle/desktop versie : FNV wil voorkeursbeleid allochtonen



29-05-2007, 10:52

Citaat:


09:41 29 Mei 2007
FNV wil voorkeursbeleid allochtonen
FNV-voorzitter Jongerius vindt dat allochtonen voorrang moeten krijgen bij vacatures. Nederlanders van buitenlandse afkomst moeten bij gelijke geschiktheid de baan krijgen, zegt ze in een gesprek met het weekblad Volkskrant Banen.

De voorzitter van de vakcentrale vindt dat het voorkeursbeleid een goed wapen is in de strijd tegen de werkloosheid onder allochtonen. Onder die groep is de werkloosheid twee keer zo hoog als onder autochtonen.

De voorkeursbehandeling heeft volgens Jongerius ook het voordeel dat mensen minder zullen worden gediscrimineerd. Er is nog geen reactie van de werkgevers.


http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/05/art000001C7A1BE760FD0C4.html

Voorkeursbeleid ?
Komt me bekend voor.

Men wringt zich voortdurend in allerlei bochten in de piolitiek als een kip zonder kop men denkt "hoe lossen we dit lastige probleem op" en zie daar een voorstel uit eind zestiger jaren tovert men weer uit de oude doos.

Dit soort middelen werkt toch helemaal niet. De oorzaken worden niet aangepakt.

29-05-2007, 10:58


Dat is toch wel afhankelijk van of ze willen werken, dadelijk heeft men geen excuus meer dat dit een zaak van discriminatie zou zijn. Plus dat ik verwacht dat autochtonen dit gaan aanvechten, want het is aan de andere kant een vorm van duscriminatie tov autochtonen..

Men is doorgeslaan en het lijkt bijna niet terug te draaien, ik vrees met de dag meer dat Nederland bij de volgende verkiezingen ultra rechts gaat worden en men het terug gaat draaien zoals de man in iran heeft laten zien dat dit best mogelijk is..

Ik houdt mijn hart vast, men bereikt alleen maar meer afstand tussen bevolkingsgroepen..

29-05-2007, 11:04
Misschien is het een idee om op te houden mensen in een hokje te stoppen en projecten te starten die voor ALLE burgers van pas zijn ipv steeds te benadrukken dat er een speciaal beleid is voor bijv. de marokkanen Daar wordt je toch moe van.

29-05-2007, 11:12

Citaat door jeblia021:
Misschien is het een idee om op te houden mensen in een hokje te stoppen en projecten te starten die voor ALLE burgers van pas zijn ipv steeds te benadrukken dat er een speciaal beleid is voor bijv. de marokkanen Daar wordt je toch moe van.


Tsja daarmee ben ik het ook wel eens.
Maar ja.........

De FNV komt steeds meer leden te kort.

29-05-2007, 11:12


Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Ik wil goede gekwalificeerde mensen op de juiste posten. Ongeacht afkomst. Nederland heeft goede harde werkers nodig.
Kwalificeer mensen daarop.......kijken hoe het dan gesteld is met de werkloosheid.....

29-05-2007, 11:17

Citaat door fauna:
Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Ik wil goede gekwalificeerde mensen op de juiste posten. Ongeacht afkomst. Nederland heeft goede harde werkers nodig.
Kwalificeer mensen daarop.......kijken hoe het dan gesteld is met de werkloosheid.....


Precies! Als men eens ophield met het selecteren van werknemers op hun naam en afkomst ipv van hun kwaliteiten die vaak terug te vinden zijn in papiervorm (diploma's, cv etc.) dan is het overbodig om dit soort beleid te voeren...En als je niet aangenomen wordt omdat je AANTOONBAAR niet aan de kwalificatie-eisen van een bedrijf voldoet dan moet je dat kunnen accepteren en een volgende poging wagen...maar dat is dus alleen als het duidelijk is dat er niet voor jou gekozen is omdat jij niet voldoet aan de eisen.

29-05-2007, 11:36

Citaat door fauna:
Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Ik wil goede gekwalificeerde mensen op de juiste posten. Ongeacht afkomst. Nederland heeft goede harde werkers nodig.
Kwalificeer mensen daarop.......kijken hoe het dan gesteld is met de werkloosheid.....


O ja , daar ben ik het helemaal mee eens

29-05-2007, 11:41

Citaat door fauna:
Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Ik wil goede gekwalificeerde mensen op de juiste posten. Ongeacht afkomst. Nederland heeft goede harde werkers nodig.
Kwalificeer mensen daarop.......kijken hoe het dan gesteld is met de werkloosheid.....
You're so rigrht!

Ik ben overigens wel benieuwd naar de personeelopbouw bij het FNV zelf. Hoeveel allochtonen vinden we daar in leidinggevende posities?

29-05-2007, 12:16
Kunnen die Tokkies straks dit weer gaan roepen;

sje pikke onse bane

30-05-2007, 06:03
Arbeidmarktbeleid / ’Vacature bij voorkeur naar allochtoon’
FNV vangt vooral bot met plan voor werk allochtonen


Citaat:


FNV-voorzitter Agnes Jongerius wil een voorkeursbeleid voor allochtonen bij de invulling van vacatures. Werkgevers zien er niets in.

De FNV wil al heel lang dat bedrijven meer allochtonen aannemen. Ze zijn vaker werkloos dan autochtone Nederlanders. „Maar daarvoor moet de cultuur in het bedrijfsleven veranderen”, zegt Harrie Lindelauff, woordvoerder van de vakcentrale. „Je moet je afvragen welke middelen je kunt inzetten. Een voorkeursbeleid lijkt een goede methode.”

Gisteren trok FNV-voorzitter Agnes Jongerius de discussie over allochtonen op de arbeidsmarkt weer los. Ze legde daarbij haar oude wens op tafel: bedrijven moeten beginnen met voorrang verlenen aan allochtonen bij het vervullen van vacatures. Bij gelijke geschiktheid wordt gekozen voor de allochtone kandidaat.

Jongerius is zelf indertijd ook bij de vakcentrale gekomen door voorkeursbeleid voor vrouwen.

De FNV is geen voorstander van een quotumregeling voor allochtonen. Daarbij zouden bedrijven verplicht een bepaald percentage allochtonen in dienst moeten nemen. Lindelauff: „Dat soort dwangmaatregelen zetten alleen maar kwaad bloed bij de werkgevers. Daar bereik je niets mee”.

Maar ook het minder vergaande FNV-voorstel van voorkeursbeleid valt niet in goede aarde.


Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland zijn er absoluut geen voorstander van. „Je passeert allerlei andere groepen, zoals vrouwen, jongeren en gehandicapten”, zegt beleidsmedewerker Rob Slagmolen van MKB Nederland. „En werkgevers zijn er toch vooral op uit de juiste man/vrouw op een vacature te krijgen.”

MKB Nederland heeft volgens hem veel ervaring opgedaan met maatregelen om allochtonen aan de slag te helpen. Zo was er tussen 2000 en 2002 het MKB-convenant etnische minderheden dat werkzoekende allochtonen hielp door ze te koppelen aan vacatures in het midden- en kleinbedrijf. Het heeft zo'n 65.000 allochtonen aan een baan geholpen. Toch wil MKB Nederland niet opnieuw aan zo’n convenant. Slagmolen: „We zijn af van het doelgroepenbeleid. Ook onder allochtonen is de verscheidenheid groot. Maar we hebben er wel veel van geleerd. Onder meer dat goede, gerichte begeleiding veel vruchten kan afwerpen.”


Uit die tijd dateert ook de Wet Samen, die in 1998 in werking trad en een multicultureel personeelsbeleid moest bevorderen. Hij verplichtte de werkgever om te rapporteren over het aandeel etnische minderheden in het personeelsbestand. Ook moest hij maatregelen voorstellen om meer allochtonen in dienst te nemen. Het bedrijfsleven zag de wet vooral als een extra administratieve last. „Veel bedrijven vroegen zich bovendien af wat het hun opleverde”, zegt Joan Ferrier, directeur van kenniscentrum E-quality,

De werkgevers zien nu meer in de recente aanbevelingen van de Sociaal Economische Raad, waaraan ook de bonden hebben meegewerkt. Volgens de Ser kan er veel worden verbeterd door het opleidingsniveau van allochtone jongeren te verhogen.


http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article720546.ece/Arbeidmarktbeleid_Vacature_bij_voorkeur_naar_alloc htoon_

In feite: Oude wijn in nieuwe zakken

30-05-2007, 09:12

Citaat:
Jongerius is zelf indertijd ook bij de vakcentrale gekomen door voorkeursbeleid voor vrouwen.
Ze is zelf mooi bewijs dat je door voorkeursbeleid niet capabele mensen krijgt op de verkeerde plekken. Ze hadden beter iemand kunnen zoeken die niet met dit soort achterlijke plannen kwam, in plaats van perse een vrouw te zoeken.

30-05-2007, 17:42

Citaat door varken:
"Ze is zelf mooi bewijs dat je door voorkeursbeleid niet capabele mensen krijgt op de verkeerde plekken. Ze hadden beter iemand kunnen zoeken die niet met dit soort achterlijke plannen kwam, in plaats van perse een vrouw te zoeken",

gilde het speenvarken