Bekijk volle/desktop versie : Kleine Zeemeermin heeft hoofddoekje op.



Pagina's : [1] 2

20-05-2007, 22:02
Kleine Zeemeermin heeft hoofddoekje op

Uitgegeven: 20 mei 2007 20:04
Laatst gewijzigd: 20 mei 2007 21:23

AMSTERDAM - Het standbeeld de Kleine Zeemeermin in Kopenhagen was zondag een islamitisch gewaad aangetrokken en een hoofddoekje opgedaan. Dat heeft de Deense politie gemeld.

De politie verwijderde de kleding onmiddellijk nadat zij daar telefonisch van op de hoogte was gesteld.



De Kleine Zeemeermin, gemaakt door de Deense beeldhouwer Edvard Eriksen als ode aan de beroemde Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, prijkt al sinds 1913 op een rots bij de ingang van de haven van Kopenhagen en trekt ongeveer een miljoen bezoekers per jaar.

Behalve toeristen trekt zij ook veel vandalen. Vier jaar geleden werd zij met explosieven van haar rots geblazen en zij is meer dan eens onthoofd en met verf beklad.

In maart werd zij nog met roze verf overgoten.

In 2004 had iemand het beeld een boerka aangetrokken en daarbij een bordje geplaatst met de tekst: "Turkije in.


Vraag me af, wat heeft dit nu voor zin.

20-05-2007, 22:12



Citaat door Sproet:
Kleine Zeemeermin heeft hoofddoekje op

Uitgegeven: 20 mei 2007 20:04
Laatst gewijzigd: 20 mei 2007 21:23

AMSTERDAM - Het standbeeld de Kleine Zeemeermin in Kopenhagen was zondag een islamitisch gewaad aangetrokken en een hoofddoekje opgedaan. Dat heeft de Deense politie gemeld.

De politie verwijderde de kleding onmiddellijk nadat zij daar telefonisch van op de hoogte was gesteld.



De Kleine Zeemeermin, gemaakt door de Deense beeldhouwer Edvard Eriksen als ode aan de beroemde Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, prijkt al sinds 1913 op een rots bij de ingang van de haven van Kopenhagen en trekt ongeveer een miljoen bezoekers per jaar.

Behalve toeristen trekt zij ook veel vandalen. Vier jaar geleden werd zij met explosieven van haar rots geblazen en zij is meer dan eens onthoofd en met verf beklad.

In maart werd zij nog met roze verf overgoten.

In 2004 had iemand het beeld een boerka aangetrokken en daarbij een bordje geplaatst met de tekst: "Turkije in.


Vraag me af, wat heeft dit nu voor zin.


Waarschijnlijk heeft iemand zich geergerd aan het naakte beeldje.

20-05-2007, 22:17
Nee er is meer aan de hand.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=918781&c=21

Het hele weekend al zware rellen.

20-05-2007, 22:22

Citaat door Sproet:
Nee er is meer aan de hand.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=918781&c=21

Het hele weekend al zware rellen.


Ik lees dit voor het eerst. Een link met het beeldje schiet me niet zo snel in gedachte.

20-05-2007, 22:29



20-05-2007, 22:40
De kleine Zeemeermin wordt door de inwoners van
de "vrijstaat" Christiania (waar onlangs weer een
ontruiming van een pand was) al jaren gezien als
symbool van toeristische nonsens waarvoor teveel
geld wordt uitgetrokken. Ik heb twee keer gezien dat
het beeld met verf beklad was en ook een pamflet
gekregen met: "The nonsensical items that you should
absolutely not see in Copenhagen" waarop de
"Lille havfrue" stond vermeld.

Aangezien de autoriteiten zich toch iedere keer weer
het lot van "hun symbool" aantrekken blijft het een
dankbaar object voor acties. Zoiets als het Amsterdamse
Lieverdje, het beeld op het Spui, dat vaak door studenten
werd aangekleed en toegetakeld.

20-05-2007, 22:56

Citaat door Focus1:
Waarschijnlijk heeft iemand zich geergerd aan het naakte beeldje.


Tja wat zal je daar van denken want zeggen mag je het niet..

Ook Nederlanders vast daar natuurlijk, want Nederlanders zijn daar buitenlanders

20-05-2007, 22:59

Citaat door Horus:
Tja wat zal je daar van denken want zeggen mag je het niet..

Ook Nederlanders vast daar natuurlijk, want Nederlanders zijn daar buitenlanders



Nou ja, een mooi beeld toch, waarom nu weer zo'n zwart ding aan.

20-05-2007, 23:04

Citaat door Sproet:
Kleine Zeemeermin heeft hoofddoekje op

Uitgegeven: 20 mei 2007 20:04
Laatst gewijzigd: 20 mei 2007 21:23

AMSTERDAM - Het standbeeld de Kleine Zeemeermin in Kopenhagen was zondag een islamitisch gewaad aangetrokken en een hoofddoekje opgedaan. Dat heeft de Deense politie gemeld.

De politie verwijderde de kleding onmiddellijk nadat zij daar telefonisch van op de hoogte was gesteld.



De Kleine Zeemeermin, gemaakt door de Deense beeldhouwer Edvard Eriksen als ode aan de beroemde Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, prijkt al sinds 1913 op een rots bij de ingang van de haven van Kopenhagen en trekt ongeveer een miljoen bezoekers per jaar.

Behalve toeristen trekt zij ook veel vandalen. Vier jaar geleden werd zij met explosieven van haar rots geblazen en zij is meer dan eens onthoofd en met verf beklad.

In maart werd zij nog met roze verf overgoten.

In 2004 had iemand het beeld een boerka aangetrokken en daarbij een bordje geplaatst met de tekst: "Turkije in.


Vraag me af, wat heeft dit nu voor zin.

Hierbij trek ik mijn vooroordeel in. Sommige moslims hebben wel degelijk humor .

20-05-2007, 23:09

Citaat door smitju:
Hierbij trek ik mijn vooroordeel in. Sommige moslims hebben wel degelijk humor .


Fout, je hebt de kwis verloren.

20-05-2007, 23:09

Citaat door smitju:
Hierbij trek ik mijn vooroordeel in. Sommige moslims hebben wel degelijk humor .



Wie of wat dit geintje ook heeft uitgehaald, ik vind het een stuk ludieker dan met verf of explosieven aan de gang gaan...

20-05-2007, 23:10

Citaat door kaatser:
Wie of wat dit geintje ook heeft uitgehaald, ik vind het een stuk ludieker dan met verf of explosieven aan de gang gaan...



Zo, nog één dus.

20-05-2007, 23:17



Citaat door rianne:
Zo, nog één dus.



Nee, niet nog zo een...

Ik zeg toch duidelijk dat ik niet weet wie dit gedaan heeft?

Ik zeg alleen dat ik deze actie een stuk ludieker vind dan zo'n beeldje te lijf (letterlijk en figuurlijk) te gaan met verf of explosieven.

20-05-2007, 23:20
ik denk dat dit helemaal niet door een marokkaan gedaan is. dit is een hele geinge ludieke aktie.

20-05-2007, 23:26

Citaat door varken:
ik denk dat dit helemaal niet door een marokkaan gedaan is. dit is een hele geinge ludieke aktie.


Ik denk dat ook niet. Maar als het wel uit islamitische hoek zou blijken te komen, dan vind ik hem nóg leuker.

Pagina's : [1] 2