Bekijk volle/desktop versie : Sbah en Fadjr



Pagina's : [1] 2

21-05-2007, 06:04
Mag je dit samen bidden? Kent er iemand een goede link waar je alles kan teruvinden mbt het gebed alsjeblief.

Djazak Allahoe Gairan

21-05-2007, 10:06


Sobh=Fadjr, Fadjr=Sobh.

21-05-2007, 10:29

Citaat door Umm_Al_Irbaadh:
Sobh=Fadjr, Fadjr=Sobh.


Ik snap het niet Fadjr kun je toch alleen bidden wanneer de zon nog niet is opgekomen?

Ik heb deze tijd ook heel veel moeite met het bidden van isha en fadjr. Het zit veel te kort op elkaar waardoor ik amper de wekker hoor bij fadjr of dat ik deze gewoon afzet zonder ervan bewust te zijn.
Ik zit er over na te denken om maghreb en isha dan samen te nemen en dan bij fadjr op tijd op te staan en dan kan ik daarna ook sobh bidden.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je fadjr bid, dat je daarna 2 keer 2 rakraats azjl bid en daarna 2 van sobh.

Kan iemand me misschien uitleggen hoe ik dit precies allemaal moet doen? alvast djazakallah oe gairan voor de uitleg

Verward meisje....

21-05-2007, 10:57

Citaat door Moslima22:
Ik snap het niet Fadjr kun je toch alleen bidden wanneer de zon nog niet is opgekomen?

Ik heb deze tijd ook heel veel moeite met het bidden van isha en fadjr. Het zit veel te kort op elkaar waardoor ik amper de wekker hoor bij fadjr of dat ik deze gewoon afzet zonder ervan bewust te zijn.
Ik zit er over na te denken om maghreb en isha dan samen te nemen en dan bij fadjr op tijd op te staan en dan kan ik daarna ook sobh bidden.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je fadjr bid, dat je daarna 2 keer 2 rakraats azjl bid en daarna 2 van sobh.

Kan iemand me misschien uitleggen hoe ik dit precies allemaal moet doen? alvast djazakallah oe gairan voor de uitleg

Verward meisje....


Veel Marokkanen noemen de twee sunna gebeden voor de 2 verplichte gebeden fadjr en het verplichtte dan sba7. Veel van hun denken of beweren dat je sba7 mag bidden wanneer je wakker bent, al is dat om 10 uur of 12 uur. Dit klopt niet. Sobh=Fadjr en Fadjr=Sobh, dit moet gebeden worden voor shourouq, de zonsopkomst. De 2 gebeden die je bidt vóór sobh zijn een zeer aanbevolen sunnah maar niet verplicht. Snap je?

21-05-2007, 18:42



Citaat door Umm_Al_Irbaadh:
Veel Marokkanen noemen de twee sunna gebeden voor de 2 verplichte gebeden fadjr en het verplichtte dan sba7. Veel van hun denken of beweren dat je sba7 mag bidden wanneer je wakker bent, al is dat om 10 uur of 12 uur. Dit klopt niet. Sobh=Fadjr en Fadjr=Sobh, dit moet gebeden worden voor shourouq, de zonsopkomst. De 2 gebeden die je bidt vóór sobh zijn een zeer aanbevolen sunnah maar niet verplicht. Snap je?


Hmm ja ik begrijp het zuster, barakalahoefiek. Maar heb je misschien ook stukken die je argumenten ondersteunen. Niet dat ik het niet geloof, maar wil het graag eens nalezen.
Dus in principe is het sbah gebed gewoon inbegrepen in het 'fadjr' gebed. HOeveel a3akreths moet je dan bidden? is dat dan 4x 2 rakraats??

En kan ik dan ihsa met magreb samen bidden om met fadjr op te kunnen staan ivm vroeg op moeten om te werken?

21-05-2007, 19:48

Citaat door Moslima22:
Hmm ja ik begrijp het zuster, barakalahoefiek. Maar heb je misschien ook stukken die je argumenten ondersteunen. Niet dat ik het niet geloof, maar wil het graag eens nalezen.
Dus in principe is het sbah gebed gewoon inbegrepen in het 'fadjr' gebed. HOeveel a3akreths moet je dan bidden? is dat dan 4x 2 rakraats??

En kan ik dan ihsa met magreb samen bidden om met fadjr op te kunnen staan ivm vroeg op moeten om te werken?



Gewoon 2 rak3at. Fadjr = Sob7, 2 namen 1 gebed.

Als je sunna wilt bidden en fadjr dan is dan 2x2 rak3at.

Ja, de geleerden hebben fatawa uitgevaardigd dat in het westen waar isha erg laat is in de zomermaanden en fadjr erg vroeg dat maghreb en isha samen gevoegd mogen worden als men vreest anders niet op te kunnen staan.

Het is heel goed dat je bewijs vraagt, Dat is jouw grootste recht.

Over samenvoegen maghreb en isha.
http://www.al-yaqeen.com/index2.html

Ik kan niet echt daliel vinden betreft sobh en fadjr 1 benaming maar weet het wel zeker... miss heb je hier wat aan.

http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=528

K hoop dat iemand ander de hadith kan plaatsen dat fadjr sobh is en sobh fadjr is.

21-05-2007, 19:49
K zie dat die site van yaqeen geen aparte link heeft, ga naar vragen en antwoorden en zoek in het zoekvenstertje 'samenvoegen'

21-05-2007, 19:56
dus mag je fadjr niet bidden voordat je naar school gaat ofzo, kan dat alleen maar voordat de zon opkomt?

21-05-2007, 20:03

Citaat door tetOuaniiaatjj:
dus mag je fadjr niet bidden voordat je naar school gaat ofzo, kan dat alleen maar voordat de zon opkomt?

Om hoe laat ga je naar school?(moet je niet beantwoorden, gewoon om zelf te kunnen checken)
Kijk naar de gebedskalender die je miss thuis hebt, als je voor shoeroeq(= tot dat moment mag je nog fadjr bidden) opstaat, gaat dat nog wel...anders niet.

21-05-2007, 20:09

Citaat door anash:
Om hoe laat ga je naar school?(moet je niet beantwoorden, gewoon om zelf te kunnen checken)
Kijk naar de gebedskalender die je miss thuis hebt, als je voor shoeroeq(= tot dat moment mag je nog fadjr bidden) opstaat, gaat dat nog wel...anders niet.


wanneer ik naar school ga is die tijd al verstreken, maar ik bid smorgens voor ik naar school ga 4 rakaat 2 van fadjr, 2 van sbah maar dat is dan fout of niet..

21-05-2007, 20:20

Citaat door tetOuaniiaatjj:
dus mag je fadjr niet bidden voordat je naar school gaat ofzo, kan dat alleen maar voordat de zon opkomt?



Zoals ieder gebed heeft ook fadjr/sobh zijn tijd. Voor shourouq dient het gebeden te worden anders heb je het niet op tijd gebeden.

21-05-2007, 20:23

Citaat door Umm_Al_Irbaadh:
Zoals ieder gebed heeft ook fadjr/sobh zijn tijd. Voor shourouq dient het gebeden te worden anders heb je het niet op tijd gebeden.


Ja maar stel door omstandigheden kan je het niet op tijd bidden dan mag je het toch wel later bidden

21-05-2007, 20:24


welke omstandigheden?

21-05-2007, 20:26
School bijvoorbeeld? Kunnen jullie wel dan elk gebed op tijd verrichten ?

21-05-2007, 20:26
Dat je liever slaapt is geen 'omstandigheden' , Je kunt het wel bidden maar dan ben je niet meer op tijd.

Pagina's : [1] 2