Bekijk volle/desktop versie : Arabische zender niet blij met afwijzing RTL7



Pagina's : [1] 2

25-05-2007, 22:04
De Arabische amusementszender Rotana is blij dat de Algemene Programmaraad (APR) adviseert om de zender door te geven via de Amsterdamse kabel, maar is minder gelukkig met het advies om daarvoor RTL7 op te offeren. De APR zegt echter dat het niet anders kon.

Het advies om RTL7 te laten wijken voor een Arabische zender leidde tot voorspelbare islamofobische scheldpartijen op internetfora en tot Kamervragen van de PVV. De PVV spreekt van “irrationele beslissingen waarbij politiek-correctheid en multiculturalisme een grotere rol spelen dan het belang van de kijker”.

Woordvoerder Ruud Nijhout van Rotana heeft gemengde gevoelens bij het advies van de APR. “Dat zij gemeend hebben een andere zender te moeten noemen die weg moet om plaats te maken voor ons, dat is hun verantwoording”.

Nijhout is niet blij dat er een tegenstelling is gecreëerd tussen Rotana en RTL7. “Daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Daar hebben wij niet om gevraagd, wij hebben alleen gevraagd, hoe kijkt de programmaraad tegen het aanbod van Rotana aan”.

Overigens moet kabelprovider UPC nog beslissen of Rotana wordt opgenomen in het pakket en zo ja, of RTL7 dan moet wijken. Het bedrijf heeft al laten doorschemeren dat dat laatste niet waarschijnlijk is.

Els van Loenen, secretaris van de APR, geeft aan dat het onvermijdelijk was om een zender aan te wijzen die zou moeten verdwijnen voor Rotana. “Dat doen we niet graag, helemaal niet, want we weten dat we daarmee ook altijd een groep kijkers duperen, maar omdat het aantal zenders vastligt moet dat. Het probleem zou opgelost zijn als UPC er een of twee zenders bij zet”.

RTL7 sneuvelde vanwege de lage kijkcijfers en vanwege de wens om een divers aanbod op de kabel te hebben.

Bij de APR kwamen veel telefoontjes binnen naar aanleiding van het advies. “Wij schrikken daar dan wel van, van de toon, vooral van de consumenten. Er zijn reacties waarvan we zeggen, nou, dat is toch spijtig dat dat zo wordt opgepakt”.

SAOEDISCHE PRINS
Rotana is aangekondigd als een familiezender, maar volgens Nijhout is het geen Arabische RAI Uno. “Nee, het heeft een paar eigenschappen die misschien te vergelijken zijn met MTV, er zal zeker in Europa een substantiële hoeveelheid muziek worden uitgezonden”. Daarnaast zal de zender onder meer shows, speelfilms en spelprogramma’s uitzenden.

Rotana, dat eigendom is van de Saoedische prins Al-Waleed, is in 1987 opgericht als platenlabel. Het bedrijf brengt cd’s uit van artiesten als Najwa Karam, Amr Diab en Majida el Roumi (zie afbeelding boven).

Daarnaast heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot mediabedrijf met televisiezenders die in vrijwel de hele Arabische wereld te zien zijn. “Het klopt dat Rotana bij velen in Europa niet bekend is, maar het is toch wel een van de grootste zenders in de Arabische wereld”, aldus Nijhout.

Sinds eind vorig jaar richt het bedrijf zich op Europa, onder meer met de zender Rotana Music Europe (RME). Rotana is op proef te zien via de kabel in Schiedam en Westland en daarnaast in een aantal grote steden in Groot-Brittannië.

In Nederland denkt het bedrijf een potentiële doelgroep te kunnen bereiken van 1,5 à 2 miljoen mensen die het Arabisch kunnen volgen. Een belangrijk deel van deze groep bestaat uit Marokkanen. Nijhout erkent dat veel Marokkanen Berber (Tamazight) spreken en het Arabisch nauwelijks beheersen. “Dat heeft onze aandacht”.
Mogelijk wordt Rotana in de toekomst ook ondertiteld, hoewel Nijhout het belang van de taal relativeert. “De muziek die wij gaan uitzenden is redelijk universeel, en daarbij is een ondertiteling niet strikt noodzakelijk. In Nederland ondertitelen we tenslotte ook niet het Franse chanson”.

25-05-2007, 22:08


fuck die arabische zenders joh allemaal onzin kanalen doe mij maar liever cartoon network terug kunnen we weer tom and jerry kijken of jonny bravo

25-05-2007, 22:10

Citaat door rolexity:
fuck die arabische zenders joh allemaal onzin kanalen doe mij maar liever cartoon network terug kunnen we weer tom and jerry kijken of jonny bravo


hahahaha

haatgevoelens

25-05-2007, 22:12

Citaat door rolexity:
fuck die arabische zenders joh allemaal onzin kanalen doe mij maar liever cartoon network terug kunnen we weer tom and jerry kijken of jonny bravo





25-05-2007, 22:15



Citaat door yuba II:

nog een haater

arabieren hebben fans

25-05-2007, 22:21
Ik heb liever IQRA

25-05-2007, 22:31
[QUOTE=_ButterFly_;33700720]nog een haater

arabieren hebben fans[/QUOTE]


nee geen hater nee, vind t wel grappig

nee dát is nieuw!

25-05-2007, 23:44
ik heb liever aljazeera of lbc

25-05-2007, 23:48

Citaat door fdigha:
ik heb liever aljazeera of lbc




ik heb liever http://www.amazightv.com

25-05-2007, 23:49
die man voelt zich door alles bedreigd...hij moet echt in therapie

26-05-2007, 01:21

Citaat door rolexity:
fuck die arabische zenders joh allemaal onzin kanalen doe mij maar liever cartoon network terug kunnen we weer tom and jerry kijken of jonny bravo


Je hebt gelijk, ik wilde de Powerpuff girls al jaren terug en heb er zelfs een brief naar de gemeente over geschreven, maar het mocht niet baten....


26-05-2007, 06:55
wat een zeik stuk. dat rotana niet wilt dat rtl7 verdwijnt word duidelijk in het begin vermeld, maar toch blijft men erover doorgaan in het stuk.

in de laatste alinea word gezegt dat het 1,5 tot 2 miljoen mensen denkt te berieken............hmmm, jaja
hoeveel procent in dit land is het arabisch machtig? als je een half miljoen kijkers vind die dat machtig zijn, ben je al veel en veel te ruim.

dit soort initiatieven ten koste van andere (kanalen) is te gek voor woorden, dat brengt uiteindelijk nog meer onrust mee dan een partijtje voetbal.

26-05-2007, 08:44


het is toch wat allemaal haters hier nou jongens vraag je maar af hoe die dan komen, feli, want dan heb je als moslim de boel goed verziekt of ligt het wéér aan een ander
Goeie zaak dat het niet doorgaat, je wilt toch geen middeleeuwse nieuws of dat soort rommel op de buis
die rolexity is normaal 1 van de stomste apen op dit forum maar nu geef ik hem wel gelijk

26-05-2007, 08:48

Citaat door misbaksel:
wat een zeik stuk. dat rotana niet wilt dat rtl7 verdwijnt word duidelijk in het begin vermeld, maar toch blijft men erover doorgaan in het stuk.

in de laatste alinea word gezegt dat het 1,5 tot 2 miljoen mensen denkt te berieken............hmmm, jaja
hoeveel procent in dit land is het arabisch machtig? als je een half miljoen kijkers vind die dat machtig zijn, ben je al veel en veel te ruim.

dit soort initiatieven ten koste van andere (kanalen) is te gek voor woorden, dat brengt uiteindelijk nog meer onrust mee dan een partijtje voetbal.


een half miljoen de meeste zijn geen enkele taal compleet vaardig laat staan het arabisch wie wil je voor de gek houden

26-05-2007, 11:36

Citaat door rolexity:
fuck die arabische zenders joh allemaal onzin kanalen doe mij maar liever cartoon network terug kunnen we weer tom and jerry kijken of jonny bravo



Alsjeblieft zeg er is genoeg ADHDherrie op tv.
Alhoewel ik zelf geen fan ben van Libaneze nichten en travestieten.

Pagina's : [1] 2