Bekijk volle/desktop versie : Overvaller bidt in cel voor slachtoffer (80) Leek



26-05-2007, 12:32
Overvaller bidt in cel voor slachtoffer (80) Leek

Gepubliceerd op 26 mei 2007, 10:46
Laatst bijgewerkt op 26 mei 2007, 10:48
leek -

Een 19‑jarige inwoner van Aduard die samen met vrienden oktober vorig jaar een overval pleegde op de 80‑jarige Rikus van der Veen uit Leek, betuigt in een brief aan zijn slachtoffer spijt. De inmiddels tot vier jaar cel en TBS veroordeelde Aduarder schreef de brief in de Leeuwarder gevangenis. In zijn cel bidt hij dagelijks voor herstel van zijn bejaarde slachtoffer, die door zware mishandeling met een honkbalknuppel nog steeds aan één oog blind is. "Ik hoop dat God mij deze daad ooit een keer zal vergeven, al vergeef ik mezelf niet."


De daders dachten dat Van der Veen geld in huis had. Manmoedig schudde de Leekster op de late avond zijn belagers van zich af. Ze gingen er zonder buit vandoor. De jeugdige Aduarder meldt dat hij zich niet eerder schuldig maakte aan een dergelijk delict. "Geloof het of niet: ik ben zelf ook tegen zinloos geweld. Ook zelf ben ik enkele malen kapot geslagen." Hij zegt zich diep te schamen. "Dit had nooit mogen gebeuren." Hij schrijft in de gevangenis bijna niet te slapen. Zijn familie en vrienden lieten hem na het incident in de steek. "Terwijl ik ze zo nodig heb, nu ik mijn moeder in 2005 aan kanker heb verloren."

Op slachtoffer Van der Veen maakt de brief weinig indruk. "Hij hoopt alleen maar op strafvermindering." Zelf hoopt Van der Veen dat zijn belagers in hoger beroep alsnog tot zes jaar worden veroordeeld, zoals ook door het openbaar ministerie geëist. "Die jongen wil het in een persoonlijk gesprek met mij goedmaken. Nou, dan heeft 'ie de verkeerde voor."

Link

26-05-2007, 12:36


Mosterd na de maaltijd. Loser. Ik hoop dat die bejaarde man er weer bovenop komt.

26-05-2007, 12:45
En ? De afkomst is weer niet vermeldt, maar "met vrienden ".................