Bekijk volle/desktop versie : Wat mag een man zien van zijn verloofde?



Pagina's : [1] 2

16-05-2007, 16:24
Salaam aleikoem.

Wanneer een broeder een zuster ten huwelijk heeft gevraagd, dat wil zeggen hij is al bij haar ouders langsgeweest om haar hand te vragen, dan is het zijn recht om haar haren te zien ?

16-05-2007, 17:07


Wij hebben het hier een keer uitgebreid over gehad op de moskee en zonder huwelijksakte mag hij je haar niet zien!!! Dat is dan HARAM dus de rest ook. Hij mag dan wel met haar praten en zo in het bijzijn van een mahram!

Hoop je zo wat te hebben geholpen.

Ouasima

16-05-2007, 17:12
Een verloofde in islam verandert niks aan alles.

Heeel erg simple.

16-05-2007, 17:18

Citaat door Lazeez:
Een verloofde in islam verandert niks aan alles.

Heeel erg simple.



wat bedoel je hier dan mee

16-05-2007, 18:07



Citaat door ouasimagirl:
wat bedoel je hier dan mee


Heel erg simple.

Verloofd zijn, is eigenlijk een sociaal afspraak, maar in sharee3a bestaat niks die khotoba heet. Maar het is een soort afspraak dat twee mensen gaan trouwen en dat wordt geaccepteerd onder formeel bekendmaken van het trouwen wat meer ruimte geeft aan de man en de vrouw om met aanwezigheid van mahram in contact te komen met elkaar, en meer over elkaar weten en vragen.

Dus, voor geldt precies wat voor mij geldt kwa alles. Dus, geoon bedenken voor hem als je voor mij zou doen.

16-05-2007, 18:08
Hmm, ik heb wat anders gehoord. Als iemand je komt aanvragen en hij het huwelijk met je wil binnentreden, dan heeft hij normaal gezien het recht je haren 1 maal te zien. Wa allahoe A3lam, ik weet dit niet zeker! Ik hoop meer bewijs te vinden..

Hier werd de vraag ook gesteld en dit is het antwoord: http://www.expliciet.nl/content/view/5825/125/

Wa allahoe a3lam..

Wa Alaykoem Salaam.

16-05-2007, 18:28

Citaat door MoCrOgIrLiE:
Hmm, ik heb wat anders gehoord. Als iemand je komt aanvragen en hij het huwelijk met je wil binnentreden, dan heeft hij normaal gezien het recht je haren 1 maal te zien. Wa allahoe A3lam, ik weet dit niet zeker! Ik hoop meer bewijs te vinden..

Hier werd de vraag ook gesteld en dit is het antwoord: http://www.expliciet.nl/content/view/5825/125/

Wa allahoe a3lam..

Wa Alaykoem Salaam.


BarakaAllahoe fik

16-05-2007, 18:42
Vraag:
Wat is toegestaan m.b.t. je verloofde?

Antwoord:

Het is toegestaan voor een man om te kijken naar het gezicht en de handen van de vrouw aan wie hij een huwelijksaanzoek wenst te doen. Sommige geleerden keuren het zelfs goed dat de man in zo een situatie mag kijken naar het haar van de vrouw in kwestie, dit op basis van de volgende overlevering waarin de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Als iemand van jullie de intentie heeft om een vrouw te trouwen, en hij de mogelijkheid krijgt om te kijken naar datgene (in haar) wat hem uitnodigt om met haar te trouwen, dan mag hij dit doen.”
(Aboe Daawoed en hasan verklaard door Sheich al-Albanie)

Het is voor de vrouw ook toegestaan om te kijken naar degene die haar hand komt vragen om zodoende haar mening en goedkeuring te geven. Ook bestaat er voor hen de mogelijkheid om elkaar te spreken in het bijzijn van een mahram van de vrouw. Dit voor het geval dat ze elkaar vragen willen stellen. Zodra zij echter tot overeenstemming zijn gekomen, dan is ieder contact verboden totdat de huwelijksakte getekend is. Geen ontmoetingen, geen telefoongesprekken, en niets van dien aard. Zij zijn op dat moment nog steeds vreemden van elkaar.

Dit duidt op de grootsheid van de Islam. Zouden zij namelijk aan een relatie beginnen voordat het huwelijk voltrokken is, dan kan het zo zijn dat er iets haraams tussen hen zal plaatsvinden. Als de jongen zich daarna vroegtijdig terugtrekt en het meisje alleen achterlaat, dan is hij op geen enkele wijze aansprakelijk te houden. Dit in tegenstelling tot het huwelijk waarin vooral de rechten van de vrouw worden beschermd. Mocht de man zich terugtrekken na het voltrekken van de huwelijksplechtigheid, maar voor het plaatsvinden van huwelijksconsummatie, dan heeft de vrouw recht op de helft van de bruidsgave. Trekt hij zich terug na het consumeren van het huwelijk, dan heeft zij recht op de gehele bruidsgave. Mocht zij na de scheiding zwanger van hem zijn, dan dient hij haar te onderhouden totdat zij van het kind is bevallen. Na de geboorte blijft hij verplicht het kind te onderhouden en als hij sterft, dan heeft dit kind het recht om van hem te erven. Hoe staat dit in verhouding tot het hebben van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk? Zij heeft dan nergens recht op, het kind wordt niet aan hem toegeschreven. De moeder moet dan alle lasten dragen van deze fout die door hen beiden is begaan, maar voor Allah zal eenieder zich moeten verantwoorden.

Sheich Fawaz Jneid

Wa alaykoem salaam

16-05-2007, 20:32
Salaamu'Aleikom,

Er is meningsverschil onder de geleerden betreft dit, zo zegt de ene dat hij haar handen en gezicht enkel mag zien, een ander zegt haar handen, gezicht, haar, nek, oren en voeten en weer een ander zegt dat hij zelfs haar onderarmen en onderbenen kan zien, dit is 1 malig om zo de keuze te maken of hij zich aangetrokken zou kunnen voelen tot deze vrouw.

Ik ben persoonlijk een voorstander van het gezicht, haar, oren, nek, handen en voeten...zo weet je een beetje waar je mee trouwt wa Allahu a3lam.

16-05-2007, 20:56
Wat zijn jullie aan het verzinnen.

Alle redenen zijn gebaseerd over lichaamelijke aspecten, dat kan elk moslim vrouw uit zijn familie doen.

Maa haada le jahl, ik nodig ieder groot mond gewoon to shutup en niks zeggen uit zijn leeg hoofd. Eerst kennen van geleerden, en dat gaat niet van een website, alleen als het authentic is als een link op een formele source of de formele source itself.

Hebben jullie geen second nagedacht over al ayaat in de koran die bepaalt heel duidelijk (ayaat mohkamaat, means no jtihaad at all in understanding them) die precies duidelijk bepalen voor wie moet de vrouw zich bedekken en voor wie niet (al maharem), ik zou graag weten of er een exception is gemaakt voor mister verloofde.

Takko laah, takko laah min jahlikom.

16-05-2007, 21:00
en MoCrOgIrLiE, get up taqi laah, je bent een heel groot fout aan het maken.

Je bent een fatwa aan het maken op basis van een hadith die gelezen hebt. Dat is het aller dommeste wat men kan treffen. Je moet eerst weten dat fatwa maken is 1 van de hardste wat een geleerde kan doen en as a matter of fact at this time zijn er heel weinige geleerden die fatwas maken en de meeste is nakl uit fatawa assalaf.

Rasoolo laah salla laaho alaihi wa sallam said 'Ajraokom ala le fotya, ajraokom ala naar'. Denk over.....

16-05-2007, 21:06

Citaat door Lazeez:
Wat zijn jullie aan het verzinnen.

Alle redenen zijn gebaseerd over lichaamelijke aspecten, dat kan elk moslim vrouw uit zijn familie doen.

Maa haada le jahl, ik nodig ieder groot mond gewoon to shutup en niks zeggen uit zijn leeg hoofd. Eerst kennen van geleerden, en dat gaat niet van een website, alleen als het authentic is als een link op een formele source of de formele source itself.

Hebben jullie geen second nagedacht over al ayaat in de koran die bepaalt heel duidelijk (ayaat mohkamaat, means no jtihaad at all in understanding them) die precies duidelijk bepalen voor wie moet de vrouw zich bedekken en voor wie niet (al maharem), ik zou graag weten of er een exception is gemaakt voor mister verloofde.

Takko laah, takko laah min jahlikom.



Goed gesproken

16-05-2007, 21:32



Citaat door Lazeez:
en MoCrOgIrLiE, get up taqi laah, je bent een heel groot fout aan het maken.

Je bent een fatwa aan het maken op basis van een hadith die gelezen hebt. Dat is het aller dommeste wat men kan treffen. Je moet eerst weten dat fatwa maken is 1 van de hardste wat een geleerde kan doen en as a matter of fact at this time zijn er heel weinige geleerden die fatwas maken en de meeste is nakl uit fatawa assalaf.

Rasoolo laah salla laaho alaihi wa sallam said 'Ajraokom ala le fotya, ajraokom ala naar'. Denk over.....


Nee, ik heb het gehoord maar was niet zeker én ik heb dit erbij vermeld. Dat betekent dat je het niet zomaar klakkeloos mag overnemen zonder bronnen!

De bronnen heb ik van een site, die heb ik niet geschreven. Ik ben geen geleerde te weten dat dit juist is, daarom plaats ik bronnen van geleerden en/of sites. Ik heb ze gewoon geplaatst en heb de link erbij gezet. Een moslim moet meerdere bronnen samennemen voor hij/zij een besluit kan nemen. Mijn doel was de bronnen te plaatsen zodat de mensen daar antwoorden uit kunnen halen én/of bronnen kunnen vergelijken..

Daarnaast heb ik eronder 'wa allahoe a3lam' getypt, dit om nogmaals te laten tonen dat Allah swt het beste weet en ik me kan vergissen, verwijs me hier dan aub op!

Moge Allah swt mij vergeven als ik iets fout heb gezegd.

Btw: er staat dat sommige geleerdes het toelaten en anderen dan ook weer niet. Er zijn hier dus veel meningsverschillen over. En als je iets kan vermijden, dan doe je dat het liefst. Als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dat is dan ook weer mijn mening.


Citaat door Lazeez:
en MoCrOgIrLiE, get up taqi laah, je bent een heel groot fout aan het maken.

Dat is het aller dommeste wat men kan treffen.


nog een opmerking: Je kan me op mijn fouten wijzen ja, dat is een plicht van een moslim, maar je kan het ook op een mooiere manier doen. Iedereen maakt fouten en zolang ze er niet op worden aan gewezen, kunnen ze er moeilijk uit leren..

Wa alaykoem Salaam.

16-05-2007, 21:52
k heb ook gehoord dat het wel is toegestaan als hij je om hand komt vragen dat hij je haar wel mag zien

16-05-2007, 21:58

Citaat door Lazeez:
en MoCrOgIrLiE, get up taqi laah, je bent een heel groot fout aan het maken.

Je bent een fatwa aan het maken op basis van een hadith die gelezen hebt. Dat is het aller dommeste wat men kan treffen. Je moet eerst weten dat fatwa maken is 1 van de hardste wat een geleerde kan doen en as a matter of fact at this time zijn er heel weinige geleerden die fatwas maken en de meeste is nakl uit fatawa assalaf.

Rasoolo laah salla laaho alaihi wa sallam said 'Ajraokom ala le fotya, ajraokom ala naar'. Denk over.....



Een schoon milieu begint bij jezelf. En dit is ALLESBEHALVE een manier om iemand op zijn 'fouten' te wijzen. Wat je fouten kan noemen.. En zoals MocroGirlie gezegd heeft: "Daarnaast heb ik eronder 'wa allahoe a3lam' getypt, dit om nogmaals te laten tonen dat Allah swt het beste weet en ik me kan vergissen, verwijs me hier dan aub op!

Moge Allah swt mij vergeven als ik iets fout heb gezegd.

Btw: er staat dat sommige geleerdes het toelaten en anderen dan ook weer niet. Er zijn hier dus veel meningsverschillen over. En als je iets kan vermijden, dan doe je dat het liefst. Als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dat is dan ook weer mijn mening. "


Voor dat je reageert op iets, lees het dan nog een keer na aub!

Pagina's : [1] 2