Bekijk volle/desktop versie : Wat Moet Ik Zeggen???



Pagina's : [1] 2

19-09-2003, 10:05
Salaam Alaikoum

Nou ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen en niet een lang verhaal opsteken....
Ik heb een goede moslimjongen leren kennen en we hebben al heel lang alleen telefonisch contact ...Natuurlijk heb ik hem op het begin gezien om te kijken of het uiterlijk wel oke is.
Niet dat dat heel belangrijk is maar uit NIEUWSGIERIGHEID!!
Het is echt en schat van een jongen echt heel praktiserend moslim en dat is nou precies wat ik zoek!
Iemand die mij juist meer en meer kan leren over mijn godsdienst...
Hij wil met mij trouwen en hij wil binnenkort om mijn hand komen vragen!!!
Maar mijn probleem is hoe moet ik mijn ouders dat nou gaan vertellen...
Ik kan niks verzinnen....ik heb hem ontmoet via mijn werk...maar het probleem is dat mijn ouders mij toch niet zullen geloven.
IK HEB HEEL STRENGE OUDERS!!
Ze gaan denken dat ik wat met hem heb gehad ....
EN verder is hij geen riffie/berbers wat ook al een belemmering kan zijn!!!!
NIET VOOR MIJ NATUURLIJK!!!

WIE O WIE KAN MIJ HELPEN!!!

WA SALAM ALAIKOUM

19-09-2003, 10:10


alleen telefonisch contact?


Dat is al heel wat hoor.

19-09-2003, 10:12
Salaam, Ik snap wat je bedoelt.Wat je kan doen is als je een goede vriendin/tante/nicht hebt laat haar dan op je moeder afstappen en zeggen dat ze jouw omjehand komen vragen.En dat hett een goede moslim jongen is.En je moeder zegt het dan wel tegen je vader.Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Beslama Melalia

19-09-2003, 10:21
salaam ahlaikoum,

ik weet niet hoe jou relatie met je moeder is, maar ik raad je aan om gewoon naar haar toe te stappen en je verhaal vertellen.
je moeder zal dat insha3lah waarderen.

mage allah je bijstaan.

liefs mimi

19-09-2003, 15:45



Citaat:
Origineel gepost door TxYxTxYxTxYxT
hier help je haar niet mee, jij maakt het hiermee alleen maar erger.

waar mensen toch af en toe opletten.

schrijf je een verhaal, dan zoeken ze alleen naar de fouten, en naar de dingen die je verkeerd doet.

bovendien als ze een serieus telefonisch contact met hem heeft, waarbij ze altijd netjes tegenover elkaar praten, met een goed doel voor het oog, dan is dat achteraf gezien wel oke.

het heeft niet met telefonisch contact te maken, het heeft met de personen zelf te maken.

maar ja, dat weten we wel allemaal, maar goed, er valt altijd wat onbenullig commentaar te geven.
Goed gezegd, broeder TxYxTxYxTxYxT

Lieve zuster zien_tazaghine,

zeg het gewoon aan je moeder. Je doet er heus niets verkeerd mee. Daarbij, je koos deze jongen al om de juiste reden: Hij is een goede praktiserende Moslim. Wat wil je nog meer? En wat zouden je ouders nog meer willen? Dat hij een Riffie is? Je ouders zullen heus niet zomaar weigeren (en zeker niet om zo'n reden). Ze willen het beste voor je.
E kemel Allah bel ghair, InchaAllah. Alvast veel geluk toegewenst.

19-09-2003, 23:17

Citaat:
Origineel gepost door TxYxTxYxTxYxT
hier help je haar niet mee, jij maakt het hiermee alleen maar erger.

waar mensen toch af en toe opletten.

schrijf je een verhaal, dan zoeken ze alleen naar de fouten, en naar de dingen die je verkeerd doet.

bovendien als ze een serieus telefonisch contact met hem heeft, waarbij ze altijd netjes tegenover elkaar praten, met een goed doel voor het oog, dan is dat achteraf gezien wel oke.

het heeft niet met telefonisch contact te maken, het heeft met de personen zelf te maken.

maar ja, dat weten we wel allemaal, maar goed, er valt altijd wat onbenullig commentaar te geven.
Baraka Allaohoe fiek voor je commentaar.

Ik zei het niet om om op de fouten te letten, nee daar had ik geen behoefte aan. Maar ik zei het meer omdat ze het wel apart zei. Ze zei het op een manier alsof er niets mis mee is, maar we weten allemaal dat de meeste duivelse praktijken door de telefoon gebeuren. Door de telefoon kan je heel veel zeggen, is het niet?

Het is ook niet echt correct van je om te zeggen dat ze misschien wel een zakelijk gesprek hielden. Want je maakt iets wat haram is, halal en vergeet niet dat er in de Koran staat:

"La taqraboe ziena"

"nader niet de ontucht"

En ik ben van mening dat we elkaar op een rustige en vriendelijke manier moeten adviseren hoe we kunnen gaan trouwen buiten de ziena manier om. En ik denk dat we allemaal wel weten welke methodes dat zijn. Alle, maar dan ook alle methodes waarbij lusten opgewekt kunnen worden wederzijds (dus beide partijen) worden afgekeurd.

netjes volgens de soenah laten plaatsvinden, want dan loop je de Zegeningen en Barmhartigheid van Allah niet mis in je huwelijk.

"Als een man en een vrouw samen zijn, dan is de derde persoon de saitan."

Deze overlevering is jullie denk ik wel bekend.

Hoeveel huwelijken vinden er tegenwoordig niet plaats via msn of de telefoon. Soebhana Allah waar is onze vertrouwen in de soenah gebleven.

"Degene die zijn vertrouwen op Allah stelt, dat is voldoende voor hem"

19-09-2003, 23:25
Hebben de partijen elkaar gezien en hebben ze via via info over elkaar opgevraagd, laat de man op de vader afstappen en kort vertellen dat hij te horen heeft gekregen dat hij een dochter heeft waar hij interesse in heeft. Vader bespreekt het thuis, koppelt terug aan hem dat hij langs mag komen, hij praat met haar de eerste keer, elkaar bedenkttijd geven, tweede gesprek, nog bedenkttijd nodig, derde keer gesprek en nou moet er een antwoord komen. Bevalt het datum prikken voor een aqd en bruiloft, lukt het niet qadara Allahoe ma sha a fahal


Heel simpel en waterdicht.

Ja maar, ik ken hem niet en ik wil weten hoe hij is.

Truc nummer 42 van shaitan

Als je 1 poort opent voor hem, dan open je de rest ook voor hem. En het gekke is dat je het gevoel hebt dat je volgens de islam bezig bent. Maar eigenlijks heeft saitan jullie beiden onder controle.

Om even antwoord te geven op je vraag, laat die jongen op je vader afstappen en een vriendelijk babbeltje met hem maken en dan komt het wel goed. Ik denk dat jij beter niets kan bespreken thuis, als je ouders niet makkelijk zijn, want op die manier ga je achterdocht creeren bij hen en ze zullen dan scherper naar de jongen kijken en dat is niet verstandig.

hij moet net doen dat hij jou nooit gesproken heeft, dus hij moet niet liegen, maar hij moet op je vader overkomen alsof hij via via heeft gehoord dat je vader een dochter heeft die evt. interesse heeft in een huwelijk.

20-09-2003, 14:13
Ik ben het met Zubair eens!

20-09-2003, 15:37

Citaat:
Origineel gepost door zien_tazaghine
Salaam Alaikoum

Nou ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen en niet een lang verhaal opsteken....
Ik heb een goede moslimjongen leren kennen en we hebben al heel lang alleen telefonisch contact ...Natuurlijk heb ik hem op het begin gezien om te kijken of het uiterlijk wel oke is.
Niet dat dat heel belangrijk is maar uit NIEUWSGIERIGHEID!!
Het is echt en schat van een jongen echt heel praktiserend moslim en dat is nou precies wat ik zoek!
Iemand die mij juist meer en meer kan leren over mijn godsdienst...
Hij wil met mij trouwen en hij wil binnenkort om mijn hand komen vragen!!!
Maar mijn probleem is hoe moet ik mijn ouders dat nou gaan vertellen...
Ik kan niks verzinnen....ik heb hem ontmoet via mijn werk...maar het probleem is dat mijn ouders mij toch niet zullen geloven.
IK HEB HEEL STRENGE OUDERS!!
Ze gaan denken dat ik wat met hem heb gehad ....
EN verder is hij geen riffie/berbers wat ook al een belemmering kan zijn!!!!
NIET VOOR MIJ NATUURLIJK!!!

WIE O WIE KAN MIJ HELPEN!!!

WA SALAM ALAIKOUM
3alaikom salam,

Als je ouders je toch niet gaan geloven moet je de waarheid zeggen. Gewoon dat je een broeder kent die je wil vragen. Laat hem met goede mensen komen en vertrouw op Allah.

Wa salam

23-09-2003, 12:44
Dank jullie wel voor jullie adviezen!!!
ik ben heel blij dat ik nog mijn moslimbroeders en zusters heb die met mij mee kunnen denken!!!
ik wil 1 ding uit de weg halen.....
ER ZIJN GENOEG MENSEN DIE SERIEUS ZIJN EN BIJ TELEFONISCH CONTACT NIET GELIJK AAN VIEZE DINGEN DENKEN EN DOMME DINGEN ZEGGEN!!!

Het ligt er ook aan hoe een persoon is ingesteld!!!Als je echt serieus een goede toekomst wil met een serieuze eerlijke man dan moet je ook respect voor elkaar hebben!!!En dat is ook dat je met elkaar praat over je toekomst ......EN OVER JE GELOOF dat is het belangrijkste... en niet door de telefoon vieze praatjes houden!!!!

23-09-2003, 14:29

Citaat:
Origineel gepost door zien_tazaghine
Dank jullie wel voor jullie adviezen!!!
ik ben heel blij dat ik nog mijn moslimbroeders en zusters heb die met mij mee kunnen denken!!!
ik wil 1 ding uit de weg halen.....
ER ZIJN GENOEG MENSEN DIE SERIEUS ZIJN EN BIJ TELEFONISCH CONTACT NIET GELIJK AAN VIEZE DINGEN DENKEN EN DOMME DINGEN ZEGGEN!!!

Het ligt er ook aan hoe een persoon is ingesteld!!!Als je echt serieus een goede toekomst wil met een serieuze eerlijke man dan moet je ook respect voor elkaar hebben!!!En dat is ook dat je met elkaar praat over je toekomst ......EN OVER JE GELOOF dat is het belangrijkste... en niet door de telefoon vieze praatjes houden!!!!
Ik hoop dat de jongen snel om je hand komt vragen zuster. Beter.

23-09-2003, 18:43
Salaamoe 3alaikoem wa Ra7matoe Allah,

zuster wees eerlijk tegen je ouders en vertel ze dat er een mashaAllah jongen je hand wil komen vragen. Ga er gewoon voor, en doe veel doe3a bij Allah dat je ouders hem zullen accepteren en nie zullen kijken of hij wel of geen riffie is. Uiteindelijk speelt alleen de Islam een belangrijke rol en nie de taal die hij spreekt. Moge Allah je sabr en de moed geven om het je ouders te vertellen!

ps....hoe eerder hoe beter

23-09-2003, 22:40



Citaat:
Origineel gepost door TxYxTxYxTxYxT
"nader de ontucht niet"

wat heeft dat met telefoon te maken? dat heeft met de bellers te maken, en niet met de telefoon. het is niet dat als jij opgewonden raakt als je met een meisje aan de tel bent, dat het voor iedereen geldt.

tuurlijk kan je op heel veel manieren je partner leren kennen. maar telefoon is ook een manier, voor sommigen is het misschien een aanleiding naar ontucht, maar voor iemand anders niet.

niet iedereen volgt zijn lichamelijke gevoelens. niet alle mensen hebben zelfde doelen als ze met iemand bellen. juist de mensen die serieus zijn, doen er alles aan om die vieze theorien te vermijden, zodat ze hun doel niet belemmeren, zodat ze hun reputatie niet omlaag halen.

er bestaan degelijk wel nog mensen die heel netjes blijven als het gaat om contacten met meisjes, of het nou een tel contact is, of contact op school, of op werk. er zijn mensen die ALLAH vrezen.

misschien is telefonische contact in meer dan 80% alleen maar een aanleiding naar ontucht, maar die 20% moeten we niet verwaarlozen.
Asalaamu alaikum beste aghie

Lees de reactie(van zubair) goed. HIj legt namelijk heel erg goed uit.

Ontucht kun je plegen met je Oren.

Wasalaam

24-09-2003, 10:36

Citaat:
Origineel gepost door TxYxTxYxTxYxT
"nader de ontucht niet"

wat heeft dat met telefoon te maken? dat heeft met de bellers te maken, en niet met de telefoon. het is niet dat als jij opgewonden raakt als je met een meisje aan de tel bent, dat het voor iedereen geldt.

tuurlijk kan je op heel veel manieren je partner leren kennen. maar telefoon is ook een manier, voor sommigen is het misschien een aanleiding naar ontucht, maar voor iemand anders niet.

niet iedereen volgt zijn lichamelijke gevoelens. niet alle mensen hebben zelfde doelen als ze met iemand bellen. juist de mensen die serieus zijn, doen er alles aan om die vieze theorien te vermijden, zodat ze hun doel niet belemmeren, zodat ze hun reputatie niet omlaag halen.

er bestaan degelijk wel nog mensen die heel netjes blijven als het gaat om contacten met meisjes, of het nou een tel contact is, of contact op school, of op werk. er zijn mensen die ALLAH vrezen.

misschien is telefonische contact in meer dan 80% alleen maar een aanleiding naar ontucht, maar die 20% moeten we niet verwaarlozen.
Laa 7awla wa la qoewata iela bielah.

Beste jongen, ik heb het nu niet over mijzelf.

We hebben het over de vervloekte duivel die als derde persoon aanwezig is als je samen met een vrouw praat(msn, telefoon, face to face).

Wat denk jij, dat als je aan de telefoon zit met een vrouw dat saitan je influistert van "oh akhie fie laah houd het wel netjes anders pleeg je ontucht en dan overtreed je de islamitische regels en dan zal je imaan dalen tot het nulpunt"

Nee, taqie lah, leer saitan kennen, weet hoe zijn truckendoos ongeveer in elkaar zit.

Saitan is vervloekt tot de dag der opstanding en weet dat hij naar de hel gaat, dus hij wil zoveel mogelijk mensen meenemen naar het vuur. En hoe moedigt hij de mensen aan naar de hel, door de zaken te doen die Allah voor ons verboden heeft of met zaken die neigen naar het harame of met zaken die de poorten openen voor het harame.

Ik zal je een voorbeeld geven lieve jongen hoe saitan te werk gaat tussen een moslimbroeder en zuster.

Tring, tring

Leila: salaam oe aleikoem
Yousef: wa haleikoemoe salaam
Leila: zeg het maar akhie
Yousef: hoe gaat het met je oeghtie
Leila: (hier begint de eerste influistering) hij vraagt hoe het met je gaat op een eerlijke manier) Alhamdoelilah en met jou?
Yousef: alhamdoelilah ik ben blij om de stem van mijn toekomstige insha Allah te horen.
Leilahze voelt zich gevleid, de eerste muur verdwijnt)oh, akhie kunnen we het mischien zakelijk houden.
Yousef: oeghtie ik zeg toch niets verkeerd, ik mag toch wel zeggen dat ik blij ben om je te horen.
Leila: (saitan fluistert haar in van "ja hij heeft gelijk er is niets mee) ja akhie je hebt gelijk.
Yousef: oeghtie ik wil je wat vragen
Leila : ga je gang akhie
Yousef: Als we straks insha Allah getrouwd zijn zou je dan willen werken?
Leila: Als jij het geen probleem vind akhie dan zou ik dat graag willen
Yousef: Het is niet dat ik er moeite mee heb, maar meer dat als ik straks aan het werk ben en jij ook, dat ik me dan zorgen ga maken om mijn prachtige vrouw, want je weet we leven in een zieke maatschappij waar mensen geen schaamtegevoel meer hebben, elke moment kan ik niet lekker werken omdat er misschien iets met je gebeurd is.
Leila: (tweede muur weg, saitan: "lief he, zijn bezorgdheid om je en hij kan het nog leuk brengen ook nog) ja akhie ik begrijp het, dus je hebt liever dat ik niet werk?
Yousef: lieve oeght, ik wil dat we er samen uitkomen, jij hebt net zoveel recht om te beslissen als ik
Leila: (saitan: "hij is anders dan die andere mannen, hij geeft je het recht om mee te beslissen, het is de ideale man voor je) jazaka Allahoe cheiran akhie voor je eerlijkheid, akhie ik wil je graag iets zeggen, het is misschien niet goed dat ik het zeg omdat we niet getrouwd zijn, maar toch wil ik het even aan je kwijt.
Yousef: tafadel oeghtie
Leila: ik wil je zeggen dat ik vanaf het begin al een goed gevoel over je heb en dat ik me zeer op mijn gemak voel bij je, ik vind dat je de ideale man bent voor mij
Yousef: ( zijn chahawat in zijn hart word doorelkaar geschud)oehgtie barakie Allahoe fiekie
Leila: En akhie wat vind je van mij dan en hoe denk je over mij,denk je dat ik een goede vrouw voor je zal zijn als we insha Allah getrouwd zijn?

DE REST HOEF IK DENK IK NIET TE VERTELLEN, ZE GEVEN HEN ALLEBEI OVER AAN ELKAAR EN GAAN LEKKER AMICAAL PRATEN MET ELKAAR.

En wou je zeggen dat dit niet onder het naderen van ontucht valt?

24-09-2003, 10:39

Citaat:
Origineel gepost door zien_tazaghine
Dank jullie wel voor jullie adviezen!!!
ik ben heel blij dat ik nog mijn moslimbroeders en zusters heb die met mij mee kunnen denken!!!
ik wil 1 ding uit de weg halen.....
ER ZIJN GENOEG MENSEN DIE SERIEUS ZIJN EN BIJ TELEFONISCH CONTACT NIET GELIJK AAN VIEZE DINGEN DENKEN EN DOMME DINGEN ZEGGEN!!!

Het ligt er ook aan hoe een persoon is ingesteld!!!Als je echt serieus een goede toekomst wil met een serieuze eerlijke man dan moet je ook respect voor elkaar hebben!!!En dat is ook dat je met elkaar praat over je toekomst ......EN OVER JE GELOOF dat is het belangrijkste... en niet door de telefoon vieze praatjes houden!!!!
Beste oeghtie, ik heb het niet over vieze praatjes. Welke moslim gaat nou vieze praatjes houden. Ik heb het over met elkaar op een amicale manier praten waarbij je tijdens het telefoongesprek al het gevoel hebt dat je met je vrouw praat, terwijl hij nog niet eens langs is geweest bij je vader of zo.

Als iemand vieze praatjes gaat houden, dan zeg ik gelijk al doei.

Pagina's : [1] 2