Bekijk volle/desktop versie : Kind leren lezen



Pagina's : [1] 2

27-05-2007, 15:01
Hallo



Hoe doen jullie dat je kind leren lezen en het alfabet te kennen.
Mijn dochter is nu 5,5 jaar en ik merk dat ze zelf in een boekje kijkt en zelf een verhaal verzint of als ik een boekje heb gelezen met haar zij dat ook gaat doen wat ze heeft onthouden. Ik denk dat ze wil lezen.
Maar hoe doe je dat of welke boeken die daarbij helpen kan je b.v. in de bieb halen.

27-05-2007, 15:05


Je hebt boeken met thema's als : Mijn eerste leesboek etc...
Niet meteen starten met een echte leesboek ze zal eerste "het alfabet "onder de knie moeten krijgen ....

Wat leuk!

27-05-2007, 15:37
Met boekjes lezen kun je niet vroeg genoeg beginnen, ik begon bij anderhalf jaar al met het geven van boekjes, maar zelfs dit is veel te laat.

In het begin gebruikte ze de boekjes om op te bijten, maar nu kan mijn dochtertje zelf een verhaaltje maken met haar eigen woorden.

je hoeft niet eerst het alfabet te leren om een boekje te lezen.

En je kan ze ook gewoon voorlezen.

Als moeder kun je het beste een omgeving creeeren die je kind aanzet tot het lezen van boekjes. Koop of leen zoveel mogelijk boekjes en leg ze in haar buurt, geef haar spelletjes met letters en woorden en probeer bewust of onbewust zoveel mogelijk dingen te benoemen, bijv. tijdens het boodschappen doen, autorijden, buitenspelen enz.... dit om hun woordenschat te vergroten.

Veel mensen onderschatten het belang van boekjes lezen, het is niet alleen leuk en leerzaam. Het gaat veel verder dan dat. Hoe vroeger kinderen beginnen met lezen, hoe sneller ze dingen zullen begrijpen. Een kind dat vaak leest of voorgelezen wordt zal sneller dingen begrijpen, ook als ze niet alle woorden kennen, kunnen ze toch met minder taalbegrip dingen sneller begrijpen.

27-05-2007, 15:43
Volgens mij is het normaal dat een kind een verhaal gaat 'verzinnen' als ze een boekje 'leest'. Hoeft niet persé te betekenen dat ze wil leren lezen. Het lezen en alfabet leert ze op school over een 1/2 jaartje.

Als zij het leuk vind kun je haar een paar letters leren, zoals ABC en dan bv woorden bedenken die met die letter beginnen (c is weer moeilijker he), maar het belangrijkste is dat je stimuleert in het lezen en boekjes. Dus niet zeggen nee dat staat er niet, of nee het verhaal gaat daar over, maar gewoon erin mee gaan. Zodat haar zelfvertrouwen groeit.

27-05-2007, 20:53


een goeie tip, als je dochertje er aan toe is, leer haar de b en niet de bee. enz
daar bedoel ik de uitspraak mee.
door deze manier leert ze eerder lezen.
kan ze haar naam al schrijven?
het alfabet liedje is nog niet geschikt.
daar bedoel ik de uitspraak van het liedje mee.
je kan ook wat huiswerk vragen op school.
dit zijn een van de manieren waar wij onze kinderen leren lezen.
ik werk in het onderwijs,
als je eventueel nog meer info wilt laat het weten.

27-05-2007, 21:05
gebruik plaatjes en daar het juist woord bij. Begin met simpele worden met drie letters en breid dit daarna uit. De woordjes die erbij staan kan ze dan naschrijven/stempelen/plakken enz.
Let er ook op dat de letters in het begin moeilijk zijn na te maken, daar hoort bijvoorbeeld bij dat ze op een groot blad rondjes kan maken met bijvoorbeeld krijt of een dikke stift, of krullen. Dit zijn allerlei tekens die bij het schrijven van toepassing komen.
Wissel het af en hou het leuk! Als ze al één letter kent dan is het voor haar al feest en dan zal ze die letter vaker herkennen. Begin bijvoorbeeld met de eerste letter van haar naam en de namen van anderen.

Succes!

27-05-2007, 21:09
Ow ja, en het is heel goed dat ze de interesse in die boekjes heeft. Zorg ervoor dat ze die motivatie blijft houden. Belangrijk is dat je haar laat voorlezen, ook al klopt er helemaal niets van het verhaal. Lees zelf ook veel voor, maar dan ook met aanwijzen en er over te praten, wijs een makkelijk woordje aan het zeg wat daar staat. Herhaling vinden kinderen ook erg leuk, dan zullen ze steeds meer herkennen en op een gegeven moment zelfs weten wat er op sommige plaatsen staat!

27-05-2007, 21:11
dat is dus wat ik gedaan heb, ik heb mijn kinderen het alfabet geleerd zoals ik het ken en niet met de klank die de letter maakt. dus B als BEE. ik besefte het veels te laat maar ben gewoon doorgegaan en hoop bij de volgende stap het weer goed te kunnen doen.

ze kennen het alfabet nu uit hun hoofd zonder zelfs in het boekje te kijken maar nu wil ik al de volgende stap maken. eerst woordjes leren lezen van 2 letters dan 3 en zo verder tot ze het zelf snappen.

ze hebben ook boekjes en ze vinden het hartstikke leuk om ze door te bladeren en plaatjes te kijken. het is zeker wel leuk als ze zich lekker in een boek kunnen verstoppen dan voor de tv te hangen

27-05-2007, 21:32

Citaat door laila22ziani:
een goeie tip, als je dochertje er aan toe is, leer haar de b en niet de bee. enz
daar bedoel ik de uitspraak mee.
door deze manier leert ze eerder lezen.
kan ze haar naam al schrijven?
het alfabet liedje is nog niet geschikt.
daar bedoel ik de uitspraak van het liedje mee.
je kan ook wat huiswerk vragen op school.
dit zijn een van de manieren waar wij onze kinderen leren lezen.
ik werk in het onderwijs,
als je eventueel nog meer info wilt laat het weten.



oke, dank je wel en ze kan haar naam al schrijven is een makkelijke naam dus dat had ze al snel door. En ik lees ook best veel voor haar boeken uit de bieb en zo.

27-05-2007, 21:33

Citaat door Juf_Nora:
gebruik plaatjes en daar het juist woord bij. Begin met simpele worden met drie letters en breid dit daarna uit. De woordjes die erbij staan kan ze dan naschrijven/stempelen/plakken enz.
Let er ook op dat de letters in het begin moeilijk zijn na te maken, daar hoort bijvoorbeeld bij dat ze op een groot blad rondjes kan maken met bijvoorbeeld krijt of een dikke stift, of krullen. Dit zijn allerlei tekens die bij het schrijven van toepassing komen.
Wissel het af en hou het leuk! Als ze al één letter kent dan is het voor haar al feest en dan zal ze die letter vaker herkennen. Begin bijvoorbeeld met de eerste letter van haar naam en de namen van anderen.

Succes!



een leerzame tip, dank je wel

28-05-2007, 09:54
Maarre... ff vraagje: waarom zou je je kind voortijdig leren lezen? Ze leren dat gewoon op school en die leeftijd op school is er niet voor niets toch?

Ik snap best dat een kind interesse heeft in letters en cijfers, dat heeft mijn zoontje van 3 ook. Maar het lijkt me niet echt correct om hem nu het alfabet te leren, waarom zou ik eigenlijk? In het begin is het toch vooral belangrijk dat kinderen sociale vaardigheden leren etc en niet vooruit lopen op het programma?

Juffen, kunnen jullie het uitleggen?

28-05-2007, 11:02
ik heb mijn kind ook niks geleerd.pas toen het naar school ging begon ik met haar.
en lezen doen ze pas in groep 3.
met andere methodes die wij gebruiken.
zoals het alfabet leren.
ze beginnen met woorden van 3 letters en bouwen het dan op.
en daarna kan je met je kindje de avi lezen wat ze hebben.

zo heb ik het gedaan.

28-05-2007, 13:21



Citaat door Marisah:
Maarre... ff vraagje: waarom zou je je kind voortijdig leren lezen? Ze leren dat gewoon op school en die leeftijd op school is er niet voor niets toch?

Ik snap best dat een kind interesse heeft in letters en cijfers, dat heeft mijn zoontje van 3 ook. Maar het lijkt me niet echt correct om hem nu het alfabet te leren, waarom zou ik eigenlijk? In het begin is het toch vooral belangrijk dat kinderen sociale vaardigheden leren etc en niet vooruit lopen op het programma?

Juffen, kunnen jullie het uitleggen?


ik heb het gedaan om 2 redenen. om hun dagindeling, ze kunnen tv kijken, buiten spelen, binnen spelen met hun speelgoed en de laatste maanden hebben we daar vaker een boek bij gepakt. we zaten niet elke dag te blokken maar 5 minuutjes per dag was meer dan genoeg.

ten tweede, mijn kinderen hebben een taalachterstand, ik wilde toch weten of dat gewoon zo puur toeval was of dat ze ook echt een leerachterstand zouden kunnen hebben later op school. door een boek erbij te pakken en ze letter voor letter het alfabet te leren heb ik weer wat bevestiging dat het doodnormale kindjes zijn., gelukkig.

eigenlijk wat ik ook doe met prestaties is ze te belonen. ik vier geen verjaardagen of dergelijke maar bij het leren van het alfabet of dagelijks helpen van mamma bij tafel dekken of zichzelf helemaal netjes kunnen aankleden worden weer wel beloond. zij leren zo spelenderwijs dingen die ze later nodig hebben.

31-05-2007, 12:42
het ligt ook erg aan het kind., niet elk kind kan het al aan.
als het kind er niet klaar voor is moet je het niet doen, het moet wel leuk blijven.
anders werkt het alleen averechts.

bij ons op school kennen de oudste kleuter (groep 2) allemaal hen naam schrijven. bij een paar wordt er ook met lezen geoefend.
want er zijn een paar die er echt klaar voor zijn.
zo zijn ze goed voorbereid op groep 3.

en wisten jullie dat er van de kleuter tegenwoordig veel meer wordt verwacht.
de kleuter van nu, is niet de kleuter van vroeger.
vroeger kwam lezen en schrijven alleen in groep 3 voor.

noona ik vind dat je trouwens HEEL goed bezig bent met je kids.

31-05-2007, 12:47
thanks laila, vroeger toen ik geen kinderen had dacht ik dat he tmakkelijk was en zag eht heel zwart wit, nu piep ik wel anders, het is constant aanvoelen wat je wel kunt doen en beter weg kunt laten. de bedoeling is goed en dat is bij veel ouders het geval.

Pagina's : [1] 2