Bekijk volle/desktop versie : "Dat bewijst dat er voor moslims andere regels gelden."



25-05-2007, 19:24
Jason W. boycot proces
door Jan Salden


DEN HAAG - De belangrijkste verdachte in het hoger beroep tegen de Hofstadgroep, Jason W. (22), wil het proces boycotten. Dat is in zijn ogen 'niets anders dan een showproces, waarin de verdachten misbruikt worden voor politieke doeleinden'. Hij schrijft dat in een in zijn cel geschreven verklaring.



Jason W. was gisteren niet aanwezig tijdens de eerste zitting van het hoger beroep tegen zeven leden van de Hofstadgroep. "Ik ben niet voornemens mij hiervoor te laten gebruiken, en zal daarom het proces boycotten. Dit houdt in dat ik geen verdediging zal voeren en niet aanwezig zal zijn."

W. schrijft dat het hoger beroep in zijn ogen een herhaling wordt van het eerste proces, toen de rechtbank hem veroordeelde tot vijftien jaar cel.

De rechters achtten hem schuldig aan lidmaatschap van een terroristische organisatie en het gooien van een handgranaat naar leden van een arrestatieteam. Hij deed dat tijdens de belegering van het Haagse Laakkwartier, kort na de moord op Theo van Gogh, in november 2004.

In zijn verklaring schrijft W. verder: "De voorgaande terechtzittingen hebben aangetoond dat de huidige racistische, islamofobische sentimenten en de druk vanuit politiek en media elk eerlijk en objectief oordeel onmogelijk maken. De rechtbank was niet geïnteresseerd in waarheidsvinding, maar slechts in een veroordeling."

W. protesteert ook tegen zijn overplaatsing naar de Terroristen Afdeling in Vught, zonder dat daar in zijn ogen een aanleiding voor was. "Dat bewijst dat er voor moslims andere regels gelden."

http://www.pzc.nl/internationaal/binnenland/article1403357.ece