LZN
28-05-2007, 16:16
Citaat door Marroqui:
Voor de mensen die de groene vruchten van Marokko willen zien
Video:
http://www.dailymotion.com/relevance/search/rif/video/x1c82x_ketama-city-targuist
BRUSSEL - De luchthaven van Zaventem stevent dit jaar af op 250 arrestaties van drugskoeriers. In 2006 waren er dat nog 190. Niet alleen met het vliegtuig maar ook over de weg is onze hoofdstad een draaischijf van de drugshandel.
'Wij zijn een belangrijk verkeersknooppunt en daar maken de drugshandelaars gretig gebruik van', zegt Frank Debusschere van de Brusselse federale gerechtelijke politie. Volgens de politie brengen de autobussen die naar Marokko reizen jaarlijks 45 ton hasj naar onze contreien. 'Zo'n 85 procent van de hasjproductie van in Marokko heeft Europa en dus ook België als afzetmarkt. De smokkel wordt op het getouw gezet door organisaties uit België, Nederland en andere Europese landen en ook door Marokkaanse filières. Waartoe de organisaties in staat zijn, blijkt uit het feit dat wij onlangs een drugsbende hebben opgerold die op haar eentje in enkele maanden tijd meer dan 7 ton hasjiesj heeft verhandeld', zegt Frank Debusschere.
Hasj wordt meestal over de weg getransporteerd. Wat niet voor onze markt bestemd is, gaat vooral naar Duitse, Nederlandse en Franse klanten. Cocaïne wordt in grote hoeveelheden via maritieme havens binnengesmokkeld, terwijl de kleinere hoeveelheden meestal met koeriers op het vliegtuig worden gezet. 'De trend om cocaïne verpakt in zogenaamde bolita's in het lichaam van de koeriers te verstoppen, kent bij ons een lichte daling', zegt Tony Verachtert van de federale gerechtelijke politie op de luchthaven van Zaventem. 'Maar de smokkelaars weten zeer goed dat zij in West- en Oost-Afrika over een bijna onuitputtelijke voorraad koeriers beschikken die voor 300 euro hun leven riskeren door tientallen bolletjes cocaïne te slikken. Het record op Zaventem staat op naam van een koerier die 283 bolletjes, goed voor 1,8 kg cocaïne, in zijn lichaam had verstopt. Momenteel wordt cocaïne steeds vaker in de dubbele bodem van ruim- of handbagage verstopt omdat zo tot 5 kg per keer kan worden getransporteerd.'
De almaar scherpere drugscontrole op de internationale luchthavens doet de smokkelaars uitkijken naar nieuwe tactieken. 'Ze werken zoals internationale koeriersbedrijven ook met hubs , satellieten in heel de wereld waar grote hoeveelheden drugs worden gestapeld. Van daaruit worden de ladingen in kleinere hoeveelheden verstuurd naar regionale luchthavens. Daar is de technische en menselijke capaciteit om een doorgedreven controle op drugstrafiek te voeren veel kleiner dan op internationale luchthavens. Dat deze regionale luchthavens bovendien vaak bediend worden door lagekostmaatschappijen is aardig meegenomen. Zo zijn er al bolletjesslikkers onderschept op de verbinding Charleroi-Bergamo. Deze nieuwe tactiek maakt dat Zaventem niet langer uitsluitend een invoer- of transithaven voor cocaïne is, maar dat nu ook vanuit Zaventem drugs worden uitgevoerd naar kleine luchthavens overal in Europa. België bevindt zich bijvoorbeeld op een toevoerlijn die vooral Nederland en Spanje bedient', aldus Tony Verachtert.
Dealende illegalen
De handel in verdovende middelen tiert volgens drugsspeurders weliger dan ooit omdat hij minder risico's inhoudt dan geweldcriminaliteit en toch veel geld opbrengt. Een kilo cocaïne kost in de groothandel om en bij 25.000 euro, terwijl een pakje van 0,7 gram op straat gauw 50 euro kost. Voor een kilo hasj wordt tot 3.000 euro betaald, prijzen die schommelen afhankelijk van de zuiverheid.
'Wij worden geconfronteerd met een nieuw fenomeen: de straatdeal door illegalen', zegt David Hérion van de drugsafdeling bij de Brusselse politie. 'Deze dealers weten dat zij gedurende enkele maanden niet veel riskeren. Wie dagelijks tien pakjes cocaïne verkoopt, kan in zes maanden tijd meer dan 30.000 euro verdienen alvorens wij hem aan de haak slaan. Het risico van de gevangenisstraf nemen deze dealers er gewoon bij en geregeld dagen zij hier na verloop van tijd weer op.'
Yves Barbieux
Link: http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GTR1CG4B7
.Video:
http://www.dailymotion.com/relevance/search/rif/video/x1c82x_ketama-city-targuist
Bussen uit Marokko brengen jaarlijks 45 ton hasj naar onze contreien
BRUSSEL - De luchthaven van Zaventem stevent dit jaar af op 250 arrestaties van drugskoeriers. In 2006 waren er dat nog 190. Niet alleen met het vliegtuig maar ook over de weg is onze hoofdstad een draaischijf van de drugshandel.
'Wij zijn een belangrijk verkeersknooppunt en daar maken de drugshandelaars gretig gebruik van', zegt Frank Debusschere van de Brusselse federale gerechtelijke politie. Volgens de politie brengen de autobussen die naar Marokko reizen jaarlijks 45 ton hasj naar onze contreien. 'Zo'n 85 procent van de hasjproductie van in Marokko heeft Europa en dus ook België als afzetmarkt. De smokkel wordt op het getouw gezet door organisaties uit België, Nederland en andere Europese landen en ook door Marokkaanse filières. Waartoe de organisaties in staat zijn, blijkt uit het feit dat wij onlangs een drugsbende hebben opgerold die op haar eentje in enkele maanden tijd meer dan 7 ton hasjiesj heeft verhandeld', zegt Frank Debusschere.
Hasj wordt meestal over de weg getransporteerd. Wat niet voor onze markt bestemd is, gaat vooral naar Duitse, Nederlandse en Franse klanten. Cocaïne wordt in grote hoeveelheden via maritieme havens binnengesmokkeld, terwijl de kleinere hoeveelheden meestal met koeriers op het vliegtuig worden gezet. 'De trend om cocaïne verpakt in zogenaamde bolita's in het lichaam van de koeriers te verstoppen, kent bij ons een lichte daling', zegt Tony Verachtert van de federale gerechtelijke politie op de luchthaven van Zaventem. 'Maar de smokkelaars weten zeer goed dat zij in West- en Oost-Afrika over een bijna onuitputtelijke voorraad koeriers beschikken die voor 300 euro hun leven riskeren door tientallen bolletjes cocaïne te slikken. Het record op Zaventem staat op naam van een koerier die 283 bolletjes, goed voor 1,8 kg cocaïne, in zijn lichaam had verstopt. Momenteel wordt cocaïne steeds vaker in de dubbele bodem van ruim- of handbagage verstopt omdat zo tot 5 kg per keer kan worden getransporteerd.'
De almaar scherpere drugscontrole op de internationale luchthavens doet de smokkelaars uitkijken naar nieuwe tactieken. 'Ze werken zoals internationale koeriersbedrijven ook met hubs , satellieten in heel de wereld waar grote hoeveelheden drugs worden gestapeld. Van daaruit worden de ladingen in kleinere hoeveelheden verstuurd naar regionale luchthavens. Daar is de technische en menselijke capaciteit om een doorgedreven controle op drugstrafiek te voeren veel kleiner dan op internationale luchthavens. Dat deze regionale luchthavens bovendien vaak bediend worden door lagekostmaatschappijen is aardig meegenomen. Zo zijn er al bolletjesslikkers onderschept op de verbinding Charleroi-Bergamo. Deze nieuwe tactiek maakt dat Zaventem niet langer uitsluitend een invoer- of transithaven voor cocaïne is, maar dat nu ook vanuit Zaventem drugs worden uitgevoerd naar kleine luchthavens overal in Europa. België bevindt zich bijvoorbeeld op een toevoerlijn die vooral Nederland en Spanje bedient', aldus Tony Verachtert.
Dealende illegalen
De handel in verdovende middelen tiert volgens drugsspeurders weliger dan ooit omdat hij minder risico's inhoudt dan geweldcriminaliteit en toch veel geld opbrengt. Een kilo cocaïne kost in de groothandel om en bij 25.000 euro, terwijl een pakje van 0,7 gram op straat gauw 50 euro kost. Voor een kilo hasj wordt tot 3.000 euro betaald, prijzen die schommelen afhankelijk van de zuiverheid.
'Wij worden geconfronteerd met een nieuw fenomeen: de straatdeal door illegalen', zegt David Hérion van de drugsafdeling bij de Brusselse politie. 'Deze dealers weten dat zij gedurende enkele maanden niet veel riskeren. Wie dagelijks tien pakjes cocaïne verkoopt, kan in zes maanden tijd meer dan 30.000 euro verdienen alvorens wij hem aan de haak slaan. Het risico van de gevangenisstraf nemen deze dealers er gewoon bij en geregeld dagen zij hier na verloop van tijd weer op.'
Yves Barbieux
Link: http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GTR1CG4B7