Bekijk volle/desktop versie : Graf bezoeken



23-05-2007, 21:03
Salaam oe alaikoem,

Ik heb een vraagje: wat moet je zeggen wanneer je een graf bezoekt?

Mijn opa (lahi rahmoe) is onlangst gestorven en ik wil, wanneer ik insha Allah in Marokko aankom, zijn graf bezoeken. Alleen weet ik niet of ik een dou3a moet zeggen of bepaalde handelingen moet doen.
Weet er iemand wat ik zal moeten doen/zeggen?


Dank jullie

xxx-Miri

23-05-2007, 21:05


Mag een vrouw wel graven bezoeken?

24-05-2007, 01:27
Daar ben ik ook benieuwd naar !!
Mag een vrouw een graf bezoeken en wat moet je zeggen als je erheen gaat?

24-05-2007, 04:00
Assalaamu ‘alaykum Ahlad diyaari minal mu-miniena walmuslimien. Wayarhamul-laahul mustaqdimiena minkum walmusta-girien. Wa innaa inshaa-allahu bikum laahiquun. As-alul-laaha lanaa walakumul ‘aafiyah. An- tum lanaa faratun. Wanahnu lakum taba’un. Allaahumma laa tahrimnaa adjrahum walaa tudillanaa ba’dahum.


Vrede zij met U, bewoners van deze huizen, gelovigen en moslims. Moge Allah genadig zijn voor degenen van jullie die de eerste waren (om te sterven) en met hen die de laatste waren. Wij zullen ons (wanneer Allah dat wil bij jullie voegen. Ik smeek Allah om redding voor ons en voor jullie. Jullie zijn ons voorgegaan en wij zullen jullie volgen. O Allah! Ontzeg ons niet de beloning (gelijk aan die van hun) en laat ons niet dwalen nu zij zijn heengegaan



Bovenstaande dua moet je zeggen op het moment dat je de begraafplaats 'binnengaat', dus bij de 'deur' als het ware.

24-05-2007, 11:47



Citaat door Boufra7i:
Assalaamu ‘alaykum Ahlad diyaari minal mu-miniena walmuslimien. Wayarhamul-laahul mustaqdimiena minkum walmusta-girien. Wa innaa inshaa-allahu bikum laahiquun. As-alul-laaha lanaa walakumul ‘aafiyah. An- tum lanaa faratun. Wanahnu lakum taba’un. Allaahumma laa tahrimnaa adjrahum walaa tudillanaa ba’dahum.


Vrede zij met U, bewoners van deze huizen, gelovigen en moslims. Moge Allah genadig zijn voor degenen van jullie die de eerste waren (om te sterven) en met hen die de laatste waren. Wij zullen ons (wanneer Allah dat wil bij jullie voegen. Ik smeek Allah om redding voor ons en voor jullie. Jullie zijn ons voorgegaan en wij zullen jullie volgen. O Allah! Ontzeg ons niet de beloning (gelijk aan die van hun) en laat ons niet dwalen nu zij zijn heengegaan



Bovenstaande dua moet je zeggen op het moment dat je de begraafplaats 'binnengaat', dus bij de 'deur' als het ware. Op de begraafplaats zelf lopen mannen rond die voor jou Koran kunnen reciteren. Uiteraard dien je die meneer te betalen, niet verplicht maar wel netjes. Geen bedragen boven de 20 dirham hoor . Als jezelf veel Koran verzen uit je hoofd kent kan je ook zelf reciteren.
Vrijdagochtend (ruim voor het dhorgebed) is de beste dag om te gaan.

Voor zover ik weet is het voor vrouwen gewoon toegestaan, uiteraard wel met mahram . Wel wudu verrichten voordat je er naar toe gaat.


Qor'aan lezen voor de doden is voor zover ik weet niet toegestaan hoor.

W8 k ga daliel zoeken, hoezo woedoe? Hoezo op vrijdag? Heb je daliel? K zie meer Marokkaanse gewoonten dan de soennah.

24-05-2007, 12:00
Lees dit maar ff door.

http://www.islamqa.com/index.php?ref=251&ln=eng&txt=grave

http://www.islamqa.com/index.php?ref=127&ln=eng&txt=grave

24-05-2007, 12:01
Ruling on reading Qur’aan at the graveside and putting roses and fragrant herbs on the grave

Question:
We see some people reciting Qur’aan at the grave of their deceased loved one when they visit, and others putting some roses and fragrant herbs on the grave. What is the ruling on that?

Answer:

Praise be to Allaah.

With regard to reciting Qur’aan when visiting the grave, this is something which has no basis in the Sunnah.

It is not prescribed in Islam, and the fact that it is not prescribed is supported by the hadeeth of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): “Do not make your houses into graveyards, for the Shaytaan flees from a house in which Soorat al-Baqarah is recited.” This was narrated by Muslim and al-Tirmidhi from the hadeeth of Abu Hurayrah. This indicates that graves are not the place for reading Qur’aan, hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) encouraged reading Qur’aan in our houses and told us not to make them like graveyards where it is not read. Another hadeeth indicates that they (graveyards) are not the place for prayer (salaah) either. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Pray in your houses and do not make them like graves.” This was narrated by Muslim and others from Ibn ‘Umar. A similar report was narrated by al-Bukhaari, who included it in a chapter entitled Baab Karaahat al-Salaah fi’l-Maqaabir (Chapter on it being disliked to pray in graveyards); thus he indicated that the hadeeth of Ibn ‘Umar could be understood to mean that it is makrooh to pray in graveyards. Similarly the hadeeth of Abu Hurayrah may be understood to mean that it is makrooh to read Qur’aan in graveyards. There is no difference between praying and reading Qur’aan in this regard. Abu Dawood said in his Masaa’il (p. 158): “I heard Ahmad being asked about reading Qur’aan at the graveside. He said, ‘No [that should not be done].’”

It is not prescribed in Islam to put “aas” leaves (a kind of tree) or fragrant herbs or roses on the grave, because this is not what the salaf did, and if it was good, they would have done it before us. Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with them both) said: “Every bid’ah (innovation) is a going astray, even if the people think it is good.” (Narrated by Ibn Battah in al-Ibaanah ‘an Usool al-Diyaanah, 2/112; al-Laakaa’i in al-Sunnah, 1/21, a mawqoof report with a saheeh isnaad).

We ask Allaah to bestow mercy upon the deceased Muslims. May Allaah bless our Prophet Muhammad.



Adapted from Ahkaam al-Janaa’iz by al-Albaani

24-05-2007, 12:03
K kom hier later inshaAllah op terug, we moeten kijken naar de soennah en niet wat half Marokko doet of onze voorvaderen. Laten we niet dezelfde fout maken als de mensen die vóór ons kwamen gedaan hebben.

24-05-2007, 12:16
Het bezoeken van de graven van dierbaren.



Vraag: Graag had ik t geweten of het bij ons is toegestaan om een graf te bezoeken van een dierbare persoon. Kunt U mij ook vertellen wat men dan hoort te doen, is het toegelaten op eender welke dag, wat mag je wel of niet doen end... Ik dank U

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige


Het is toegestaan en zelfs aan te raden om graven te bezoeken, of het nu van familieleden is of niet. Dit gebaseerd op de hadith van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) waarbij hij zegt: "Ik had jullie het bezoeken van graven verboden verklaard, maar nu is het toegestaan, bezoek het. Allah heeft Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem) toestemming verleent om het graf van zijn moeder te bezoeken. Het bezoek aan graven herinnert jullie aan jullie laatste dag. Overgeleverd door Tiemiedie onder de nummer 974.

Het bezoeken van een graf kan op ieder ogenblik plaats vinden, Er is geen beperking in dagen, dat aangeraden is door de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) om graven te bezoeken. Helaas hebben veel mensen de islam moeilijk gemaakt door het verbieden wat toegestaan is en nieuwigheiden in de islam in te voeren die op geen enkel bewijs gebaseerd zijn.

De moeder der gelovigen Oem 'Abdallah 'Aicha (Allahs welbehagen zij met haar) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Wie aan deze zaak van ons (de Islam) iets toevoegt, wat er niet bijhoort, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden x" Overgeleverd door Moesliem.

x(Dat wil zeggen: die daad zal niet geaccepteerd worden door Allah en overeenkomstig beoordeeld worden). Bij één versie van Moesliem staat: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden"

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) stond ons toe om smeekbedes te verrichten voor de overledene, dit is gebaseerd op de hadith van de profeet, overgeleverd door Abou Hoerayra dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft :" Wanneer de mens sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve bij in de volgende drie gevallen: een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet. (Tiermiedie onder de nr 1297).

Sommige mensen lezen Qor-aan bij het bezoeken van graven, sommige geleerden vinden dat wanneer een zoon of dochter Qor-aan reciteert met de intentie dat de beloning aan zijn/haar vader/moeder die overleden is gaat, dat deze wel aan de hassanat van de ouders toegevoegd wordt. (dit gebaseerd natuurlijk op bewijzen).

Bid tot Allah dat hij alle moslims boven of beneden de grond mag vergeven. en wij zullen tot hen behoren op een dichtstbijzijnde dag. Hopend dat ik u voldoende heb ingelicht, En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

24-05-2007, 16:25

Citaat door Umm_Al_Irbaadh:
Qor'aan lezen voor de doden is voor zover ik weet niet toegestaan hoor.

W8 k ga daliel zoeken, hoezo woedoe? Hoezo op vrijdag? Heb je daliel? K zie meer Marokkaanse gewoonten dan de soennah.




Djazaaka Allahoe Gharain voor je reactie. Zo zie je maar dat je snel met de stroom meegaat

(heb mijn reactie aangepast, kan je jouw reactie waarin je mij citeert ook aanpassen, djazaaka Allahoe ghairan)

24-05-2007, 16:49
koran lezen is altijd goed, maar om iemand te betalen omdat ie koran voor je leest mag niet, dat heb ik wel vaker van geleerden gehoord en zelfs van imams. ik heb helaas geen daliel. maar het is sowieso al verkeerd om koran te lezen om er voor betaald te krijgen

24-05-2007, 19:13
Is het nu wel of niet toegestaan? Oum_Al_Irbaadh zegt van niet en Laila2 zegt van wel .


Btw: Allemaal bedankt voor jullie reacties

24-05-2007, 20:48


een vrouw mag niet tijdens de begrafenis. maar gewoon een graf bezoeken mag wel wallahoe a3lam