Bekijk volle/desktop versie : vraagje van een onwetende RK,...



Pagina's : [1] 2

27-05-2007, 11:05
Ik ben een discussie aan het volgen op een ander forum. Het gaat erom of Alevieten ook gewoon moslims zijn, of dat ze door andere moslims niet zo beschouwd worden.

Dus de vraag....zijn Alevieten gewoon Moslims?

27-05-2007, 11:29


alevieten ? bedoel je niet alaouieten? die mannen die Marrakech veroverd hadden in de 14-15e eeuw?

27-05-2007, 11:44

Citaat door Dolly_Italian:
alevieten ? bedoel je niet alaouieten? die mannen die Marrakech veroverd hadden in de 14-15e eeuw?



Nee Alevieten. Circa 20 tot 30 % van de Turken (en Koerden) schijnen deze humanistische vorm van Islam aan te hangen..

27-05-2007, 11:45
aah , ik weet niet..

27-05-2007, 11:48



Citaat door Dolly_Italian:
aah , ik weet niet..


thx 4 trying..

hopelijk komt er straks wel iemand die me wat (correcte) links/info kan geven..


27-05-2007, 11:49
Dat zijn kuffaar en kuffaar dienen onthoofd te worden door het Islamitische Zwaard Gods!

27-05-2007, 11:54

Citaat door Joey_Zasa:
Dat zijn kuffaar en kuffaar dienen onthoofd te worden door het Islamitische Zwaard Gods!

Ik neem aan dat dit jouw persoonlijke mening is, en niet die van de meerderheid der moslims?

27-05-2007, 12:01

Citaat door pakmelk:
Ik ben een discussie aan het volgen op een ander forum. Het gaat erom of Alevieten ook gewoon moslims zijn, of dat ze door andere moslims niet zo beschouwd worden.

Dus de vraag....zijn Alevieten gewoon Moslims?


In principe ben je moslim, wanneer je de shahada (geloofsbelijdenis) verricht, door te getuigen dat er geen God dan Allah swt is en dat de profeet Mohammed vzmh Zijn boodschapper is, waarbij je voldoet aan de voorwaarden van onder andere oprechtheid. De Alevieten houden er echter een leer op na, tenminste voor zover ik weet, die dusdanig in strijd is met hetgeen in de Qur'an en Hadith is voorgeschreven, dat men niet meer van moslims kan spreken.

We Allahoe A3lam

27-05-2007, 12:07
Die gasten vasten niet eens tijdens de Ramadan...



...doen ook niet aan de bedevaart naar Mekka. Als je hen dan nog moslims kunt noemen, dan weet ik 't ook niet meer.

27-05-2007, 12:10

Citaat door Abdelovski:
Die gasten vasten niet eens tijdens de Ramadan...



...doen ook niet aan de bedevaart naar Mekka. Als je hen dan nog moslims kunt noemen, dan weet ik 't ook niet meer.


Ik ben Rooms Katholiek, maar ik vast ook niet....in woord ben ik echter toch Rooms Katholiek...ik zit in de cijfertjes van het Vaticaan ingesloten...

maar je hebt gelijk, je kunt in woord katholiek/moslim zijn, maar daar is ook een praktijk aan verbonden.



ps en aanvulling:

De tocht naar Mekka is hen niet toegestaan. (zover ik heb gelezen vandaag tenminste.)

27-05-2007, 12:11

Citaat door abdars_aharich:
In principe ben je moslim, wanneer je de shahada (geloofsbelijdenis) verricht, door te getuigen dat er geen God dan Allah swt is en dat de profeet Mohammed vzmh Zijn boodschapper is, waarbij je voldoet aan de voorwaarden van onder andere oprechtheid. De Alevieten houden er echter een leer op na, tenminste voor zover ik weet, die dusdanig in strijd is met hetgeen in de Qur'an en Hadith is voorgeschreven, dat men niet meer van moslims kan spreken.

We Allahoe A3lam


Oke, fijn dat er een normale reactie komt, hier kan ik wat mee. Thanks.

27-05-2007, 12:12

Citaat door Abdelovski:
Die gasten vasten niet eens tijdens de Ramadan...



...doen ook niet aan de bedevaart naar Mekka. Als je hen dan nog moslims kunt noemen, dan weet ik 't ook niet meer.
Deze enigszins heilige wetenschap diep jij hier op voor ons en toch weet je het niet.... Volgens mij is het heel duidelijk.

27-05-2007, 12:13



Citaat door Joey_Zasa:
Dat zijn kuffaar en kuffaar dienen onthoofd te worden door het Islamitische Zwaard Gods!


Rot toch op man

27-05-2007, 12:16

Citaat door pakmelk:
Ik ben Rooms Katholiek, maar ik vast ook niet....in woord ben ik echter toch Rooms Katholiek...ik zit in de cijfertjes van het Vaticaan ingesloten...

maar je hebt gelijk, je kunt in woord katholiek/moslim zijn, maar daar is ook een praktijk aan verbonden.



ps en aanvulling:

De tocht naar Mekka is hen niet toegestaan. (zover ik heb gelezen vandaag tenminste.)


Bij Alevieten gaat het verder dan een discrepantie tussen theorie en praktijk; je kunt moslim zijn, maar niet bidden, maar dan moet je wel erkennen dat voorschriften met betrekking tot het gebed geldend zijn. Ofwel: ik weet dat ik moet bidden, maar ik bid niet, om één of andere nader in te vullen reden. Bij Alevieten is het echter: ze geven geen gehoor aan de voorschriften, maar erkennen tevens niet dat deze voorschriften gelden. Ik betwijfel of je dan nog een moslim genoemd kunt worden.

27-05-2007, 12:16
De alevieten beschouwen zichzelf als een religieuze stroming binnen de islam.
Dus ze zijn denk ik gewoon moslims.

Pagina's : [1] 2