Diamantje89
26-05-2007, 17:16
Als Walid Mimoun begint te spelen, gaan de blauw-groen-gele vlaggen de lucht in. Jongeren en hun ouders zingen mee, klappen geestdriftig op de maat en dansen op de liedjes. Die gaan over de Rif, over vroeger, over het land van de Imazighen, de vrije mensen, zoals de Berbers zichzelf graag noemen. De Belgische protestzanger is door het bestuur van Berbersite tawiza.nl naar het Utrechtse bevrijdingsfestival gehaald. Een cameraploegje van de nieuwe zender Amazigh TV verzorgt de registratie.
2007 is een goed jaar voor de Berberbeweging in Nederland. De circa twintig Nederlandse Berberverenigingen floreren. Nederlandse, Marokkaanse en Europese websites staan bol van verhandelingen over het Tamazight (het Berber), muziek, literatuur, poëzie en geschiedenis. De boeken van Abdelkader Benali en Hafid Bouazza worden verslonden.
Berber zijn is hip. Steeds meer Nederlands-Marokkaanse jongeren – ongeveer driekwart is Berber – willen hun culturele wortels ontdekken. Bovendien voeden anti-Arabische sentimenten en frustratie over het Nederlandse klimaat hun zoektocht naar een eigen identiteit, met als gevolg dat de beweging zich op andere terreinen begint te manifesteren.
Bron: http://www.xxxxxxxxxxxxxxx.nl/2007/05/13/berber-zijn-is-hip/
2007 is een goed jaar voor de Berberbeweging in Nederland. De circa twintig Nederlandse Berberverenigingen floreren. Nederlandse, Marokkaanse en Europese websites staan bol van verhandelingen over het Tamazight (het Berber), muziek, literatuur, poëzie en geschiedenis. De boeken van Abdelkader Benali en Hafid Bouazza worden verslonden.
Berber zijn is hip. Steeds meer Nederlands-Marokkaanse jongeren – ongeveer driekwart is Berber – willen hun culturele wortels ontdekken. Bovendien voeden anti-Arabische sentimenten en frustratie over het Nederlandse klimaat hun zoektocht naar een eigen identiteit, met als gevolg dat de beweging zich op andere terreinen begint te manifesteren.
Bron: http://www.xxxxxxxxxxxxxxx.nl/2007/05/13/berber-zijn-is-hip/